کد خبر 338874
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

پس از پيروزي انقلاب، عراقي ابتدا به حكم امام خميني به رياست زندان قصر منصوب شد. سپس به رياست شوراي مركزي بنياد مستضعفان درآمد و در همين سمت بود كه مدتي سرپرستي امور مالي روزنامه كيهان را بر عهده گرفت.

(برای دیدن تصاویر در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید)

{$sepehr_album_16476}


*زندگی نامه:

محمد مهدي ابراهيمي عراقي فرزند غلامعلي در 1309 هجري شمسي در يكي از محلات جنوب تهران ديده به جهان گشود. او دوران دبيرستان را در دارالفنون نيمه تمام رها كرد و بخاطر مشكلات اقتصادي و معيشتي به تلاش معاش روي آورد.
عراقي در سن 16 سالگي با فدائيان اسلام آشنا شد و با شهيد نواب صفوي مرتبط گرديد. او به سرعت توانست به داخل شوراي مركزي فدائيان اسلام راه يابد. در دوران حكومت مصدق وي رابط فعال نواب صفوي و آيت‌الله كاشاني با دولت بود. در جريان بازداشت نواب صفوي در سال 1330 مهدي عراقي به همراه 52 نفر ديگر معترضانه وارد زندان قصر شدند و در محوطه آن متحصن شدند. اما با يورش مأموران بسياري از متحصنين از جمله مهدي عراقي بازداشت شدند. عراقي تا تير 1331 به مدت 6 ماه در زندان بود.
حاج مهدي عراقي در سال 1335 ازدواج كرد. امير، محمود و حسام سه فرزند عراقي، حاصل اين ازدواج هستند.
پس از رحلت آيت‌الله بروجردي در 1340، مرحوم عراقي مجذوب شخصيت امام خميني شد.
او با رهنمودهاي حضرت امام و با هدف ايجاد وحدت در صف گروههاي مبارز توانست چند گروه اسلامي را متشكل ساخته، زمينه شكل‌گيري مجموعه‌اي به نام «جمعيت مؤتلفه اسلامي» را فراهم آورد. او همچنين در حادثه حمله به فيضيه در فروردين 1342 همراه با تعدادي از مبارزين، حراست از بيت امام را به عهده گرفت.
عراقي سپس به تهران آمد و تظاهرات بزرگ تاسوعا و عاشوراي حسيني عليه رژيم شاه را سازمان داد. وي در آن زمان در تعطيل كردن بازار تهران تصميم گيرنده اصلي بود و در حركت دادن علماء و مراجع از حوزه‌ها به سوي مراكز شهرها و شهرستانها، نقش مؤثري داشت. پس از آزادي امام از زندان در مرداد 1342 نيز افراد جمعيت مؤتلفه اسلامي كه تحت نفوذ مرحوم عراقي بودند، مسئوليت مراقبت از بيت امام را بر عهده داشتند.
حاج مهدي عراقي در تظاهرات اولين سالگرد حادثه 15 خرداد در تهران همراه با دهها نفر ديگر دستگير شد و 2 ماه در زندان بود. او پس از تبعيد امام به تركيه، براي پيگيري مبارزه عليه رژيم شاه شاخه نظامي جمعيت مؤتلفه را سازمان تازه‌اي بخشيد. اولين دستاورد اين اقدام، ترور حسنعلي منصور نخست‌وزير وقت در بهمن همان سال به فاصله كمتر از 3 ماه پس از تبعيد امام بود.
عراقي پيش از آن در عمليات اعدام، هژير (1328) و رزم‌آرا (1329) نيز نقش داشت. در پي ترور حسنعلي منصور بسياري از اعضاي جمعيت مؤتلفه بازداشت شدند و از جمله عراقي در 19 بهمن دستگير شد و به مدت 13 سال در زندان ماند. او در زندان شكنجه و محكوم به اعدام شد.
در اعتراض به صدور حكم اعدام عراقي حوزه علميه قم تعطيل شد و طلاب در منزل مراجع تحصن كردند. سپس حكم اعدام عراقي به حبس ابد تغيير كرد و وي به زندان قصر منتقل شد.
او در 1348 مدتي به زندان برازجان منتقل شد اما در بهمن 1355 از زندان آزاد گرديد. با شروع انقلاب به توصيه شهيد بهشتي براي سر و سامان دادن به وضع محل اسكان امام خميني رهسپار نوفل‌لوشاتو در پاريس شد.
او مديريت داخلي بيت امام را بر عهده گرفت و سپس به توصيه مشاراليه براي سازماندهي تظاهرات تاسوعا و عاشوراي 1357 به تهران بازگشت. او پس از انجام موفقيت‌آميز اين تظاهرات مجدداً رهسپار فرانسه شد و سپس همراه امام به تهران بازگشت.
پس از پيروزي انقلاب، عراقي ابتدا به حكم امام خميني به رياست زندان قصر منصوب شد. سپس به رياست شوراي مركزي بنياد مستضعفان درآمد و در همين سمت بود كه مدتي سرپرستي امور مالي روزنامه كيهان را بر عهده گرفت.
او در صبح روز چهارم شهريور 1358 هنگامي كه به اتفاق فرزند خود حسام عازم محل كار خود بود، توسط سه موتور سوار كه عضو گروه فرقان بودند ترور شد و همراه با فرزندش به شهادت رسيد.
وي در قم در جوار حرم حضرت معصومه دفن شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    روحش شاد .به اتومبیلش توچه کنید
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    روحش خیلی شاد ما به اتومبیل توجه کردیم ؟! شما بگو چی چی بید توش! جای گلوله نبود! روی صندلی هم خون و غیره نبود! اما اگر اومدی و چیزی می دونی بنویس ما هم بدونیم دمت گرم
  • سمیعی ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    خدا همه مجاهدان را حق را رحمت کند. شهدای این انقلاب و اسلام خیلی مظلوم هستند. راهشان پاینده باد.
  • شستچی ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    خیلی عسکهای جالبی داشت البته مطلبش را نخوندم شاید آن هم جالب باشه
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    کجای متن حضور امام در تشییع ایشان را توضیح داده است؟ مشرق دقت کن!
  • سلمان ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    گفته شده امام علاقه زیادی به ایشون داشته و اگر ترور نمی شدن احتمالا امام به ایشان اجازه شرکت در اولین انتخابات ریاست جمهوری رو می دادند چون امام خمینی در دو انتخابات نخستین ریاست جمهوری اجازه ندادند که روحانیون ولایی نامزد ریاست جمهوری بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس