چهاردهمین «عصرانه ادبی فارس» پاسداشت محسن فارسی، عصر دیروز با حضور مصطفی محدثی خراسانی، جلال‌الدین جنیدی، سیدرحیم طباطبایی و جمعی از علاقه‌مندان و شاگردان فارسی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

گروه فرهنگی مشرق: چهاردهمین «عصرانه ادبی فارس» پاسداشت محسن فارسی با حضور جلال‌الدین جنیدی، سیدرحیم طباطبایی، مصطفی محدثی‌خراسانی، حسین قرایی، محمدتقی قشقایی، سیده شهره حق‌دوست و جمعی از علاقه‌مندان به شعر و ادبیات عصر روز گذشته در خبرگزاری فارس برگزار شد.

*شعرای ورامینی ژست روشنفکری ندارند

در این عصرانه ادبی مصطفی محدثی خراسانی گفت: فضای شعر ورامین همواره دارای یک جریان ریشه‌دار متعادل و رو به پیشرفت بوده است و در میان شعرای ورامینی ژست‌های روشنفکری کمتر دیده می‌شود. خیلی سعی شد تا این‌طور وانمود شود که قالب اشعار سپید برای بیان مفاهیم دینی و عرفانی نیست بلکه این نوع بیشتر برای مضامین چپ است ولی با بروز انقلاب دیدیم که بهترین نوع سپید در موضوعاتی آیینی سروده شد و قشقایی یکی از افرادی است که اشعارش فخیم و قابل توجه است. اشعار قشقایی از نوعی نیست که سطوح مختلف مردم نتواند با آن ارتباط برقرار کند و برخلاف شخصیت ارجمند وی با اشعارش ارتباط می‌گیرند. عناصر عاشورایی و نمادهایی که پشتوانه آن عاشورا است بدون اشاره مستقیم در شعر قشقایی وجود دارد.

وی به اشعار سیده شهره حق‌دوست نیز اشاره کرد و گفت: وقتی اشعار حق‌دوست را می‌خواندم متعجب شدم که چطور یک مجموعه از تصاویر و کشف‌ها را در این مجموعه در کنار هم جمع کرده‌اند. به نظرم کمتر کسی می‌تواند زبان بیان لحظات غیب‌گونه را پیدا کند و خانم حق‌دوست توانسته این زبان را پیدا کند که در برخی اشعار این زبان به چشم می‌آید. نمونه‌های متعالی ایجاز، بشارت، انذار و... در شعرشان دیده می‌شود. باید تذکری به خانم حق‌دوست داد. ایشان دارای توانایی خوبی در قالب نیمایی هستند ولی متوجه نشدم که چرا از این توانمندی استفاده نکرده‌اند.

*اشعار فارسی پشتوانه نسل جوان است

محدثی خراسانی در ادامه به اشعار محسن فارسی اشاره کرد و گفت: نگاه معلمی و تربیتی در اشعار محسن فارسی متجلی است و اشعار ایشان پشتوانه خوبی برای نسل‌های جوان است.

*شاعر، صاحب کلید گنجینه‌های عرش است

جلال‌الدین جنیدی که از شاگردان جلال آل‌احمد در این نشست گفت: خداوند در عرش گنجینه‌هایی دارد که آنها را امساک کرده که حتی آن را به پیامبرانش بدهد و این موضوع این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا خداوند امساک کرده است؟ خداوند کلید این گنجینه را در زیر زبان و نوک قلم شاعر قرار داده است. شاعر اهل ذوق، دردمند و... شاعری است که صاحب این کلید است.

وی افزود: ورع در ترجمه به فارسی پارسا ترجمه شده است، این بدان معنا است که متقی‌ها پارسیان هستند و امروز هم که این مراسم د ر خبرگزاری فارس برگزار شده یعنی پارسی‌ها به پارساها پرداخته است.

جنیدی گفت: انسان حیوان ناطق بوده و این نطق ادراکی است که خداوند به انسان‌ها اعطا کرده است. شعرایی که صاحب ذوق هستند و هنرمند هستند از جانب خدا تایید شده‌اند و انشاءالله که این روح قدسی که از جانب خداوند به ایشان عنایت شده است در جریان زندگی از بین نرود.

*فارسی مسیر سلمان هراتی را می‌پیماید

حسین قرایی در این نشست گفت: فارسی با کلمات شاعرانه راه سلمان هراتی را طی می‌کند. او با انتخاب واژگان یادآور خاطره سلمان هراتی است. وی به عنوان یک انسان آگاه در صدد برمی‌آید تا برای حل مشکلات فرهنگی که در زندگی می‌کند چاره‌ای بیندیشد.

*شعر محسن فارسی تابعی از جغرافیای وی است

محمدتقی قشقایی در چهاردهمین عصرانه ادبی فارس گفت: محسن فارسی از معلم‌های خوب منطقه پیشوای ورامین است. ایشان دارای شخصیت رئوف و مهربانی است و این نکته را از زبان افرادی که با وی در ارتباط بوده‌اند نقل می‌کنم. اولین مشخصه‌ای که در اشعار فارسی به چشم می‌خورد مردمی بودن وی است. در مجموعه اشعار «دلواپسی‌ها» فارسی به بیان حرف‌هایی پرداخته بود که کمتر کسی حاضر به بیان آنها شده است و در دفتر دوم این دلواپسی‌ها را بسط داده و مخاطب را با خود همراه کرده است.

صاحب مجموعه «ایل به کوچش می‌ارزد» افزود:‌ فارسی از آن طیف شعرایی هستند که درد را بیشتر درک کرده‌اند و این درد در اشعار وی تجلی یافته است. مسائلی عمیق که ریشه گرفته از جغرافیای زندگی فارسی است. فارسی مخاطبش را به عاقبت‌اندیشی و حسن رفتار دعوت می‌کند.

وی افزود: حق‌دوست در منطقه ورامین جزء آن‌دسته افرادی است که ادبیات عامیانه را می‌شناسد و در این مضمون شعر سروده است استفاده از رسوم و سنن در شعرهایش در کنار بازی‌های زبانی به شعر حق‌دوست یک برتری داده است. مجموعه اشعاری که در کتاب «از تو چه پنهان» گرد آمده است، براساس زبان معیار سروده شده است که این دفتر گزیده بیست سال شاعری خانم حق‌دوست است که اکنون به چاپ رسیده است.

سیده شهره حق‌دوست در این نشست گفت: سرودن شعر فولکلور بعد از سرایش غزل، سپید و... است و به نظرم نباید محدود شد. امروز حوصله‌ها به نسبت سرعت کم شده است پس باید تمام پیام را در قالب یک شعر کوتاه سرود تا مخاطب ارتباط بیشتری برقرار کند. بچه‌های شعر ورامین، شعر را با استاد علیرضا طالقانی آغاز کرده‌اند، حضور وی به ما جرات داد تا بتوانیم شعر بسراییم.

*تقوا،تخصص و هنر سه مشخصه بارز معلمی فارسی است


مهدی استادی که شاگرد و همکار محسن فارسی است در این جلسه از فارسی قدردانی کرد و گفت: در برابر فارسی نمی‌توانم حرفی بزنم ولی یکی از ویژگی‌های بارز وی فروتنی است. تقوا، تخصص و هنر سه ضلع مثلث معلمی فارسی است.

احمد لاریجانی گفت: آشنایی من با فارسی مربوط به سال 67 و حضور در کلاس درس وی است. صمیمیت، قاطعیت، مهربانی، عاطفه و مردمی بودن در اشعار فارسی تجلی یافته و امیدوارم سایه عمر ایشان بر سر جریان ادبی کشور باشد.

نظری که مدیریت انتشارات نظری را نیز برعهده دارد گفت: پدیده‌های جهان از طریق یک نویسنده ارزشی تأویل می‌یابد و ملک الشعرای بهار می‌گوید هر شعری که شما را تکان ندهد گوش ندهید. نویسنده باید در جاری کردن کلمات بر قلمش دقت کند. فارسی، قشقایی و حق‌دوست افرادی هستند که زندگی شعری‌شان مولود افکار متعهدانه ایشان است. اشعار این شعرا با آگاهی پیوند خورده است. ما در چاپ آثار نیز سعی کرده‌ایم آثاری را به چاپ برسانیم که ارزشمند و مطهر باشد.

*آموزش و پرورش کاری برای شعر نمی‌کند


در ادامه محسن فارسی که سابقه بیست و هشت سال تدریس را نیز دارد گفت: من شعر را از دبیرستان شروع کرده‌ام. به نظرم شعر فرزند شاعر است و شاید زیاد علاقه‌ای نداشته باشد که شعرش را تغییر دهد یا اصلاح کند. به نظرم تمام اشعار را نمی‌توان در قالب کلاسیک سرود ولی قالب آزاد قالبی‌است که می‌توان در آن به راحتی قدم زد و شعر سرود. در این بداخلاقی شعری و بداخلاقی ادبیات برگزاری عصرانه‌های ادبی اتفاق خجسته‌ای است.

وی افزود: آموزش و پرورش متاسفانه کاری برای شعرای معلم انجام نمی‌دهد. البته باید یادآوری کنم که همه شاعران معلم هستند و معلمی می‌کنند. در کنار شاعری، معلمی موجب می‌شود که با دانش‌آموزان ارتباط داشته باشد.

در انتهای این جلسه از سوی خبرگزاری فارس و سازمان هنری رسانه‌ای اوج از محسن فارسی تجلیل به عمل آمد. همچنین از مجموعه اشعار محسن فارسی، محمدتقی قشقایی و سیده‌شهره حق‌دوست نیز رونمایی شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس