مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران با تشریح برنامه‌های راهبردی این وزارتخانه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: وزیر ارشاد به این منظور ۵ درصد از بودجه کل وزارتخانه را به این موضوع اختصاص داده است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، سعید الفتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، با اشاره به حکمی که وزیر فرهنگ و ارشاد به اداره‌کل امور ایثارگران این وزارتخانه ابلاغ کرده است، گفت: بر اساس این حکم، چند وظیفه به این اداره‌کل محول شد که بخشی از آن توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود.

شناخت نیازها و رفع مشکلات ایثارگران
وی با بیان این مطلب افزود: برقراری ارتباط مستمر با ایثارگران حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های تابع وزارتخانه و شناخت نیازها و رفع مشکلات آنان از دیگر موارد ذکر شده در حکم ابلاغ شده وزیر است.

الفتی با اشاره به سازمان‌ها و مجموعه‌های تابع این وزارتخانه عنوان کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، سازمان حج و زیارت، سازمان اوقاف و امور خیریه، نهاد کتابخانه‌ها و سازمان سینمایی از جمله این سازمان‌ها به شمار می‌روند.

ترویج فرهنگ، وظیفه اصلی وزارت ارشاد
الفتی با بیان اینکه اولین دوره‌ای است که وزیر فرهنگ و ارشاد، خود به انتصاب رؤسای سازمان‌ها می‌پردازد، گفت: تا پیش از این، انتصاب رؤسا به پیشنهاد رئیس‌جمهوری انجام می‌شد.

وی به لزوم ارتباط مستمر سازمان‌های تابع این وزارتخانه با آن تأکید کرد و ادامه داد: وظیفه ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خدمات‌دهی به ایثارگران نیست، چرا که اصل وظیفه‌ای که برعهده آن است، ترویج فرهنگ است.

الفتی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با پذیرش علی جنتی، جزء وظایف این وزارتخانه بیان شده، ولی به صراحت عنوان نشده است، گفت: این اقدام از طریق اداره‌کل امور ایثارگران وزارت ارشاد پیگیری می‌شود.

ایثار و شهادت؛ خرده‌فرهنگی که اثرگذار است
وی از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان مأموریت این وزارتخانه در ضمن ترویج فرهنگ یاد کرد و افزود: ایثار و شهادت به عنوان خرده فرهنگی که می‌تواند اثرگذار باشد، باید ترویج شود.

مشاور وزیر در امور ایثارگران همچنین اظهار کرد: شناسایی فرصت‌ها در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، تقویت عملی کردن ظرفیت‌های فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت از جمله برنامه‌های راهبردی است که در زمینه ایثار و شهادت پیگیری می‌شود.

الفتی همچنین از ارتباط مستمر میان سازمان‌ها در حوزه ایثار و شهادت یاد کرد و گفت: حفظ و شناخت نیازها و تلاش برای رفع آنها نیز ضمن برنامه و وظایف این اداره‌کل تبیین شده است؛ هر چند برخی از وظایف برعهده این اداره‌کل نیست، ولی با پذیرفتن این موضوع از سوی وزیر ارشاد آنها را پیگیری می‌کنیم.

اختصاص 5 میلیارد تومان بودجه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
وی از اختصاص 5 درصد از بودجه کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این برنامه یاد کرد و گفت: با نگاه تخصصی به این بودجه که بیش از 5 میلیارد تومان است، می‌توان در زمینه ترویج این فرهنگ اثرگذار بود.

الفتی همچنین از حضور گروه‌های مختلف مالی، بودجه و ... در راستای این اقدام در اداره‌کل ایثارگران وزارت ارشاد یاد کرد و افزود: دو ماه در این باره فعالیت کردیم و نتیجه کار آن شد که صفر تا صد این فعالیت را در این اداره‌کل انجام دهیم.

برنامه‌های راهبردی
وی ادامه داد: در این راستا برنامه‌های اجرایی داریم که دو سه برنامه از آن میان در این رابطه طی امسال جواب می‌دهد. البته در این باره برخی کارهای مطالعاتی نیز انجام می‌شود که انتظار نداریم تا پایان سال نتایج آن مشخص شود.

الفتی گفت: بخشی از کارهایی که امسال به آنها پرداخته شده است، خانه فرهنگ ایثار و مقاومت بود که در نمایشگاه کتاب تشکیل شد و در نمایشگاه قرآن ادامه پیدا کرد.

برگزاری 18 نشست تخصصی
وی از برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی متنوع درباره ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت خبر داد و افزود: برگزاری 18 نشست تخصصی با محورهای مختلف ایثارگری و تبیین موضوعات مختلف در این راستا از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌روند.

الفتی گفت: امروز که از سال‌های دفاع مقدس فاصله می‌گیریم، شرایط به گونه‌ای شده است که افراد تصور می‌کنند نمی‌توان ایثارگری کرد.

وی با اظهار اینکه باب شهادت بسته شده است، ولی باب ایثارگری باز است، ادامه داد: همانند دوران دفاع مقدس می‌توان نمادهای ایثارگری در جامعه را مانند اهدای عضو، خون یا اقداماتی مانند معلم مریوانی در سال 92، آتش‌نشان فداکار و ... محورهایی هستند که به آنها پرداخته شده است.
*منبع: ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس