در حالی که رئیس جمهور 15 شهریورماه در مشهد رشد اقتصادی کشور در فصل بهار امسال را 2/5 درصد اعلام کرده بود، روزنامه دولت نرخ رشد اقتصادی کشور را نیم درصد اعلام کرد.

گروه اقتصادی مشرق- رئیس جمهور دو هفته پیش در جریان سفر به مشهد مقدس ضمن اعلام خروج اقتصاد کشور از رکود گفته بود: « آمار و ارقام سه ماهه اول امسال نشان می دهد که اقتصاد کشور نه تنها از رکود خارج شده بلکه اکنون کشور با رشد یک و هشت درصدی بدون احتساب نفت و با رشد ۲.۵ درصدی با احتساب نفت، همراه است.»

روزنامه دولت آمار رشد اقتصادی را اصلاح کرداین اظهارنظر رئیس جمهور با واکنش کارشناسان و نمایندگان مجلس مواجه شد که به اعتقاد آنها دستیابی به چنین ارقامی، باید از طرف مراکز رسمی آمار اعلام شود و خصوصا آن که مرکز آمار و بانک مرکزی هم تاکنون از اظهارنظر در این باره خودداری کرده اند.

با این حال، روز یکشنبه روزنامه رسمی دولت (روزنامه ایران) در گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشور، اعلام کرد که نرخ رشد اقتصادی کشور در فصل بهار امسال، فقط نیم درصد بوده است.

در میان سکوت مراجع رسمی آماری دولت، روزنامه ایران در گزارش روز یکشنبه خود نوشته است: «اقتصاد ایران پس از 9 فصل پی در پی (از زمستان 90 تا زمستان 92) که با شرایط رکود دست و پنجه نرم می‌کرد، در نخستین فصل سال جاری با بهبود 3/7 درصدی به رشد اقتصادی مثبت نیم درصد دست یافته است.»

آمار روزنامه رسمی دولت که طبیعتا از منابع معتبر دولتی اخذ شده، با آمار رئیس جمهور 2 درصد تفاوت دارد.

این در حالی است که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت چهارشنبه هفته گذشته درخصوص وضعیت رشد اقتصادی کشور و آمار اعلام شده 2/5 درصدی از سوی رئیس‌جمهور برای فصل بهار امسال گفت: «براساس قانون مرکز آمار ایران مرجع اصلی اعلام آمارهای اقتصادی است که در کنار این نهاد، بانک مرکزی نیز آمارهایی را منتشر می‌کند؛ اما ممکن است موسسات دیگری نیز اقدام به انتشار آمارهایی در این خصوص‌ کنند که این اقدام در همه جای دنیا مرسوم است.»

سخنگوی دولت افزود: «براساس گزارش‌های اولیه مرکز آمار ایران کشور از رکود خارج شده و به رشد مثبت رسیده است که در روزهای آینده نرخ رشد اقتصادی فصل بهار اعلام خواهد شد.» او گفت: «وجه مشترک تمام گزارش‌ها درخصوص رشد اقتصادی این است که کشور از رکود خارج شده است و رشد اقتصادی دیگر منفی نیست.»

نوبخت همچنین وعده داده بود که آمار قطعی نرخ رشد اقتصادی کشور، طی هفته جاری اعلام خواهد شد.

در صورتی که آمار اعلام شده روزنامه ایران (رشد نیم درصدی) آمار محاسبه شده رشد اقتصادی کشور از سوی بانک مرکزی یا مرکز آمار باشد، در این صورت اظهارات رئیس جمهور درباره تحقق رشد 2/5 درصدی زیر سوال خواهد رفت.

اگر هم آمار قطعی مراجع رسمی آماری کشور همان رقم اعلامی رئیس جمهور باشد، اعلام ارقام متفاوت از سوی روزنامه رسمی دولت، قابل توجیه نیست و سبب خدشه به صحت آمارهای دولتی می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین 1400 ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    آن مرد که آمار غیر واقعی.....!
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    حالا ما هیچی !!!! جواب حضرت رضا (ع) را چه میدهند ؟؟؟!! همانطور عبور از رکود را !! چون خودشان تازه میگویند بسته اش را میخواهیم توزیع کنیم !!! بسته خارج شدن از رکود را !!
  • ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    فکر می کنم منظور آقای روحانی این بوده که اقتصاد ما نسبت به قبل 2/5 درصد رشد داشته و چون رشد ما منفی بوده است، به مثبت نیم رسیده است.
  • احمد ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    یعنی حتی از ژاپن هم بیشتر.
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    یعنی خیال کردی اینقدر نسنجیده حرف بزنه و خودش و خراب کنه. که چی بشه. خدا رو شکر کنیم از منفی 6 عبور کردیم
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    پاکترین دولت تمام شد، دوباره آمار 3000 میشنویم
  • حسین 1400 ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    خیلی جالب نظرم رو منتشر کردی مشرق! دمت گرم! جالب ترش اینه که خودم هم یادم رفته اصل نظرم چی بود!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس