به گزارش مشرق، برنامه این هفته
دیروز، امروز فردا با حضور حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس
جمهور و محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به واکاوی عملکرد یک
ساله دولت و تعامل بین قوای مقننه و مجریه پرداخت.
*فراز و فرودهایی در رابطه بین مجلس و دولت بوده است
مجید انصاری در ابتدای بحث ضمن مثبت ارزیابی کردن تعامل دولت و مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس شعارهای آقای روحانی، تحلیل هایی بود اما آنچنان که دیدیدم روابط دو قوه در یک سال گذشته مطلوب و قابل قبول بوده است که این برمی گردد به چند نکته اول اینکه آقای روحانی شعار خود را اعتدال و نگاه فرا جناحی به مسائل مطرح کردند؛ایشان پنج دوره در مجلس بودند و جایگاه مجلس و تاثیر آن را می شناسند و حدود نه نفر از اعضای دولت نیز در مجلس بوده اند.
وی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور هم فرمودند که من فرزند مجلس هستم و این نکات نقطه قوتی برای رابطه دولت و مجلس بوده است، اظهارداشت: البته فراز ها و فرودهایی هم در این رابطه بوده است که می تواند در آینده این روابط به صورت بهتر و قوی تری صورت گیرد ولی درکل رابطه دولت و مجلس در در فضایی آرام و منطقی بوده و نمی توان نقطه ضعفی در آن مشاهده کرد.
*دولت همت خوبی در معرفی کابینه و تقدیم بودجه به مجلس داشت
در ادامه محمدرضا باهنر رابطه مجلس با دولت یازدهم را تعاملی تر، منظبتانه ترو قانونمندتر دانست و تاکیدکرد: دولت همت خوبی در معرفی کابینه و تقدیم بودجه به مجلس داشت ، دولت باید فرصت مناسبی را داشته باشد تا گره های کوری که زده شده را باز کند و نباید همه اشکالات را به گردن گذشته گذاشت و اگر مشکلی هم هست باید در عمل اصلاح شود.
وی افزود: رهبرمعظم انقلاب در دیداری با ما فرمودند که درست است که فرصت ها مثل ابر بهار میگذرد اما دوران صدارت امیر کبیر هم سه سال و خورده ای بیشتر نبود، ولی کارهای بسیار زیادی انجام داد و این را باید در نظر داشت که میتوان در همین فرصت کم هم کارهای زیادی کرد..
*برگزاری 22 جلسه مشترک بین مجامع استانی و رییس جمهور
معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین در بخش دوم سوالهای مطرح شده با بیان اینکه دولت در برخی حوزه ها عملکردی غیر قابل باور و غیر قابل پیش بینی داشته است، اظهارداشت: دولت در ابتدا گمان می کرد که تورم به مثابه یک زخم در پیکره اقتصادی کشور است لذا از انجائی که آقای روحانی 35 سال در جایگاه های کلیدی حضور داشتند و نیازی به فرصتی برای آمدن در فضا نیاز نبود، ایشان خودشان مسئولیت مدیریت تیم اقتصادی را در دست گرفتند و توانستند جلوتر از پیش بینی ها تورم را کاهش دهند یکی از اقدامات خوب تعاملی دولت و مجلس برگزاری جلسات کارشناسی برای مسائلی مثل همین بودجه بوده است.
انصاری ضمن بیان اینکه دولت به دنبال این است که با حفظ سیاست کلی مهار تورم گره های کورتولید و رکود در کشور را باز کند و تولید را رونق بخشد، :ابراز امیدواری کرد: در این مدت جلسه سران سه قوه که تقریبا تعطیل شده بود احیاء و جلسه های بین دولت و مجلس مرتب برگزار شد.
وی درهمین زمینه افزود: در این مدت 22 ملاقات بین مجامع استانی نمایندگان و رئیس جمهوری برگزار شدو در مجموع دولت در یک سال گذشته در حوزه اقتصاد موفق بوده و در سیاست خارجی هم موجب آرامش در روابط بین المللی شده و هم دیپلماسی فعالی را بر اساس سه اصل عزت حکمت و مصلحت ایجاد کرده است؛ در حوزه مدیرت داخلی و حوزه سلامت هم کار بزرگی انجام داده و آرزوی چند ساله را برآورده کرده است..
*نباید توقعی را بوجود بیاورد که مجلس صرفا باید دولت را تحسین کند
محمدرضا باهنردر بخش دیگر این برنامه با بیان اینکه اگر درجاهایی مجلس به دولت فشارهایی می آورد دولت از این باب تحلیل کند که مجلسی ها می دانند اجرا سخت است متذکر شد:اما این نباید توقعی را بوجود بیاورد که مجلس صرفا باید دولت را تحسین کند.
وی در ادامه اظهارداشت: برخی مواقع نگران تمرکز دولت بر یک مسئله ای که واجب هم هست می شویم چرا که باعث غفلت از موارد مهم دیگر می شود، به عنوان مثال گفتگوهای وزیر خارجه را گران سنگ و خوب میدانیم اما باید رصد هم در این مورد داشته باشیم لذا دولت باید با این رصد های مجلسی ها باحسن ظن برخورد کند.
باهنر همچنین با اشاره به اینکه در حوزه سلامت کارهای خوبی انجام شده اظهارداشت: اما نمونه حوزه سلامت که باید همینگونه خوب کار شود 15 مورد دیگر داریم که نباید نسبت به آنها غفلت شود.
*برخی تذکرات حمایت از دولت است
باهنر ضمن بیان اینکه اصل خرد جمعی و تکیه برمشورت در دولت یازدهم کاملا حاکم است، خاطرنشان کرد: تمام بحث ها وموارد مطرح شده در دولت بررسی های کارشناسی می شود چرا که همدلی خوبی بین دولتی ها وجود دارد.
باهنر درمورد دیدگاه نمایندگان در مطرح شدن استیضاح و سوال از وزراء در مجلس نیز گفت: در این مورد ضمن اینکه نمایندگان را به تسامح فرا میخوانیم به وزراء هم میگوئیم که خیلی نازک نارنجی نباشند؛ لذا معتقدم برخی از تذکرها و سوالهای مجلس کمک به دولت است.
*925 سوال در سال آغازین دولت خیلی زیاد است
انصاری با اشاره به اینکه دولت سوال و استیضاح را به عنوان یکی از حقوق مجلس استقبال می کند گفت: در خصوص سوالات میگوئیم حجم آنها یک مقدار زیاد است و وزیری که ابتدای کارش است اینکه دو روز از وقتش در هفته را در مجلس بگذراند خوب نیست
وی همچنین در پاسخ به اینکه، نگاه دولت به احزاب سیاسی با تکیه بر شاخصه اعتدال چیست گفت: قبل از پاسخ به این سوال اجازه دهید اشاره ای کوتاه به بحث سوال و استیضاح وزراء در مجلس داشته باشم؛ دراین مورد باید بگویم که سوال و استیضاح حق مجلس است و دولت از این حق مجلس استقبال کرده ولی نکته ای که باید بگویم این است که دولت معتقد است که حجم سوالات برای وزیری که در ابتدای فعالیتش است مقداری زیاد از حد است
وی در همین زمینه افزود: البته دراین زمینه باید از شخص رئیس مجلس وهیأت رئیسه برای تلاششان در پائین آوردن حجم سوالات مطرح شده تشکرکنم، اما با این وجود باید بگویم که 925 سوال در سال آغازین دولت خیلی زیاد است و حجم بسیاری از کار دولت را به خود مشغول می کند.
معاونت پارلمانی رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه دولت شاهد 4500 تذکر به کابینه در طول ااین مدت کوتاه فعالیتش بوده است، گفت: به عنوان مثال وزیر داشته ایم که امروز مشغول به کار و از فردایش برایش طرح سوال شده است.
انصاری همچنین به طرح سوال از سوی نمایندگان طبق وظیفه نمایندگی شان و منطبق با نص صریح آئین نامه داخلی مجلس اشاره کرد و گفت: اما باید توجه شود که خیلی از سوالات مطرح شده ممکن است درحوزه کاری وزیر سوال شونده نباشد و یا سوالی که مربوط به سوال شونده است تکلیفش روشن است؛ مثلا درمورد پروژه های نیمه تمامی است که جواب روشنش این است که اعتباری نمانده که مجلس به اتمام آنها اختصاص دهد لذا فکر میکنم درتعامل بیشتر بین دوقوه میتوان مدیریت بهتری نسبت به این امر لحاظ شود؛ البته شاید لازم است تا آئین نامه داخلی مجلس درجهت تفویض اختیارات بیشتری به شخصی که در جایگاه ریاست جلسه می نشیند اصلاح شود تا رئیس و نواب وی که در صندلی ریاست می نشینند قدرت بیتشری برای اداره این بحث داشته باشند
*طرح سوال از سوی نمایندگان امری ضروری و خوب است
نائب رئیس مجلس درپاسخ به این صحبت های انصاری اظهارداشت: با تمام بحث هائی که ایشان مطرح کردند معتقدم که طرح سوال از سوی نمایندگان امری ضروری و خوب است.
وی با اشاره به اینکه نمی توان از نماینده ای که نسبت به مردم حوزه انتخابیه خودش هم مسئول است و از مردم آن حوزه انتخابیه انتظار داشت که ملی فکرکنند، تصریح کرد: طبیعتا یک نماینده نمی تواند صرفا بخاطر اینکه یک طرح در منطقه دیگری پیگیری می شود از مطالبه ولی نعمتان خود چشم پوشی کند به علاوه باید در نظر داشت که خود این گفتگو ها هم روشنگری تلقی می شود و تبیین مسائل است که هیچ اشکالی هم به آن وارد نیست
باهنر درادامه گفت: اگر نماینده مردم حرف مردم را مطرح نکنند آنوقت مردمش می گویند نماینده ما خواب است لذا نمیتوان از مردم توقع ملی فکرکردن داشته باشیم لذا باید خود این سوال ها را وظیفه نمایندگان تلقی کرد
*دولت ازابتدا به قانون گرائی قائل بوده است
حجت السلام انصاری در ادامه با اشاره به مشی اعتدالی شخص رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آقای روحانی شخصیتی فراجناحی و معتدل شناخته شده اند و این صفت اعتدال را خط مشی دولت قرار داده اند.
وی در همین زمینه افزود: شخصا بارها شاهد بودم که درمورد انتخاب استانداران بارها به دوری از نگاه غیرجناحی تاکید کرده اند.
معاون پارلمانی رئیس جمهوردربخش پایانی صحبت هایش درپاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به تاکیدات رهبرانقلاب درمورد رعایت فاصله گذاری با فتنه و فتنه گران در دولت، حساسیت دولت را نسبت به این فرمایش حضرت آقا چقدر می دانید؛ اظهارداشت:هماهنگونه که مقام معظم رهبری هم اشاره کردند این مسئله در برنامه های دولت در مجلس مطرح شده، دولت ازابتدا به قانون گرائی قائل بوده است، لذا ضرورت دارد تا دراعمال این خطوط قرمز یک روش قانونمند و نظام مند حاکم شود.
انصاری در ادامه با بیان اینکه در کشور دستگاه های قانونمندی دراین زمینه داریم افزود: اما متاسفانه با مشکلی مواجه هستیم که گاهی یک مسئله حق و بحث حقوقی و قانونی ای که مطرح می شود بدون اینکه الزامات قانونی یک جا درنظر گرفته شود بنده و امثال بنده به فراخور وابستگی های سیاسی مان ویا حب و بغض های سیاسی و شخصی خود نسبت به اشخاص و افراد شروع می کنیم ازموضع اتهام به اشخاص خاص وارد می شویم بدون اینکه این اتهام نسبت به فرد مورد نظر به اثبات رسیده باشد.
* در استعلام مدیران، استانداران، وزراء و معاونین آنها استعلام از مراکز قانونی اعم از وزرات اطلاعات صورت می گیرد
وی در مورد سازوکار انتصابات دولت یازدهم گفت: برای انتصاب مدیران، استانداران، وزراء و معاونین آنها استعلام از مراکز قانونی اعم از وزرات اطلاعات صورت می گیرد، طبیعی است که اگر دستگاههای ذیربط با مدارک و اطلاعات، نامناسب بودن یک فرد نسبت به شاخصه های قانونی را تائید کنند،آن فرد نباید منصوب شود اما صرف یک شایعه و صرف اینکه در یک استان و شهرستان و در رقابت های محلی جریانی، جریانی را متهم کند و از فضای سیاسی برای متهم کردن فردی که پایبندی کاملی به نظام و انقلاب و امام دارند،و صرف نقدشان به یک دستگاه آنها را متهم به ضدیت با امام و نظام کنند درست نیست.
انصاری همچنین بر اهتمام دولت نسبت به رعایت خطوط قانونی و عمل به رهنمودهای رهبر انقلاب تاکید کرد.
*روحانی مدیون اصلاح طلبان بود و از آنها استفاده کرده است
باهنر نیز درخاتمه با بیان اینکه لازم است تا دقت بیشتری درواکاوی بحث های مطرح شده از سوی آقای انصاری صورت گیرد، گفت: معتقدم آقای روحانی همانی است که در دوران انتخابات گفته است، و شعارهای آقای روحانی شاید تبلیغات انتخاباتی بود اما ایشان همانی بود که می گفت.
وی با اشاره به اینکه آقای روحانی در نهایت احساس کرد که اصلاح طلبان در پیروزی ایشان نقش بیشتری داشتند تا اصولگرایان، تاکید کرد: این احساس ایشان هم کاملا درست بود و آن را تکذیب نمی کنم لذا اگر قرار باشد کسی وامدار افرادی باشد که به وی رای داده اند ایشان احساس کرد که وامدار اصلاح طلبان است.
نائب رئیس مجلس اضافه کرد: از طرفی آقای روحانی با توجه به شاکله ای که داشتند نیرویی ملی بود که کارهای ملی انجام می داد اما در مجموعه نیروهای سیاسی ایشان مشهورند به اینکه خیلی تشکیلات ندارند.
باهنر همچنین با بیان اینکه اگر بخواهیم در تقسیم بندی همین شاکله فعلی کشور بنگریم باید ببینیم در مدیران سطح بالا و وزرای آقای روحانی چند نفر هستند که در گذشته مشهور به اصولگرا بوده اند، افزود: علیرغم نقدهایی که به دولت سابق داشته ایم باید بپرسیم آیا در بین 31 استاندار دولت قبلی یک نفر هم نبود که بتواند دراین دولت استاندار بماند؟
وی درهمین زمینه افزود: کسانی بودند که آقای روحانی خیلی قبولشان دارند ودر حال حاضر درحد معاونت وزیر فعالیت می کند اما بالاخره سیستم اجازه نداد ایشان استاندار بماند بنابراین در استفاده از نیروها طبیعی بوده که آقای روحانی مدیون اصلاح طلبان بود و از آنها استفاده کرده است.
نائب رئیس مجلس همچنین با اشاره به اینکه در ایران حزب نداریم و حداکثر پستهای سیاسی کشور هم حدود 150 تا 200 پست است، ابراز تاسف کرد: نمی دانم این چه داستانی است که هر کس بر سرکار می آید متصدی این 200 پست را عوض می کند و این رویه به سمت پائین تاجائی ادامه می یابد که طی 4 سال حدود 30 هزار نفر در پست های کشور تغییر می کنند، این درحالی است که درکشورهای دیگر حداکثر یک وزیر تغییر میکند چرا که سایر کارمندان و مدیران دولت را بروکرات و غیر سیاسی می دانند.
وی در ادامه با بیان اینکه به صورت مقایسه ای قبول دارند که دولت روحانی کمتر از دولت احمدی نژاد تغییرات در سطح مدیرانش ایجاد کرد، گفت: ولی انتظاری که از خرد و تدبیر و اعتدال داشتیم برآورده نشد.
باهنر همچنین در خاتمه گفت: فتنه مسئله ای کاملا روشن است، و اینکه بخواهیم درموردش از قانون و استعلام اطلاعاتی دم بزنیم،حرفی نیست اما باید بدانیم که سران فتنه دو نفر بیشتر نیستند و باید در مورد آنها موضع گیری صریحی شده باشد.
*فراز و فرودهایی در رابطه بین مجلس و دولت بوده است
مجید انصاری در ابتدای بحث ضمن مثبت ارزیابی کردن تعامل دولت و مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس شعارهای آقای روحانی، تحلیل هایی بود اما آنچنان که دیدیدم روابط دو قوه در یک سال گذشته مطلوب و قابل قبول بوده است که این برمی گردد به چند نکته اول اینکه آقای روحانی شعار خود را اعتدال و نگاه فرا جناحی به مسائل مطرح کردند؛ایشان پنج دوره در مجلس بودند و جایگاه مجلس و تاثیر آن را می شناسند و حدود نه نفر از اعضای دولت نیز در مجلس بوده اند.
وی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور هم فرمودند که من فرزند مجلس هستم و این نکات نقطه قوتی برای رابطه دولت و مجلس بوده است، اظهارداشت: البته فراز ها و فرودهایی هم در این رابطه بوده است که می تواند در آینده این روابط به صورت بهتر و قوی تری صورت گیرد ولی درکل رابطه دولت و مجلس در در فضایی آرام و منطقی بوده و نمی توان نقطه ضعفی در آن مشاهده کرد.
*دولت همت خوبی در معرفی کابینه و تقدیم بودجه به مجلس داشت
در ادامه محمدرضا باهنر رابطه مجلس با دولت یازدهم را تعاملی تر، منظبتانه ترو قانونمندتر دانست و تاکیدکرد: دولت همت خوبی در معرفی کابینه و تقدیم بودجه به مجلس داشت ، دولت باید فرصت مناسبی را داشته باشد تا گره های کوری که زده شده را باز کند و نباید همه اشکالات را به گردن گذشته گذاشت و اگر مشکلی هم هست باید در عمل اصلاح شود.
وی افزود: رهبرمعظم انقلاب در دیداری با ما فرمودند که درست است که فرصت ها مثل ابر بهار میگذرد اما دوران صدارت امیر کبیر هم سه سال و خورده ای بیشتر نبود، ولی کارهای بسیار زیادی انجام داد و این را باید در نظر داشت که میتوان در همین فرصت کم هم کارهای زیادی کرد..
*برگزاری 22 جلسه مشترک بین مجامع استانی و رییس جمهور
معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین در بخش دوم سوالهای مطرح شده با بیان اینکه دولت در برخی حوزه ها عملکردی غیر قابل باور و غیر قابل پیش بینی داشته است، اظهارداشت: دولت در ابتدا گمان می کرد که تورم به مثابه یک زخم در پیکره اقتصادی کشور است لذا از انجائی که آقای روحانی 35 سال در جایگاه های کلیدی حضور داشتند و نیازی به فرصتی برای آمدن در فضا نیاز نبود، ایشان خودشان مسئولیت مدیریت تیم اقتصادی را در دست گرفتند و توانستند جلوتر از پیش بینی ها تورم را کاهش دهند یکی از اقدامات خوب تعاملی دولت و مجلس برگزاری جلسات کارشناسی برای مسائلی مثل همین بودجه بوده است.
انصاری ضمن بیان اینکه دولت به دنبال این است که با حفظ سیاست کلی مهار تورم گره های کورتولید و رکود در کشور را باز کند و تولید را رونق بخشد، :ابراز امیدواری کرد: در این مدت جلسه سران سه قوه که تقریبا تعطیل شده بود احیاء و جلسه های بین دولت و مجلس مرتب برگزار شد.
وی درهمین زمینه افزود: در این مدت 22 ملاقات بین مجامع استانی نمایندگان و رئیس جمهوری برگزار شدو در مجموع دولت در یک سال گذشته در حوزه اقتصاد موفق بوده و در سیاست خارجی هم موجب آرامش در روابط بین المللی شده و هم دیپلماسی فعالی را بر اساس سه اصل عزت حکمت و مصلحت ایجاد کرده است؛ در حوزه مدیرت داخلی و حوزه سلامت هم کار بزرگی انجام داده و آرزوی چند ساله را برآورده کرده است..
*نباید توقعی را بوجود بیاورد که مجلس صرفا باید دولت را تحسین کند
محمدرضا باهنردر بخش دیگر این برنامه با بیان اینکه اگر درجاهایی مجلس به دولت فشارهایی می آورد دولت از این باب تحلیل کند که مجلسی ها می دانند اجرا سخت است متذکر شد:اما این نباید توقعی را بوجود بیاورد که مجلس صرفا باید دولت را تحسین کند.
وی در ادامه اظهارداشت: برخی مواقع نگران تمرکز دولت بر یک مسئله ای که واجب هم هست می شویم چرا که باعث غفلت از موارد مهم دیگر می شود، به عنوان مثال گفتگوهای وزیر خارجه را گران سنگ و خوب میدانیم اما باید رصد هم در این مورد داشته باشیم لذا دولت باید با این رصد های مجلسی ها باحسن ظن برخورد کند.
باهنر همچنین با اشاره به اینکه در حوزه سلامت کارهای خوبی انجام شده اظهارداشت: اما نمونه حوزه سلامت که باید همینگونه خوب کار شود 15 مورد دیگر داریم که نباید نسبت به آنها غفلت شود.
*برخی تذکرات حمایت از دولت است
باهنر ضمن بیان اینکه اصل خرد جمعی و تکیه برمشورت در دولت یازدهم کاملا حاکم است، خاطرنشان کرد: تمام بحث ها وموارد مطرح شده در دولت بررسی های کارشناسی می شود چرا که همدلی خوبی بین دولتی ها وجود دارد.
باهنر درمورد دیدگاه نمایندگان در مطرح شدن استیضاح و سوال از وزراء در مجلس نیز گفت: در این مورد ضمن اینکه نمایندگان را به تسامح فرا میخوانیم به وزراء هم میگوئیم که خیلی نازک نارنجی نباشند؛ لذا معتقدم برخی از تذکرها و سوالهای مجلس کمک به دولت است.
*925 سوال در سال آغازین دولت خیلی زیاد است
انصاری با اشاره به اینکه دولت سوال و استیضاح را به عنوان یکی از حقوق مجلس استقبال می کند گفت: در خصوص سوالات میگوئیم حجم آنها یک مقدار زیاد است و وزیری که ابتدای کارش است اینکه دو روز از وقتش در هفته را در مجلس بگذراند خوب نیست
وی همچنین در پاسخ به اینکه، نگاه دولت به احزاب سیاسی با تکیه بر شاخصه اعتدال چیست گفت: قبل از پاسخ به این سوال اجازه دهید اشاره ای کوتاه به بحث سوال و استیضاح وزراء در مجلس داشته باشم؛ دراین مورد باید بگویم که سوال و استیضاح حق مجلس است و دولت از این حق مجلس استقبال کرده ولی نکته ای که باید بگویم این است که دولت معتقد است که حجم سوالات برای وزیری که در ابتدای فعالیتش است مقداری زیاد از حد است
وی در همین زمینه افزود: البته دراین زمینه باید از شخص رئیس مجلس وهیأت رئیسه برای تلاششان در پائین آوردن حجم سوالات مطرح شده تشکرکنم، اما با این وجود باید بگویم که 925 سوال در سال آغازین دولت خیلی زیاد است و حجم بسیاری از کار دولت را به خود مشغول می کند.
معاونت پارلمانی رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه دولت شاهد 4500 تذکر به کابینه در طول ااین مدت کوتاه فعالیتش بوده است، گفت: به عنوان مثال وزیر داشته ایم که امروز مشغول به کار و از فردایش برایش طرح سوال شده است.
انصاری همچنین به طرح سوال از سوی نمایندگان طبق وظیفه نمایندگی شان و منطبق با نص صریح آئین نامه داخلی مجلس اشاره کرد و گفت: اما باید توجه شود که خیلی از سوالات مطرح شده ممکن است درحوزه کاری وزیر سوال شونده نباشد و یا سوالی که مربوط به سوال شونده است تکلیفش روشن است؛ مثلا درمورد پروژه های نیمه تمامی است که جواب روشنش این است که اعتباری نمانده که مجلس به اتمام آنها اختصاص دهد لذا فکر میکنم درتعامل بیشتر بین دوقوه میتوان مدیریت بهتری نسبت به این امر لحاظ شود؛ البته شاید لازم است تا آئین نامه داخلی مجلس درجهت تفویض اختیارات بیشتری به شخصی که در جایگاه ریاست جلسه می نشیند اصلاح شود تا رئیس و نواب وی که در صندلی ریاست می نشینند قدرت بیتشری برای اداره این بحث داشته باشند
*طرح سوال از سوی نمایندگان امری ضروری و خوب است
نائب رئیس مجلس درپاسخ به این صحبت های انصاری اظهارداشت: با تمام بحث هائی که ایشان مطرح کردند معتقدم که طرح سوال از سوی نمایندگان امری ضروری و خوب است.
وی با اشاره به اینکه نمی توان از نماینده ای که نسبت به مردم حوزه انتخابیه خودش هم مسئول است و از مردم آن حوزه انتخابیه انتظار داشت که ملی فکرکنند، تصریح کرد: طبیعتا یک نماینده نمی تواند صرفا بخاطر اینکه یک طرح در منطقه دیگری پیگیری می شود از مطالبه ولی نعمتان خود چشم پوشی کند به علاوه باید در نظر داشت که خود این گفتگو ها هم روشنگری تلقی می شود و تبیین مسائل است که هیچ اشکالی هم به آن وارد نیست
باهنر درادامه گفت: اگر نماینده مردم حرف مردم را مطرح نکنند آنوقت مردمش می گویند نماینده ما خواب است لذا نمیتوان از مردم توقع ملی فکرکردن داشته باشیم لذا باید خود این سوال ها را وظیفه نمایندگان تلقی کرد
*دولت ازابتدا به قانون گرائی قائل بوده است
حجت السلام انصاری در ادامه با اشاره به مشی اعتدالی شخص رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آقای روحانی شخصیتی فراجناحی و معتدل شناخته شده اند و این صفت اعتدال را خط مشی دولت قرار داده اند.
وی در همین زمینه افزود: شخصا بارها شاهد بودم که درمورد انتخاب استانداران بارها به دوری از نگاه غیرجناحی تاکید کرده اند.
معاون پارلمانی رئیس جمهوردربخش پایانی صحبت هایش درپاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به تاکیدات رهبرانقلاب درمورد رعایت فاصله گذاری با فتنه و فتنه گران در دولت، حساسیت دولت را نسبت به این فرمایش حضرت آقا چقدر می دانید؛ اظهارداشت:هماهنگونه که مقام معظم رهبری هم اشاره کردند این مسئله در برنامه های دولت در مجلس مطرح شده، دولت ازابتدا به قانون گرائی قائل بوده است، لذا ضرورت دارد تا دراعمال این خطوط قرمز یک روش قانونمند و نظام مند حاکم شود.
انصاری در ادامه با بیان اینکه در کشور دستگاه های قانونمندی دراین زمینه داریم افزود: اما متاسفانه با مشکلی مواجه هستیم که گاهی یک مسئله حق و بحث حقوقی و قانونی ای که مطرح می شود بدون اینکه الزامات قانونی یک جا درنظر گرفته شود بنده و امثال بنده به فراخور وابستگی های سیاسی مان ویا حب و بغض های سیاسی و شخصی خود نسبت به اشخاص و افراد شروع می کنیم ازموضع اتهام به اشخاص خاص وارد می شویم بدون اینکه این اتهام نسبت به فرد مورد نظر به اثبات رسیده باشد.
* در استعلام مدیران، استانداران، وزراء و معاونین آنها استعلام از مراکز قانونی اعم از وزرات اطلاعات صورت می گیرد
وی در مورد سازوکار انتصابات دولت یازدهم گفت: برای انتصاب مدیران، استانداران، وزراء و معاونین آنها استعلام از مراکز قانونی اعم از وزرات اطلاعات صورت می گیرد، طبیعی است که اگر دستگاههای ذیربط با مدارک و اطلاعات، نامناسب بودن یک فرد نسبت به شاخصه های قانونی را تائید کنند،آن فرد نباید منصوب شود اما صرف یک شایعه و صرف اینکه در یک استان و شهرستان و در رقابت های محلی جریانی، جریانی را متهم کند و از فضای سیاسی برای متهم کردن فردی که پایبندی کاملی به نظام و انقلاب و امام دارند،و صرف نقدشان به یک دستگاه آنها را متهم به ضدیت با امام و نظام کنند درست نیست.
انصاری همچنین بر اهتمام دولت نسبت به رعایت خطوط قانونی و عمل به رهنمودهای رهبر انقلاب تاکید کرد.
*روحانی مدیون اصلاح طلبان بود و از آنها استفاده کرده است
باهنر نیز درخاتمه با بیان اینکه لازم است تا دقت بیشتری درواکاوی بحث های مطرح شده از سوی آقای انصاری صورت گیرد، گفت: معتقدم آقای روحانی همانی است که در دوران انتخابات گفته است، و شعارهای آقای روحانی شاید تبلیغات انتخاباتی بود اما ایشان همانی بود که می گفت.
وی با اشاره به اینکه آقای روحانی در نهایت احساس کرد که اصلاح طلبان در پیروزی ایشان نقش بیشتری داشتند تا اصولگرایان، تاکید کرد: این احساس ایشان هم کاملا درست بود و آن را تکذیب نمی کنم لذا اگر قرار باشد کسی وامدار افرادی باشد که به وی رای داده اند ایشان احساس کرد که وامدار اصلاح طلبان است.
نائب رئیس مجلس اضافه کرد: از طرفی آقای روحانی با توجه به شاکله ای که داشتند نیرویی ملی بود که کارهای ملی انجام می داد اما در مجموعه نیروهای سیاسی ایشان مشهورند به اینکه خیلی تشکیلات ندارند.
باهنر همچنین با بیان اینکه اگر بخواهیم در تقسیم بندی همین شاکله فعلی کشور بنگریم باید ببینیم در مدیران سطح بالا و وزرای آقای روحانی چند نفر هستند که در گذشته مشهور به اصولگرا بوده اند، افزود: علیرغم نقدهایی که به دولت سابق داشته ایم باید بپرسیم آیا در بین 31 استاندار دولت قبلی یک نفر هم نبود که بتواند دراین دولت استاندار بماند؟
وی درهمین زمینه افزود: کسانی بودند که آقای روحانی خیلی قبولشان دارند ودر حال حاضر درحد معاونت وزیر فعالیت می کند اما بالاخره سیستم اجازه نداد ایشان استاندار بماند بنابراین در استفاده از نیروها طبیعی بوده که آقای روحانی مدیون اصلاح طلبان بود و از آنها استفاده کرده است.
نائب رئیس مجلس همچنین با اشاره به اینکه در ایران حزب نداریم و حداکثر پستهای سیاسی کشور هم حدود 150 تا 200 پست است، ابراز تاسف کرد: نمی دانم این چه داستانی است که هر کس بر سرکار می آید متصدی این 200 پست را عوض می کند و این رویه به سمت پائین تاجائی ادامه می یابد که طی 4 سال حدود 30 هزار نفر در پست های کشور تغییر می کنند، این درحالی است که درکشورهای دیگر حداکثر یک وزیر تغییر میکند چرا که سایر کارمندان و مدیران دولت را بروکرات و غیر سیاسی می دانند.
وی در ادامه با بیان اینکه به صورت مقایسه ای قبول دارند که دولت روحانی کمتر از دولت احمدی نژاد تغییرات در سطح مدیرانش ایجاد کرد، گفت: ولی انتظاری که از خرد و تدبیر و اعتدال داشتیم برآورده نشد.
باهنر همچنین در خاتمه گفت: فتنه مسئله ای کاملا روشن است، و اینکه بخواهیم درموردش از قانون و استعلام اطلاعاتی دم بزنیم،حرفی نیست اما باید بدانیم که سران فتنه دو نفر بیشتر نیستند و باید در مورد آنها موضع گیری صریحی شده باشد.