فاضلي گفت: به لحاظ ايمني منطقه جنوب شرقي ايران ايمني بالايي دارد و مکان خوبي جهت تاسيس پايگاه پرتاب است.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايسنا، دکتر حميد فاضلي سرپرست سازمان فضايي گفت: طرح ساخت ماهواره مخابراتي «قائم»، اولين ماهواره مخابراتي عملياتي ايران که جزو برنامه‌هاي مصوب سازمان است در پژوهشکده تحقيقات فضايي سازمان فضايي ايران در حال انجام است. در حال حاضر فعاليت مطالعاتي و طراحي مفهومي آ‌ن در حال انجام بوده و حتي برخي زير سيستم‌هاي آن هم اکنون مشخص است.
وي افزود: از جمله اين زيرسيستم ها مي‌توان به رانشگر ماهواره بر پايه دو سوخت اشاره کرد که مشخصات فني آن به مرکز تحقيقاتي و دانشگاه‌ها و بخش خصوصي داده شده تا پيشنهادهاي خود ارائه دهند، حتي ترانسپوندرهاي مخابراتي - بخشي از محموله مخابراتي ماهواره که تعيين کننده فرکانس، پهناي باند و توان سيگنال دريافتي و يا ارسالي به ايستگاه‌هاي زميني است - آن هم در قالب برخي پروژه‌هاي ديگر که زيرسيستم آن ماهواره محسوب مي‌شود با مرکز تحقيقات مخابرات و سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران در دست مذاکره و قرارداد است.

پرتاب ماهواره ملي «قائم» به مدار 36 هزار کيلومتري
وي با بيان اين که ماهواره مخابراتي «قائم» به مدار 36 هزار کيلومترپرتاب مي‌شود، تصريح کرد: اين ماهواره کشور را در زمينه‌هاي مخابراتي بي‌نياز مي‌کند و اميدواريم در ادامه اکتساب فناوري ماهواره‌هاي مخابراتي توانمندي لازم براي پرتاب ماهواره‌هاي راديو تلويزيوني به فضا را به دست آوريم و ماهواره‌هاي ازجنس ارسال تصوير را هم که در ادامه کار طراحي داريم در موقعيت‌هاي مداري که در اختيار ايران است مستقر کنيم.
به گفته وي، موقعيت‌هاي مداري 26، 34 و 47 درجه شرقي در اتحاديه بين‌المللي مخابرات به تربيت به نام شبکه‌هاي زهره 1 ، 2 و 3 براي جمهوري اسلامي ايران به ثبت رسيده است.

طراحي و ساخت ماهواره هاي «پارس سپهر» و«پارس 2» با ماموريت سنجشي
فاضلي در ادامه با بيان اينکه برنامه طراحي، ساخت و پرتاب ماهواره‌هاي سنجشي و مخابراتي مصوب سازمان فضايي ايران هستند به ايسنا گفت: سه پروژه به نام‌هاي «قائم» به عنوان ماهواره مخابراتي، پروژه «پارس سپهر» و پروژه «پارس 2» به عنوان ماهواره‌هاي سنجشي از جمله پروژه‌هاي مصوب سازمان به شمار مي‌روند.
سرپرست سازمان فضايي ايران با تاکيد بر اينکه ماموريت ماهواره مخابراتي "قائم" تامين سرويس‌هاي مخابراتي و راديو و تلويزيوني است، خاطرنشان کرد:‌ بنا بر اين است که اين ماهواره که داراي 8/1 تن وزن است تا سال 1395 به مدار ژئو (36 هزار کيلومتري) پرتاب شود. البته طول عمر اين ماهواره تا 15 سال پيش‌بيني شده است.

ماهواره ملي "قائم" نيازهاي سازمان صدا و سيما را تامين مي کند
فاضلي در خصوص ارزش افزوده ماهواره‌هاي مخابراتي توضيح داد: سرمايه‌گذاري در بحث‌هاي فضايي به دليل ارزش افزوده اقتصادي بسيار بالاي آن است و با توجه بالا بودن استانداردهاي فضايي قطعا چنانچه بتوانيم به اين استانداردها دست يابيم سرريز‌هاي اين فناوري در بسياري از مشکلات فني و تکنولوژيکي و صنايع قابل استفاده است. از سوي ديگر تکنولوژي ماهواره‌هاي مخابراتي خدمات صوتي و تصويري که امروز در انحصار چند کشور محدود است داراي ارزش افزوده بسيار بالايي است و ما هم اکنون هم مي‌توانيم پيش‌بيني کنيم با ارسال ماهواره ملي "قائم" مي توان هم به سازمان صدا و سيما کشور و هم به ساير کشورها خدمات ارائه داده و مانع خروج ارز از کشور شويم. معمولا اين ماهواره‌ يک به چهارصد بازگشت سرمايه دارد و به همين دليل از آرزوهاي بسياري از کشورهاست که به اين تکنولوژي دست يابيم.
وي در خصوص تاسيس مرکز تحقيقات فضايي در استان مازندران گفت: در پي سفر استاني هيات دولت به استان مازندران بخثي در خصوص تاسيس مرکز تحقيقات فضايي مطرح و به تصويب شد البته تصويب ايجاد اين مرکز به دليل ظرفيت‌هاي بسيار زياد استان مازندران به عنوان استاني که داراي دانشمندان و متخصصان و دانشگاه‌هاي خوب بوده و سياست حمايت دولت از مناطق محروم، انجام شده است. از سوي ديگر سياست تمرکززدايي دولت اقتضا مي‌کند که مراکز تحقيقاتي و پژوهشي را درهمه کشور توزيع کنيم چرا که حتي به لحاظ پدافند غيرعامل هم معقول‌تر است. از اين رو پيش‌بيني شده که يک مرکز تحقيقاتي فضايي در استان مازندران احداث شود.
فاضلي ادامه داد:مطالعات امکان‌سنجي و نقطه‌يابي احداث مرکز آ‌غاز شده و مسوولان استان نيز بسيار پيگير هستند و سازمان نيز به محض اتمام نقطه‌يابي و امکان‌سنجي، کار طراحي و ساخت مرکز را آغازکرده و حوزه‌هاي از توسعه فناوري زير سيستم‌ها در آن مرکز ايجاد خواهد کرد.

تاسيس پايگاه پرتاب ملي در جنوب شرق کشور
وي با تاکيد بر اينکه سازمان فضايي ايران بايد به فکر تاسيس پايگاه ملي پرتاب باشد، تصريح کرد: به لحاظ ايمني منطقه جنوب شرقي ايران ايمني بالايي دارد و مکان خوبي جهت تاسيس پايگاه پرتاب است و از سوي ديگرمنطقه جنوب شرقي به لحاظ اينکه روبروي اقيانوس هند قرار دارد ايمن‌تر بوده و مخاطره‌اي براي مردم در کشور و کشورهاي همسايه ندارد.
وي ادامه داد:‌ نقطه‌يابي و فعاليت آمايش سرزميني تاسيس پايگاه ملي پرتاب انجام و نقطه نهايي انتخاب شده و با تصويب شوراي عالي فضايي، مراحل تملک، طراحي و ساخت اجرا مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس