رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: استاد شکوری قبل و بعد از استقلال تاجیکستان به زبان فارسی به چشم هویت این سرزمین و مردمان آنجا نگاه می‌کرد و برای روشن نگه داشتن چراغ زبان فارسی از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

 به گزارش مشرق، مراسم بزرگداشت استاد فرهیخته مرحوم پرفسور محمدجان شکوری بخارایی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی از کشور تاجیکستان عصر امروز با حضور غلامعلی حدادعادل، مهدی محقق، علی اشرف مجتهد شبستری، حجت‌الاسلام دعایی، عبدالنبی ستارزاده، قهرمان سلیمانی، شعردوست، حسن علی‌محمدی و جمعی از دانشجویان و علاقه‌مندان به ادبیات تاجیکستان در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی محقق ضمن خوش‌آمدگویی به حضار گفت: مرحوم شکوری از اهالی بخارا است همگان می‌دانند این منطقه دارای مفاخر ادبی و فرهنگی بسیاری است این شهر دارای دانشمندان بزرگی بوده که پرچمدار علم بوده‌اند. این دانشمندان دارای آثار برجسته‌ای هستند که مورد استفاده دانشمندان بعد از خود قرار گرفته است. در عصر ما دانشمندانی چون شکوری که افتخار داشتیم در فرهنگستان از حضورشان استفاده کنیم به زبان فارسی خدمت کرده‌اند.

در ادامه این نشست غلامعلی حدادعادل به شخصیت شکوری اشاره کرد و گفت:‌ استاد شکوری شخصیتی زبان‌شناخت و ادیب بود که در فرهنگستان زبان و ادب فارسی عضویت داشت. پیش از انقلاب اسلامی و پیش از فروپاشی شوروی کسانی که از تاجیکستان بازدید کرده بودند به عدد انگشتان دست نمی‌رسید بخارا و خجند باید در میان اشعار جسته می‌شد که بعد از فروپاشی شوروی یک قلمرو وسیعی از فرهنگ، ادب و زبان فارسی را کشف کردیم.

وی افزود: در همان سال‌های ابتدایی فرهنگستان زبان شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاحیه‌ای بر اساسنامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود که بر آن اساس اجازه عضویت 10 نفر عضو فارسی زبان غیر ایرانی را به فرهنگستان داد که ما بلافاصله استاد شکوری را به عضویت فرهنگستان درآوردیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: شکوری از نظر اخلاق انسانی سلیم‌النفس و خوش اخلاق بود و هرگز در ایشان علاقه و حبی نسبت به مال دنیا دیده نمی‌شد.

استاد شکوری از نظر علمی نمونه یک شخصیت ایرانی در سرزمین‌های دوردست بود و عشق به زبان فارسی در تمام وجود او موج می‌زد اگر زبان فارسی امروز در تاجیکستان زنده است به خاطر تلاش‌های استاد شکوری در این کشور بوده است. استاد شکوری قبل و بعد از استقلال تاجیکستان به زبان فارسی به چشم هویت این سرزمین و مردمان آنجا نگاه می‌کرد و برای روشن نگه داشتن چراغ زبان فارسی از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس