چمران در حالی توانست آرای اکثریت اعضای شورای شهر تهران را به خود اختصاص دهد که دوران مدیریت یک ساله‌ احمد مسجد جامعی - گزینه اصلاح‌طلبان برای ریاست شورا - با انتقادات فراوانی روبه‌رو شده بود و برخی از کارشناسان علت بسیاری از اعتراضات به مسجد جامعی را سیاسی کاری‌های وی و طیف موسوم به اصلاح‌طلب شورای شهر بیان می‌کردند.

شورای شهرگروه سیاسی مشرق - انتخابات رئیس شورای شهر تهران بعد از حاشیه‌‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوانی که حول آن شکل گفته بود برگزار شد و مهدی چمران بعد از یک سال بار دیگر بر صندلی ریاست این شورا تکیه زد.

چمران در حالی توانست آرای اکثریت اعضای شورای شهر تهران را به خود اختصاص دهد که دوران مدیریت یک ساله‌ احمد مسجد جامعی - گزینه اصلاح‌طلبان برای ریاست شورا - با انتقادات فراوانی روبه‌رو شده بود و برخی از کارشناسان علت بسیاری از اعتراضات به  مسجد جامعی را سیاسی کاری‌های وی و طیف موسوم به اصلاح‌طلب شورای شهر بیان می کردند که به نوعی می‌توانست تجربه‌ شورای شهر اول تهران و ناکارآمدی آن را تکرار کند.

اولین دوره شورای شهر تهران در حالی تشکیل شد که دولت اصلاحات محور برنامه‌های خود را توسعه سیاسی قرار داده بود و حساب ویژه ای روی تشکیل شورای شهر به عنوان مقدمه ای در توسعه سیاسی و گسترش جامعه مدنی باز کرده بود. اما با وجود اینکه تمام پانزده نفر اعضای شورای شهر از بین اصلاح‌طلبان بودند، اختلافات و سیاسی کاری‌ها در شورای شهر به جایی رسید که در نهایت این شورا توسط وزارت کشور دولت اصلاحات منحل شود.

این سیاسی کاری ها به قدری بود که شهردار اصلاح‎طلب وقت تهران نیز به این موضوع اعتراض کرده بود و در اظهار نظری گفته بود: «شورای شهر دچار مشکلاتی بود؛ اینکه جنبه ‏سیاسی بر جنبه تخصصی غلبه داشت و دو گرایش سیاسی موجود در شورای شهر (مشارکت و کارگزاران) تمایل داشتند ‏شهردار طبق سلیقه آنان عمل کند. در حالی که من علیرغم عقبه سیاسی تصمیم گرفته بودم صرفا بر مبنای مصلحت اندیشی ‏تخصصی شهر را اداره کنم.» ‏

همین غلبه جنجال‌ها و رقابت های سیاسی به جای اقدامات مناسب برای توسعه‌ی آبادانی و عمران شهر تهران در دوره اول شورای شهر، باعث شد که شورای شهر دوم در اختیار اصولگرایان قرار بگیرد.


شورای شهر چهارم

اما با شروع شورای شهر چهارم تهران و برخی حاشیه‌های ایجاد شده درآن که حاصل غلبه‌ نگاه سیاسی اصلاح‌طلبان به جای دیدگاه تخصصی به مسائل جاری در شهر بود، نگرانی‌ها به منظور تکرار حوادث شورای اول در این دوره از شورا را افزایش داده بود؛ پرویز سروری در همان ابتدای شروع به کار شورای چهارم  و با توجه به سیاسی کاری رسانه‌های اصلاح طلب در کنار اعضای اصلاح‌طلب شورا، می‌گوید: "به نظر شورای شهرمن رسانه‌های اصلاح‌طلب دقیقاً همان راهی را رفتند که در شورای اول رفته بودند و فضای شورای شهر را به‌شدت جناحی و سیاسی کردند و آثار بد آن به‌گونه‌ای شد که نمایندگان اصلاح‌طلب در جلسه يكشنبه همين هفته، از شکل‌گرفتن روند سیاسی در شورای شهر، به‌شدت گله‌مند بودند. آقای حکیمی‌پور، آقای سرخو و نمایندگان اصول‌گرا، همه بالاتفاق می‌گفتند که این روند، روند خوبی نیست. ما قرار نبوده است کار سیاسی در شورای شهر بکنیم، ما مبتنی بر شورای اول قرار بوده که کار تخصصی و کارشناسی انجام دهيم ولي كاملاً عكس آن اتفاق افتاده است.

من معتقدم شورای چهارم، بدتر از شورای اول شروع به كار کرد. شورای اول از ابتدا كار سياسي نكرد، زمانی گذشت بعد دعواها را شروع کردند. هنرمندی شوراي چهارم این بود که از روز اول شروع به كار سياسي كرد، رفتار سیاسی، دخالت عوامل بیرونی بر درون شورا، اخراج نماينده از حزب به این دليل که رأیی خارج از اراده آنها داده است، اينها مصاديق سياسي كاري است."

سیاسی کاری‌هایی که به نظر می‌رسد بعد از گذشت یک سال از ریاست احمد مسجد جامعی در شورای عاملی شد که اکثریت اعضای شورا به این نتیجه برسند که برای جلوگیری از تکرار تجربه‌ شورای اول، تغییر در رأس این نهاد ضروری است. اما کدام یک از اقدامات سیاسی در طول یک سال گذشته، شکست گزینه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست شورای شهر را به دنبال داشت؟


در آروزی بهشت و بهارستان

پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخاب رئیس شورا  و رساندن مسجد جامعی به کرسی ریاست، باعث شد که برخی چهره‌ها و رسانه‌های این طیف در آرزوی اجرای استراتژی کهنه فتح سنگر به سنگر افتاده و در تکاپوی فرستادن محسن هاشمی به شهرداری تهران و بعد از آن فتح مجلس بیفتند.

شورای شهرهجمه به الهه راستگو

این مسئله باعث شد که موج تخریب قالیباف به هر بهانه‌ای شروع شود. برای همین رأی الهه راستگو به قالیباف در انتخاب شهردار تهران با هجمه اصلاح طلبان شورای شهر و رسانه‌های این طیف همراه شد.

وی که به دور از تعلقات و جهت گیری های سیاسی محمد قالیباف را گزینه کارآمدتری برای تصدی شهرداری تهران یافته بود بعد از رأی به قالیباف، با انواع حمله‌ها و تخریب‌ها مواجه شد.

برخی اعضای اصلاح‌طلب شوریا شهر همچنین دیگر اعضای شورا را برای رأی دادن به محسن هاشمی تحت فشار قرار داده بودند.

درخواست استعفای قالیباف به علت آتش سوزی در خیابان جمهوری

اصلاح‌طلبان شورای شهر که از عدم اجرایی شدن طرح خود در انتخاب محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران ناکام مانده بودند از هر بهانه‌ای برای تخریب شهرداری تهران استفاده می‌کردند. در یکی از این موارد آتش سوزی ساختمانی در خیابان جمهوری و فوت دو تن از شهروندان تهرانی به علت باز نشدن پله برقی یکی از ماشین های آتش نشانی و شلوغی خیابان که منجر به تاخیر در امداد رسانی شده بود بهانه‌ای شد برای درخواست استعفای شهردار تهران.

محسن سرخو عضو اصلاح‌طلب شورای شهر در یکی از جلسات این شورا با اشاره به این موضوع گفته بود که شهردار تهران باید استعفا دهد.

این نوع موضع گیری‌های اصلاح‌طلبان برای استعفای شهردار تهران به خاطر حادثه‌ای که شهردار به طور مستقیم نقشی در ماجرا نداشته است بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشت و در حالی که اصلاح‌طلبان برای حوادثی گسترده تر و و مواردی که مدیران اصلاح‌طلب نقش مستقیم در حوادث داشتند، هیچ گاه چنین درخواستی را مطرح نمی کرند.


ورود بی‌مورد به دعوای حقوقی شهرداری با یک مجسمه‌ساز

روز 16 تیرماه بود که خبری مبنی بر تشکیل جلسه ویژه‌ای با موضوع احیای موزه پرویز تناولی در دفتر ریاست شورای شهر با حضور احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران، سید عبدالحسین مختاباد، رئیس کمیته هنر شورای شهر، علی صابری ،عضو شورای شهر، بهروز شجاعی، دبیر کمیته هنر و همچنین پرویز تناولی و صدرالدین ماحوزی وکیل وی منتشر شد که به دعوای حقوقی‌ این مجسمه ساز با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران می‌پرداخت.

بعد از تشکیل این جلسه احمد مسجد جامعی  با اشاره به آثار ارزشمند پرویز تناولی که نه در ایران که در سطح بین المللی مورد توجه همگان است، به تمجید از آثار وی پرداخت و گفت:"حرمت هنر و هنرمند باید در هر شرایطی، حتی در شرایطی که حق بر عهده طرف مقابل است حفظ شود چرا که بی‌احترامی به هنر و هنرمند نتیجه‌ای جز وهن افراد و مجموعه‌ها ندارد و ما نباید شاهد چنین رفتارهایی باشیم."

این در حالی بود که سوابق پروزی تناولی قبل از انقلاب و سبک‌های مجسمه سازی وی که به ترویج پوچ گرایی و مجسمه‌های هیچ مشهور شده بود، جایی برای حمایت از وی نمی گذارد و وارد شدن رئیس شورای شهر به دعوایی حقوقی بین شهرداری و یک مجسمه ساز، بیشتر شائبه سیاسی بودن این اقدام رئیس و طیف اصلاح‌طلب شورا را به اذهان متبادر می‌کند.


جنجال درخواست نظارت بر روزنامه همشهری

درحالی که بین اصحاب رسانه، روزنامه همشهری به روزنامه ای غیر سیاسی و بیشتر با رویکرد اجتماعی و اطلاع رسانی در حوزه خدمات شهری مشهور شده است اصلاح‌طلبان شورای شهر خواستار تصویب دو فوریت برای طرح نظارت 3 عضو شورای شهر بر روزنامه ی همشهری شدند . در همین راستا یکی از اعضای اصلاح طلب شورای شهر در سخنانش خواستار کنترل تیترها , مصاحبه ها و مقالات روزنامه ی همشهری پیش از انتشار شد.

جالب اینکه این درخواست از جانب طیفی بیان شده است که ادعای مخالفت با ممیزی کتاب را مطرح می‌کند و در حال حاضر و به خاطر منافع سیاسی خود به دنبال ممیزی یک روزنامه است.


سیاسی‌کاری در آستانه انتخاب رئیس جدید شورای شهر


اما سیاسی کاری‌های اصلاح‌طلبان و فشارها به اعضای مستقل شورای شهر در آستانه انتخاب رئیس جدید شورای شهر یکی دیگر از بداخلاقی‌هایی است که شاید در شکست مسجد جامعی در انتخابات رئیس شورا بی تأثیر نبود.  مهرداد بذرپاش، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: خبرهای رسیده حاکی از این است که وزارت ورزش و جوانان در انتخابات هیأت رئیسه شورای شهر تهران اعمال نفوذ و دخالت می‌کند.

در همین رابطه مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره اقدامات برخی جریان‌های سیاسی و اظهارات برخی افراد برای تلاش جهت نفوذ در انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از اعضای شورا در جلسه روز یکشنبه موضوعی درباره دو ساله بودن فعالیت هیئت رئیسه شورا مطرح کرد این درحالی است که ماده 14 قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که به این موضوع اشاره داشته اصلاح شده و در ماده 16 همین قانون فعالیت هیئت رئیسه یک ساله تعیین شده است ضمن اینکه این رویه در چند سال اخیر شورای شهر ملاک عمل بوده و نیازی به استفساریه نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدامات و ابزارهایی که برخی افراد برای خارج کردن رقبای خود از صحنه انجام می‌دهند اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال یک عضو شورای شهر به عضو اصولگرای شورا مأموریت داده تا در جلسه‌ای به نمایندگی از وی شرکت کند، با این هدف که در غیاب او جلسه‌ دیگری که در ‌آن به رأی‌گیری نیاز است برگزار و یک رأی از طیف مقابل کم شود. همچنین چند ماه گذشته به عضو دیگری شورای شهر از سوی اصلاح‌طلبان پیشنهاد شده تا به وی سمت نایب رئیس را در ازای رأی دادن به کاندیدای مورد نظرشان بدهند.

وی در ادامه به عملکرد هیئت رئیسه شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران گاهی برخلاف آئین‌نامه و به شیوه‌ای نرم، اقداماتی را انجام داد که از جمله آن‌ها جابه‌جایی برخی دستور جلسات شورا و جابه‌جایی نوبت افرادی است که قصد صحبت در جلسات شورای شهر را دارند. این در حالی است که در برخی شرایط خاص رئیس شورا به تنهایی تصمیم ‌می‌گیرد و هیئت‌ رئیسه‌ای در کار نیست. به عنوان مثال قرار بود انتخابات هیئت رئیسه یک‌شنبه برگزار شود اما وی یک تنه از قرار دادن این موضوع در دستور جلسه خودداری کرد که این امر واکنش سه عضو شورای شهر را در پی داشت.

شورای شهر

سیاسی‌کاری‌ها؛ عامل عدم اقبال اعضای شورای شهر به مسجدجامعی

به نظر می رسد اینگونه اقدامات از جانب اصلاح‌طلبان و رئیس شورای شهر، بسیاری از اعضای شورا را نگران تکرار تجربه شورای شهر اول کرده است و به همین خاطر رأی برخی  از اعضای مستقل شورا را از احمد مسجد جامعی به مهدی چمران تغییر داده است.
بهتر است که اصلاح‌طلبان از این تجربه یک ساله ریاست مسجد جامعی درس بگیرند و زین پس به خاطر حفظ حداقل آرای خود نیز، از برخوردهای سیاسی و دخیل کردن تعلقات جناحی در موضوعات تخصصی اجتناب کنند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • آرش ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    زیرا برای آنکه...
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    در حادثه ی آتش سوزی خیابان جمهوری که واقعا آقای شهردار تقصیری نداشتن...اصلا اصولا ایشون کلا هیچ تقصیری ندارن.مقصر اصلی نردبان بی ادب بوده که احتمالا به سزای کارش رسیده. شهردار چه مسئولیت هایی داره؟؟میشه بگید برامون؟؟
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    اولا" مقاله واقعا نمره 20 میگیرد تحلیل عالی و منطقی و عادلانه و مستند بود دوم: در خصوص گروهک اصلاحات بارها عرض کردم این جماعت منافقین نوین و مجوز دار هستند و بی حیاترین جریان سیاسی در کشور همین ها هستند اگر دوستان سوسول گرا خواستند مستند و مستدل از 76 تا الانشان را برشمارم تا سیه روی شود هر که در او غش باشد .
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    روحانی عزیز رو ما داریم غممون نیست اصلاحطلبهاواعتدالیون 80 درصد وزرا رو رو گرفتند شماها دلتون به ریاست شورا خوش باشه
  • ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    وعده ی ما انتخابات مجلس جناب مشرق!
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    شروع اخراج فتنه گران از صحنه اقايان دنبال ويزاي فرار باشند. اعتراف یک اصلاح طلب چپ به شکست سنگین در انتخابات هیات رییسه شورای شهر تهران فواد شمس: کار تشکیلاتی و لابی گری اصلاح طلبان به ورطه فاجعه افتاد!اگر می خواهید میزان وخامت تشکیلاتی و لابی گری و سیاست ورزی اصلاح طلبان در واقعه امروز شورای شهر را دریابید همین چند خط را بخوانید: «علی صابری با لباس بیمارستان و روی ویلچر به جلسه آمده است. پتویی دور او پیچیده و گردنش را آتل بسته‌اند، این عضو اصلاح طلب شورا که شب گذشته در مسیر شورا به منزل خود دچار تصادف شده و به بیمارستان برده شده بود در انتخابات هیات رییسه حضور پیدا کرد.« وضع انقدر خراب بوده است که مصدوم را هم از بیمارستان آوردند که لااقل 6-0 نبازند! اندکی آبرو مندانه تر ببازند! قامت در هم شکسته صابری روی ویلچر، نماد تمام نمای وضعیت امروز اصلاح طلبان بود
  • شير مردي ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    لا اله الا الله . اي برادرا ن خواهران . ما كه در پايتخت اصلاح طلب ها ساكن هستيم . تعجب ميكنيم كه شما ها بدون اينكه عقبه وعقبه هاي اين شبه گروهك وعوام فريب رابدونيد اينقدر را بزرگ نمايي و در رسانه را مطرح ميكنيد . مردم از ما ها جلو تر هستند . بقول يكي از دانشمندان همه چيز را همگان دانند .(بدين مضمون ) ويا بقول يكي از دانشمندان ديگر مردم خوب مي فهمند نفهم كسي است كه فكر مي كند مردم نمي فهمنند ........ شما ها عزيزان بايد بگويم خدا . كه ميخواهيد با تحقق دين خدا بشر را به سعادت وخوشبختي برسانيد. ما هيت كس وكساني كه نون بابا ميخورند .رانت خوار بابا ونناشان هستند . واگر آن نون نبود ميبايست مثل صد ها ديگر معلم سر كلاس ويا توي صحرا وتوي منابع طبيعي به كاشت نهال بپردازنند . چه توقعي داريد . امام علي (ع) وقتي همراه كارواني مي شدند . كاروانيان متوجه نمي شدند . همچنين كسي همراهشان است . بله اين است انسانيت و آدم بودن . حالا شما توقع داريد شبه گروهكي به نام و زعم من حقير كه عقبه آنها را ميشناسم . به لطف خدا وشما ها ميدانيد علي الظاهر كه با رانت فلان وفلان اينها در جامعه شناخته شده اند . بدون اينكه شاخصي غير از همان حاصل مفت ورانت در كارنامه خود ندارند . سيري ندارند از مفت خوري هر چندكه ظهور دوم اسلام ناب محمدي (ص) يعني نظام ولايي كه بايد زمينه ظهور امام عصر را فراهم كند و مردم را بشارت بدهد به تحقق وعده الهي و اجراي عدالت كه منجر به سعادت بشر در دنيا و آخر ت را به طبل حراج بزنند . فكر ميكنيد . مردم آنها را نمي شناسند و نمي دانند كه اينها مي خواهند با احتزاز پرچم موازي ولايت كه نمي توانند آن را درك كنند بدليل مفت خوري . خود را به شهرت برسانند.
  • روستازاده ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    چون بیشتر حرف می زنند تا عمل کنند و کسانی که حرف می زنند شکست خوردگان تاریخند و زود به زباله دان تاریخ می پیوندند
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    اونا هیچوقت درس نمیگیرن مطمئن باشید
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    آخه چمران هم خیلی خنثی است هیچ کار مثبتی انجام نداده
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    بنده خدا مسجد جامعي يك تهران گردي يك ساله كرد .خسته نباشيد اقا!!
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    همین جمله هیزم آتش جهنم تان خواهد شد : پیروزی خدمتگزاری بر سیاسی‌بازی !!!
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    شما معتقد به فتح سنگر به سنگر بودید.اما نتونستید سنگر شورای شهر را پاکسازی کنید. حالا ببینیم از پس بقیه سنگرا برمیاین!
  • وحید ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    عقده ای
  • پیام ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    خواسته این جماعت اصلاح طلب چیه؟ اینها به چه چیزی راضی میشوند؟ واقعا این افراد به خاطر داشتن کدوم ویژگی مشترک خودشون رو اصلاح طلب معرفی میکنند؟ آیا اگر کسی واقعا به فکر کشور و انقلاب باشه، با این وضع افتضاح خاورمیانه با وجود دشمنی همه جهان نسبت به ما حاضر میشه حتی کمترین جدایی میان خودش و بقیه ایجاد کنه و خودش رو متفاوت و برحق بدونه؟
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    مگه ما مردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • جاوید ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    قابل توجه مردم که دلِ ساده خودشونو به این افساد طلبها خوش کردن.بخدا قسم گه اصلاح طلبها ویا اعتدالیون به مجلس راه پیدا کنن مملکت بیچاره میشه .
  • ناشناس ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    اگر در مجلس آینده افساد طلب ها به اکثریت برسند ملت ایران باید با انرژی هسته ای و جزایر سه گانه ایرانی و موشکهای بالستیک خداحافظی نمایند.
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    بله اصلاح طلبان اهل کار نیستند اهل جنجال و کارناوال و خوشگذرانی هستند
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    ایشالا خودت مسئول بشی می بینی چیا بهت ربط پیدا می کنه
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    پیروزی خدمتگذاری!! دمت گرم مشرق خیلی خندیدیم
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    در مورد مسموم شدن هزار نفر از شهروندان این مملکت به خاطر آب آلوده وزیر نیرو مقصر نیست به نظر شما شایدم تقصیر دولت قبله؟!!!!!!
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    شماها نمردید ولی در مقابل تعداد ما به شمار نمیاین
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    سایت مشرق ! خوب نگاه کن امام علی (ع) : خوشبخت کسی است که به آنچه از دست رفته بی اعتنا باشد با این حدیث شما خوشبخت نیستی
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    دلتو به این کابینه خوش کردی جناب 80درصد؟
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    از نظر شما وقتی یک اتفاقی در یک جایی افتاد تا راس هرم همه باید استعفا بدن؟ این اتفاق در آتشنشانی بوده و اگر هم قرار بر استعفا دادن باشه باید مسئول مربوطه آتش نشانی استعفا بده نه تا راس هرم. البته در منطق شما احتمالا باید رئیس جمهور هم استعفا بده.....خخخخخخخ
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    خنثی بالاخره بهتر از منفیه!
  • فاطمه ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    شما بهتره نگران آخرت برادرای اصلاح طلب باشی!
  • امیر تبریز اوغلی ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    افساد طلبان همیشه شکست خوردگانند
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    این معنی واقعی دموکراسی هست ..گردش قدرت .. با اینکه اصلاح طلبان رو ترجیح میدم ولی صمیمانه برای آقای چمران ارزوی موفقیت میکنم ..اصلاح طلب ها هم باید برای انتخابات مجلس درس بگیرند که نمایندگانی رو در لیست شون قرار بدهند که به تصمیم جمعی حزب پایبند باشند .. نمایندگان مستقل لزومی نداره در لیست یک حزب قرار بگیرند
  • سروش ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    شما خيلي بي شماريد
  • افشین تهران ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    پس بگو وزیر راه استعفا بده مگه هواپیما سقوط نکرد؟
  • افشین تهران ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    افساد طلبان عزیز اولا خودشونو به روحانی نچسبونن دوما ان ممه رو لو لو برد که دوباره سوسولها و بی حجابهای غرب زده رای بیارن.از سبد کالا چه خبر؟
  • افشین تهران ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    مگه افساد طلبی و فتنه انگیزی هم اخرت داره؟
  • افشین تهران ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    تازه کدخدا ارنولدو میزاره فرماندار ایالت اصلاحات.
  • افشین تهران ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    کلا اونایی که افساد طلبان را ترجیح میدن بیشتر با پرچم اونوریا میان!!!!
  • افشین تهران ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    افساد طلبان جز سیاسی بازی و منم منم و فتنه انگیزی و ولنگاری و اشاعه فساد چه کاری برای ایران کرده اند؟؟؟؟؟؟؟با راه یابی این طیف خدایی نکرده به ارکان دیگر نظام باید برای انتصاب فرمانداران و بخشداران هم از کدخدا اجازه بگیریم و برای اثبات وجود حقوق بشر به همجنسبازی هم تن دهیم.!!
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    استفاده ی ابزاری از احادیث ممنوع هر حدیثی رو باید در جای خودش و متناسب با موضوع مطرح کرد و شما رعایت نکردین این موضوع رو
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    چه ربطی داشت؟
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    نه نه نه خونسرد باش
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    شکست سخت اصلاح طلبان فیلمی از مردم2014
  • سلمان ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    اونا مجلس ششم و دولت و شورای اول رو در اختیار داشتن ولی الحمدلله به هیچ کدوم از اهداف شومشون نرسیدن
  • سلمان ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    سال 88 چرا اصلاح طلبا به اصول دموکراسی معتقد نبودن چرا گردش نخبگان در سال 84 رو برنتابیدن و با تمام قدرت در برابر دولت نهم سنگ اندازی کردن ، ولله اصلاح طلبی یک دروغ بزرگ و حقیرانه است
  • h ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    بی سواددددد
  • مسعود کامنت ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    لعنت بر این حزب بازیا چه راست و چه چپ. اینا اگه بخوان بیفتن به جون هم دیگه فرصت برا خدمتگذاری ندارن و مدام باید در اندیشه حفظ جایگاه باشن.
  • بیطرف ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    توکشور ما باد تاکی جناه چپ جناه راست باشد وقطی که حقوق بالای وپول زیادی تودست این طرف اون طرف باشد خیابان که هیچ کشور را به اتش میکشند برید تودرودهات دور افتاده یا تو همان شهر بزرگ تهران که شبها چند نفر سرگرسنه به زمین میگزارند خداوکیلی خدمت کنید بدون چشم داشت فقط برای رضای خدا یک روز عشق بلاعوض میتونید شماووجدانتان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس