کد خبر 336914
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲

در پی رنجی که مردم یمن از استبداد داخلی و ناکارآمدی دولت در امور کشور و همچنین سرسپردگی به طرف‌های خارجی می‌کشد، سرانجام جنبش الحوثی از تمامی مردم خواسته است به طور مسالمت‌آمیز در صنعا پایتخت یمن تجمع کرده و خواستار اصلاح امور شوند.

به گزارش مشرق، شامگاه روز یکشنبه، عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله و حوثی‌های یمن در صحبت‌های تلویزیونی به دولت یمن هشدار داد که چنانچه به مطالبات مردم تا روز جمعه پاسخ داده نشود، با انقلاب مردمی برای سرنگونی دولت مواجه خواهد شد.

وی  اوضاع جاری در یمن را ناشی از شکست دولت کشورش در همه زمینه‌ها خواند و تاکید کرد:‌ ملت تنها دو گزینه فرا روی خود دارد؛ یا قیام کرده و یا در ذلت باقی بماند.

وی از یمنی‌ها خواست تا در شهر صنعا و استانها به خیابان‌ها بیایند، و از امروز به سمت شهر صنعا حرکت کنند و ادامه داد که خیزش مردم می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در یمن شود.

رهبر حوثی‌های یمن، روز جمعه را اوج اعتراض و تحصن انقلابیون دانست و افزود: دولت یمن اگر متعرض مردم شود، ما هم دست روی دست نخواهیم گذاشت.

دعوت رهبر جنبش الحوثی‌ برای اعتراض مسالمت آمیز و استیفای حقوق ملت یمن، خارج از هرگونه جنگ طائفی و اختلافات مذهی انجام پذیرفته است.

از شب گذشته، هزاران نفر از مردم یمن، در ورودی‌های شهر صنعاء پایتخت یمن، شروع به برافراشته کردن چادر‌ها و برگزاری تحصن کرده اند و هر لحظه به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

در قسمت جنوبی پایتخت نیز هزاران نفر از استان‌های شرقی و مرکزی یمن مانند «ذمار»، «الجوف»، «مأرب» و «تعز» اقدام به برپایی چادر کرده‌اند. در قسمت غربی صنعاء نیز دهها هزار نفر از مردم استان‌های شمالی و غربی چون «صعده»، «عمران»، «المحویت»، و «حجة» تجمع کرده اند.

دولت «عبد ربه منصور هادی» که پیش‌بینی چنین اجابتی از سوی مردم به دعوت رهبر حوثی‌ها را نمی‌کرد، حال با وخیم شدن اوضاع، دولت یمن ازعُمان خواسته که به منظور حل مسئله اعتراض‌های مردمی این کشور وارد عمل شود و ایران را به میانجیگری برای حل مشکل ترغیب کند.این اقدام پس از شکست 2 روز پیش هیئت اعزامی ریاست‌جمهوری یمن به صعده برای متقاعد کردن رهبران حوثی و دعوت آنها به عقب‌نشینی از خواسته‌های خود صورت می‌گیرد.

اما باید به این موضوع اشاره کرد که  مردم چه مطالباتی از دولت دارند که سبب شده عدم برآورده شدن آن‌ها عبدالملک الحوثی را به قیام مسالمت آمیز علیه دولت صنعا مجبور سازد.

استبداد و ناکارآمدی داخلی و عدم استقلال و سرسپردگی سیاسی به عربستان سعودی عمده دلایل به جوش آمدن خون مردم و آماده بودن محیط سیاسی و اجتماعی یمن برای انقلابی دوباره است.

ناکارآمدی داخلی

در حوزه داخلی باید به فقر و گرانی و بیکاری و عدم وجود امنیت اشاره کرد.

طبق گزارش بانک جهانی، درصد فقر در یمن به 54.5 درصد از جمعیت 22 ملیونی رسیده است و این بیشترین آمار فقر در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است به طوری که درآمد سرانه روزانه هر نفر 1.25 دلار است و نیمی از جمعیت کشور با درآمد زیر 2 دلار در روز امرار معاش می‌کنند.

همچنین بنا به گزارش بانک جهانی، درصد بیکاری در میان جوانان به 60 درصد رسیده است که بیشترین میزان بیکاری در خاورمیانه نیز است. بیکاری  در بین مردان بالغ 12 درصد و در بین زنان 54 درصد تخمین زده شده می‌شود.

در 30 جولای گذشته نیز مردم صنعاء با افزایش قیمت بنزین از 2500 ریال به 4000 ریال به خیابان‌ها ریخته و دست به اعتراض زدند.

در مورد موضوع نبود امنیت و ناتوانی دولت در ایجاد آرامش در کشور باید به این نکته اشاره کرد که  نفوذ القاعده در یمن، باعث شده است تا جنوب این کشور، دومین مرکز تجمع القاعده در جهان باشد. مدتی پیش بزرگترین گردهمایی رهبران این گروهک تروریستی در جنوب این کشور برگزار شد. بی کفایتی دولت در مبارزه با القاعده در حالی است که رزمندگان حوثی به شدت در مقابل این تروریست‌ها ایستادگی می‌کنند و درگیری‌های سنگینی بین حوثی‌ها و القاعده در گرفته است.

از دیگر مواردی که رهبر حوثی‌ها را برای قیام علیه دولت صنعاء ترغیب کرده است، عدم نقش پارلمان در معادلات سیاسی این کشور است و دولت با تمامیت خواهی تمام، نمایندگان مردم را به هیچ می‌شمارد.

عبدالملک الحوثی رهبر حوثی‌ها شامگاه یکشنبه با تأکید بر این موضوع گفت: پارلمان یمن پیش از این عملکرد نسبتا خوبی داشته و برخی از نمایندگان شریف آن خواستار سرنگونی دولت شده بودند. سکوت بر برخی از نمایندگان تحمیل شده و در نتیجه نقشی برای این مجلس باقی نمانده است.

با این حساب مردم یمن به هیچ یک از مطالبات خود در پی انقلاب 2011 که به سرنگونی دیکتاتور علی عبدالله صالح منجر شد، دست نیافته‌اند و نیاز به انقلابی دوباره می‌بینند.

سرسپردگی سیاسی به عربستان

از سال 2000 که عربستان و یمن در مورد حل اختلافات مرزی به توافق رسیدند، دور جدید رابطه این دو کشور آغاز شد و روز به روز نفوذ ریاض بر صعده گسترش یافت.

در پی انقلاب 14 ژانویه 2011 در یمن، سران سعودی نهایت تلاش خود را برای حفظ علی عبدالله صالح در قدرت به کار گرفتند، به گونه‌ای که آمریکا با توجه به حساسیت بالای عربستان، موضع بسیار مسامحه‌گونه‌ای در قبال خشونت نیروهای امنیتی یمن در پی گرفته بود.

اما زمانی که اعتراضات به نقطه جوش خود رسیده بود و علی عبدالله صالح خود را ناگزیر از رفتن می‌دید، با ابتکار ریاض ابتدا توانست مصونیت سیاسی بگیرد و سپس معاون خود «عبد ربه منصور هادی» را به جانشینی خود برگزیند.

سران آل سعود با برگزاری نشستی به نام «ابتکار عمل خلیجی» با حضور سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به رهبری عربستان و با حضور آمریکا در 3 آوریل 2011 ، دوباره مهره جدید خود به نام «هبد ربه منصور هادی» معاون علی هبدالله صالح را به مسند قدرت نشاندند و دیکتاتور یمن نیز از تمامی کشتارهایی که انجام داده بود مصونیت یافت.

پس از روی کار آمدن منصور هادی و از آن‌جایی که وی قدرت خود را مستقیما به لطف عربستان سعودی به دست آورده بود، دور تازه‌ای از دخالت‌های سران ریاض در یمن دیده می‌شود.

سال گذشته، در پی برگزاری کنفرانس گفت‌و‌گوهای ملی یمن، شرکت‌کنندگان دخالت‌های بیش از حد عربستان در امور یمن را محکوم کردند.

احمد بن صالح از شرکت کنندگان در این نشست گفت: هر کسی که مداخلات خصمانه عربستان را در یمن محکوم نکند واقع بین نیست. مقامات عربستان نباید در امور سیاسی یمن مداخله کنند.

مردم یمن با رهبری جنبش حوثی، این بار بهتر از گذشته‌ می‌داند که چه می‌خواهد و به دنبال چیست. خیزشی که سعودی ها و وابستگان آن‌ها سعی دارند آن را طائفی و فرقه‌ای جلوه دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس