به نظرم مشکل اصلی در آمریکا حاکمان هستند که تلاش می‌کنند در عین انجام جنایت‌های خود، مردم دنیا و حتی کشور خود را سرکوب و آرام کنند. مردم آمریکا سال به سال بیش‌تر به حاشیه رانده می‌شوند و ثروتمندان این کشور تعدادشان کم‌تر و جیبشان پرپول‌تر می‌شود.

گروه بین‌الملل مشرق- پلیس آمریکا روز شنبه (18 مرداد) با شلیک شش گلوله، یک نوجوان غیرمسلح سیاه‌پوست را به قتل رساند. بلافاصله پس از این اتفاق، اعتراض عمومی مردم به نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا به ویژه کشتن سیاه‌پوست‌ها دوباره اوج گرفت. اعتراضات مردمی این‌بار محدود به سیاه‌پوست‌ها نبود. سفیدپوست‌ها نیز در کنار سیاه‌پوست‌ها اعتراض خود را در قالب برگزاری تظاهرات در بیش از صد شهر آمریکا ابراز کردند و این اعتراضات اکنون به یکی از بحران‌های داخلی پیش روی دولت اوباما تبدیل شده است.

با ادامه ناآرامی و تظاهرات به خصوص در ایالت "میسوری" و شهر "فرگوسن" و اهمیت ندادن معترضان به قوانین منع آمد و شد، درگیری‌ها با پلیس هم افزایش یافت. طی آخرین تحولات، فرماندار فرگوسن دستور داد تا از صبح دوشنبه (27 مرداد) نیروهای گارد ملی در سراسر شهر مستقر شوند.

خبرگزاری رویترز، پیش‌تر گزارش داده بود که نتایج پزشکی قانونی ایالت میسوری، اصابت گلوله را به عنوان دلیل مرگ براون تأیید کرده، اما مشخص نکرده که چند گلوله به بدن او شلیک شده است. با این حال، نتیجه نهایی کالبد شکافی بدن وی از اصابت حداقل 6 گلوله به این نوجوان سیاه‌پوست پرده برداشته است. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، دو گلوله به سر مایکل برخورد کرده است و گلوله‌هایی که وارد بدن وی شده به نظر نمی‌رسد که از مسافت بسیار نزدیک شلیک شده باشد. شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گزارش داده که متخصص کالبدشکافی بدن این نوجوان سیاه‌پوست، "مایکل بادن" نام دارد که در سابقه کاری خود، بررسی بدن "جان اف کندی" رئیس‌جمهور سابق آمریکا را نیز دارد.

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص علت تبعیض نژادی در آمریکا و آینده این اعتراض‌ها با چند تن از کارشناسان داخلی و خارجی گفتگوهایی را انجام داده که خلاصه این گفتگوها به شرح زیر است.


مشرق"فیل ویلیتو "نویسنده و فعال آمریکایی، از بنیانگذاران کانون "مدافعان آزادی، عدالت و برابری"، مدیر مسئول روزنامه "ریچموند دیفندر"

اعتراض‌ها در شهر فرگوسن ابعاد بسیار گسترده‌ای داشته است. مردم از سنگ گرفته تا کوکتل مولوتف به سمت پلیس پرتاب می‌کنند. این واکنش مردم از یک تظاهرات معمولی فراتر رفته است و به همین دلیل دولت فدرال نگران شده است. تا جایی که اطلاع داریم، این اعتراضات در همه نقاط فقیرنشین آمریکا فراگیر شده است. نه تنها سیاه‌پوست‌ها، بلکه لاتینوها، بومی‌های سرخپوست آمریکا و حتی سفیدپوست‌ها در اعتراضات حضور دارند.

مردم فرگوسن نشان داده‌اند که علی‌رغم همه سرکوب‌ها نمی‌خواهند عقب‌نشینی کنند و به دنبال برقراری عدالت هستند. شاید بتوان گفت، وضعیت این‌جا شبیه به غزه شده است که علی‌رغم حملات اسرائیل به نوار غزه و کشته شدن بیش از 2000 نفر از جمله 400 کودک، مردم غزه به هیچ وجه تصمیم ندارند تسلیم اسرائیلی‌ها شوند. مردم غزه به نقطه رسیده‌اند که حاضر هستند همه چیز خود را فدا کنند تا از زندگی تحت ظلم نجات پیدا کنند. به نظرم وضعیت فرگوسن هم شبیه به غزه شده است.

ما نمی‌دانیم این تظاهرات‌ها تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. جدای از اقدامات مردم در فرگوسن و حمایت از آن‌ها در جاهای دیگر آمریکا، تظاهرات‌های مستقلی در سراسر کشور صورت گرفته که صرفاً خواهان پیگیری پرونده مایکل براون نیستند، بلکه هدف بزرگ‌تر پایان نژادپرستی در آمریکا را دنبال می‌کنند. این شرایط ادامه دارد و باید ببینیم چه می‌شود. حتی اگر پلیس هم اعتراف به قتل عمد افسر خود بکند، باز هم تظاهرات‌ها ادامه خواهد داشت.

به نظر من دولت و آن یک درصد جمعیت آمریکا که آن‌قدر ثروتمند است که کل جامعه را کنترل می‌کند، بیش از هر چیز دیگری از این همبستگی و اتحاد میان سیاه‌پوستان و سفیدپوستان می‌ترسند. اگر مردم این کشور اکثراً سیاه‌پوست بودند، دولت بسیار بیش‌تر از این‌ها می ترسید. همین الآن هم 45 میلیون سیاه‌پوست در آمریکا هستند که اگرچه یک اقلیت هستند، اما 13 تا 14 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.


مشرق"آبایومی آزیکیوه" سردبیر پایگاه خبری "پان-افریکن نیوزوایر"

جامعه سیاه‌پوست‌های آمریکا و سایر اقشار آمریکایی معتقدند که این تظاهرات می‌تواند در همه نقاط کشور شکل بگیرد و در حقیقت الآن هم همین‌گونه شده است. مردم با تمام توان خود به خیابان‌ها ریخته‌اند تا به کشتار سیاه‌پوست‌ها اعتراض کنند و این کار موجب شده تا بار دیگر ماهیت نژادپرستانه و خشونت‌طلب نیروهای امنیتی آمریکا افشا شود، نه تنها علیه سیاه‌پوست‌ها، بلکه علیه لاتینوها و سایر اقشار مظلوم در جامعه.

جامعه سیاه‌پوست‌های آمریکا باید برای دفاع از خود در سطح ملی نهادهایی را تأسیس، سازمان‌دهی و تقویت کند. موضوع فقط مایکل براون نیست. اریک جردن هم در شهر نیویورک به همین شکل کشته شد. این‌ها اتفاقات نادری نیستند. سیاه‌پوست‌ها، لاتینوها و سایر گروه‌های مظلوم در جامعه آمریکا و حامیان آن‌ها در بین سفیدپوست‌ها باید با هم همراه شوند و بر دولت مرکزی فشار آورند تا اولاً انتقال تجهیزات و تاکتیک‌های نظامی از پنتاگون به پلیس متوقف شود. چرا باید خودروهای نظامی ضدنفر، لباس‌های ضدگلوله، رایفل‌های بسیار قدرتمند و سایر اسلحه‌های آدم‌کشی که در افغانستان و عراق و طی حمله‌های آمریکا به این کشورها از آن‌ها استفاده شده، در اختیار پلیس قرار بگیرد؟ چرا نیروهای اسرائیل باید از سلاح‌های ما استفاده کنند و فلسطینیان را در غزه و سایر سرزمین‌های اشغالی بکشند؟ چرا باید از خودروهای نظامی و فسفر سفید علیه مردم غزه استفاده کنند؟ همین سلاح‌ها و تاکتیک‌ها در فرگوسن هم علیه شهروندان آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین به نظر من مشکل اصلی در آمریکا حاکمان هستند که تلاش می‌کنند در عین انجام جنایت‌های خود، مردم دنیا و حتی کشور خود را سرکوب و آرام کنند. مردم آمریکا سال به سال بیش‌تر به حاشیه رانده می‌شوند و ثروتمندان این کشور تعدادشان کم‌تر و جیبشان پرپول‌تر می‌شود.

آمار بالای زندانیان در آمریکا هم نمود دیگری است از نژادپرستی و فشار داخلی درون آمریکا علیه آفریقایی-آمریکایی‌هاست. حتی پیش از تأسیس آمریکا هم آفریقایی‌ها به آمریکا آورده می‌شدند تا برای سفیدپوست‌ها کار کنند. حتی پس از لغو رسمی قانون برده‌داری هم نژادپرستی همچنان ادامه دارد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    مردم آمریکا یکی از مظلوم ترین مردم جهان هستند
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    الان حاجی اگر امر مقرر کند تعدادی راهنما و مبلغ وارد فرگوسن شوند و اسیهان انجا را در خصوص ظلم و جور و تضعیع حقوق زن اگاه سازند در این صورت با این روش میشود امپریالیسم غرب و شرق و هیمنه و ابهت اش را فنا کرد و باید بیشتر روی مخ این سیاهان کار کنند و بهترین فرصت هست که نباید از دست برود. حتی داعشی ها را هم میشود وارد بحث کرد که بیایند از سیاهان دفاع کنند و سفیدپوستان دله دزد و 1 درصد را دستگیر و سرشان را ببرند.
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    پلیس به کانگسترهای سیاه پوست جمله کرده
  • علیرضا ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    آخییییییییییییییییییییییییییشش؟؟؟
  • رامشیر ضامنی ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    بازم خدا پدر آمریکای ها بیامرزه همه رو یک جور میکشه ......
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    رییس جمهور و یک سوم کابینه امریکا سیاه پوست هستند از کدام تبعیض حرف می زنیدو تا حالا تو قضایا واشوبها تو این شهر حتی یک نفر کشته نشده معلوم نبود اگر تو کشورهای خاورمیانه اتفاق می افتاد چند نفر کشته می شدند.
  • رضایی ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    میخوای بگم شما رو یکجور دیگه بکشن
  • آمریکایی ها ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    خدا پدر شما رو هم بیامرزه
  • رضا ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    بالاتر از شکنجه جسمی و آزار و اذیت فیزیکی، شهروندان این کشور در معرض بزرگترین تحقیر روحی و روانی و تحمیق و استضعاف فکری در تاریخ بشر هستند.
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    حالت خوبه شما
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    مسول پلیس کنترل این تجمعات هم که یک افسر ارشد سیاهپوسته؟!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس