مهدی قزلی در این مراسم گفت: من پیش از این گزارش هایی از دیدارهای آقا نوشته بودم و همچنین در سفر ایشان به کردستان هم چیزهایی نوشتم. سفرنامه ضریح امام حسین (ع) را هم در بین کار این کتاب نوشتم که به نظرم از برکات آن بود.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، کتاب «جای پای جلال» سفری دوباره به مناطقی است که مرحوم جلال آل احمد به آن مناطق، سفر کرده و تک نگاری نموده است. مطالب این کتاب، پیش از این در چند بخش و در خبرگزاری مهر منتشر شده و قرار بود در نمایشگاه کتاب امسال چاپ و منتشر شود که با تاخیر چند ماهه، رونمایی آن با ایام چهل و پنجمین سالگرد درگذشت او مصادف شد.

سفر 50000کیلومتری برای نوشتن یک کتاب

رونمایی از این کتاب، ساعتی پیش (عصر روز شنبه) در محل خبرگزاری مهر با حضور رضا مقدسی، مدیرعامل سابق این خبرگزاری، حجت الاسلام محمدرضا زائری، عسکری مدیر عامل خبرگزاری مهر و جمعی از اهالی رسانه، کتاب و فرهنگ برگزار شد.

در این مراسم سخنرانان به بیان ویژگی های این کتاب و نویسنده آن پرداخته و در آخر، مهدی قزلی توضیحاتی را برای حاضران بیان کرد. مهم ترین گفته های سخنرانان در این مراسم از نظرتان می گذرد.

رضا مقدسی، مدیرعامل پیشین خبرگزاری مهر:

- از اهداف ما در پیگیری این سوژه و نوشتن این کتاب، یادکرد جلال آل احمد در فضای فعلی جامعه به خاطر ارتباط تنگاتنگش با مردم کوچه و خیابان بوده. عمده روشنفکران، فاصله های زیادی با مردم داشته و دارند و جلال از این موضوع برحذر بوده است.

- «تک‌نگاری» شیوه ارزشمندی است که برای انجام امور پژوهشی در آینده بسیار راهگشاست و محل رجوع بسیاری خواهد بود.

- وجه دیگر انتخاب این سوژه، توجه به ایرانگردی و شناساندن ویزگی های سرزمینی، جغرافیایی و تاریخی کشورمان است. این آثار کمکی است برای تذکر به افکار عمومی برای توجه بیشتر به ایران.

- پیش از این بیشتر دیده می شد که اهالی قلم، تجربیاتشان را برای انتقال به آیندگان می نوشتند اما این مهم، متاسفانه کم رنگ شده است.

- امیدوارم مجموعه های فرهنگی کشور و خصوصا آقای قزلی در مسئولیت جدیدی که پذیرفته اند (رییس بنیاد ادبیات داستانی و شعر) یاد جلال آل احمد را در سپهر فرهنگی کشور در جای بهتری قرار دهند.

حمید محمدی محمدی، دبیر پیشین گروه فرهنگ و ادب خبرگزاری مهر:

- با وجود اینکه قزلی کتاب های زیادی دارد اما این نوشته ها به شناسنامه او تبدیل شده و رزومه کاری‌اش را درخشان کرده است.

- هر جا که از قزلی چیزی می خوانیم، بند اولش، «جای پای جلال» است.

- او برای نوشتن این کتاب، سفرهای زیادی رفت و لذت های زیادی را تجربه کرد و این لذت ها به خواننده در این کتاب منتقل شده است.

- من در زمان انتشار این مطالبی در خبرگزاری مهر نگران تعداد بازدیدها از آن ها بودم اما خوشحالم که این مطالب از طریق کتابی در دسترس علاقمندان قرار می گیرد.

سفر 50000کیلومتری برای نوشتن یک کتاب

حجت الاسلام زائری، فعال فرهنگی:

- این جلسه، جلسه نقد نیست و قاعدتا جلسه دیگری باید به این مهم اختصاص پیدا کند اما من ناگزیرم مطالبی را درباره این کتاب مطرح کنم.

- در مقدمه کتاب به پیشنهاد دادن این موضوع از طرف یکی از دوستان اشاره شده اما نام او نیامده است که جا داشت نام این عزیز هم ذکر می شد.

- ارتباط علوم انسانی با حوزه های پژوهشی از طریق همین تک‌نگاری ها برقرار می شود و باید به آن ها اهمیت زیادی داد.

- ثبت خاطرات و تک‌نگاری از اهمیت زیادی برخوردار است و من به عنوان یک طلبه نگرانم که چرا تجربیاتم در تبلیغ دین را جایی ثبت نکرده ام تا مورد استفاده سایرین قرار بگیرد.

- ما امروز بیش از هر زمانی به آزادگی و حریت جلال آل احمد نیاز داریم. این مسیر «شدن» که از سوی جلال و مثلا شهید آوینی طی شده باید برای جوانان تبیین شود و مورد توجه قرار گیرد.

- متاسفانه گاهی از سوی دو جریان فکری و سیاسی کشور، مخاطب را از افکار جلال محروم می کنند. مثل مرحوم طالقانی و شریعتی که از افکار عمومی دریغ می شوند و ما کسی را نداریم که جایگزین این بزرگان کنیم.

- بازنگری به متون قدیم و بازگشت به نوشته های قدیمی در کل جهان مرسوم است و نویسنده این کتاب، کفش های جلال را پوشیده و راه او را رفته است.

- کتاب های آقای قزلی اگر چه پر تعداد است اما توانمندی قلم در نوشته های او کم نشده و امیدواریم که همچنان قوت قلمش پایدار بماند.

- رهبر انقلاب خوشبختانه برای کتاب «پنجره های تشنه» آقای قزلی که سفرنامه ضریح حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است، تقریظی نوشته اند که خوشبختانه نشان می دهد توجه معظم له فقط به حوزه دفاع مقدس نیست و دیگر زمینه ها را هم مورد تفقد و توجه قرار می دهند.

عسکری، مدیرعامل خبرگزاری مهر:

- فاصله گرفتن مردم از کتاب برای ما نگران کننده است.

- خبرگزاری مهر هر ماه این جلسات را برای کتاب های مختلف برگزار خواهد کرد و امیدواریم به اندازه خودمان برای کتابخوان شدن مردم تلاش کنیم.

سید وحید موسوی، دبیر گروه فرهنگ و ادب خبرگزاری مهر:

- نثر این کتاب به شدت خوشخوان بوده و به سند اصلی متن جلال وفادار مانده است.

- آقای قزلی در این اثر، تجربه های جدیدی را اضافه کرده و اشاراتی به موضوعات و مسائل روز هم داشته است.

سفر 50000کیلومتری برای نوشتن یک کتاب

مهدی قزلی، نویسنده کتاب:

- چون برای این کتاب، سفرهای میدانی داشته ام، به اندازه یک مراسم رونمایی حرف برای گفتن دارم.

- خبرگزاری مهر در حالی که دچار انقباض مالی بود برای این سوژه و سفرهای من هزینه کرد که واقعا جای سپاسگزاری دارد.

- بروکراسی های مرسوم در این کتاب وجود نداشت و من با آرامش کامل این سفرها را انجام دادم و جا دارد از آقای مهدی پور که پیشنهاد این سوژه را مطرح کرده و آن را به نتیجه رساند، تشکر کنم.

- متاسفانه در مدیریت فرهنگی، در تولیدات فرهنگی آنقدر سخت می گیرند که تولیدکننده کاملا دلزده می شود و انگیزه کامل برای کار را ندارد.

- من فقط یکی از سفرها را با خانواده رفتم، چون دقیق شدن در وضعیت مناطق و مردم آن ها امکان همسفری با خانواده را از من می گرفت.

- آقای مهدی پور در جایگاه مشاور مدیرعامل خبرگزاری مهر، کارش را به درستی انجام داد و ارتباط من و خبرگزاری را به خوبی برقرار کرد.

- اولین سفرنامه من مربوط به زلزله بم بود که متاسفانه هنوز هم منتشر نشده است.

- من پیش از این گزارش هایی از دیدارهای آقا نوشته بودم و همچنین در سفر ایشان به کردستان هم چیزهایی نوشتم. سفرنامه ضریح امام حسین (ع) را هم در بین کار این کتاب نوشتم که به نظرم از برکات آن بود.

- کاش این کتاب در نمایشگاه کتاب چاپ و منتشر می شد.

- بعد از این کتاب متوجه شدم که تک‌نگاری شیوه ای از نوشتن بین خبرنگاری و نویسندگی است که بسیار جدی است اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

- پیشنهاد هایی مثل سفر به برزیل برای جام جهانی، سفر به خلیج عدن با نیروی دریایی، سفر به کشور بحرین و امثال آن داشته ام که متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است.

- شهود و مشاهده برای نویسنده از نان شب هم واجب تر است. وقتی نویسنده از پشت میزش بلند می شود و راه می افتد، ایده ها سرشار می شود.

- بیش از 50000 کیلومتر برای این کتاب سفر کردم و نوشتن آن برایم برکات زیادی داشته است.

در پایان این مراسم که با حضور خانواده مهدی قزلی برگزار شد، از کتاب «جای پای جلال» رونمایی شده و به حضار یک جلد کتاب به رسم یادبود هدیه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میرزایی ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    آفرین. درود بر مشرق
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    موفق باشی برادر... همچنین در سفر ایشان به کردستان هم چیزهایی نوشتم. سفرنامه ضریح امام حسین (ع) را هم در بین کار این کتاب نوشتم که به نظرم از برکات آن بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس