چه کشورهایی در جهان با بحران کاهش رشد جمعیت مواجه هستند؟ این کشورها چه راهکارهایی برای مقابله با این معضل بکار بسته اند؟ چه مشوق هایی برای فرزند آوری در کشورهای دیگر در نظر گرفته شده است؟ آیا در ایران شرایط لازم برای افزایش زاد و ولد فراهم شده است؟ گزارش ویژه مشرق به این سوالات پاسخ می دهد.

گروه گزارش ویژه مشرق "پیری عمومی" از جمله معضلاتی است که کشور در صورت ادامه روند کنونی رشد جمعیت، در سال های آینده با آن مواجه خواهد شد؛ معضلی که رهبر انقلاب نیز با هشدار به کاهش جمعیت جوان کشور نسبت به تهدیدات ناشی از آن ابراز نگرانی کردند.

در پیام رهبر انقلاب به دست اندرکاران همایش ملی تغییرات جمعیتی که اواسط سال گذشته برگزار شد، آمده است:

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم

"مسئله جمعیّت که بجد هم مورد بحث و اختلاف نظر در جامعه است، مسئله بسیار مهمّی است. بلاشک از نظر سیاست کلّی کشور، کشور باید برود به سمت افزایش جمعیّت؛ البتّه به نحو معقول و معتدل. همه ‌ی اشکالات و ایرادهایی که وارد میشود -که بعضی از اشکالاتی را هم که مطرح میکنند ما دیده ایم - قابل برطرف شدن و قابل پاسخ دادن است. آنچه مهم است این است که کشور ما با ظرفیّت طبیعی و با ویژگی جغرافیای سیاسی خود احتیاج دارد به یک جمعیّت بیشتر؛ علاوه بر این همان طور که قبلاً هم گفته ایم- مسئله ی نمای جوان برای کشور یک مسئله ی اساسی و مهم و تعیین کننده است. آن ‌طوری که اهل علم و اهل تحقیق بررسی کرده اند و جوانب قضیّه را ملاحظه کرده اند و آمارها را مورد مداقّه قرار داده اند، ما اگر چنانچه با این شیوه ای که امروز داریم حرکت میکنیم پیش برویم، در آینده‌ ی نه چندان دور، یک کشور پیری خواهیم بود که علاج این بیماری پیری هم در حقیقت در دسترس نیست؛ حالا نه [ اینکه] در دسترس ما نیست، [بلکه] در دسترس هیچ کس نیست؛ یعنی امروز کشورهایی که در دنیا دچار پیری شده اند و قدرت زاد و ولد خودشان را از دست داده اند، به دشواری میشود گفت که راه علاجی برای حلّ این مشکل دارند. ما هم طبعاً با همین مشکل مواجه خواهیم شد؛ و نباید بگذاریم به اینجا برسد. البتّه مبانی اسلامی و تفکّر اسلامی در زمینه‌ ی جمعیّت و افزایش جمعیّت و با توجّه به وضع جغرافیای سیاسی منطقه و کشور جمهوری اسلامی، یک چیزهای روشن و واضحی است.

جوانب قضیّه را بسنجید، ببینید چه چیزهایی است که موجب میشود جامعه ما دچار میل به کم ‌فرزندی بشود. این میل به کم بودن فرزند، یک عارضه است؛ والّا انسان به طور طبیعی فرزند را دوست میدارد. چرا ترجیح میدهند افرادی که فقط یک فرزند داشته باشند؟ چرا ترجیح میدهند فقط دو فرزند داشته باشند؟ چرا زن به شکلی، مرد به شکلی پرهیز می‌کنند از فرزند داری؟ اینها را بایستی نگاه کرد و دید عواملش چیست؛ این عوامل را پیدا کنید، بر روی علاج این عوامل بیماری ‌زا -که به اعتقاد بنده اینها عوامل بیماری زاست- متخصّصین و صاحبان اندیشه را بخواهید فکر کنند.

فرض کنید مثلاً بالا رفتن سنّ ازدواج؛ بلاشک یکی از چیزهایی که باروری را محدود میکند، بالارفتن سنّ ازدواج است؛ خب، این یکی از کارهایی است که باید در کشور فکر بشود. چرا سنّ ازدواج در کشور ما بالا رفته؟ مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء نیاز جنسی و غریزه ی جنسی؟ ما باید این را فکر کنیم. خب، از آن طرف میگویند که اینها خانه ندارند، شغل ندارند، درآمد ندارند؛ ببینیم چگونه میشود کاری کرد که همه ‌ی اینها با هم جمع بشود."

افزایش سریع جمعیت در دهه 50 و 60 میلادی موجب شد در سال‌های 1355 تا 1365 نرخ 3.9 درصد در رشد موالید ثبت شود که در شرایط درگیری کشور با خسارات ناشی از جنگ تحمیلی، مسؤولان وقت به فکر تشدید سیاست‌های کنترل جمعیت افتادند و شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" بر در و دیوار شهر نقش بست؛ شعاری که در دهه 40 در راستای اجرای سیاست های تنظیم خانواده منتشر شد اما در دوران انقلاب و پس از آن کمرنگ شد و از اواسط دهه 60 دوباره پیگیری شد.

دکتر علیرضا مرندی وزیر بهداشت کشور در دهه 60 و اوج دوران کنترل جمعیت، اقدام دولت وقت در اجرای سیاست‌های تنظیم خانواده را "کاری انقلابی" میداند که افزایش نگران‌کننده جمعیت در آن دوره را کنترل کرد. به گفته دکتر مرندی نرخ رشد جمعیت در آن زمان 9/3 درصد بود و این قاعده وجود دارد که هر 17 یا 18 سال جمعیت ایران، دو یا سه برابر شود یعنی اگر قرار بود این وضع ادامه پیدا کند، تخمین بزنید از آن تاریخ تاکنون جمعیت ایران به چه رقمی می‌رسید؟ در آن زمان کالاهای اساسی به صورت کوپنی ارائه می‌شد، مثلاً یک شانه تخم‌مرغ را باید با کوپن خریداری می‌کردیم و نصف تخم‌مرغ‌های آن نیز شکسته بود که باید آنها را دور می‌ریختیم. اما با اینکه در آن زمان وزیر بهداشت بودم به دلیل کمبود مواد غذایی، این تخم‌مرغ‌های شکسته را هم مصرف می‌کردیم. مدارس‌ چند‌شیفته بود و وضعیت بیکاری وحشتناک؛ شرایط اقتصادی نامناسب بود و بیکاری امنیت کشور را هم به مخاطره می‌انداخت.

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم

دکتر مرندی اما امروز معتقد است کاهش رشد جمعیت نیز به همان اندازه نگران‌کننده است و می تواند در دهه‌های آینده موجب کاهش جمعیت شود. چرا که آنچه که در دهه شصت برای کنترل جمعیت پیش‌بینی شده بود که تا سال 91 نیز به نقطه مورد نظر نخواهد رسید، در سال 71 محقق شد.

چرا تمایل به زاد و ولد کم شد؟

سیاست‌های تنظیم خانواده توانست به خوبی طی یک دهه رشد افسارگسیخته جمعیت را مهار کند اما بعد از مهار، شیب کاهشی فرزندآوری ادامه پیدا کرد. افزایش ورودی دانشگاه‌ها بویژه افزایش دانشجویان دختر و بالا رفتن سطح تحصیلات موجب تاخیر در ازدواج و رشد بی علاقگی به فرزندآوری در میان نسل جوان شد. شاید بتوان تغییر فرهنگی را یکی از عمده‌ترین دلایل تغییر رویکرد از تشکیل خانواده‌های پرجمعیت به تاخیر در ازدواج تا پایان تحصیلات و نهایتا ازدواج بدون فرزند یا حداقل فرزند دانست. چرا که معضلات اقتصادی گرچه می‌تواند در کاهش زاد و ولد موثر باشد اما در میان گروه‌هایی با تمکن مالی نیز شاهد تعدد موالید نبوده‌ایم و در عین حال وضع مشوق‌های مالی طرح‌هایی نظیر پرداخت یک میلیون تومان و سکه طلا به ازای تولد فرزندان نتوانست قشرهای متوسط و پایین را نیز به فرزندآوری تشویق کند.

در ادامه این گزارش، با نگاهی به رشد جمعیت در کشورهای دیگر راهکارهای این کشورها در افزایش اشتیاق به زاد و ولد را بررسی خواهیم کرد. نمودار رشد جمعیت در کشورهای پیشرفته و تازه توسعه‌یافته نشان می‌دهد کاهش نرخ رشد جمعیت و معضل پیری عمومی از جمله مشترکات این کشورهاست و سال‌هاست سیاست‌های تشویقی در این کشورها اجرا می‌شود؛ بدین ترتیب اینگونه دریافت می‌شود که توسعه تک‌بعدی اقتصادی - صنعتیِ صِرف، موجب کاهش تمایل جامعه به زاد و ولد و تشکیل خانواده - بویژه خانواده‌های پرجمعیت شده است. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، جمعیت 60 ساله و بالاتر از 60 سال جهان تا سال 2050 به دو میلیارد نفر خواهد رسید که نسبت به سال 2000 میلادی سه برابر می‌شود.

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم

سنگاپور؛ 15 هزار دلار به ازای هر فرزند

سنگاپور از جمله کشورهای تازه توسعه‌یافته است که میزان موالید در آن 0.78 فرزند به ازای هر زن است و جمعیت این کشور با شیبی تند رو به کاهش. مقامات سنگاپور مجموعه‌ای از اقدامات تبلیغی و فرهنگ‌ساز و بسته‌های مشوق اقتصادی را برای حل این معضل ارائه کرده‌اند. شهروندان سنگاپوری روزانه تا 11ساعت مشغول کار هستند و بچه‌دار شدن و تشکیل خانواده‌های پرجمعیت برایشان در اولویت نیست. البته این معضل طبق سالنامه اطلاعات جهان سازمان سیا، کشورهای پیشرفته این ناحیه از آسیا نظیر هنگ‌کنگ، تایوان، کره‌جنوبی نیز همراه سنگاپور پایین‌ترین میزان زاد و ولد در میان کشورهای جهان را دارند.

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم
مشوق‌های مالی یک خانواده سنگاپوری تا سن 13 سالگی فرزندان

اما دولت سنگاپور وزارت توسعه اجتماعی، جوانان و ورزش را مأمور تسریع و تسهیل ازدواج جوانان و تشویق زوج‌های جوان به فرزندآوری کرده است. وزارت ورزش و جوانان سنگاپور بدین منظور سازوکاری را هم برای معرفی جوانانی که تصمیم به ازدواج دارند به یکدیگر تعیین کرده است و از مرحله انتخاب همسر تا تولد فرزندان قدم به قدم سیاست‌های تشویقی را اجرا می‌کند. این سیاست‌ها حتی تا طراحی خانه‌های شهروندان این کشور نیز پیش رفته است. بدین‌ترتیب که دولت در ساخت آپارتمان‌های کوچک تک‌خوابه محدودیت‌هایی وضع کرد تا جای خالی فرزند در خانه زوج‌های جوان بیشتر احساس شود. دولت سنگاپور سالانه1.3 میلیارد دلار برای تشویق شهروندانش به ازدواج و تولید مثل هزینه می‌کند که از جمله مهمترین بسته‌های اقتصادی می‌توان به کمک بلاعوض 15 هزار دلاری به ازای تولد هر فرزند، معافیت‌های مالیاتی و افزایش زمان مرخصی زایمان اشاره کرد.

کره‌ جنوبی؛ مرخصی اجباری در روز خانواده

کره‌ جنوبی با نرخ 1.2 فرزند به ازای هر زن دیگر کشور توسعه یافته شرق آسیاست که با کاهش و پیری جمعیت روبروست. این میزان کاهش جمعیت حتی از چین نیز که سیاست تک‌فرزندی را به اجرا گذاشت، بیشتر است. کره‌ جنوبی نیز همانند ایران در دهه 70 و 80 میلادی سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای کنترل جمعیت و تک‌فرزندی در پیش گرفت اما امروز با مشکل پیری روبروست. مهمترین مانع بر سر راه زوج‌های کره‌ای امروز بدهی سنگین خانواده‌هاست که انگیزه بچه‌دار شدن و تحمل هزینه‌های بیشتر را به حداقل رسانده است. یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها تأمین مخارج سلامت و آموزش فرزندان است، ازین رو دولت کره جنوبی متعهد شده است هزینه‌های مراکز دولتی نگهداری کودک مهدکودک‌ها را به نصف کاهش دهد و همچنین با در پیش گرفتن سیاست‌های فرهنگی، در تغییر الگوی مدرک-محور بودن و رابطه تحصیلات عالی و موفقیت دارد.

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم

علاوه بر این، کره‌ جنوبی مشوق‌های اقتصادی را نیز در نظر گرفته است. از هدایای نقدی به ازای هر فرزند بیشتر تا ابتکاراتی چون روز خانواده. براساس این اقدام ابتکاری وزارت سلامت کره جنوبی، سومین چهارشنبه هر ماه "روز خانواده" نام گرفته است و در این روز چراغ تمام ادارات رأس ساعت 19 خاموش خواهد شد و تمامی کارمندان باید زودتر از همیشه به منزل رفته و در کنار خانواده خود باشند. به گفته مقامات کره‌ای، تحکیم پیوندهای خانوادگی موجب افزایش اشتیاق زوج‌ها به فرزندآوری بیشتر می‌شود.

همچنین دولت کره جنوبی برای آندسته از مادرانی که بدلیل سختی‌های دوران بارداری رغبتی به باردار شدن ندارند، برای زوج‌هایی که لحاق خارج از رحم را انتخاب کنند، 3 هزار دلار پاداش در نظر گرفته است.

روسیه؛ روز ملی حاملگی

فدراسیون روسیه نیز از دهه 1990 میلادی با کاهش زاد و ولد و افزایش مرگ و میر (که یکی از عوامل آن شیوع استفاده از الکل است) مواجه شده است. در سال 2007 دولت روسیه روز 12 سپتامبر را "روز ملی حاملگی" قرار داده است به امید اینکه با تعطیلی این روز و ایجاد انگیزه ملی و وطن پرستانه در زوج های جوان، آن ها اقدام به فرزندآوری کنند. علاوه بر این اقدام فرهنگی، مادرانی که در این روز فرزندشان به دنیا بیاید شانس برنده شدن یخچال فریزر، وجه نقد و حتی خودرو خواهند داشت.

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم

همچنین در برخی از مناطق روسیه برای تولد هر فرزند مبلغ 250 هزار روبل (معادل 10 هزار دلار) هدیه نقدی نیز در نظر گرفته شده است. بنابر گزارش موسسه فوربز، بررسی آمار رشد جمعیت روسیه نشان می‌دهد این سیاست‌ها چندان بی‌اثر نبوده است و این کشور توانسته است در سال 2012 ایالات متحده را در رشد جمعیت پشت سر بگذارد. با توجه به پراکندگی جمعیت روسیه نسبت به وسعت این کشور پیش بینی شده بود در صورت عدم حل مشکل کاهش جمعیت، تا سال 2050 جمعیت این کشور به 100 میلیون نفر کاهش یابد. ولادیمیر پوتین نیز در مبارزات انتخاباتی خود در سال 2011 متعهد شد طی 5 سال با سرمایه‌گذاری 33 میلیارد دلاری، زاد و ولد این کشور را 30 درصد افزایش دهد.

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم
رسیدن نرخ رشد جمعیت روسیه به آمریکا در سال 2011 با اجرای سیاست‌های تشویقی

ژاپن؛ مستمری سالانه و ابداع روبات‌های کودک

ژاپن علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با رکود اقتصادی، با نرخ پایین زاد و ولد نیز روبروست؛ کاهش جمعیت ژاپن به حدی است که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند با روند کنونی تا هزار سال آینده نسل ژاپنی‌ها منقرض خواهد شد. نرخ زاد و ولد ژاپن از سال 1975 به این سو، از به کمتر از دو فرزند به ازای هر زن رسید و هم اکنون نیز 1.39 فرزند به ازای هر زن است. جمعیت سالمندان ژاپن به حدی افزایش پیدا کرده است که در سال 2012 میزان فروش پوشک بزرگسالان از پوشک نوزادان در این کشور پیشی گرفت!

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم
نمودار کاهش جمعیت ژاپن از دهه 50 میلادی به بعد

منتقدان معتقدند دولت ژاپن همچنان نسبت به کاهش و پیری جمعیت این کشور بی تفاوت هستند. از سوی دیگر یک مخترع ژاپنی برای پر کردن خلاء فرزند نوزادی پلاستیکی را ساخته است که مانند یک کودک واقعی گریه می کند، مریض می شود و درد می کشد و نسبت به ابراز احساسات والدینش واکنش نشان می دهد. سازنده این کودک که "یوتارو" نام گرفته است، امیدوار است با برانگیخته شدن احساس پدرانه و مادرانه در صاحبان این کودک روزی یک کودک واقعی بسازد!

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم
"یوتارو" روبات کودک ژاپنی که قابلیت واکنش نسبت به احساسات والدین را دارد!

اما دولت ژاپن آنقدر که منتقدانش می‌گوید هم بیکار ننشسته است تا هزار سال دیگر نسل ژاپنی‌ها منقرض شود! مقامات این کشور سعی کرده‌اند با محور قرار دادن کمک‌های نقدی، خانواده‌ها را به داشتن فرزند ترغیب کنند؛ هزینه‌های بالای تحصیل و بهداشت از جمله بزرگترین موانع زاد و ولد در این کشور است. دولت ژاپن از سال 2009 میلادی بسته حمایتی را پیشنهاد کرد تا خانواده‌ها به ازای هریک از فرزندانشان تا سن 15 سالگی، مستمری سالانه معادل 3300 دلار دریافت کنند. همچنین بهره‌مندی از مزایای مراکز دولتی نگهداری کودک، تحصیل رایگان و ... از جمله سیاست‌های ژاپن برای تشویق زوج‌های جوان به پدر یا مادر شدن است.

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم

اما پرداخت‌های نقدی و کمک‌های اقتصادی همه مشکل را حل نمی‌کند. جامعه ژاپن بطور سنتی جامعه‌ای مرد سالار است که زنان تمام کارهای خانه را بر دوش دارند و همین موضوع، زنان ژاپنی را نسبت به بچه‌دار شدن بی علاقه کرده است. از این رو، تشویق مردان به مشارکت در کارهای خانه و کمک به همسرانشان از جمله اقدامات فرهنگی در این کشور برای افزایش میل به فرزندآوری بوده است. به عقیده کارشناسان این کشور، کمک‌های اقتصادی می‌تواند به جهش ناگهانی در رشد جمعیت کمک کند اما برای داشتن رشد پایدار، توجه به مسائل فرهنگی و روابط درون خانواده‌ها مهمتر از مسائل اقتصادی است.

رومانی؛ تنبیه مجردها و بدون فرزندها

رومانی هم مانند کشورهایی که تا کنون به آن‌ها اشاره کردیم با کاهش زاد و ولد روبروست. اما تفاوتی که رومانی با روش‌های مورد اشاره در کشورهای دیگر دارد، اتخاذ سیاست‌های تنبیهی برای خانواده‌هایی است که بچه‌دار نمی‌شوند. در دهه 1960 میلادی رشد جمعیت در رومانی به صفر نزدیک شد که برای کشوری کمونیست با الگوهای مارکسیستی که سلامت اقتصادی را بسته به تقویت قشر کارگر می‌داند. ازین رو دولت از سال 1966 دست به کار شد.

دولت رومانی در انتخاب سیاست هایشان به تشویق بیشتر به سراغ تنبیه رفتند؛ در حالی که مشوق‌های اقتصادی و مالیاتی برای تشویق خانواده‌ها به بچه‌دار شدن در نظر گرفته شده است، اما وزن بیشتری به تنبیه مالیاتی افرادی که از ازدواج و بچه‌دار شدن امتناع می ورزند داده شده است. براساس این قانون، تمام شهروندان (اعم از زن و مرد) رومانی پس از سن 25 سالگی در صورت نداشتن فرزند (چه مجرد باشند چه متأهل)، باید مالیات بپردازند که می تواند تا 20 درصد درآمد آنان را ببلعد. همچنین قوانین سختگیرانه برای طلاق و استقرار پلیس در بیمارستان‌ها برای جلوگیری از سقط جنین به همراه توقف واردات وسایل پیشگیری از بارداری نیز از دیگر سیاست‌های رومانی در این مسیر بوده است. قوانین سختگیرانه برای طلاق در دهه 60 میلادی به حدی رسید که در سال 1967 تنها به 28 زوج اجازه جدایی داده شد.

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم

این اقدامات در همان سال اول جواب داد و زاد و ولد در رومانی از 273 هزار واقعه تولد، به بیش از 527 هزار مورد رسید. البته بدلیل سختگیرانه بودن برخی از این سیاست‌ها، فراز و فرودهایی هم داشته که مهمترین آن کاهش دوباره رشد جمعیت در دهه 80 میلادی بود. این سختگیری‌ها تا جایی پیش رفت که پلیس زنان را تحت مراقبت‌ها و معاینه‌های دوره‌ای قرار می‌داد تا در صورت محرز شدن حاملگی، تا تولد نوزاد تحت نظارت باشند. همچنین زوج‌هایی که برای مدت طولانی بچه‌دار نمی‌شدند از سوی کمیته‌ای، مورد بازخواست و رفتارهای زناشویی آنان مورد بازپرسی قرار می‌گرفت.

در نهایت این سیاست‌ها در سال 1989 و با سقوط "نیکولای چائوشسکو" دبیرکل حزب کمونیست رومانی، متوقف شد. جمعیت رومانی تا سال 1991 رشدی سریع داشت اما از آن زمان، روند نزولی را در پیش گرفت. در سال 1991 جمعیت این کشور به بیش از 23 میلیون نفر رسید اما جمعیت این کشور تا سال 2011 به 20 میلیون نفر و در سال 2012 به 19 میلیون نفر کاهش یافت که مهاجرت به کشورهای غرب اروپا برای کار از جمله دلایل این کاهش شدید است. معضلات اقتصادی رومانی همچنان گریبانگیر مردم این کشور است و ریاضت اقتصادی در رومانی هم در عدم تمایل به زاد و ولد نقشی پررنگ داشته است.

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم
کاهش شدید زاد و ولد بدلیل مشکلات اقتصادی و مهاجرت، رومانی را با پیری و کاهش جمعیت درگیر ساخته است

در سال 2013 در این کشور تنها 180 هزار نوزاد متولد شد که پایین‌ترین میزان از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون است. نرخ زاد و ولد هم اکنون 1.4 فرزند به ازای هر زن است که برای رهایی از معضل کنونی، این رقم باید به 2.2 فرزند برسد و با روند کنونی جمعیت این کشور تا 2016 بیش از هفت میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

دیگر کشورهای اروپایی

در فرانسه و کشورهای اسکاندیناوی که بالاترین میزان زاد و ولد در اروپا را دارا هستند، والدین حمایت‌های خوبی از سوی دولت می‌شوند. به عنوان نمونه، یک مادر فرانسوی دست کم 16 هفته مرخصی با حقوق زایمان دریافت می‌کند و در عین حال نگران از دست دادن شغل خود نیست؛ حال آنکه در کشورهای دیگر از جمله ایران ما، مادرانی که از مرخصی قانونی زایمان استفاده می‌کنند، پس از پایان دوران مرخصی شانس چندانی برای بازگشت به محل کار خود ندارند. در فرانسه مادران برای فرزند سوم خود، به مدت یکسال ماهانه 1000 یورو مستمری دریافت می‌کنند.

در نروژ، مرخصی زایمان مادران 10 ماه با حقوق کامل یا یکسال با 80 درصد حقوق است. بدلیل پایداری این مشوق‌ها که قریب به یک دهه در حال اجراست، هم اکنون نرخ زاد و ولد در نروژ به 2.1 فرزند به ازای هر زن رسیده است؛ رشد مطلوبی که جمعیت فعال یک کشور را بدون نیاز به مهاجرت نیروی کار تضمین می‌کند.

در اسپانیا به ازای تولد هر فرزند، 2500 یورو جایزه در نظر گرفته شده است. در آلمان نیز به پیشنهاد صدر اعظم این کشور آنگلا مرکل، برای والدینی که خانه‌دار و مشغول تربیت فرزند هستند، ماهانه 1800 یورو حقوق تعیین شده است.

ایرلند

از سیاست‌های جمعیتی این کشور می‌توان به اختصاص حقوق ماهیانه به والدین براساس تعداد فرزندان اشاره کرد که برای تک فرزند150 یورو، دو فرزند 300 یورو، سه فرزند 487 یورو، چهار فرزند 671 یورو، پنج فرزند 861 یورو، شش فرزند 1048 یورو، هفت فرزند 1235 یورو و هشت فرزند 1422 یورو است. البته این مقدار به فرزندان زیر 16 سال و یا 19 سالی که به صورت تمام وقت تحصیل می‌کنند تعلق می‌گیرد.

ایران؛ مشوق‌های ضعیف، اجرای ضعیف‌تر

کشور ما نیز همانطور که در ابتدای گزارش ذکر شد، با کاهش جمعیت جوان و فعال روبروست. اما چه اقداماتی در این سال‌ها برای تشویق خانواده‌ها و زوج های جوان به فرزندآوری چه کارهایی انجام شد؟

در سال 1391 شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی را تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که بر مبنای آن مشوق‌هایی همچون وام، سکه طلا، مسکن ارزان، زمین و تخفیف‌های مالیاتی برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شود. بدین منظور، دولت برای فرزند اول والدین زیر 25 سال نیم سکه، فرزند دوم یک سکه، فرزند سوم یک و نیم سکه، فرزند دوم والدین 25 تا 29 سال نیم سکه، فرزند سوم یک سکه، فرزند جهارم یک و نیم سکه، فرزند سوم والدین 30 تا 39 سال نیم سکه و برای فرزند چهارم یک سکه هدیه داده خواهد شد. واضح است که با بالارفتن سن ازدواج و رسیدن آن به 28 سال در میان پسران و 24 سال برای دختران و فاصله میان ازدواج تا فرزند اول، عملا کمتر زوجی مشمول دریافت این هدایا می‌شود و اساسا نیم سکه و یک سکه حتی هزینه های رفت و آمد زنان باردار به مطب و بیمارستان را هم پوشش نمی دهد، چه رسد به اینکه انگیزه‌ای شود برای زودتر ازدواج کردن و زودتر بچه‌دار شدن! پیش از آن نیز در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد پرداخت یک میلیون تومان به ازای تولد هر فرزند تصویب شد که بدلیل عدم تأمین منابع مالی آن، اجرایی نشد.

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم

دو برابر شدن "حق عائله‌مندی" کارمندان و کارگران، "پرداخت پاداش اولاد به صورت ماهانه"، "اعطای مشوق‌های مالیاتی به خانواده متناسب با تغییرات در بُعد خانوار" و "حمایت از طراحی، ساخت و واگذاری مسکن‌های چند نسلی به خانواده‌های گسترده" از دیگر مشوق‌های پیش بینی شده در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وام ازدواج نیز از جمله مشوق‌هایی است که مدت‌هاست متوقف شده و اکنون بیش از یک و نیم میلیون زوج جوان در انتظار دریافت آن هستند و رقم آن با ارفاق! سه میلیون تومان اعلام شده است که در شرایط فعلی خاصیت تشویقی خود را از دست داده است.

از جمله دیگر مصوبات جدید قائل شدن معافیت‌هایی برای سربازان متأهل و دارای فرزند است. بدین ترتیب که از سال 1394 با افزایش خدمت سربازی به 24 ماه، سربازان متأهل 21 ماه خدمت خواهند کرد و به ازای هر فرزند نیز از سه ماه کسری خدمت برخوردار خواهند شد.

با توجه به اینکه خدمت سربازی به تنهایی یکی از عوامل تأخیر در ازدواج برشمرده می‌شود، معافیت‌هایی ازین دست می‌تواند راهگشا باشد. گرچه خدمت دوره ضرورت طی سال‌های اخیر بدلیل کاهش جمعیت جوان و به تبع آن کاهش سرباز افزایش یافته است و در مورد اخیر نیز از 21 ماه به 24 ماه افزایش پیدا کرده و پس از آن 3 ماه کسری خدمت برای متأهلین در نظر گرفته شده است که در مجموع توجه به خدمت سربازی متأهلین، گامی مثبت ارزیابی می‌شود که تقویت آن و لحاظ کردن معافیت‌های بیشتر می‌تواند به عنوان یک پیش شرط سنتی - نقش بسزایی در پایین آمدن سن ازدواج داشته باشد.

چگونه می‌توان خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرد؟+تصاویر و فیلم

جدول حق عائله‌مندی که تنها به دو فرزند تعلق می‌گیرد

همچنین سیاست‌های تشویقی دیگری برای افزایش جمعیت تدوین شده است که بخشی به حوزه فرهنگ‌سازی، تسهیل ازدواج، ترویج ازدواج آسان و پایین آوردن سن ازدواج اختصاص پیدا کرده و بخش دیگری هم به مشوق‌های اقتصادی اختصاص پیدا کرده است که مهمترین دغدغه و نگرانی مردم از عقیم ماندن این مصوبه ها در هزارتوی اجراست.

سیاست‌های تشویقی طرح افزایش جمعیت:

1- فرهنگ‌سازی برای دست‌یابی به جمعیت مطلوب و اصلاح بینش و نگرش مسئولان و مردم نسبت به پیامدهای منفی کاهش باروری بویژه زیر حد جانشینی؛

2- تدوین سیاست‌ها، برنامه‌ها و قوانین و مقررات حمایتی و تشویقی برای دست‌یابی به نرخ باروری مناسب، جمعیت مطلوب و لغو سیاست‌ها، برنامه‌ها و قوانین و مقررات مشوق کاهش باروری؛

3- تدوین الگوی سبک زندگی و ترویج آن به‌ویژه فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی و اشتغال زنان متناسب با معیارهای اسلامی و هماهنگ با مصالح خانواده به منظور ایفای هر چه کامل‌تر نقش مادری و همسری؛

4-ایجاد و استقرار نظام مدیریت فرابخشی و جامع جمعیت کشور؛

5-آمایش مستمر جمعیتی کشور و تدوین سیاست‌های مهاجرتی به منظور جهت‌دهی به جابجایی‌های جمعیتی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی؛

6-اهتمام به ارتقاء کیفی جمعیت کشور از طریق متناسب‌ ساختن نرخ باروری خانواده‌ها با شرایط و اقتضائات سلامت، معیشت و فرهنگ آنها.

3-1- تهیه طرح جامع تولید و اجرای انواع برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، اطلاع‌رسانی، نمایشی، تبلیغی و غیره در رسانه‌های جمعی بویژه صدا و سیما و شبکه‌های استانی آن با هدف گفتمان‌سازی و ترویج فواید فرزند‌آوری و تبیین آثار منفی کاهش نرخ باروری با رعایت شرایط و مقتضیات راهبردی.

2- تبیین نظریه جمعیتی اسلام و ترویج آن توسط روحانیت برای اصلاح نگرش مسئولان و مردم نسبت به فواید باروری و افزایش نرخ آن.

3-3- تدوین و اجرای برنامه‌های ترویجی، آموزشی، پژوهشی و خدمات پزشکی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت اصلاح نگرش عمومی.

3-4- برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی در تسهیل ازدواج، کاهش سن ازدواج و استحکام خانواده.

5- حمایت از گسترش شبکه‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد حامی کاهش سن ازدواج جوانان و استحکام خانواده.

7-اصلاح نگرش‌ها و برنامه‌های درسی در سطوح آموزش و پرورش و آموزش عالی نسبت به جمعیت مطلوب و فرزندآوری و استفاده از ظرفیت‌های آنها در این زمینه

8-بازنگری کلیه سیاست‌ها، برنامه‌های توسعه و قوانین و مقررات کشور با تأکید بر اصلاح قوانین و مقررات تنظیم خانواده.

9- تدوین و تصویب برنامه‌های هوشمند برای ارتقاء باروری.

10- تدوین و اجرای الگوها و برنامه های حضور اجتماعی مطلوب و تنوع‌بخشی به مشاغل زنان متناسب با مسئولیت‌های خانوادگی (همسری و مادری).

11- ایجاد بانک‌های اطلاعاتی جامع جمعیتی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و رصد مستمر تحولات جمعیتی در جهت اهداف و سیاست‌های جمعیتی کشور.

12- سیاست‌گذاری توزیع و بازتوزیع جمعیت واعمال آن در طرح‌ها و برنامه‌های توسعه ملی و منطقه‌ای.

13- بازنگری و وضع قوانین و مقررات حمایتی و تشویقی فرزندآوری به صورت پلکانی با رعایت سه معیار سن ازدواج، فاصله موالید و تعداد فرزندان ازطریق پیش‌بینی الزاماتی همچون:(2،3و6)

13-1- پوشش بیمه اجباری درمان رایگان مادر و کودک از ابتدای بارداری تا پایان دو سالگی کودک برای کسانی که فاقد پوشش بیمه درمانی می‌باشند.

-2- اختصاص سبد تغذیه رایگان ماهانه به صورت بن کالا شامل؛ پروتئین، لبنیات، برنج و حبوبات به میزان یک تا دو میلیون ریال به مادران باردار و دارای فرزند زیر 2 سال حداقل برای 3 دهک درآمدی پایین و نیازمندان بر اساس ارزش ریالی سال 1390 به عنوان سال پایه

تبصره: اقلام سبد تغذیه رایگان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌شود.

13-3- اختصاص بسته بهداشتی - درمانی رایگان شامل؛ مکمل‌های غذایی، دارو، آزمایش‌های دوره‌ای و موردی و معاینه‌های ماهیانه به مادران باردار و دارای فرزند زیر 2 سال برای حداقل 3 دهک درآمدی پایین و نیازمندان.

تبصره: اقلام بسته بهداشتی درمانی رایگان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌گردد.

13-4- پوشش کامل بیمه‌ای برای درمان ناباروری‌های اولیه و ثانویه.

تبصره: مرخصی استعلاجی و بدون حقوق قابل بازخرید نمی‌باشد و حداکثر تا 6 سالگی کودک قابل استفاده است.

13-6- اختصاص مرخصی استحقاقی 2 هفته‌ای تولد فرزند به پدر.

تبصره: این مرخصی قابل بازخرید نمی‌باشد.

-7- اجرای کامل طرح آتیه فرزندان با مبنا قرار گرفتن ارزش ریالی سال 1389 به عنوان سال پایه.

13-8- پرداخت هدیه تولد فرزند به مادر به صورت سکه بهار آزادی طبق جدول زیر:

سن پدر یا مادر

فرزند اول

فرزند دوم

فرزند سوم

فرزند چهارم

زیر 25 سال

نیم سکه

یک سکه

یک و نیم سکه

-

29-25 سال

-

نیم سکه

یک سکه

یک و نیم سکه

39-30 سال

-

-

نیم سکه

یک سکه

13-9- افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان مادر به ازای هر فرزند تا 4 نیم‌سال و کاهش سقف واحدهای درسی در هر نیم‌سال تا سقف 8 واحد.

تبصره: مرخصی استعلاجی و بدون حقوق قابل بازخرید و تا 6 سالگی کودک قابل استفاده است.

13-10- متناسب‌سازی نظام آموزشی کشور با ملاحظات جنسیتی و سیاست‌های جمعیتی در ساختار، محتوا و طول مدت تحصیل.

13-11- مراکز آموزش عالی موظفند در توزیع و تخصیص وام دانشجویی، وام ودیعه مسکن و همچنین تخصیص خوابگاه‌های دانشجویی، دانشجویان متأهل دارای فرزند را در اولویت قرار دهند.

13-12- دانشجویان مادر دارای فرزند زیر 3 سال می‌توانند تا 50 درصد واحدهای درسی نظری دوره تحصیلی خود را به صورت نیمه حضوری یا مجازی بگذرانند.

تبصره: دستورالعمل اجرایی مربوط توسط وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و ابلاغ خواهد شد

13-13- فراهم آوردن امکان حضور منعطف و کاهش ساعات کار موظف، ایجاد امتیازات خاص و تسهیلات لازم در طرح دورکاری و نیمه حضوری و سایر شیوه‌های مناسب اشتغال برای زنان باردار و مادران دارای فرزند زیر 5 سال.

13-14- حق عائله‌مندی در کلیه قوانین و مقررات استخدامی به دو برابر افزایش می‌یابد.

-15- پرداخت پاداش اولاد به صورت ماهانه و به صورت پلکانی در کلیه قوانین و مقررات استخدامی کشور و به شرح جدول ذیل اعمال می‌شود:

فرزند

90

حق اولاد

اول

700× 210× 1

147000

دوم

700× 210× 2

294000

سوم

700× 210× 3

441000

چهارم

700× 210× 4

588000

پنجم

700× 210× 5

735000

13-16- اعطای مشوق‌های مالیاتی به خانواده متناسب با تغییرات در بُعد خانوار ازطریق تغییر در واحد مالیاتی از فرد به خانواده.

13-17- حمایت از طراحی، ساخت و واگذاری مسکن‌های چند نسلی به خانواده‌های گسترده.

13-18- احتساب خانه‌داری به عنوان شغل و کمک به بیمه بازنشستگی زنان متأهل خانه‌دار با پرداخت بخشی از حق بیمه توسط دولت متناسب با درآمد خانواده.

13-19- مادران شاغل دارای 3 فرزند و بیشتر می‌توانند با داشتن هر میزان سابقه کار، علاوه بر میزان سنوات خود به ازای هر فرزند با یک سال افزایش سنوات بازنشسته شوند.

13-20- مادران شاغل می‌توانند با هر میزان سابقه کار با همان میزان سنوات بازنشسته شوند.

-21- پرداخت وام قرض الحسنه «فرزند» به مبلغ یکصد میلیون ریال به خانواده‌ها برای فرزندان سوم تا پنجم با بازپرداخت 10 ساله و بدون الزام به سپرده‌گذاری توسط بانک‌های عامل برمبنای نرخ پایه سال 1391.

تبصره: این تسهیلات به خانواده‌هایی که سن مادر حداکثر 39 سال باشد، اختصاص می‌یابد.

14-2- افزایش اعتبارات، امکانات، ساعات درسی و فعالیت‌های ورزشی دختران و پسران در مدارس و دانشگاه‌ها.

14-3- ایجاد رشته‌های تحصیلی متناسب با جایگاه و نقش خانواده و زن براساس فرهنگ اسلامی، همچون مدیریت خانه و خانواده در مقاطع مختلف توسط وزارتین آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری.

14-4- اجرای مستمر طرح غربالگری سلامت دختران و پسران در مدارس و دانشگاه‌ها.

15- ترویج زایمان طبیعی و بدون درد و مقابله هدفمند با سزارین‌های غیرضروری و سودجویانه.

16. خانواده‌های دارای 4 فرزند و بیشتر براساس نتایج آمایش جمعیتی و در دهک‌های پایین درآمدی جامعه می‌توانند حسب مورد از یکی از دو امتیاز زیر بهره‌مند شوند:

16-1- دریافت وام خرید مسکن به میزان دو برابر سقف وام‌های اعطایی بانک مسکن، با باز پرداخت 30 ساله و حداقل سود بانکی بخش مسکن.

16-2- دریافت یک قطعه زمین مسکونی به مساحت 200 - 150 مترمربع در شهرستان محل سکونت به شرط ساخت و حداقل 15 سال سکونت در آن باستثناء کلان‌شهرهای کشور.

ماده 3- به‌منظور راهبری،‌ برنامه‌ریزی و نظارت و ارزیابی کلان جمعیتی، نهاد تخصصی مدیریت جامع جمعیت کشور ظرف مدت سه ماه توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تشکیل و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، نسبت به تهیه برنامه عمل با تقسیم کار ملی و دستورالعمل‌های لازم اقدام و گزارش عملکرد را هر شش ماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌نماید.

ماده 4- درصورت لزوم، قوانین و مقررات متناظر با هر یک از اقدامات ملی، حسب مورد از سوی مجلس شورای اسلامی و هیأت وزیران به تصویب می‌رسد.

هرچند مصوبات مورد اشاره در حوزه اقتصادی ضعف های بسیاری دارد که بخش عمده‌ای از خانواده‌ها را یا از دایره شمول خارج کرده است و یا تبصره‌ها و استثنائاتی قرار داده شده است که در اجرا اکثریت جامعه از آن محروم خواهند بود و در مجموع آنچه که باید مشوق و انگیزه برای حرکت جامعه به سمت تشکیل خانواده باشد، از مجموع این سیاست‌ها دست‌کم در حوزه اقتصادی برنمی‌آید؛ با وجود این اجرای کامل و جامع همین مصوباتِ خوبِ فرهنگی و ضعیفِ اقتصادی نیز می‌تواند رویکرد فعلی به تشکیل خانواده و بچه‌دار شدن را تا حدودی اصلاح کند تا چشم امید به برنامه‌های بعدی دولت برای تغییر روند کاهشی جمعیت مولد و فعال داشته باشیم.

منابع و مآخذ:

http://mentalfloss.com/article/33485/5-creative-ways-countries-tried-their-birth-rates

http://www.slate.com/articles/news_and_politics/explainer/2007/09/how_to_make_more_babies.html

http://www.aifs.gov.au/institute/pubs/rp41/rp41.html

http://www.zerohedge.com/news/2013-06-07/japanese-birth-rate-plunges-record-low-death-rate-hits-record-high

http://europa.eu/epic/countries/sweden/index_en.htm

http://www.oecdobserver.org/news/archivestory.php/aid/563/Can_governments_influence_population_growth_.html

http://www.coolgeography.co.uk/A-level/AQA/Year%2012/Population/Case%20studies/UK.htm

http://www.post-gazette.com/news/world/2006/08/17/Cash-incentives-aren-t-enough-to-lift-fertility/stories/200608170262

http://cherokeegothic.com/2013/04/26/a-singaporean-strategy-for-increasing-the-fertility-rate/

http://blogs.wsj.com/juggle/2013/02/05/to-make-another-baby-or-not/

http://www.spiegel.de/international/germany/demographic-worries-german-birthrate-rising-but-for-how-long-a-608172.html

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8469532.stm

http://www.nbcnews.com/id/20268426/ns/world_news-europe/t/russians-offered-day-prizes-procreate/#.VC_eDYUzled

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2143748/Falling-birth-rates-mean-Japan-wont-children-15-3011-current-trend-continues.html#ixzz2HaB3Zl2o

http://online.wsj.com/articles/SB125495746062571927

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2096110/Romanias-population-falls-12-million-flock-richer-European-countries.html

http://www.balkaneu.com/romanias-birth-rate-lowest-wwii

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 252
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 67
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    4 0
    ببینید من میخوام ازدواج کنم اما نمیتونم با درآمد ماهی 1.5 چون برای کارم و برای منزل هر کدام باید ماهی 1 تومن اجاره بدم در واقع مشکل اصلی نه هزینه بلکه مشکل ما بنر است باید در تمام شهر بنر بزنید با یک گل بهار نمیشه
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 2
    یک طرح ارائه کنند که هر کس تا یکسال دیگر ازدواج کند به او 3 سال معافیت موقت از سربازی بدهند و در صورت ازدواج فزرند اول معافیت را 3 سال تمدید کنند و با داشتن 3 فرزند به او کارت معافیت دئم بدهند همین امسال 5 میلیون نفر ازدواج میکنند و سن ازدواج زیر 25 سال میشود طلاق و فساد و .... به شدت کم میشود به خدا قسم بزرگترین عامل افزایس سن ازدواج سربازی است
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    خیلی خوبه که از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم، وقتی یاد طرح افزایش جمعیت مجلس و ان قانون کذایی حبس به خاطر وازکتومی می افتم سرم درد می گیره که خوب به خیر گذشت. کمبود جمعیت و پیری ان اینده ی کشور ما را تهدید می کند و من فکر می کنم بهترین راه برای افزایش گرایش مردم به فرزند اوری بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتیست چون از وقتی که گرانی شد زاد و ولد برای متاهلین و ازدواج برای مجردین خیلی سخت شد.
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    شما در بین سایتهای خبری از همه اسلامی تر هستید اما سوالی دارم در اسلام آیا میتوان گفت کسی که بچه نداره به جای کسی که بچه داره بره سربازی؟ آیا در حالت شدیدتر برای تشویق به بچه داری مجاز هستیم بگیم نصف درآمد مجردها اختصاص پیدا کنه به متاهل ها؟
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    پول
  • davood ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    3 1
    عدم وجود شغل وامنیت شغلی وعدم امنیت ارزش پول رایج گشوراربعدازانقلاب مانع ازدواج جوانان علاقمندبه ازدواج شده است
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 1
    چرا انقدر دنبال گشتید.! مراجعه کنید به اسلام .مراجعه کنید به قرآن کریم . شما از سنت پیامبر دور شدید که اینگونه شده .
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 1
    چند فرزند داشتن پیشکشتون شما اول بیا شرایط ازدواج این همه جوون مجرد رو فراهم کن بعدش مشکل جمعیت هم حل میشه.
  • علیرضا اهواز ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    ببینید مشکل ما کمبود اعتبار نیست ؛ واقعا کشور ما درآمد مناسبی داره و این طرح قرار نیست سالانه دهها میلیارد دلار خرج روی دست دولت بذاره بلکه شاید سالی هزار تا حداکثر سه هزار میلیارد تومان هم کفاف این طرح رو بده که میشه یک میلیارد دلار یعنی یک صدم کمترین درآمد نفتی ما توی این بحران و یک صدم ذخیره ارزی ما و یک سی ام صندوق توسعه ملی ما که مفهومش اینه اگر حتی چندین سال به صندوق ما چیزی اضافه نشه بازم هزینه های طرح تضمینه.اما مسئله اصلی اینجاست که این بحث برای ما هنوز مسئه نشده ! واقعا خیلیها توی دولت و مراکز تصمیم گیری به این نتیجه نرسیدن که این امر باید در اولویت کاری ما باشه . برای اجرای یک طرح کلان که بجای خود بسیار مفید و مورد نیاز هست شاید ارقامی معادل سه تا چهار میلیارد دلار از صندوق توسعه یا صندوق ذخیره برداشت میشه ولی کسی دلش برای این مسئله حیاتی نمیسوزه و کسی حاضر نیست از جیب مردم برای خود مردم خرج کنه چون فکر میکنه پول خرج شده هدر رفته ! همه دنبال این هستن که بعد از خرج کردن های کلان یک سفری انجام بشه و روبانی بریده بشه و دوربینها انواع دکل ها و برج و باروهای بزرگ و خط های تولید رو نشون بدن تا همه بفهمن کاری انجام شده ! همه دنبال خودنمایی هستن ولی این طرح که هم برنامه ریزی زیاد میخواد هم نمای بیرونی در کوتاه مدت نداره به درد اصحاب خودنمایی نمیخوره ... به هر حال اینگونه طرحها توی کشور به راحتی اجرایی میشن ولی همت جهادی میخواد که مجلس هفته ای چند روز تعطیلی و ماهی چند هفته تعطیلیشو جمع کنه و بشینه قوانین رو یکایک با جزییات تصویب کنه و دولت بی وقفه در جهت اجرای این طرح بزرگ و ملی تلاش داشته باشه . امیدوارم به داد ما جوونا و آینده کشور برسن . ان شاءالله
  • ساسان ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 0
    نه متنو خوندم نه فیلمها رو دیدم این جواب تیتر مطلبتون! هر وقت مرد خانواده درآمد (شغل)خوبی داشت میتوان هم به ازدواج فکر کرد هم فرزند اوری رو رونق داد. بنده خودم متاهل ویک فرزند دارم. تموم شد همین یه دونه کافیه واسه هفت پشتم. بیکارم با تحصیلات عالیه.وقتی درآمد نیست باید به همین تک فرزندها قانع بود.
  • مهدی مرادیفر ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 0
    ویک نظر منم اینه اگه دولت برای تشویق والدین برای فرزند اوری اینه که کمک کنه 1-تهیه شیرخشک وپوشاک بچه بمدت 2سال مبلغ دولت دکتر احمدی را در هر زایمان لحاظ بشه ودر روز تولد نوزاد فوری پرداخت شود 3- هزینه مهدهای کودک تا سن مدرسه بعهده دولت باشه 4-هزینه درمانی هر کودک تا سن مدرسه بهر قیمتی رایگان باشه 5-پرداخت حق نگهداری ماهیانه حقوق به مادر کودک تا سن 7سالگی 6- باز کردن دفترچه بانکی برای کودک جهت تحصیل وازدواج ومسکن.اگه دولت اینها را لحاظ کنه حتما افزایش چشمگیر جمعیت را شاهد خواهیم بودوالان 99%والدین از ترس اینده کودک صاحب بچه نمیشوند
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 0
    افزايش مواليد با دستور العمل و بخشنامه درست نمي شه ؛ حمايت اقتصادي و رفاه اجتماعي لازم داره كه حالا حالاها تو ايران خبري ازش نخواهد شد
  • منتقد ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 1
    بگید هر کسی ازدواج کنه و 2 فرزند داشته باشه از سربازی معاف میشه همه تلاششون رو میکنن!!
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 3
    نه بحث فقط اینا نیست. مگر مشکل مردم پوله؟ مردم ایران عمدتا مسلمونن. پول رو هم که خود خدا گفته خودش می رسونه. نه. بحث اینه که من جوان دانشجو اولا اصلا مشوقی برای ازدواج و فرزند آوری ندارم(از نظر فرهنگی) ثانیا حتی اگر داشته باشم هم علمشو ندارم. فرهنگ سازی کنین. علمشو درست و اصولی یاد بدین، روی چشم. من خودم ازدواج می کنم. بچه هم میارم. برین یه نگاه فیلم های هالیوود بیندازین. زدن خانواده رو ترکوندن. همه چی شده دنیا و عشق حال زود گذر و اینا. وقتی رسانه رو درست کردین حق دارین بیایید از فرزند آوری به خاطر پول و مشوق مادی حرف بزننین.
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 1
    شما با تمام توان به خصوصي سازي مدارس و بيمارستانها مشغوليد . داشتن فرزند جز دردسر آموزشي و بهداشتي هيچ چيز ديگري نيست
  • مهدی ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    5 0
    ما از خانواده شلوغی بودیم که تمام هزینه کمرشکن زندگیمون رو پدرم با تلاش خستگی ناپذیرش میداد با گارگری و فقر هم یار همیشگیمون بود با این حال از خانواده ما 6 نفر دارای تحصیلات عالیه (فوق لیسانس به بالا و 2 نفر دکتر) هستند اما یادمون نمیره که خودتون جوری رفتارکردین که هرکی از ما می پرسد چند نفرین رومون نیشد بگیم آخه همش می گفتین فرزند آوری زیاد به خاطر فقر فرهنگیه. الان که خودم ازدواج کردم تو خرج تنها فرزندم موندم چطور خدابیامرز بابام با کارگری مخارج مارو تامین میکرد اما ما توخرج همین یه بچه موندیم؟ خرجش هیچی پدرم همیشه ما ما با خوشرفتاری برخورد میکرد اما در فضای فعلی بعضی اوقات از برخوردم با فرزندم خیلی ناراحت میشم که یک دهم اعصاب اونو ندارم. با این مخارج زندگی سیاست فرزند آوری شما به نتیجه نمیرسه مطمئن باشید.
  • مصطفی ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    تو وام ازدواجش موندن چه برسه به سکه .
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    اگر روح زمانه بر وفق جمیعت کمتر و آسایش و آرامش بیشتر باشد که البته از لحاظ عقلی و فلسفی پیش زمینه و لازمه معنویتی بالاتر در سراسر زمین است ... زمینیان حتما به همین سوی پیش خواهند رفت و شما هر چه هم که در جهت عکس برآیندهای زمانه زور بزنید دست روزگار مازاد جمعیت را محو خواهد کرد. پس خردمندانه آنست که هرگز عکس جهت روح زمانه زور بیخودی نزنید: زمانه تنها اصحابش را یاری خواهد کرد نه اغیارش را که در جهت متضاد زور میزنند. این هم نکته ای از قوانین "زمان" که اینهمه داغش را به سر و سینه میزنید. نکته دیگر اینکه هرگاه جهان بدست خاندان دزد و آدمخوار و مردم آزار بیفتد چنانکه افتاد! و شجره خبیثه جهانخوار شد! آنگاه عکس العمل طبیعی و غریزی بنی آدم است که فرزندان کمتری نه ببخشید "بردگان و گلادیاتورها و روبوت"های کمتری برای چنین خاندان شجره ابلیس فراهم آورند! فلذا آن دورانی که بنی اسراییل فرزندانش را داوطلبانه به بردگی تقدیم آل کاهنان خبیث ابلیس میکرد گذشته. از آنروز تا کنون هزاران پیامبر آمده اند که نه با زور و چماق و کلاشنیکوف بلکه با صرف وجود نازنین بی همتایشان که انسان کامل بود جهان و جهانیان را تحت تاثیر گذاشته و به مرحله بالاتری از شکوفایی و رشد معنوی و آگاهی و کمال رسانده اند, که دیگر دشوار بتوانید بنی اسراییل را وادار کنید برعکس جهت زمانه و دین راستین الهی قدم بردارند. شما تنها قادرید بنی شجره خبیثه و تفاله های حرمسراهای خلفای جاهلیت سفیانی را که جهانخوار شده اند وادارید که بر خلاف روح زمانه, نه به پیش که به پس روند. و دارند میروند و خواهند رفت ان شا الله. تا "زمان" تکلیفش را با کل شجره خبیثه ملعونه روشن کند. یک بار برای همیشه. Amin
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    دقیقا حق باشماست،منم شرایط شمارو دارم و بافرزند مخالف بودم.الان هم که دارم هرروز استرس و نگرانی دارم...شعار کافیه،فقط میگید بچه....خودتون هم میبینید کشورهای دیگه چه امکاناتی میدن..تازه اوضاع اقتصادی اونها صد پله بهترازماست.
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    این چیزهایی که نوشتید کاملا درسته..منتها اینا مال اروپاست..توی ایران هیچوقت این خدمات داده نمیشه..
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    دوست عزیز شما توی ایران زندگی میکنی......من فکر نکنم.
  • مریم ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    احسنت به شما دقیقا همینطوره
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    در روستایی که من دربچگی درانجا زندگی میکردم الان درسال 1393 اب لوله کشی که تیست چشمه ها هم که خشک شده وقتی اب نیست که دماغ وکثافت بچه رابشوری حالا غسل واستحمام به کنار چراباید بچه هازیاد بشن؟ شغل وتحصیل ونان وهزارکوفت وزهرمار به کنار
  • ناشناس ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    کاهش جمعیت و میل به تک فرزندی از نتایج تحریم های هوشمند جامعه ی بین المللی علیه ایران است.اگر تحریم ها لغو شوند با بهبود اوضاع اقتصادی میل جوانان به ازدواج وبچه دار شدن بیشتر می شود
  • seyyed ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    مشکل اشتغال رو حل کنید نصف بیشتر کار حل میشه
  • ناشناس ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    یکی طرح های ضربتی برای بچه دار شدن افزایش خدمت سربازی به10سال است ودر ازای ازدواج8سال کم و به ازای هر فرزند2ماه کم شود
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    خیلی باحالید! تا همین دو سال پیش روی قوطی کبریتها هم نوشته بود فرزند کمترُ زندگی بهتر! جالبه واقعا براتون سوال شده که چرا مردم بچه نمیارن!!!!
  • ناشناس ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    ولی سربازان متاهلی که 1فرزند یا2فرزند داشته باشه در صورت اعزام به خدمت بچش از گرسنگی تلف میشه؟تازه باید زنش در هفته چند روز کار کنه تا کرایه ماشین برای رفتن شوهرش به محل خدمت رو تهیه کنه
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 0
    من با ارشد صنعتی ترین رشته ممکن (متالورژی) زندگیم با روزی 5 تومان پول تو جیبی بابام می گذره اونوقت بیام ازدواج کنم!!
  • محمد ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    در واقع مشکل اصلی نه هزینه بلکه مشکل ما بنر است باید در تمام شهر بنر بزنید با یک گل بهار نمیشه انصافاً عالی نوشتی=))))))))
  • محمد ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    من ديگه حرفي ندارم ...
  • سعید ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    بحران اب داریم. 75 درصد ذخائر اب زیر زمینیمان را مصرف کرده ایم ...
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    بهترین راه برای افزایش گرایش مردم به فرزند اوری بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتیست چون از وقتی که گرانی شد زاد و ولد برای متاهلین و ازدواج برای مجردین خیلی سخت شد.
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    شما یه مقدار مدعی هستی به من 1.5 بدن فردا زن میگیرم من که 700 میگیرم چه بگم؟؟؟
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    سربازی و تحصیلات بیخودی دانشگاهی مخصوصا تحصیلات برای خانمها تو دانشگاه های دور از محل زندگی که فقط باعث فساده
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    سه سال زیاده باید 1.5 سال وقت بدهند برای فرزند اول و در صورت 3 فرزند به قول شما معاف بشه
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    شما که 1.5 میگیری من با 700 تومن درامد چی بگم پس
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    در این مقاله همه چیز دیده شده جز چیری که باید دیده شود.
  • محمود ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    اول از همه مشکل بیکاری رو حل کنید بعد هم مشکل حقوق رو الان خیلی جاها حقوق وزارت کار میدن که تقریبا 600 تومنه با حقوق 600 تومن مجردی هم به سختی میگذره چه برسه به این که بخخوای زنم بگیری چند تا هم بچه بیاری مشکلات گرونی هم که جای خود داره عدم ثبات اقتصادی تورم بیکاری کم بودن درامد کارمندان و کارگران اینارو حل کنید سربازی هم که معضلیه برای خودش
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    موضوع اقتصاد و بقیه چیزها رو ول کنید. مگر کشور ما چقدر گنجایش دارد. با همین تعداد آب نداریم بعد شما میخواید جمعیت دو برابر بشه.
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    با طرح خارق العاده شما، مشکل کم آبی و خشکسالی هم به سرعت حل می شود! ما مشکل آب، هوای پاک و خاک سالم داریم (البته با جمعیت فعلی) چطور با افزایش جمعیت این معضلات بنیادی حل خواهد شد؟
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    با این گرونی کی جرات میکنه بچه بیاره؟
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    مشکل فزند اوری نیست مسکل اول ازدواج نکردنه الان همین ادمهای که مجرد موندن ازدواج کنن ی پچه هم بیارن مشکل حل مبشه
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    کار با درآمد مکفی بدین،بچه آوردن را ملاحظه نمایید
  • joonoob ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    خیلی مردم ما بهانه گیر شدن. وقتی یک زن با تهدید شوهرش که طلاق میگیرم و ... میره ادامه ی تحصیل میده و با آوردن یک بچه بقول خودش دهان مردم رو میبنده و راهی اجتماع میشه انتظاردارید چند تا زایمان داشته باشد!!!؟ وقتی مردی میگه درامدم کم است و زنش را در یک شرکت یاااااا داشگاهی شاغل میکند انتظارچندتا زایمان را دارید!!!؟ جمع کنید ،، همه ی اینها بهانه است و توقعات زن و مرد بالا رفته ... خانم خودشو کشته تا مقطع دکترا رسیده بعد میخوای در خانه بنشیند لالایی بخواند ، میره بیرون خونه کار میکنه 300 هزارتومان در میاره بعد میاد همین پولو میده به پرستار بچه یه مهد !!!!!! حق مادری هم اجابت میشه . با مشغول کردن خود در خارج از خانه حوصله ی هیچ چیز رو ندارن ..
  • ایمان ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 0
    این حرفا رو به ما نزن مشرق جان ..خو.اهشا به همون کسایی بزن که میگن بچه دار بشید .. بخدا قسم یک عمر داریم ازین حرفها میشنویم .. بخدا با 29 سال سن تو تخیلات خودم فکر ازدواج رو میکنم نفسم بند میاد.. ما العیاذبلله نعوذبالله منکر کمک خداوند قهار نیستیم ولی خداوند قدرت عقل بهمون داده چرا پدر من یک عمر به هر مترسکی دستش دراز بود تا شکم زن و بچش رو سیر کنه ؟؟ چون با اینکه نمیتونست تک و تنها شکم خودش رو سیر کنه با یه حقوق بخور و نمیر 4 تا بچه بدنیا اورد .. به حضرت زهرا قسم گریم گرفته بود خواهران بسیار پاک و محفوظ به حیایی رو دیدم که دسته جمعی دنبال فلان حدیث و فلان دعا میگشتن که براشون همسر پیدا بشه .. ما که سوختیم بذارید بچه های اینده ما یه خورده تو این دو روز دنیا راحت زندگی کنند تا اون دنیا که ابدابدین قیامته رو سفید باشند .. خدا مهربونه خیلی مهربونه ...بالاترین نعمتی که خداوند به انسان داده عقل انسانه .. پدرهای ما که اشتباه کردند خواهشا دیگه ما رو گول نزنید ..
  • ali ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    با سلام اگه قرار باشه به هر نفر برای ازدواج پنج میلیون وام بدهند با سه هزار میلیارد میشه به ششصد هزار نفر وام ازدواج داد نظام به جای این حرفها بره جلوی کسایی رو بگیره که سر در توبره بیت المال دارند حالا گیریم که هر خانواده ای هم سه چهار تا بچه اورد دولت میتونه ایندشون رو تضمین کنه (الهم عجل لولیک الفرج انشاء الله)
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    خدا شفات بده
  • ناشناس ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 2
    تا وقتی خانمها در ادارات دولتی و غیر دولتی مشغول هستند و آقایان بیکار هر دو طرف باید قید ازدواج و فرزند آوری را بزنند.
  • ناشناس ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    بی مایه فتیره زوجهای جوان نگاه میکنند به وضعیت زندگی بزرگترها. فکر میکنید در حال حاضر هزینه یک بچه 2 سال و 10 سال و 15 سال در سال چند تومان در سال است. آیا وقتی کسی که دو یا سه تا بچه داره و برای حداقل امکانات دست وپنجه نرم میکند را میبینند جراعت میکنند بچه دار شوند!
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    خودت فهمیدی چی گفتی؟
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    نوشتید "در مجموع توجه به خدمت سربازی متأهلین، گامی مثبت ارزیابی می‌شود که تقویت آن و لحاظ کردن معافیت‌های بیشتر می‌تواند– به عنوان یک پیش شرط سنتی - نقش بسزایی در پایین آمدن سن ازدواج داشته باشد. " اخه ادم حسابی تو می فهمی؟ فکر نمی کنم نیاز به سطح بالایی از درک داشته باشه فقط یه چیز بهتون بگم میخای چاپ کن میخای نکن! از این به بعد شماها و اعوان و انصار اون ور خط من و امثال من این ور خط. بدون مزد و جیره برای کار فرهنگی ضد شما انشالله اقدام می کنم. والسلام
  • دختر دهه ی شصت ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 2
    اولا که باید به خدا توکل کرد.خودش گفته رزق و روزی دست من است.وچه خوب که هست و گر نه...حالا هم هیچ فرقی با مثلا 30 سال پیش نکرده.مگه ان وقتها دولت خرج بچه ها را می داد .هیچ وقت از این خبرها نبوده.ونخواهد بود.زن و مرد اگر در خودشان عرضه ی داشتن و تربیت کردن بچه را می بینند که هیچ.وگرنه مادر بزرگ و پدر بزرگ بچه داری هایشان را کرده اند.مثال .ان وقتها در شهر ما{30}اجاره ماهی چهل بود .حالا چهار صد.حقوق ماهی هفتاد بود.حالا هفت صد.یادم می اید یکبار هوس کردم جوراب ابریشم خارجی بخرم.جفتی صد تومان بود.دقیقا حقوق یک روز شوهر من.چند سال فقط با سویا و برنج کوپنی و ...زنده ماندیم.اما ماندیم و با صرفه جوئی و قناعت سه تا بچه بزرگ کردیم و به ثمر رساندیم.دست پیش بنده ی خدا هم دراز نکردیم.حالا هم ماشین و خانه داریم.وهم بچه های موفق.چرا؟چون اول خدا .بعد سعی و کوشش.وابدا نباید منتظر کمک دولت و پدر و رئیس و همسایه بود.اگر امروز دوتا نقطه به قیمت اجناس اضافه شده.خوب به فیش حقوق ها هم اضافه شده.از بس توی رسانه ها دم از گرانی و مشکلات می زنند جوانها دور برداشته اند.از بس توی تبلیغات خانه های ان چنانی نشان دادند فکر می کنند همه باید خانه شان ان طوری باشد.یک اتاق کوچک هم اگر پر از خوشبختی باشدبه چشم بزرگ می اید .مگر ما جوان نبودیم.اگر یک غر کوچولو می زدیم .مثلا گرانی شیر خشک.هزار نفر چشم غره می رفتند که.مادر شده ای.نباید غر بزنی.به بقیه چه ربطی دارد.هر کار همه کردند تو هم بکن.پس با همین حقوقها با توکل به خدا و در یک اتاق زندگی را شروع کنید.البته به فرمان خدا باشید تا دستتان را بگیرد.اما اگر زن بی حجاب باشد و مرد بی غیرت.خوب .دیگر چه انتظاری می ماند از خدا.ولتان می کند به حال خودتان.که طلاق واعتیاد بیداد می کند.با که نمی شود جنگید اخر.بفهمید.
  • بهار ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    من شرایط اقتصادی رو قبول دارما نریزین رو سرم و کتکم بزنین.. اما به نظر من دلیل فرزند نیاوردن و تک فرزندی توی ایران تغییر سبک زندگی و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ماست.. اگه فقط شرایط اقتصادی بود پس الان پولدارا و سرمایه دارها باید بیشترین بچه رو میاوردن درحالیکه همونا هم تک فرزندن..
  • بهار ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    من شرایط اقتصادی رو قبول دارما نریزین رو سرم و کتکم بزنین.. اما به نظر من دلیل فرزند نیاوردن و تک فرزندی توی ایران تغییر سبک زندگی و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ماست.. اگه فقط شرایط اقتصادی بود پس الان پولدارا و سرمایه دارها باید بیشترین بچه رو میاوردن درحالیکه همونا هم تک فرزندن..
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    طرح های پیشنهادی خوب زیادن مشکل عدم کفایت مسئولین هستش!!!!
  • پسر ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    اگه اون بذل و بخشش هایی که به چند ده ورزشکاران مدال آور کردین به چند صد جوانی که میخوان بچه دار بشن میکردین الآن وضعیت این طور نبود! وزارت ورزش فقط برای ورزش درباره جوانان هیچ کاری نکرده فقط پول مفت میگیرن دنیا مزرعه آخرت است
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    یکی از معضلات که بهش کمتر توجه میشه بحث دختران هست. امروزه دخترها بیشتر از پسران به تحصیل گرایش دارند که بعضا تا فوق لیسانس و دکترا هم ادامه میدند و خیلی از دخترها هم تمایل به داشتن یک شغل خارج از خانه دارند که اینها منجر به کاهش ازدواج بالا رفتن سن ازدواج افزایش طلاق و فسادهای اخلاقی شده. متاسفانه خانواده بیشتر از اینکه دخترانشان را برای کارهای داخل خانه تربیت کنند اونه رو تشویق به ادامه تحصیل و کار خارج از خانه می کنند. دخترهای امروز برای یک مادر و همسر خوب شدن تربیت نمیشوند که این به شدت فرهنگ و نسل جامعه رو به خطر انداخته.
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    شماها که 1500 و 700 می گیرید چی می گید؟! من که 500 می گیرم چه بگم؟!
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    چجور روستایی هستی که اینترنت زودتر از لوله کشی آب توش راه افتاده؟
  • علیرضا اهواز ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    دوست عزیز کشور ما از نظر ساختار جمعیتی ظرفیتی دو برابر این ظرفیت فعلی داره ولی متاسفانه تمرکز در شهرهای بزرگ و عدم اجرای طرحهای آبرسانی باعث شده مرکز و شرق کشور تقریبا خالی از سکنه بشه (به نسبت کل جمعیت کشور) و اکثریت جمعیت ما در شمال،جنوب و غرب کشور مستقر باشن.آیا از اون قذافی پلید کمتریم که نتونیم بزرگترین طرح آبرسانی جهان رو توی کشورمون اجرا کنیم ؟! اینهمه دریا دور و برمون هست آیا هزینه انتقال و شیرین کردن آب بیش از هزینه مبارزه با حاشیه نشینی و فساد و فقر و فحشاست ؟ کسی به فکر نیست همه یا توی رویا هستن یا در حال بیخیالی
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    ساسان خان کاااااملا در اشتباهین مشکل ما پول نیست توقع بالاس شما زمان بچگی خودتونو با الان مقایسه کنید شما چه امکاناتی داشتین و از اینا چقدر راضی بودین بچه های الان چیا دارن و هر روز چیز جدید میخوان..این تربیت غلطیه که پدر مادرای پرتوقع امروز میکنن ما خونواده متوسط به پایینیم من تک فرزندم ..هم خودم از این موضوع ناراحتم هم پدر و مادرم خیلی خلا تو زندگیمون هست که با چند فرزند دیگه حل میشد... با این بهانه ها به خودتون ظلم نکنین
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    پس اشکال از فرهنگمونه که عوض شده نه پول و درآمد بنظرتون چرا پدرتون با کارگری خرج شما رو میداد ولی شما نمیتونین؟ چون توقعتون بالاست چون قانع نیستین اینهمه امکاناتی که شما برا بچه تامین میکنین پدرتون برا شما میکرد؟ مطمئنا نه... ولی شما به کجا رسیدین بچتون به کجا میرسه یه سری بچه لوس و ننر و وابسته و پر توقع و بی مسئولیت داریم بار میاریم که فردا 15-16 سالگی ازمون ماشین و خونه مجردی میخوان
  • امین ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    دلتون خوشه ها... :|
  • محمد حسین ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    اون موقع تبلیغ میکردید بچه نیارید حقتونه... الان مبت با کدوم پول و شغل و کار 5تا بچه بیارن مثلا!!!!؟؟؟؟ تو یکیش موندن که شیر خشک 20هزار تومن مای بیبی 8000تومن... و کلی هزینه دیگه... + همه مشکلات اقتصادی ما فرهنگ غربی هم خوب رومون تاثیر گذاشته نه فقط ما رو کل کشورهایی که دارن رشد میکنن چون فقط میخوان خودشون بالاتر برن نه بقیه... در کل فرهنگ سازی بیست برابرتر باید شه بیست برابر همون فرهنگ سازی که میگفتین فرزند کمتر زندگی بهتر!!!!!!!!!!!!! بچه های اینده خاله عمو دایی ندارن که همین موضوع میشه مساوی با هزارتا کار غلط و افسردگی و غیره... ناموس مردم اون موقع برابری میکنه با عمه و خاله و عمو و داییش !!!!!!! خیلی کارتون سخته
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    مشرق سخت نگیر تایید کن اول که درسته مشکل ازدواج نکردنه جوانانه. وگرنه هر کی ازدواج کرده بعد چند سال یکی دو تا بچه داره تا جایی که ما دیدیم. امابنظر من مشکل شغل جوان نیست. مشکل دخترهای از خود راضی و افاده ایی هستند که خیال میکنند اومدند تو این دنیا تا نوکریشون و کنند. و خیال میکنن حقشون ضایع شده توسط مردان طبق قانون عاشقی پسر وقتی کلش داغ میشه و عاشق، بادی درون کلش میفته که حتی برای رسیدن به طرف مقابلش حاضر به کارگری هم میشه اما نقطه مقابل یعنی دخترها، قبلنا شوهر سیبیلو و با یه پیراهن سفید و سوار بر اسب سفید میدیدن. جدیدا شوهر و با یه بنز الگانس و پیراهن سفید و کارت رسمی شرکت نفت رو جیب پیراهنشون با تحصیلات عالیه میبینن. موها قشنگ، قدت بلند، صورتم صاف و هشت تیغه. دخترها هم وقتی عاشق میشن حاضرن برن روی کله کوه یا توی بیابون توی چادر با مرد و اقای زندگیشون زندگی کنن که بعد از چند مدت سریع یاد رویاهاشون میفتن و چشم و بر چشمی و دعوا و طلاق خب جوان بدبختم نه میتونه با مشکلات امروزی مرد رویاهاشون باشه نه با دیدن این همه طلاق امیدی به پیدا کردن دختر ساده و عاقل و اهل زندگی. چرا از چاله خودش و بندازه تو چاه!!!!!!!!
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    مشرق سخت نگیر تایید کن اول که درسته مشکل ازدواج نکردنه جوانانه. وگرنه هر کی ازدواج کرده بعد چند سال یکی دو تا بچه داره تا جایی که ما دیدیم. امابنظر من مشکل شغل جوان نیست. مشکل دخترهای از خود راضی و افاده ایی هستند که خیال میکنند اومدند تو این دنیا تا نوکریشون و کنند. و خیال میکنن حقشون ضایع شده توسط مردان طبق قانون عاشقی پسر وقتی کلش داغ میشه و عاشق، بادی درون کلش میفته که حتی برای رسیدن به طرف مقابلش حاضر به کارگری هم میشه اما نقطه مقابل یعنی دخترها، قبلنا شوهر سیبیلو و با یه پیراهن سفید و سوار بر اسب سفید میدیدن. جدیدا شوهر و با یه بنز الگانس و پیراهن سفید و کارت رسمی شرکت نفت رو جیب پیراهنشون با تحصیلات عالیه میبینن. موها قشنگ، قدت بلند، صورتم صاف و هشت تیغه. دخترها هم وقتی عاشق میشن حاضرن برن روی کله کوه یا توی بیابون توی چادر با مرد و اقای زندگیشون زندگی کنن که بعد از چند مدت سریع یاد رویاهاشون میفتن و چشم و بر چشمی و دعوا و طلاق خب جوان بدبختم نه میتونه با مشکلات امروزی مرد رویاهاشون باشه نه با دیدن این همه طلاق امیدی به پیدا کردن دختر ساده و عاقل و اهل زندگی. چرا از چاله خودش و بندازه تو چاه!!!!!!!!
  • سوسان ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    یک آپارتمان به من هدیه کنند من 10 تا بچه بزرگ میکنم این کرایه خونه همه عمرم رو به باد داد
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    چطور میشه مردم را به فرزند اوری تشویق کرد؟!!!!از دولتی بپرسید که 20 سال قبل با صرف هزینه کلان ووقت فراوان یک ملت از جنگ برگشته را وادار به عقیم کردن خود کرد!!!!!جناب ایت الله خاطره
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    پس چرا پولدارا تک فرزند دارن؟؟؟ مشکل از درآمد نیست
  • سوسان ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    والله وضعت خیلی توپه من اصلا شغل درستی ندارم ماهی 500 در بیارم کلی خوشحال میشم
  • سوسان ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    خواب دیدی اینجا ایرانه پول بانکهاش واسه بابک و مه آفریده واسه ملت نمیرسه خرج کنند
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    بازم شما ماهی 1/5 ، 700 و 500 میگیرین من که اصلا کار ندارم چی بگم ؟!
  • ساسان ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    ناشناس ۱۴:۲۹ - : ببینید از یک منظر شما درست میگید.ولی ربطی به تربیت فرزند نداره..اینجوری توضیح میدم: درسته من دهه 60 کم توقع بودم وبرای بدست اوردن وسیله بازی شاید دوسال باید چشم انتظار می بودم.اما شما اینجا رو فراموش کردی که بچه های امروزی رو نمیشه دست وپاشون رو بست.الان بچه کلاس اولی موبایل وتبلت و انواع امکانات متنوع و... داره و نمیشه فرزندانمون رو از پیشرفت تکنولوژی محروم کرد.یه جائی بحث اخلاقیه که مثلا بچه درامد پدرشو میبینه (دقیقا اینو خودم تجربه کردم)و چشم به روی امال اورزوهاش میبنده .ولی مگه بچه کلاس اول وکوچیکتر این چیزا رو می فهمه تازه چشم وهم چشمی هم به سنین پائینتر جامعه کشیده شده. مثال دیگه:واسه مدرسه هم پول توجیبی امروزی هم خبری نبود،اگرم بود خیلی ناچیز وشاید ماهها تو جیبم دست بهش نمی زدم و...حالا خودتون با کمی تامل میشه به خیلی تفاوتها بین نسلهای قبل و فعلی پی برد. من تو خونواده پرجمعیت متولد شدم.یعنی سه برادر وسه خواهر.همگی کم توقع وفشار انچنانی به پدر وارد نکردیم بجز داداش کوچیکم که اول دبیرستانه وبابا اونو کامل مجهز کرده.قیاس زمان کودکی خودمون بابچه های امرزی اشتباهه. == ضمنا هرکی واسه فرزنداوری یه مشکل داره منم از زاویه ومشکل خودم این موضوع رو بررسی کردم. شما میگی تک فرزندی وای کاش تعدادتون بیشتر بود.ولی منم میگم کاش هفت نفر کمتر میبودیم شاید حقوق ناچیز بابا بهتر میتونست شرایط عمومی(شایط اختصاصی نه عمومی) زندگی رو واسمون فراهم کنه. === اینو شاید مثه من بررسی کردین که متولیدن 60به پائین شرایط شغلی بهتری داشتن تا بعد از اون.تو فامیلمون هستند کسانی که چندین شغل دولتی بین دهه 60 و70 تجربه کردن یعین این ادراه کارش خوب نبود به دلش نبودمی رفتن یه کار دولتی دیگه شروع به کار میکردن.اما واسه من هیچکاری پیدا نمیشه.واسه کار ازاد هم سرمایه میخواد که اینجانب نیز محروم بوده ونگاهم به روزهای ایندس که شاید بشه جرقه هایی از نور وامید بهم لبخند!! بزنه.
  • محمد ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    من با مدرک ارشد، سربازی رفته، 2 ساله دنبال کارم!!!!!!! تازه گیریم کار هم گیرم بیاد، وام ازدواج هم به سن ما نمیدید....
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    به نظر من علت اصلی موارد زیر است: باشگاه رئال مادرید برای این بازی مبلغ 2 میلیون یورو درخواست کرده که با موافقت مسئولان پرسپولیس روبرو شده است یا برای مثال میبینیم که مرغوبترین بخش روستای پدری ام را فلان مسئول خریده. و میشنویم که همین مسئول زمینهای مرغوب ورامین را خریده! در این شرایط فقط ما باید کار کنیم و اجاره خانه بدهیم.
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    الان بیست سال پیش نیست،دنیا پیشرفت کرده و انواع تکنولوژی های جدید اومده...این ربطی به توقعات نداره،توی اوسالها امکانات کمتری بود.پس خواسته ها کمتربود..
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    افرین!!برای زن شاغل بزرگ کردن یک بچه هم زیاده!!!!خصوصا کارهای فروشندگی و صندوقداری و ارایشگری و منشیگری که هیچ رشد وتعالی هم به دنبال نداره
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    بحث عامه مردمه نه قشر خاص و استثناها..
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    خیلی نظر خوبی بود خلاصه و درد اصل من هم
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    بله در کشوری که تزریق یک سرم به بیمار اورژانسی را نمیشه رایگان انجام داد مراکز وازکتومی و توبکتومی تاسیس کرده بودند و مردان وزنان را به خیال جلوگیری از بارداری عقیم میکردند!!!انهم رایگان!!هیچ گاه هم کسی نپرسید هزینه ان از کجا تامین میشه!!!!!و دائم در گوش ملت میخواندند که بچه گرفتاری و درد سر وعامل بدختیه!!!وبا ساختن سریالهای جهت داری مثل اقای گرفتار و پدر سالار مغز مردم را شستشو میدادندوکانون خانواده سنتی را سست میکردند!!!همانها باید به در گاه خدا توبه کنند و مردم را به بچه دار شدن تشویق کنند!
  • م ل اراکی ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    فرزند زیاد درسته که نعمته ولی خر خ هم داره. آیا کشور با این بی برنامگی میتونه کار برای اینها ایجاد کنه؟ یک مثال ساده. آیا این رانندگان تاکسی که چندین سال است تاکسی خود را از رده خارج کرده اند و منتظر گرفتن تاکسی نو هستند خانواده ندارند فرزند ندارند؟ چرا باید این خانواده ها بخاطر اختلافات بین تاکسیرانی تهران، بانکها و ایران خودرو توان تامین مخارج خود را نداشته باشند؟ مدیرانی که توان حل این مشکل کوچک را ندارند چطور میتوانند مشکل جمعیت۱۵۰ میلیونی را حل کنند؟ چطور از جوانان توقع داشته باشیم که دنبال تشکیل خانواده بروند؟
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    به ساسان شما میگین "ولی مگه بچه کلاس اول وکوچیکتر این چیزا رو می فهمه تازه چشم وهم چشمی هم به سنین پائینتر جامعه کشیده شده" یا "حالا خودتون با کمی تامل میشه به خیلی تفاوتها بین نسلهای قبل و فعلی پی برد" منم معتقد به تفاوت نسل قبل و حالا هستم ولی صحبت من اینه چرا به جای اینکه نسل امروز بهتر از نسل ما تربیت بشن بدتر شدن؟ چرا چشم هم چشمی به سنین پایین تر رفته؟ ماها همون شش هفت سالگیم تحملمون بالا بود و هر چیزی رو نمیخواستیم. این دلیلش جز تربیت غلطه؟ تاثیر جامعه و... هم هست درست ولی پدرومادر بیشترین تاثیر رو تو رفتار بچه دارن داشتن هفت تا بچه هم غلطه تک فرزندی هم نظر خودم 3-4 بچه خوبه شاید شما آدم پر تلاشی باشین ولی نتونستین شغل پیدا کنین ولی کل جامعه رو در نظر بگیرین اینطور نیست اکثرا دوست دارن یه شغل آسون و پشت میز نشینی و پر درآمد داشته باشن الان کسی که مهندسی برق یالقوزآباد گرفته دنبال اینه بشه مهندس فلان کارخونه و اجاره یه مغازه برا سیم کشی براش اف داره
  • استاد اقتصاد دانشگاه پیام نور ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    به نظر من تاثیر مسایل اقتصادی بسیار کم هست .نگاه منفی به فرزند اوری نگاه فرهنگی است .نقش مادر بودن کمرنگ شده . زن شاغل کلاسش از زن خانه دار بیشتره . جوانها حوصله تربیت فرزند ندارند.خیلی از خانواده هایی رو میشناسم که وضع مالی خوبی دارن ولی حاضر به فرزند اوری نمیشن حداکثر یکی رو قبول دارن به ندرت حاضر به دومی میشن . چند روز قبل تو کلاس اقتصاد خانواده برای کارکنان دولت ، وقتی صحبت از تربیت اقتصادی فرزند میکردم یکی اقای میان سال بلند شد داد زد گفت اقا من یک فرزند بیشتر ندارم از عهده مخارجش هم بر میام نیازی به این مطالب ندارم.
  • ناشناس ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    بقول یکی از دوستان امسال چون باران زیاد بودوقتی رفتیم کوه کبک وسایر پرندگان دیدیم بسیار تخم گذاشته وجوجه ریزی کرده بودند طبیعت خیلی سرسبز وبانشاط بود چون که خشکسالی نبود.علت اینکه مردم ازدواج نمی کنند وبچه دار نمی شوند ونشاط در جامعه اندک است اقتصاد وتحریم است تا این مشکل رفع نشودویا در کل این خشک سالی های پی درپی تمام نشود مردم میلی به بچه دار شدن ندارند
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    ناشناس 1456 اکثر مردم دوست دارن حداقل دوتا بچه داشته باشن اما شرایط اقتصادی اجازه نمیدن(درآمد خوب ،خونه کمی بزرگتر وراحت تر،اطمینان از درآمد کافی درزمان بازنشستگی).ضمنا اکثر مردم مثل طبق پولداری که شما میگید فکر نمیکنند.نمیدونم شما کجا زندگی میکنید؟ اگر درآمدها کافی باشه،مرد نمیره دو شیفت وسه شیفت کارکنه یا مردوزن باهم کارکنن.....
  • امیر ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    15تا20میلیون جوان آماده ازدواج در کشور هست چرا مسئولین بجای تبلیغات الکی ودروغ مسیر ازدواج این جوانان را فراهم نمی کنند تا یک سال بعد بدون هیچ تبلیغات و تشویقی خود بخود 6تا7میلیون به جمعیت کشور اضافه شود البته امیدوارم همه را به امان خدا رها نکنند که الاف وبیکار ومعتاد ودزد بار بیان
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    آقا علیرضای اهوازی پس آقایان محترم دزد واختلاسچی چند هزار میلیاردی چه میل بفرمایند
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    عمرا در هیچ دولتی ودر هیچ زمانی این پیشنهاد شما مهدی جان اجرا نخواهد شد
  • جواد ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    شماها که 1500 و 700 , 500 می گیرید چی می گید؟! من که بیکار شدم چی بگگگگگگگگگگگم؟
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    من پسر یه مدرک تحصیلی گرفتم دستم بیکار میپرخم..دختره سر کاره.. من خونه داری بلدم ولی متاسفانه بچه دار نمیشم..اگه مشکلی نداره یه دختری بیاد خواستگاریم!!
  • پسر ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    احسنت احسنت احسنت احسنت احسنت منم مثل شما نه مطلب خوندم نه فیلم من خودم به فکر کارم بعدش خودم اصلا به فکر ازدواج نیسنم وقتی کار نیست چه جوکی درآوردین ازدواج کیلویی چند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نیروی انتظامی در بحث کارت جعلی فوتبالیستها زیاد زحمت کشیده!در قضیه مهریه و طلاق دیگه نمیخوام بیشتر به زحمت بیفته!
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    یه خونه ی کوچیک تر بگیر ماهی 500 تومن اجاره بده!
  • پسر ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    اونا اگه فرزند بیشتر بیارن بهشون میگن بی کلاس
  • پسر ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    به مسئولان نظام توصیه میکنم همه نظراتی که جوانان ایران در این سایت نوشتن بخوانید شاید یه چیزی دستگیرتون شد تا این که فقط بند و تبصره سخنرانی و ...... بکنید
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    می تونی خرج بچه تو کم کنی . به جای این مای بیبی و مرسی و پنبه ریز و هزار کوفت زهر مار دیگه کهنه مشماش بکنی. می تونی برای بچه ی اولت 10 میلیون تومن سیسمونی نگیری. اصلا می تونی برای خودت و خانومت کمتر خرج کنی. می تونی...
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    دوتا کمه. 4 یا 5 تا.
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    شما هم که همه چی رو از چشم تحریم می بینی.
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    شما که تو امریکا زندگی می کنی سعی نکن درباره ایران نظر بدی.
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    مطمئنم اگه بهت خونه 5000 متری پنت هاوس هم بدن اینکار رو نمی کنی. همه می گن مشکل از پوله ولی درحقیقت مشکل از این فرهنگ فکسنی غربیه (‌ مخصوصا در مورد زنان) نه از پول.
  • علی ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    سلام واقعیت اینه که خود مردم ازدواج رو برای خودشون سخت کردن مهریه بالا و چشم و هم چشمی و از اول زندگی همه چیز باید داشته باشی!!! هزار جور چیز دیگه. اگه هر دو خونواده با هم راه بیان عروس داماد رو اذیت نکن اگه می تونن کمک کنن. اوضاع خیلی بهتر بود.
  • علی ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    یکی از مشکلات بزرگ این ماهواره آشغاله که مثل خوره به جون مردم افتاده. بخدا اگه این وسیله ی مزخرف مورد استقبال مردم قرار نمی گرفت وضع خیلی با الان فرق می کرد.
  • احمد ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    به عنوان یک کارمند ارشد که ماهی بیش از هفت میلیون درامد دارم ولی زندگی ام درست نمی چرخه! عرض می کنم که با یک و نیم میلیون میشه زندگی کرد! بله به شرطی که منطبق بر واقعیات زندگی رو جلو ببری
  • محسن ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    فکر نمی کنم با هیچ راه یا تشویقی مردم به فرزند آوری رو کنند چون مشکلات عجیبی داره که اونایی که تجربه کردند می فهمن چی میگم بسیار مصیبت باره حتی یک نصف بچه واقعا اگر دوباره به اول زندگی بر می گشتم هرگز و هرگز و هرگز به فکر بچه داشتن نمی افتادم این حرف خیلی هاست.
  • مسعود ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    راهش مشخصه 1-افزایش مدت خدمت سربازی 2-افزایش ظرفیت دانشگاه ها و کاهش کیفیتشون 3-ایجاد مشکل بر سر راه وام ازدواج 4-عدم گره گشایی از مشکلات اشتغال و مسکن و ازدواج جوانان
  • سرباز 11 ماه خدمت ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    عزیز جان درسته سربازی خیلی سخته ولی همه باید بروند نباید معافیت دائم در کار باشد سربازی پسران را تبدیل به مرد زندگی میکند . بنده متاهلم لیسانس دارم الان هم سربازم بعد از ظهر ها هم کار میکنم حدودا ماهی یک میلیون سخته اما به لطف خدا و همسر خوب زندگی شیرین و سالمی دارم .
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    با طرحهای محمود احمدی نژاد و از بین بردن اقتصاد کشور
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    همین بالا نوشته تو برخی کشورهای اروپایی مالیات بی فرزندهای اختیاری بیشتره
  • دانشجوی دغدغه مند ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    چند پیشنهاد کوچک دارم : 1 مسئولین مربوطه هر هفته حداقل یک ساعت در جمع جوانان مختلف باشند و حرف دل آنان را بشنوند . 2 ظرفیت تحصیل در دانشگاه ها را برای پسران افزایش و برای دختران کاهش دهند مخصوصا در رشته های مهندسی / واقعا اشغال ظرفیت دانشگاه ها توسط دختران به مملکت آسیب زده چون غیر از بالا رفتن توقع دختران بخاطر مدرک تحصیلی تقریبا هیچ خروجی مفیدی ندارد . 3 قرار دادن دو واحد درس خانواده بصورت اجباری و بحث و گفتگو( غیر از درس فعلی ) با اساتید مجرب در ترم اول یا دوم در تمامی دانشگاه ها 4 به جای این همه تبلیغات تلوزیونی بی محتوا و ... ، کلیپ های بسیار کوتاه و ارزشمند از اساتید دانشگاه و حوزه در خصوص ازدواج و خانواده با جذابیت رسانه ای از همه شبکه ها پخش شود. 5 ساخت یک جایگاه اجتماعی ویژه و با ابهت از جوانانی که زود ازدواج میکنند 6 قرار دادن جوانان متاهل در اولویت امور مختلف جامعه مثلا در روند کلیه ثبت نام ها افراد متاهل زیر 26 سال در اولویت باشند .
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    دوست عزیز رهبر معظم در همین ماه رمضان امسال در جمع دانشجویان مگر نفرمودند مشکل ازدواج با کم کردن یا معافیت از خدمت سربازی حل نمی شود و نباید کاری به خدمت سربازی داشت؟؟؟؟چرا به بیانات ایشان توجه نمی کنید؟خواهشا بیانات ایشان را مطالعه بفرمایید
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    20 0
    بابا من نگرانم تنها بچه ام چند سال دیگه از تشنگی هلاک بشه چون همه میگن منابع اب و کشاورزی و.... محدود شده.شما تو همین نرخ جمعیت موندین چرا تشویق به افزایش میکنین .همینارو خوب سر و سامان بدین شما تو تامین اب خوردنشون موندین بعد میگین دو برابر بشیم که آبارتمان 40متری هم گیر بچه هامون نیاد.من که به سیاستای شما اعتماد نمیکنم
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 1
    بحران فعلی آب بدلیل کاهش نزولات جوی است دلیل آن هم افزایش ربا و فساد در جامعه است.
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 1
    پنج تا کمه. 15 تا 20 تا.
  • ساسان ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    در جواب ناشناس ۱۸:۳۱ - بله دوست عزیز من صحبتهای شما رو قبول دارم. ضمنا جامعه ما،با معضلات فراوانی وبخصوص بحث شغل و درآمدزائی مواجهه. ببینید منی که رشته ارشد مهندسی دارم،اولا گفتم از قبل که از لحاظ مادی پشتوانه مناسبی ندارم که استارت کار ازاد رو بزنم،یکی از دیگه از این مصائب سخت، وارد شدن به کار ازاد درس خونده هاست،من خودم همین مشکل رو دارم (داشتم) وواسم سخته. بذارید یه مثال واقعی بزنم: دوستای دبیرستانم بعد از اتمام خدمت بجای دانشگاه رفتن دنبال کار ازاد.خلاصه الان که میبینمشون چندین نفرشاگردیشون رو میکنن با وضع مالی درست وحسابی ،اما من چی؟که لقب مهندس رو هم یدک میکشم!؟تازه میخوام بشم مثه روزای اول دوستام!با 7،8 سال تاخیر!این یک معضله واسه تمام تحصیل کرده های کشورمون. ==== ببینید واسه منِ دهه شصتی وخیلی های دیگه انفجار جمعیت رخ داد،یعنی جمعیت جویای کار فراتراز ظرفیت واقعی بود، دوربرمون خیلی ها افراد بیکار تحصیل کرده وجود داره. من تو این تابستون 2آزمون استخدام شرکت کردم.یکیشون بانک بود 800 نفر تو کل کشور میخواستن 800هزار نفر متقاضی آزمون دادن.دومی هم وضع به همین صورت بود. ===در جواب ناشناس ۲۰:۲۴ - === تا الان مسائلی که گفتم واقعیت بوده،اینم اضافه میکنم که درامد ماه گذشته من با یارانه 390هزاتومن بوده !با سیلی صورت خودمو سرخ کردم... این چیزائی که شما گفتین واسه من متصور نیست. فقط خوبی وضعیت من اینه مشکل مسکن ندارم،البته طبقه بالاخونه پدری یعنی موقت. شاید صحبتهای من به یه دردل شبیه شد ولی از اینکه هم صحبت شما دوستان شدم خوشحال شدم واستفاده کردیم. خلاصه داریم از یک موسسه بانکی وام بادرصد بالا میگیریم شاید بشه یه کار آبرومند راه انداخت.هرچند وضعیت کار ازاد تو شهر ما چندسالیه راکد شده ولی توکل بخدا. انشالا روزی برسه که همه چیز بخصوص بحث اشتغال وازدواج جوانان حل بشه،تا بدنبالش خیلی از مشکلات وپیامدهای موجودجامعه نیز ریشه کن بشه. انشاا...
  • مازندرانی ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    به پیر به پیغمبر 80 در صد ملت به خاطر مشکلات اقتصادی ازدواج نمیکنن حالا هی در عرصه جنگ نرم و فضای مجازی خودتونو .......بدین خخخخخخخخخخخخخخ
  • مازندرانی ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    حاتم بخشی به بورکینافاسو و فلسطین و افغانستان یادت رفت
  • مازندرانی ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    ابله
  • مازندرانی ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    اول پول و کار رو جور کنه بعد ما ازدواج میکنیم
  • مازندرانی ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    کی جرات میکنه ازدواج میکنه
  • مازندرانی ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    هدف شما ازین تیتر فقط چاپلوسی برای رهنمود افزایش جمعیته
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    ناشناس23:28:گفته در اسلام نه کشور های اروپایی!
  • حقیقت ساده ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    شما که میگید منابع ما جوابگوی 150 میلیونه پس لطفا بگید این بحران خشک سالی از کجا اومده؟ سربازی ، وام ازدواج ، مسکن و ....رو فراموش کنید قبل از هر چیز بگید آب کافی برای زنده موندن 150 میلیون نفر دارید یا خیر؟
  • ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    آره بیکاری،سربازی،تورم، مسکن و....همه زیر سر اینه!!!!!
  • ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    رفیق الان حداقل های زندگی رو هم بخوای تامین کنی باید یه 10 سالی کار کنی مگر اینکه بخوای مثل غار نشین ها زندگی کنی
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    شما با این طرز تفکرت چرا رئیس جمهور نشدی
  • ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    اگر اون طرح اجرا نشده بود الان ما یه چیز در حد سومالی بودیم.مملکت اداره کردن خرج داره دولت از کجا میاورد برای اون جمعیت بهداشت،آموزش، اقتصاد و...درست کنه ؟خواهشا رو هوا حرف نزنید
  • ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    ناشناس 20:31: شما هم که از جیب مردم خبر نداری حرف نزن
  • ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    خب شما بجای همه فرزند بیار کسی جلوت رو نگرفته،ولی یه نیم نگاهی به آینده بچه هات بنداز که تو این کشور اگر پول نداشته باشی کلات پس معرکس
  • ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    آقا ما دوست داریم شیک زندگی،این دوره با دوره شما فرق داره ماهم حاضر نیستیم خودمون رو تو هچل بندازیم
  • ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    کامنتت اشکم رو درآورد،منم مثل تو امیدم به بخشش و رحمت پروردگار هستش از این دنیای لعنتی که خیری ندیدیم ....
  • ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    برو بابا حالت خوب نیست، برای بچه دار شدن باید به آینده امیدوار باشی نه این قصه هایی که تو سروهم کردی
  • عبدالعباس ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    قرآن کریم: ان یکونوا فقرا یغنیهم الله من فضله (زوج تازه ازدواج کرده) اگر فقیر باشند خداوند (به سبب ازدواج) آنانرا غنی می گرداند. مشکل فقر مالی نیست فقر فرهنگی و بی اعتمادی به وعده ی خداست ...
  • ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    کافيه که بچه ها مدرسه نروند وبيسواد بشوند اونوقت ظرف چند سال جمعيت ما دوبرابر خواهد شد مثل کشورهاي پاکستان وهندوو الي اخر راههاي ديگه جوابگو نيست بايذ جامعه يکم فقير شود رشد جمعيتمون به بالاي 6 درصد خواهد رسيد
  • ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    دم پدراي قديمي گرم واقعا براي بچه هاشون جون ميکنند حرفات اشک تو چشما جاري ساخت هي روزگار
  • ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    در بچگي تو روستا بوده الان تو شهر زندگي ميکنه
  • دانشجوی دکترا تهران ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    کارم میکنم علاوه بر ادامه تحصیل ماهی 2 میلیونم میگیرم اما زن نمیگیرم!! چون دوست ندارم
  • ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    بنطرم نباريدن باران وخشک شدن رودخونه ها وتصادفات مرگبارخياباني وو الي اخر همش تقصير امريکا وتحريمه جمع شدن ثروت هم از کارهاي هوشمندانه دشمنانه تا کي همه گناهان وکم کاريمونو بگردنشرق وغرب بنداريم خودمون انگار هيچ کاره هستيم
  • ناشناس ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    وقتی یک کیلو گوشت بشه 32هزار تومن یک کیسه برنج بشه 80 هزار تومن با چه دل خوشی بچه بیاری
  • محمد ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    خدا بهت عقل و شعور داده که بشینی فکر کنی...آینده بچه تو با این وضعیت مدیریت کلان کشور با این شرایط اقتصادی و بیکاری و کم آبی و آلودگی و ترافیک و وضعیت مسکن و... قراره چطور بشه؟ من و تو احساس مسئولیت نداشته باشیم که خدا به وعده هاش عمل میکنه؟!!!
  • مازندرانی ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    جوابت کامنت بالای منه
  • مازندرانی مسلمان ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    آفرین
  • محمد ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    همه مردم باید در کشور کار کنند و تلاش نه اینکه همه از مسئولان ارشد ایراد بگیریم. انگار ما از کره مریخ آمده ایم و هیچ چیز به ما ربطی نداره
  • محمد ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    الا مثلا همه این کارا انجام شد و همه هم زرت و زرت بچه درست کردن، در مورد آینده اون بچه ها چی فکر میکنی؟ وضعیت الان کشور و جامعه و محیط زیست و منابع در مورد آینده اونا چی میگه بهت؟
  • مازندرانی ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    یه نگاه به بچه های کار بکن
  • محمد ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    من فدایی این رهبر هستم. اینده نگری و بینش قوی دارند
  • محمد ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    جالبه! ممنون
  • اصلاح طلب ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    نه بابا
  • لامپ ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    یعنی وضع بهتر میشه
  • مازندرانی ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    کمبود آب به خاطر شیوه آبیاری قرون وسطایی زمین کشاورزیست که 80 درصد آبو میبلعه مردم هر قدر هم صرفه جویی کنن نهایتا" 3-2 درصد وضع بهتر میشه
  • محمد ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    ایشون رییس جمهور نشده...
  • محمد ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    1 0
    اونوقت آینده اون 10 تا بچه برات مهم نیست با این وضعیت کشور؟ اینکه به فکر آینده بچه ها باشیم و زرت و زرت بچه درست نکنیم و نسبت به آینده شون احساس مسئولیت کنیم یعنی فرهنگ فکسنی غرب؟
  • محمد ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    بچه هات برات مهم نیست؟
  • محمد ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    آفرین
  • رحمن ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    زمانه تغیر کرده فکر چطور زیستن هم تغیر کرده همیشه در گذشته فرزندان از پدران و مادران خود از سختی معیشتی یاد کرده اند و الآن فرزندان حاضر نیستند تن به این شکل از زندگی بدهند که در فقر و فاقه فرزند بزرگ کنند و این مثل را همه می دانند یک ده آباد به از صد ده خراب است یعنی یک فرند با نشاط و دارای حداقلهای زندگی بهتر است از چند فرزند فقیر و ضعیف و رنجور و بی سرپناه است درست است که اکثرا اعتراضی به وضع اقتصادی خود نمی کنند ولی عملا خود را با زندگی و توان خود هماهنگ می کنند که یکی کم کردن فرزند است که از هزینه ها بکاهند دولت که در گوش فیل خوابیده البته منظورم صرفا این دولت نیست ثروت و فرصتهای شغلی در تلاش برابر تقسیم نشده است شما به نام و فامیلهای بعضی نگاه کنید اسامی همه برای استخدام وگزینش و حراستهای سازمانها انتخاب شده نمی گویم بد است ولی علت اقتصادی پشت آن نهفته شده است .که شاید بکارشان در استخدام بیفتد. بعلت کم بودن فرصتهای شغلی دیگر شایسته سالاری اصلا مطرح نیست بلکه پارتی سالاری مطرح است در حالی که الآن حتی خانواده شهدا و جانبازان هم در خواب شغل هستند و آوردن نامه از بنیاد یک گناه محسوب میشود.البته محترمانه و با ظرافت نه می گویندنه اینکه بخواهند پارتی بازی نکنند بلکه این گروه هم به گروه بی پارتی ها گرویده اند .برادر از نقد کردن خوشت نمی آید فکری به حال مردم بکنید.امتحانات ورودیه استخدام الکی بر پا می کنند در حالی که ادمهایش قبلا انتخاب شده است و یا سوالات را به عده ای فروخته اند مانند امتحانات اخیر شرکت نفت و سایر جا ها که افشانمی شود و کارها بر وفق مراد مدیران انجام می شود.برادران سیاه نمایی نیست دیگر اظهر من الشمس شده است در روزنامه ها هرز گاهی افشا می شود.بالاخره از خجالت ادعایمان باید کاری کرد
  • محمد ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    بهتر نیست اول شیوه آبیاری قرون وسطایی و آلودگی و بیکاری و اقتصاد و کلاً مدیریت قرون وسطایی تغییر کنه و بعدش از مردم بخوایم بچه درست کنن و 150 میلیون بشیم؟
  • محمد ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    من جانم را برای برقراری دین خدا میدهم. سلام بر اسلام و سلام بر مشرق
  • محمد ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    من هم یک انسان باسواد هستم
  • محمد ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    من سرباز این انقلاب و کشور هستم نظرم رو کامل کن! قدرت من کم شده و بیمارم. و توان زن گرفتن ندارم
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    کشور ما سیاست های تشویق فرزند نیاوری دارد! یعنی یک جوان مثل من که ازدواج کرده و خواسته به خاطر پیامبر و حتی قبل اینکه رهبر عزیز گوشزد کنند، بچه بیاورد، هزینه ها و دردسرهایش چند برابر یک آدم بی فرزند می شود. هیچ سیاست تشویقی هم درکار نیست، تنبیهی هم هست! آخه کدوم سیاست تشویقی؟ همون حساب چاخانی که احمدی نژاد گفت و ندیدیم کسی بگیره هم به ما نرسید! برای خروج بچه سه ساله و یک ساله ام باید کلی هزینه پاسپورت و خروجی بدیم اما دلار که تعلق نمی گیره، کمکی که نمیشه، چپ چپ نگاشم میکنن که چرا سربازی نرفته بچه سه ساله!!! تشویق کجا بود بالام جان؟ اول سیاست تشویقی بذارید بعد هی بگید بچه بیار. من هرچقدر هم گوش به فرمان رهبرم باشم، وقتی از روز دهم ماه کم میارم، خب پشت دستمو داغ میکنم برم بچه جدید بیارم. گفتم یا پبغمبر، شما که گفتی دوست داری امتت زیاد بشه، اول برکت و پولشو بفرست بعد ما در خدمتیم دوازده تا! چرا یه عربستانی سه چهارتا زن میگیره و ده تا بچه؟ چرا اهل سنت زاهدان و جنوب، پولای کمکی براشون میرسه از عربستان و اینهمه بچه دارن؟ چرا همونا دارن اینهمه یارانه میگیرن؟ دو سال رفتم سربازی با حقوق سی و هفت هزار تومانی که حق تاکسی ماهانه ام در نمی اومد. جوون رو تو مملکت میسوزونیم بعدش شغل براش فراهم نیست، پول نفتم که نمیاد تو جیب مردم، خب طرف گاگول نیست بره بچه بیاره!
  • joonoob ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    شما بهتره بری ...... اینا واقعیته یا کوری یا با مشرق رفیقی که همه ی کامنتهات رو تأییدکرده...دور و برت رو نگاه کن میبینی.
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    تنها دلیل عدم تمایل به فرزندآوری آینده نگری است. وقتی مردم می بینند سال به سال دریغ از پارسال مگر عقلشان را از دست داده اند که یک موجود دیگری را هم بدبخت کنند.
  • مازندرانی مسلمان ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    مازندرانی همه از مومنین مشهور در جهان هستند و به خداپرست بودن از قدیم و توحیدی بودن پیش از سلام شهر هستند ما فقط روزی را از خدا میخواهیم و بس. ... و بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن/ که دوست خود روش بنده پروری داند غلام همت آن رند عافیت سوزم/ که در گداصفتی کیمیاگری داند وفا و عهد نکو باشد ار بیاموزی/ وگرنه هر که تو بینی ستمگری داند
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    سلام. داداش امیدوارم یه کار خوب گیرت بیاد مشکلاتت هم حل بشه.
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    کارت ملی درست کردند 2 سال اعتبار داره میگن 27 هزارتومان بده تعویض بشه شناسنامه میخوان عکس بزنن میگن 23 هزار تومان بده پوشک بچه 8500 تومان شیر خشک که نمیدن وای وای وای وای و.ای
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    من یک کارمند هستم .چون در دولت اقای احمدی نژاد ساعت کاری تا 2/30 بود من یه شغل بعد از ظهر هم داشتم و به واسطه همین شغل دوم صاحب فرزند دوم شدم.ولی بلافاصله با امدن دولت جدید ساعت کاری اضافه شد و من را از شغل دومم بیرون کردند.و الان با هزار سختی خرج دو فرزندم را در میاورم .از این مورد بگیر و برو الا ماشاا...!!
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    دمت گرم . خیلی باهات حال کردم
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    شما خیلی زرنگید مشکل ازدواج و وام رو حل کنید بچه نا خواسته سرو کلش پیدا میشه با حرف و شعار نميشه عملا به جوانها کمک کنید
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    همه این را گفتی اما برو یه سری بزن به سیستان بلوچستان ببین چه خبر چند سال دیگه جوانان داعشی مملکتون بی سرو صدا می گیرن. دیگه نجایی برای خودت هست نه برای فرزندت نه برای زنت خودت و بچه ات را می کشن زنت می برن جهاد نکاح حال هی بگو آینده بچه ام چی می شه.
  • درجواب مازندراني و محمد ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    اين استاد به عنوان يك كارشناس نظرشو داده توهين نكنيد! ثانيا در دوره اي هم كه نرخ باروي زياد بود خانواده هاي ثزوتند فرزند كمتري داشتند و بعد خانوار در خانواده هاي متوسط و پايين بالاتر از پزدرامدها بود.
  • مهدی 90085 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    البته قانون بزارند اگر طلاق گرفتند دوبرابر برند سربازی وگرنه..............
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    احسنت آقا محمد
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    من فقط یک چیز را می دانم و آن این که قرآن در آیات متعدد از انسان می خواهد که فکر کند. هر کسی با نوع نگرش و تفکرش می تواند تصمیمش را بگیرد.
  • محمدرضا1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    شما تو مطالبت اشاره کردی مجردی..برای همینم درد متاهل ها رو نمیدونی. عزیز جان مشکل اول و اخر پوله پول....تا وارد گود نشی متوجه نمیشی..
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    اره 5 تا بچه بیاریم 2 تاشون معتاد بشن 2 تاشون اراذل و یکیشون هم مفسد اقتصادی اخر هم از تشنگی بمیرن.دلتون خوشه ها
  • راهکار اساسی ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    با این اوضاع که نمیشه جوونا رو راضی به ازدواج کرد پس بهتره شناسنامه پیرا رو باطل کنن تا نسبت جونا به پیرا بالا بره و مشکل جامعه حل بشه. قربونه همه شما تا راهکار اساسی دیگه بای
  • 1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    عزیز جان اینجا ایرانه تعجب نکن ...
  • محمدرضا1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    ناشناس1:12 افزایش رباوفساد چه ربطی به خشکسالی داره؟یعنی تو انگلیس که یسره بارندگیه فساد وجود نداره؟؟
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    مشرق حق داره سخت بگیره کامنت شما رو تایید نکنه.. شما قبل از ازدواج قول های واهی به دختر نده تا در رویاهاش سیرنکنه بعد هم طلاق بگیره.. از اولش بهش راستش رو بگید خیلی رو میشناسم که پسره با لباس کار کثیف و از سرکاریکراست رفته مراسم خواستگاری خودش به دختره گفته هر روز منو این شکلی میبینی ، حقوقم همینقده و و و فکرات رو بکن .. الان هم دارن زندگی میکنن با تحصیلات دانشگاهی و دک و پز خیابانی..شماهم سخت میگیرید!
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    چند وقت ديگه، اون موقع كه احساس تنهايي و پوچي كردي و ديگه هيچي برات جذابيت نداشت ،ميبينمت كه بازهم اين حرفهارو تكرار ميكين ؟؟؟؟؟
  • محمد ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    افرین الکساندر افریننننننننننننن
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    علیک السلام
  • محمد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    مطلب به این سادگی برای من احمق قابل درک نیست گویا:))
  • محمد ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    من فدایی هستم فدای همه شما مشرقی های عزیز و پرتلاش. لعنت بر مخالفین شما
  • کاپیتان ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    من دانشجو هستم برادر کوچکم دانش اموز من ترمی 1 تومن خرج دانشگاهمه و مدرسه ی دولتی داداشم هم کم از دانشگاه آزاد نمیگیره! کلی مخارج اضافی هست تازه ما دوتا بچه ایم دلتون خوشه ها؟؟؟؟؟؟؟ زمان شاه کدوم مدرسه پول میگرفت کدوم دانشگاه پول میگرفت؟؟؟ مگه قرار نیست تحصیل و بهداشت برا همه رایگان باشه؟ آب و برق مجانی پیش کــــــــــــــــــش!!! ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان!
  • joonoob ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    خوب شد خودتو معرفی کردی با این اسمت فکر کردم چندتا خدمه و ملوان زیر دستت کار میکنن......
  • کاپیتان ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    اون که بهم میگن کاپیتان یه علت دیگه هم داره نمیگم :)
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    متاسفانه مدعیان ازدیاد نسل زوم کردند بر مسئله ی کمیت و هیچ توجهی به کیفیت ندارن. آقا جان بچه و آدمیزاد پراید نیست که چهارتا آهن پاره رو با تف بچسبونیم به هم بگیم محصول تولید کردیم.
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    ناشناس 3.18مثلا جلوگیری از رشد جمعیت در 25 سال قبل مملکت را نجات داد!!!کاش کمی سواد داشتی اکر از همین امروز کنترل جمعیت انجام نشه 40 سال بعد بحران پیزی جمعیت حل میشه کمااینکه خیانت 25 سال قبل اکنون گریبان مملکت را گرفته!!!!
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    آقای محمد رضا ما حدیث داریم که بعضی از بلا ها مثل خشکسالی و زلزله و ... به علت زیاد شدن گناهه. اما همیشه نمیشه هر جا یه اتفاقی افتاد بگیم گناهکار بودن مردمش ولی خیلی چیزا تو جهان امروزی واضحه....
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    کاپیتان حرفات عین حقیقته من اون دوران را هم تجربه کردم هرچند کودک بودم.
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    آقا من اگه شرایط ازدواجم فراهم بشه قول میدم 5 تا بچه بیاریم..:D باور کنید جدی میگم..
  • دوست کاپیتان ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    ملتی که ماشین ده ملیونی رو یه سال بعد 20 ملیون میخرن 10 تا بچه هم بهشون بگی به دنیا میارن
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    نیم ساعته دارم میخندم به این نظر :d
  • چند پیشنهاد راهبردی ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    1- استخدام پسران باتوجه به اینکه مسئولیت خانواده ای را قراراست بپذیرند دراولویت قرار گیرد 2- حتی الامکان از بکارگیری خانمها درمشاغل غیرضروری اجتناب شود وبه جایشان آقایان استخدام شوند 3-دررشته های تحصیلی متناسب با نقش واقعی زنان مانند روانشناسی تربیتی و...با کاهش حجم دروس وبا نگاه کاربردی از بین خانمهاپذیرفته شوند
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    آخه اشکال کارهمینجاس داداش اینهمه پول بیزبونو اگه به جای اینکه توشکم حضرات دانشگاه آزادبریزی میرفتی حتی یه دکه میزدی تاحالا سانتافه سواربودی دانشمند! حالا لیسانس وفوق لیسانس بگیر ببین مدرکت دوتا نون میشه برات؟
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    آقای عزیز بچه بیارید خدا خودش روزی میده ! مگه برادران ما تو بلوچستان یک پدر32 بچه رو چطوری نون میده؟ نه تنها سخت نیست بلکه وقتی مقایسه میکنی میبینی وضعشان خیلی بهترازخانواده های سه چهارنفره ماست
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    چی گفت این..... کی میره کی خواهد رفت !!
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    پول باشه 5تا 5تا جین جین بچه میاریم
  • تكاور سايبري ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    من دو تا بچه دارم ،مادرم هم با ما زندگي ميكنه ،ماهي هفتصد ،هشتصد تومن هم بيشتر نميگرم ،اما خدا رو شكر زندگي شاد و خوبي هم دارم .تازه اگه خدا بخواد در لبيك به امر حضرت اقا تو فكر بچه سومي هستم.قبول كن سخت ميگيري داداش.
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    برادر عبستان زادولدش 5برابر ماست یعنی ما با سیاست غلط جلو رشد شیعه را گرفتیم اگه وضع این طور پیش بره در 30سال اینده شیعیان کمتر از 50 در صد می شن که خیلی خطر ناکه خدا رازقه به خدا نترسید هم پول عروسی جور میشه هم پول هزینه بجه
  • مهدی ص ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    وقتی بچه بودم ازکنار روستایی رد شدم که مقابل خانه بهداشت اون روستا نوشته بود ایست دوتا بچه کافیست مردمش برا خنده کرده بودنش ایست ده تا بچه کافیست فک نمیکردم یه روز به واقعیت تبدیل شه! بنده مجرد 26 ساله و خدمتم رفتم اما وقتی میبینم دوست همسنم ازدواج کرده و بچه دارم شده ولی هنوز وام ازدواجشو ندادن و برا امرار معاش میره کارگری چرا خودم و زنو بچمو بدبخت کنم به کدام اینده دلخوش باشم دولت هم میخواد افزایش داشته باشیم هم هزینه ای نکنه
  • سلمان ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    بچه دوم من که دنیا اومد 30 تومن به حقوقم اضافه شد اما ازطرفی 30 تومن بابت بیمه اش از حقوقم کسر میشه حالا هی شعار بدین ..........
  • کاپیتان ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    از یه طرف امکانات نداریم رفاه نداریم از یه طرفم چاره ی نیست تازه فهمیدن نکنه جمعیت پیر بشه! هر چی بدبختی میکشیم از افراط و تفریطه کاریکاتور بالا گویای همه چیزه مگه مجبور بودید اول انقلاب این همه بچه بیارید که بعد بگید فرزند کمتر زندگی بهتر بعد بگید نه فرزند بیشتر زندگی شاداب تر!!! این روند باشه 10 سال دیگه دو باره میگن کم بشه و این دور همچنان ادامه داره!
  • افشین تهران ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    اولا که در تمام روستاها اب لوله کشی هست و اگه نیست با تانکر میبرن و دوما شما بیا شهر خودتو تکثیر کن و سوما روستای شما اینترنت داره اب نداره!!!و چهارما اگه اومدی شهر هزار کوفت و درمان دیگه رو در میاری که در روستا نیست!!!اینقدر سیاه نمایی!!1هرچی تویاتا دو کابین و سانتافه هست و ای پورشه کایین که دست روستائیان زحمتکشه .البته نوش جانشون ولی مگه شما از روستاهای افقانستان هستیکه اب نداری؟یا فکر کردی ما در ناف زعفرانیه بدنیا اومدیم و روستا ندیدیم؟دماغشونو با دستمال مرطوب مارک دار پاک کنن.مگه بجای کهنه یا شونی یا هر چیزی که در زبان شما رایج هست از پوشک استفاده نمیکنن ؟برای دماغ هم از تکلونوژیهای جدید استفاده کنن پولش رو هم دارن میگی نه بقیمت غله و حبوبات و میوه نگاه کن.نگی دلالا گرون میدن شما در مبدا حساب کن.
  • افشین تهران ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    ناشناس 06.51نباریدن باران و خشک سالی بگردن غربه چون گازهای گلخانه ای پخش میکنن مخصوصا امریکا که کنوانسیون کاهش این گازها رو امضا نکرده.تصادفات خیابانی که میگی رو نمیدونم از کدوم مرجع در اوردی ولی کم شده و زیاد نشده و تحریم هم که اصلا کار امریکا نیست چرا که اول یه مشت فتنه ای این توهم رو برای غرب بوجود اوردن و یه عده بازنده همیشگی که الان هم بازنده هستن ادرس دادن و تقاضا کردن بخیال بالا اومدن خودشون و البته شما اگه کار خیری از غرب در این 35سال سراغ داری بگو تا مردم بفهمند و من تشکر کنم.
  • افشین تهران ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    یکی از دوستان من یه کارگر میخواد از صبح ساعت 8تا شب ساعت 8 برای فروشندگی سوپر با ماهی یک میلین تومان و یکی از همکاران من کارگر میخواد برای کار تولیدی طبق قانون کار با بیمه هردو 2ماهه که گیرشون نمیاد البته سواد خواندن ونوشتن هم کافیه .اما مدیر عامل و یا وزیری و وکیل و مشاور و.....کسی نمیخواد.
  • افشین تهران ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    اشتباه کردن حالا بهر دلیلی مگه در همه دنیا از این اشتباهه اتفاق نمیفته؟شما تلاش کن در مسند کار قرار بگیری تا اشتباه نکنی مگه معصوم هستن؟
  • افشین تهران ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    هموطن عزیز با عرض معذرت .بدت نیاد .روم بدیوار .یا دروغ میگی یا نمونه ای از یک انسان بی عرزه و بی بخاری.حیف کرسیکه شما در دانشگاه اشغال کردی.
  • افشین تهران ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    تا حالا که مشکل بچه نیاوردن اب بود حالا شد پول!!!؟فقط موندم چرا میلیاردرها یه بچه دارن؟
  • افشین تهران ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    عزیزم نفس بکش .بیرن بده .اروم.چه خبره مگه میخوای بری جنگ جهانیکه نفست بند اومده؟اگه بخدا و لطفش اعتقاد داری که این حرفا چیه و اگه نداریکه دیگه حرفی نیست.ببین ناشناس 03.26رو هم گری انداختی!!!البته ایشونهم به پروردگار و رحمتش معتقد هستن و از این دنیای ...خیری ندیدن و امید هم دارن اما بازم گریه میکنن و اشکشون درمیاد!!!بابا بشما گفتن اگه حال دارید یا بقول خودتون پول دارید تولید نسلتون رو ببرید بالا .زوری که نیست نبرید گریه که نداره.گول زدنی هم در کار نیست به من نگاه کن چقدر خونسردم.
  • افشین تهران ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    اولا اینو موافقم و دوما الان من سه میلیون گرفتم نکنه 2میلیون دیگه رو دادن به خدابیامرز مه افرید یا بابی جون؟یا اون 80نفریکه از سال 72وام گرفتن و بخاطر پاره ای از مشکلات ندادن؟
  • افشین تهران ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    یه حرف درست بالخره دیدم.
  • افشین تهران ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    جالبه هرکس بچه کم بیاره اونو خوب تربیت میکنه؟یا لوس تربیت میکنه؟در گذشته که بچه زیاد داشتن همه لات بودن؟حتی پدران و مادران همه ما؟این اون ویروس اصلی هست که بخورد ما دادن.
  • افشین تهران ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    ناشناس 03.19 دقیقه جیب پر میشه اما با تلاش.نان مفت پر.
  • افشین تهران ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    خدمت جناب کاپیتان و ناشناس درغگوی 17.10که اولا در دوران همون شاه گور به گور شده هم مدرسه ملی بود که پول میگرفت و دانشگاه هم بنام رازی در سرتاسر کشور بود که پولی بود و اگه شما درس خون بودی نیازی به پول دادن نبود و اگه خودتون و برادرتون رو تافته جدا بافته و یا بنوعی لوس و ننر نبودید مثل بقیه مردم میرفتید مدرسه دولتی.همین اداها رو دراوردی دانشمند که الان باید ترمی یک میلیون بسلفی تازه اونم دررشته حتما کتابداری بروش قرون وسطا.اب و برق مجانی هم مال زمانی بود که حضرات حکومت نکرده بودند و تجربه کافی در این مورد نداشتند ولی همینطور که میبینی شاه جونت پول میگرفت کلا یا باید استعداد داشته باشی یا پول.اما ناشناسیکه در اون دوران کودک بودی اما تجربه کردی بگو ببینم در روستای شما اصلا مدرسه بود ؟برو از پدر بزرگوارت یا بزرگتر دیگه ای بپرس تا دیگه دروغ نگی .مدارس ملی والبته برخلاف اسمش و دانشگاه پولی.بنام رازی.
  • افشین تهران ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    با این روحیه ودرکی که شما داری ببم جان از این بهتر هم نمیشن.خیر پیشکش شر نرسون.
  • افشین تهران ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    الن این چهار نفری که منفی دادن فکر کردن با اینکار مشکل بنده خدا حل شد؟عزیزم دوباره ساعت کاری کم میشه 3سال دیگه صبر کن .
  • افشین تهران ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    یعنی کارت ملی شما به 3بسته پوشک نمیرزه؟بعدشم شیر خشک برای چی مگه میخوای تا چند سالگی بچه بیاری؟شیر مادر استفاده کن مجانی هم هست.خوب مشکلات شما که حل شد نفر بعدی!!1عجب مشکلاتی!!
  • افشین تهران ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    الان شما بدبختی؟راستش رو بگو و دلایل بدبختی رو هم بگو؟ممنون .
  • افشین تهران ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    جناب میدین لبنان الان شما مشکلت ندادن دلار به بچه کوچولوی سه ساله ات هست؟کی به بچه سه ساله چپ چپ نگاه کرده اونم برای سربازی؟چند درصد از اهل سنت از عرعرستان سقوطی پول میگیرن که شما میدونی و نهادهای امنیتی نمیدونن؟یارانه میگیرن چون ایرانی هستن و ماهم به هموطنیشون افتخار میکنیم رفتی سربازی وظیفت بوده تو 37000تومان گرفتی من در سال 64بادرجه گروهبانی در منطقه جنگی روزی 60تومان اونم فوقالاده جنگی میگرفتم.پول نفت میخوای ؟ماهانه بیارن یا سالانه؟بعد حتما با مالیات جناب عالی کشور میچرخه؟همون عربستان که میگی پول نفت رو به غیر از ال سقوط به کس دیگه ای میده؟میدونیکه 30درصد از عربستانیها در حلبی ابادها زندگی میکنن؟یه سرچ کنی در اینترنت پیدا میکنی و اگه دور برت هست کسیکه در عربستان گشته باشه بپرس.عرعرستان مردم خودشو جمع کنه بهتره اهل سنت ما با غیرت تر و هوشیارتر از این حرفها هستن و شما وقتی میگی رهبر عزیز پس باید به تمام فرمایشات ایشون دل بدی و معلومه که این حرفها رو زدی تا نفاق افکنی کنی و اهل سنت بلوچستان رو خراب کنی .بلوچ مرده اهل سنت باشه یا شیعه هموطن ماست و اون چیره خورهایی که از عر عرستان سقوطی جیره میگرن بلوچ نیستن.ایرانی نیستن خائن های کثیفی هستن که بدست خود مردم با غیرت بلوچ به درک واصل خواهند شد.
  • دکتر فریبرز ملک نصری ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    \یشنهاد میکنم از به اصطلاح تجربیات غربیها // حد اقل از رفتار دولت المان// استفاده نکنید دلیلدارند قانودنی میاورند که زنا ی خواهر با برادر را عملی غیر قابل مجازات قرار میدهد. موفق باشید دکتر فریبرز ملک نصری کارلسروهه المان
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    عزیز من زندگی کردن به معنای واقعی ! با یه لقمه نان ساختن و از گرسنگی نمردن خیلی فرق داره
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    ناشناس 00:51 دارن تشویق میکنن که زودتر بمیریم لااقل زجر نکشیم ! خخخخخخ
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    خود مردم؟ تو مثل اینکه از مریخ اومدی علی آقا ! گرونی افسار گسیخته هم کار مردمه؟شما برو یه چرخی تو جامعه بزن حتی اگه عروسی هم نگیری باید چندین میلیونی خرج کنی یه سرویس طلا میدونی چنده؟ یه ولیمه ساده توی خونه با چند تا مهمون میدونی چند در میاد؟
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    عزیزم تول اول نگاه فرهنگی رو برای خودت معنا کن بعد بیا برای مردم نسخه بپیچ!! زن شاغل کلاسش بیشتره یعنی چی؟ عزیز من اگه مرد و زن کار نکنن اصلا نمیشه فکر زندگی متوسط رو هم کرد! برای زندگی متوسط باید 2 شیفت کار کنی بعد میشه فرزند تربیت کرد؟ شما شاید برات کمیت مهمه و لی برای من کیفیت و نحوه تربیت بچه ام مهمه ! دلم نمیخواد فردا کسی بگه گور پدرت با این بچه تربیت کردنش
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    ساسان جان صد در صد با نظرت موافقم ، بنده کار هم دارم ، زندگی متوسط رو به بالا هم دارم، یه دون بچه هم دارم، تموم شد دیگه بچه نمی خوام واسه هفت پشتم بسه،
  • amin ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    میون همه نظرات دوستان درباره این یکی هم بشنوید : " اختصاص مرخصی استحقاقی 2 هفته‌ای تولد فرزند به پدر" اگه تبصره دقیق این قانون ابلاغ شده توسط هیئت وزیران رو میذاشتید متوجه میشدید که این مرخصی به پدرانی که همسرشان کارمند هستند تعلق میگیرد حالا اگه شما یه روزی ربطش رو پیدا کردید به منم بگید!!! بگذریم از این که 99% درصد سازمان ها این مرخصی رو اصلا به رسمیت نمیشناسن. هیچ کارمون درست نیست
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    ما خدا رو شکر
  • ایمان ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    البته دوستان من به هیچ وجه منظورم این نبود که بخوایم پدرامون رو بازخواست کنیم و بهشون بی احترامی کنیم .. امام صادق ع میفرمایند نفرین پدر از شمشیر برنده تره ..تازه اون بنده خداها امیدوار بودند وضع اقتصاد جامعه هر روز به روز بهتر میشه که متاسفانه کاملا برعکس شد ...نمیدونستن قراره تنک و تنها باشند .. اون بنده خدا بر طبق مقتضای زمانه رفتار میکردند و ادمهای پرمدعایی مثل همین اقای افشین بودند که امیدواری واهی بهشون میدادند ..لطف و رحمت خدای رحمان رو نمیدونن چه جوری معنا کنند .. یه شخصی بود نزد حضرت محمد ص گفته من شترم رو در بیابان رها کردم و به خدا سپردمش حضرت بهش گفت اول شتر خودت رو به جایی ببند و بعد به خدا توکل کن .. انش الله وضع بهتر خواهد شد .. الهم عجل لویک الفرج
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    تو هفتاد میلیون موندیم چه برسه به 150 میلیون
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    همه حرفاشون دورغه سر قضیه انتقال از کلان شهرها من پا شدم اومدم اردبیل اما هیچی نتونستم بگیرم حالا هم نمیزارن برگردم
  • افشین تهران ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    یعنی برای امرار معاش نباید کار کرد؟هر کسی به اندازه توانایی ها و سوادش از اقتصاد بهره میبره .
  • افشین تهران ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    سخت نمیگیرن بلکه توقع بالایی دارن و توانایی های کم و قناعت هم که بلد نیستن .میشه این.تازه میبینی بهت منفی میدن چراکه چشم داشتن زندگی خوب برای دیگران را هم ندارن.
  • بهار ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    بهر حال از من گفتن بود.. بالاخره یه جایی و یه روزی که خیلی هم دور نیست میاد که جمعیت وهابی کشور 2 و 3 برابر شیعه می شه تو ایران اکثریت مجلسمون هم وهابی می شن.. وهابی هم که شیعه رو نجس می دونه کلا و خونش رو هم حلال.. ببینم اون موقع یه بچه که هیچ نصف نفر هم که باشیم ... حالا هی بگید
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    خانواده سالم وباایمان که درست زندگی کند هیچ گاه فرزند خلاف و نا درست نخواهد داشت!!
  • کاپیتان ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    جناب افشین خان! من مهندسی هوافضا میخونم دانشگاه علوم تحقیقات درسم هم خوب بود دولتی شهرستان هم قبولبودم اما چون به خاطر مسیر تغییری در هزینه ها ایجاد نمیشد و رنک علمی دانشگاه علوم تحقیقات هم خیلی از امام صادق(!!!) و دولتی های دیگه بالاتره اینجا رو انتخاب کردم ضمنا" مدرسه هم در طول عمرم نه خودم نه برادرم غیر انتفاعی نرفتیم و همین مدرسه ی دولتی سالی 1.5 -2 تومن میگیره و اتفاقا" در روستایی پدر بزرگم بابام رو گذاشته بود مدرسه نه تنها مدرسه بود بلکه خوبشم بود و مجانیش هم بود واین مسئله رو بار ها برای من تعریف کرده اند و این که از لحاظ علمی اون مدرسه ای که بابای من سال 50 تو روستا توش درس میخونده سرایدارش میرزید به مدیر الان دبیرستان البرز که اونقدر افتضاح بود که اونجا ننوشتیم و به تمام مقدساتی هم که قبول داری و دارم قسم میخورم که آنچه گفتم حقیقت و از سر دلسوزی بود ضمنا" من به شاه علاقه ای ندارم اما حقیقت اینه که سیستم آموزشی الان به مراتب ضعیف تر از اون دوران است جناب افشین خان!!!
  • کاپیتان ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    دوست ناشناس 17:10 دانشگاه ما یه استثنا شاید محسوب بشه چون به راحتی میشه از مکانیک و هوافضای علوم تحقیقات بورسیه برای خارج شد 1-معدل بالا 2-یه کم زرنگی تو دادن مقاله و انجام پروژه اما شاید باور نشه یک نفرم من ندیدم که موقعیتش پیش بیاد و نره خارج حتی خود من هم اگر معدلم بالا بشه میتونم استرالیا و اگر خیلی تاپ باشی حتی آمریکا هم میتونی بری مثل یکی از دوستانم که رفت.
  • محمد ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    0 0
    انصافا ناشناس 22:13 در خط ولایت حرکت میکنی=)) دقیقا دستورات رهبری هم به همین اندازه کارشناسی و منطبق بر واقعیت های جامعه هست:))
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    0 0
    من و شوهرم 16 ساله ازدواج کردیم یک بچه 12 ساله داریم هر دومون کارمند هستیم در این مدت شوهرم نتونسته ریالی برام خرج کنه فقط به خاطر مشکل مسکن تازه من اگه کارمند نبودم که باید می رفت گدایی می کرد خرج مدرسه لباس و خوراکی و اسباب بازی و هر چیز دیگری که پسرم بخواد با منه پسرم اصلا در این مواقع از پدرش پول نمی خواد چون جواب شوهرم از قبل آماده هست ندارم. من تصمیم گرفتم طلاق بگیرم لطفا بدون پشتوانه مالی ازدواج نکنید خودتون پیش زن و بچه تخریب میشید
  • yaser ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    0 0
    این چی میگه؟ 0_0
  • فرزاد ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    0 0
    معلوم شد این مطلبو فقط برای چاپلوسی گذاشتین وگرنه نظر منو اضافه میکردین
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    تنها راه اینه که دولت یه فرصت 3 ماهه بده اگر کسی ازدواج نکرد اعدامش کنه.من فکر کنم جواب بده.
  • حسن ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    زنده باد این خانم محترم که توکل به خداداره و راهنمایی به جا و درستی کرده است .
  • فاطمه ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    0 0
    دولت فرانسه 83 میلیارد یورو، یعنی حدود پنج درصد تولید ناخالص ملی کشور را صرف حمایت از فرزندآوری می‌کند. * زنان فرانسوی، 16 هفته مرخصی زایمان دارند که از شش هفته پیش از تولد کودکانشان آغاز می‌شود. پس از این دوره، والدین حق سه سال مرخصی بدون حقوق دارند. *دولت داشتن فرزند بیشتر را با افزایش قابل ملاحظه مزایا برای فرزند سوم به بعد تشویق می‌کند. در ایران چی؟؟؟؟؟؟
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    0 0
    وقتی یارانه نوزادارو قطع میکنن چه انتظاری دارن؟
  • علی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    آخه من نمیدونم اینایی که میگن بابامون با سختی خرج شیش هفت تا بچه رو در میوورده و بقیه میگن آره کار خوبی بوده و مسائل اقتصادی فقط بهانس به عنوان یکی که الان میخواد ازدواج کنه میگم چرا باید بچه بیادم که بعد همش دنبال پول این درو اوندر بزنم مگه من آدم نیستم اول جیبم رو نگاه میکنم بعدش بالاخره پدر یا نون آور خانواده هم آدمه یه زندگی شاد و راحت می خواد.قرار نیست که هر کی ازدواج کرد دیگه همه وقت و انرژیش صرف کار و تامین معاش بشه که!
  • محمد ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    درراس همه این عوامل تبلیغات گوناگون رفاه طلبی وتجمل گرایی است که از رسانه ملی ویا شرکتهای بیمه وبانکها پخش میشود وهزینه زندگی را بالا میبرد
  • علی ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    من حاضرم فرمول بدهم تا فرزندان زیاد بشوند و جمعیت سریع رشد کند .اگر مسئولی راست می گوید .بسم ا.... تماس بگیرد 091717.....3 ادرس ایمیل من alializade..... و بعد بیاید تا به او در ارتباط رودررو بگویم .اگر هم دروغ می گویند . خوب تا سالیان سال حرف و حدیث برای سایت ها و شبکه ها در این زمینه داشته باشیم. مانند اینکه سالیان سال از مواد مخدر می گوییم ولی در عمل .درست عمل نمی کنیم تا این مواد از کشور ایران اسلامی رخت بر بندد . در صورتی که می شود . کاری کرد تا این مواد مخدر اصلا یافت نشود و مدینه ای فاضله داشته باشیم.
  • ناشناس ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    ما با سه فرزند و یک و نیم درامد و قناعت و توکل به خدا زندگی خوبی داریم مشکل خیلی از ما اینه که خدا را فراموش کرده ایم
  • علی ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    هر مسئولی که حاضره به بنده ماشین .خونه و کار بده فقط همین سه مورد من حاضرم ده (10) تا بچه داشته باشم . به جان خودم ها
  • علی ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    جهت فرزند آوری مبایستی بستر موضوع فراهم شود.بااین مبلغ 000/950 هزار تومان حقوق دریافتی چگونه میشود فرزند آوردی کر د 1- اجاره خانه000/300 هزار تومانی 2- هزینه آب -برق وگاز -تلفن ثابت وهمراه 3- رفاه خانواده (مسافرت) سینما -رستوران-استخر -گردش - هزینه مهمانی دادن 4-خرجی خانه برای 4نفر 5-هزینه تحصیلی بچه ها 6- هزینه بیماری خانواده 7-هزینه مهمانی دادن برای 1بار در طول ماه برای 1خانواده 10نفری 8-هزینه پوشاک خانواده برای شش ماه یک دست 9-فقط کافی که وزارت کار اعلام بکنه که 000/100 هزار تومان حقوق مان رفته بالا اولین نفر صاحب خانه کرایه رامیبره بالا - کرایه ماشین میره بالا- یک دفعه همه چیز بالا میره 10-چه ابزاری را برای این موضوع در نظر گرفته اید 11-وای به حال کسانی که اصلا دریافتی ندارند 12-بحث 1 یا 2و3 بچه نیست اصل این است که چطور بچه را خوب تحویل جامعه داد 13-لطفآ وزارت تعاون و یا دیگر مسولین راهنمایی لازم رابفرمایند.
  • سجاد ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    مطلبی رااشاره کنم شاید ربطی به موضوع بالا نداشته باشه. عواملی که باعث میشود در سطح جامعه دزدی ،فساد ،اعتیاد ،بیکاری ،درگیری اعضای خانواده ،فقر ، فحشا ، سکته ،عصبی بودن افراد حتی فکر نکردن به ازدواج. ....نبود امنیت شغلی و مسکن ، خصو صآ نبود مسله مالی، بیایید برنامه ریزی کنید اگر فردی سربازیش رابه اتمام میرساند شغلی در اختیار ش قرار دهید به جای اینکه خودرو اقساطی در اختیار مردم قرار دهیم ،بیایید.خانه اقساطی در اختیارمردم قرار دهید.الان زن وشوهر هم شاغل باشند نمی توانند حتی یک خانواده 3 یا 4نفره رابچرخانند چون همش باید قسط تسهیلات بانکها رابابت خرید خونه بپردازند -بقیه اش را در فاصله دیگر توضیح میدهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس