به دنبال افزایش انتقادات از سیاست های تجاری دولت یازدهم در زمینه تسهیل واردات کالاهای لوکس از جمله خودروهای سواری گران قیمت به کشور، گمرک اقدام به سانسور جزئیات واردات خودرو به کشور کرده است.

گروه اقتصادی مشرق -در حالی که طبق روال معمول طی سال های اخیر حتی در دولت های نهم و دهم که متهم به حبس آمارهای منفی عملکرد خویش بود، گمرک هر ماه به طور تفصیلی جزئیات آمار کالاهای وارداتی و صادراتی به کشور از جمله خودرو را منتشر می کرد، اما این دستگاه دولتی در ماه های اخیر اقدام به سانسور جزئیات واردات خودرو کرده است.

در گزارش هایی که پیش از این گمرک به طور ماهانه از آمار تجارت خارجی کشور منتشر می کرد، هم آمار کلی تعداد و ارزش خودروهای وارداتی به کشور اعلام می شد و هم جدول فهرست کامل برند، تعداد و قیمت خودروهای وارداتی منتشر می شد.

آخرین بار در فروردین ماه امسال، گمرک آمار جزئی واردات خودرو را منتشر کرد و پس از آن، این بخش از گزارش های گمرک، حذف یا به عبارت صریح تر، سانسور شده است.

سانسور آمار واردات خودرو از سوی گمرک

سانسور آمار واردات خودرو از سوی گمرک

سانسور آمار واردات خودرو از سوی گمرک

سانسور آمار واردات خودرو از سوی گمرک

سانسور آمار واردات خودرو از سوی گمرک

در حالی که پیش از این، گمرک در یک بخش مجزا از گزارش اصلی ماهانه اش به روند واردات خودرو می پرداخت، اما در گزارش های اخیر به ذکر واردات خودرو در لا به لای بخش جداول اکتفا کرده است .

سانسور آمار واردات خودرو از سوی گمرک

سانسور آمار واردات خودرو از سوی گمرک

گفتنی است گمرک در گزارش های آماری سه ماه اخیر خود ضمن سانسور آمار جزئی واردات خودرو، به ذکر عنوان کلی واردات وسایل نقلیه اکتفا کرده است تا شاید بدین ترتیب، بتواند از فشار انتقادات از دولت بکاهد.

سانسور آمار واردات خودرو از سوی گمرک

لازم به ذکر است خودروهای خارجی جزو ردیف 10 تعرفه (کالاهای لوکس و غیرضروری) است که در دو سال آخر دولت دهم، واردات آن ممنوع بود، اما دولت یازدهم در هفته های ابتدایی فعالیت خود این ممنوعیت را لغو کرد.

این اقدام با انتقاد کارشناسان و رسانه های اصولگرا مواجه شد که آن را خلاف اقتصاد مقاومتی می دانند، اما دولت یازدهم توجهی به انتقادات نکرد.

هفته گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای دولت، بر ضرورت کنترل واردات کالاهای تجملی تصریح کرده و با تأکید بر این‌که موضوع واردات، فقط از طریق تعرفه حل نخواهد شد، افزودند: دولت باید در خصوص واردات کالاهای غیر ضروری و تجملی  سخت‌گیری بیشتری انجام دهد و اِعمال قدرت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • کاپیتان ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    1 0
    بخدا بیشترین مشکل ما از سازمان های فاسد خودمونه نه تحریم ها باور کن تو همین کشور آدم هایی هستند که از تحریم ما خوشحال میشن چون میتونن خودشونو پشت کلمه ی "تحریم" قایم کنن ما گرفتار همین هاییم که عقب موندیم
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    لزومی نداره اینارو مردم بفهمن
  • saied ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    زهی خیال باطل....
  • دکتر ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    واقعا مایه تاسفه کشوری که تحریم هست تحریم بانکی در جذب پول به شدت اون رو دچار مشکل کرده باید نسبت به سال گذشته واردات خودرو اون 2 برابر بشه و به 2 میلیارد دلار یا 6 هزار میلیارد تومن تا آخر سال برسه!! این در حالی هست که بودجه های بخش های بسیار حیاطی کشور مثل وزارت دفاع رو حضرات 85 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دادن و به 800 میلیون دلار رسوندن!!... البته این واردات سنگین و نیاز به دلار و ارز خارجی باعث میشه قیمت دلار پایین نیاد و خود دولت هم بودجه رو بر اساس دلار حول 3 تومن بسته و هیچ بعید نیست خودش به عمد داره تلاش میکنه با افزایش واردات لوکس از کاهش بیشتر دلار جلوگیری کنه....!
  • ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    بودجه سازمان فضایی سال گذشته در عمل چیزی که تخصیص داد فقط 18 میلیارد تومن بود! دو ساله یک ریال به طرح های کلان علمی پرداخت نشده قرار بود سالی ققط 100 میلیون دلار بدن که اون هم ندادن خداوکیلی مسئولین ما در عمل واقعا اعتقادی به پیشرفت علمی کشور دارن یا همش حرفه!؟... خدا می دونه ده پانزده سال دیگه که نفت تمام بشه این مردم با این سطح از فرهنگ که دارن با این کالاهی لوکس خارجی به همدیگر فخر می فروشن و زندگی لوکس شده ارزش و هنجار چه بلایی سر کشور و خودشون بیارن با این وضعیت نه کیفیت محصولات داخلی بالا می ره و نه واردات کمتر میشه نفت هم که تمام بشه قطعا با این مردم خود کوروش کبیر هم کاری از دستش ساخته نیست!...
  • ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    آمده به آقایان حال بده
  • جاتن ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    آخه این پولدارها و مایه داران است. چطور میشه از واردات کالاهای لوکس جلوگیری کنند....؟؟
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    سلام فرزندم عجب مطلبی بگو ۳۵ می ارزه
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    ظاهرادولت تصمیم به رسیدگی به قشرمرفه جامعه راداردوفعلانیازی به پاسخ گویی به دهک های پایین جامعه نمیبیند!
  • علی ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    دارندگی و برازندگی!! شماها هم عرضه داشته باشید بخرید!
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    دزدی نکن تا هر چوبی بالا رفت فکر نکنی میخوان تو رو بزنن شروع کنی دری وری گفتن
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    فقط خودروی بالای 2500 سی سی حذف شده و حالا اینکه مثلا بدونیم از A میلیارد دلاری که خودرو وارد شده چی به چیه چیزی نصیب مون یم شه مگه جز حسرت؟دمشونم گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس