محمد تقي فهيم با انتقاد شديد از فيلم‌هاي توليد شده درباره روحانيت گفت: شاهد فيلم‌هاي پوپوليستي درباره روحانيت هستيم كه در آن مي‌گويند روحاني بايد برود گاو بدوشد و نبايد روحاني مانند امام خميني شهيد بهشتي يا شهيد باهنر باشد.

 به گزارش مشرق، فيلم «فرشته‌ها با هم مي‌آيند» در يازدهمين جلسه سينما روايت با حضور حامد محمدي نويسنده و كارگردان فيلم، محمد تقي فهيم منتقد سينما و محسن يزدي مجري و كارشناس رسانه، اكران و بررسي شد. در اين جلسه همچنين سردار جباري مدير عامل بنياد فرهنگي روايت و محمد احساني معاون آثار سازمان سينمايي حضور داشتند. نقد و بررسي فيلم «فرشته‌ها با هم مي‌آيند» ابتدا با طرح اين پرسش توسط محسن يزدي آغاز شد كه چرا كارگردان براي اولين تجربه فيلمسازي خود به سراغ موضوع روحاني رفته است. حامد محمدي در پاسخ گفت اين موضوع حاصل حال و هوايي است كه مدت‌ها با من بوده و منجر به ساخت «فرشته‌ها با هم مي‌آيند» شد.
 
«فرشته ها با هم می آیند» نقد روحانيت نيست، نفي روحانيت است 

محمد تقي فهيم نيز نظرش را درباره اين فيلم با ذكر خاطره‌اي از فيلم مارمولك كه به تهيه‌كنندگي منوچهر محمدي توليد شده بود، شروع كرد. فهيم گفت: بعد از تماشاي اين فيلم بلافاصله نقد مثبتي براي آن نوشتم اما مدير مسئول روزنامه مخالف آن بود. فهميم ادامه داد در سينماي ايران چند تهيه‌كننده داريم كه در كنار دغدغه‌هاي مالي و تجاري دغدغه‌هاي ديگري نيزدارند و به قول آلبركامو وقتي به چيزي اعتقاد دارند تا پايان به پايش مي‌ايستند، منوچهر محمدي نيز از جمله آن تهيه‌كنندگان است؛ فيلم‌هاي محمدي نشان‌دهنده تفكر وي است، حامد محمدي نيز در چنين فضاي فكري رشد پيدا كرده و داراي همين تفكر است. فهيم افزود زماني كه روحانيت در حكومت است و وارد عرصه حاكميت شده است يعني پذيرفته است كه نقد شود و حتي پذيرفته است كه سينما وارد بحث نقد روحانيت شود، اين هوشمندي منوچهر محمدي است كه پيش از خيلي‌ها به سراغ روحانيت رفته است. در ادامه فهيم از يزدي درخواست كرد تا بحث را به سمت موضوع روحانيت در سينما كه تحت عنوان روحاني در قاب مطرح شده است، ببرد.
 
فرشته‌ها با هم مي‌آيند مشكل قصه دارد
 
به گزارش روابط عمومي سينماروايت، محسن يزدي به عنوان مجري و كارشناس جلسه نقد فيلم «فرشته‌ها با هم مي‌آيند» از محمدتقي فهيم خواست تا پيش از پرداختن به بحث روحاني در قاب، نظر خود را درباره اين فيلم بيان كند. فهيم با بيان اينكه كارگردان فيلم سينما را مي‌شناسد و پيش از آن دو فيلمنامه نوشته است، افزود: مشكل اساسي اين فيلم قصه آن است. قصه « فرشته‌ها با هم مي‌آيند» پرمايه نيست و كشش90 دقيقه را ندارد. وي عنوان كرد: فيلم در پايان كم مي‌آورد و پايان‌بندي آن به صورت گل درشت سعي در نشان دادن اميد داشته است در صورتي كه كل فضاي فيلم اميد دهنده بود و لازم نبود اين كار صورت بگيرد.
 
روحاني كليشه شده است
 
در ادامه بحث يزدي خطاب به محمدي گفت: وقتي با كارگردان‌ها صحبت مي‌كنيم همه مي‌گويند كه نمي‌خواهند كار كليشه‌اي بكنند اما سينما پر از كليشه شده است، روحاني فيلم كليشه است، خيلي از روحاني‌هاي فيلم‌ها كليشه‌اند، روحاني‌هايي كه همه خيلي خوب هستند و شغل‌هاي ديگري غير از كار‌هاي مربوط به روحانيت دارند، مثلاً كار بدي مي‌كنند و اين كار به عنوان ارزش و شأن نشان داده مي‌شود. يزدي افرود البته طرز تلقي هر كارگرداني متفاوت است اما ما روحاني‌اي مانند امام خميني(ره) داريم كه وجه و ويژگي‌هاي ديگري نيز دارد كه اين ويژگي‌ها در فيلم‌ها نشان داده نمي‌شود.
 
حامد محمدي در پاسخ به يزدي گفت: به نظرم منظور شما اين است كه چرا جنبه‌هاي سياسي بودن روحانيون در فيلم‌ها ديده نمي‌شود. محمدي افزود: در اين سال‌ها روحانيون در مناصب سياسي قرار گرفته‌اند، جايگاه‌هايي كه نمي‌شود به آن نزديك شد، مثلاً زندگي روحاني كه در بالاترين منصب قضا حضور دارد اگر وارد مديوم سينما شود قطعاً دچار مميزي خواهد شد و فيلم در شرايط سختي قرار خواهد گرفت. كارگردان فيلم «فرشته‌ها با هم مي‌آيند» افزود: در اين فيلم سعي كرده‌ام حرف‌هاي تندي بزنم و اين تندي به معناي شكستن خطوط قرمز نيست بلكه گفتن حرف‌هايي است كه تا به حال زده نشده است.
 
نسل ما با مميزي‌ها بزرگ شده
 
حامد محمدي در پاسخ به سؤال محسن يزدي در خصوص مميزي در سينما گفت: تقريباً موارد مميزي در جايي نوشته نشده است اينكه چه موضوعاتي ممنوع است و هيچ مديري نمي‌گويد كه اين موضوع جزو موارد مميزي است، اما نسل ما نسلي است كه با اين مميزي‌ها بزرگ شده است و به خوبي مي‌داند كه چه موضوعاتي مميزي است و بايد آنها را رعايت كرد، چه موضوعاتي را نمي‌توان گفت و گفتن آنها مسئله‌دار مي‌شود. اين كارگردان افزود: در اينجا هوشمندي فيلمساز است كه تا چه حد فيلمش را دچار مميزي كند.
 
در ادامه بحث محمد تقي فهيم درباره اولين تجربه كارگردان حامد محمدي با اشاره به قصه‌گو بودن فيلم، گفت: اين خيلي خوب است كه فيلم اول كارگردان قصه‌گو است، خيلي از فيلمسازان جوان مي‌خواهند با فيلم‌هاي روشنفكرانه خود را در سينما ماندگار كنند كه اغلب با شكست روبه‌رو مي‌شوند.
 
اين منتقد سينما در ادامه به بحث مميزي فيلم‌ها پرداخت و اذعان كرد: مميزي در كشور ما رويكردي بيمارگونه دارد كه ناشي از عدم شناخت سينما توسط مميزان است، به همين دليل تصويري كه از روحاني در سينما داريم حتي كليشه هم نشده است. فهيم تأكيد كرد 90 درصد سينماي جهان را كليشه‌ها تشكيل مي‌دهند وكليشه چيز بدي نيست.
 
«فرشته ها با هم می آیند» نقد روحانيت نيست، نفي روحانيت است 

بهترين روحاني سينما، روحاني مارمولك است
 
به گزارش روابط عمومي سينما روايت، محمدتقي فهيم با انتقاد از فيلم‌هايي كه با موضوع روحانيت در سينماي ايران ساخته شده‌اند، گفت: اين فيلم‌ها به جاي اينكه در نقد روحانيت باشند در نفي روحانيت هستند. فهيم افزود: در خيلي از فيلم‌هايي كه در سينماي ما ساخته مي‌شود مي‌گويند روحاني نبايد وارد حكومت شود، اين فيلم‌ها مي‌گويند روحاني بايد كار‌هايي مانند سيم‌كشي ساختمان بكند يا در نهايت به منبر برود، به همين دليل شاهد فيلم‌هاي پوپوليستي درباره روحانيت هستيم كه در آن مي‌گويند روحاني بايد گاو بدوشد و روحاني نبايد مانند امام خميني (ره) يا شهيد بهشتي و شهيد باهنر باشد.
 
وي افزود: مميزي سينما در اينجا خطرناك مي‌شود. مميزي باعث مي‌شود كه نگاه سطحي نسبت به روحانيت شكل بگيرد.
 
فهيم افزود: به نظر من بهترين روحاني كه تا به حال در سينما حضور داشته روحاني فيلم مارمولك است. اين منتقد سينما از وزارت ارشاد درخواست كرد تا اجازه دهد فيلم‌هايي در نقد جايگاه يك روحاني در مقام رئيس‌جمهور ساخته شود نه اينكه فيلم‌هايي بسازند كه درآن روحانيت نفي شود. وي افزود: به نظر من تنها مورد مميزي در مورد روحانيون در سينما بايد درباره مسائل اخلاقي باشد.
 
چرا كارهايي كه درباره روحانيون ساخته مي‌شوند، خاله‌زنكي هستند؟
 
در ادامه بحث حامد محمدي ضمن تأييد سخنان فهيم، گفت: از نگاه من هركسي كه لباس روحاني را پوشيده است، داراي تقدس نيست، بلكه اين لباس به دليل اينكه لباس پيامبر(ص) است داراي ارج و قرب است. وي افزود وقتي بعد از انقلاب دادگاه ويژه روحانيت ايجاد مي‌شود به معني اين است كه حاكميت هم قبول كرده است كه روحانيون هم مي‌توانند دچار مشكل باشند.
 
كارگردان فيلم «فرشته‌ها با هم مي‌آيند» افزود: به نظر من روحاني خوب روحاني‌اي است كه در كنار مردم است، مثل مردم است و مشكلاتي مانند آنها دارد.
 
محمد تقي فهيم از حامد محمدي پرسيد چرا فيلمي درباره نسل جديد حوزويان كه پيرو مقام معظم رهبري هستند، نمي‌سازيد؟ روحانيوني كه فعال، باسواد، مدير و مدبر هستند، چرا همه كار‌هايي كه درباره روحانيون ساخته مي‌شود كار‌هاي خاله‌زنكي است؟
 
محمدي درپاسخ به اين سؤال گفت:من در اين مدت بارها با چنين پرسش‌هايي روبه‌رو شده‌ام عده‌اي مي‌گويند چرا اينطور فيلم ساخته‌اي، بعضي‌ها مي‌گويند چقدر پول گرفته‌اي براي آخوند‌ها فيلم بسازي و در خارج از كشور هم مي‌گويند ما جاسوس جمهوري اسلامي هستيم.
 
اينكه تاكسي‌ها روحاني را در كنار خيابان سوار نكنند كه نشد سينما
 
در ادامه يازدهمين جلسه سينما روايت، محمد تقي فهيم در نقد نگاه فيلمسازان به روحانيت گفت: فيلم‌ها بايد با تحليل شرايط سياسي و اجتماعي همراه باشد نه آنكه در سطح باقي بمانند كه نه خواص را جذب كنند و نه عوام را. وي افزود: نبايد در سينما دست به عصا باشيم. نشان دادن برخي از جوك‌هايي كه مردم براي هم تعريف مي‌كنند مانند اينكه تاكسي‌ها روحاني كنار خيابان را سوار نمي‌كنند كه نشد سينما. اين منتقد و كارشناس سينما افزود: البته ايراد را به فيلمساز نمي‌گيرم بلكه اين ايراد به مديران بازمي‌گردد، كساني كه سفارش توليد فيلم مي‌دهند و پول ساخت آن را پرداخت مي‌كنند. فهيم تصريح كرد: اگر در امريكا كمپاني‌هاي توليد فيلم سياست‌ها را تعيين مي‌كنند چرا در ايران اينگونه نباشد؟ بايد بگويند چرا در فيلم‌ها روحاني به درستي نشان داده نمي‌شود؟!
 
حامد محمدي در پاسخ به فهيم، مدعي شد: پيش از انقلاب روحاني از دست مردم پول مي‌گرفت نه اينكه به مردم پول بدهد، مردم كه همه آقاي خميني را نمي‌شناختند يا همه سواد خواندن اعلاميه‌ها را نداشتند. آنها روحانيون محلشان را مي‌ديدند و به همين دليل به آنها اعتماد داشتند.
 
فهيم با قطع سخنان محمدي گفت: بخش عمده روحانيون در آن زمان پيرو بودند نه پيشرو.
 
محمدي ادامه داد: پس از انقلاب جايگاه‌ها عوض شد؛ روحانيون در مقابل مردم قرار گرفتند. ما هميشه دست نيازمان به سمت روحانيت بوده است. الان مردم براي روحانيون جوك مي‌سازند و بايد اين موضوع واكاوي شود.
 
وي افزود: اين حرف من نيست كه روحاني در مسند قدرت نباشد در دو فيلمم هم اين دنبال اين نبوده‌ام اما مي‌خواستم بگويم روحاني نبايد جايگاه اوليه خود را به عنوان هدايت‌كننده فراموش كند.
 
 محمدتقي فهيم در نقد صحبت‌هاي محمدي گفت: بعضي از هنرمندان به جاي نقد مي‌خواهند اساس ماجرا را بزنند و قطعاً حاكميت اجرا اين كار را نخواهد داد. فهيم افزود سينماي اجتماعي نمي‌تواند از نقد اجتماعي جدا باشد، سنگين‌ترين وظيفه سينما اين است كه نسبت به معضلات اجتماعي و حمله به بنيان‌هاي خانواده تند و تيز باشد.
 
اين كارشناس سينما افزود:جامعه ما هم اكنون ازطرف رسانه‌هاي خارج از كشور مورد هجمه قرار دارد و سينما نمي‌تواند نسبت به آن بي‌طرف باشد. فهيم تأكيد كرد: البته اين به تفكر فيلمساز بازمي‌گردد و شايد فيلمسازي اصلاً قبول نداشته باشد ما دچار تهاجم فرهنگي هستيم.
 
«فرشته ها با هم می آیند» نقد روحانيت نيست، نفي روحانيت است 

روحانيت قلاب جذابيت فيلم‌ها
 
به گزارش روابط عمومي سينما روايت، جلسه نقد و بررسي فيلم« فرشته‌ها با هم مي‌آيند» به نقد جايگاه روحانيت در قاب سينما پرداخت. محمد تقي فهيم منتقد سينما با انتقاد شديد از نحوه به تصوير كشيدن روحانيون در سينما، گفت: هم اكنون در فيلم‌ها روحاني قلاب جذابيت شده است. اين نقد روحانيت نيست بلكه تهاجم به روحانيت است. فهيم تأكيد كرد: برخي از فيلمسازان مانند آقاي منوچهر محمدي به دليل مناسبت‌هايي كه در ابتداي انقلاب داشته‌اند از اين قلاب به خوبي استفاده كرده‌اند.
 
فهيم با اشاره به فيلم‌هاي توليد شده با موضوع روحاني، در سينماي ايران گفت: درفيلم‌هايي كه تا به حال توليد شده‌اند به جز يك يا دو مورد همگي به دنبال جدايي روحانيت از سياست بوده‌اند و اينكه روحاني به سمت كارهاي سياسي نرود.
 
وي افزود: اساساً فكر مي‌كنم اين فيلم‌ها نقد روحانيت نيست و استفاده از متلك عليه روحانيت نمي‌تواند فيلم باشد.
منتقد و كارشناس سينما اذعان داشت:روحانيت كه پذيرفته حكومت كند قطعاً پذيرفته است كه نقد نيز شود اما فيلم‌هايي كه تا امروز ساخته شده‌‌اند نقد نيستند اين فيلم‌ها خطرناك‌تر از نقد روحانيت هستند.
 
وي ادامه داد: تا به حال 15 فيلم يا موضوع روحاني در سينماي ايران ساخته شده كه به جز يكي از آنها مي‌گويد روحاني‌ها بروند مانند مردم كاركنند و نمي‌خواهد حكومت كنند، اين همان حرفي است كه غربي‌ها مي‌زنند.
 
يازدهمين جلسه «سينما روايت» با اجرا و كارشناسي محسن يزدي به همراه محمد تقي فهيم به عنوان منتقد با حضور حامد محمدي كارگردان فيلم «فرشته‌ها با هم مي‌آيند» عصر روز يك‌شنبه 19 مردادماه در مجتمع فرهنگي اسوه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    2 1
    طوری صحبت کردن که گویا روحانیت نعوذباالله همه فرشته های الهی هستند .. عجب
  • پسر ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    2 0
    من دیدم خیلی فیلم عالی بود منظورش اینه که باید برای خانواده تلاش کرد. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 1
    این اقا مخش ازکار افتاده که باوجودانهمه دشمنی علیه روحانیت ازجانب استکبار وصهیونیست بازهم اب به اسیاب دشمن میریزد
  • علی حقجو ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    اینها اصلا یک شخص روحانی را نمیفهمند دلیلش هم اینه که تا بحال با یک روحانی دوست و رفیق نبودند . به همین سادگی
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    1 1
    مردم برای روحانیون جک نمیسازن اولا منافقین و دشمنان نظام و روحانیت و دشمنان اسلام جک میسازن دوما، به حضرت امام گفتن، یه آخوندی دزدی کرده امام خمینی فرمودن، اون دزدی بوده که لباس روحانی پوشیده بوده ثالثا اگر فیلم سازان خیلی دوست دارن در مورد روحانیون فیلم بسازن برن فیلم شریعتمداری ، منتظری ، کروبی ، و..... غیره رو بسازن
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    0 0
    آقایون متمدنها ..... خخخخخخخ
  • دانشجوی ارتباطات ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    2 0
    "در خيلي از فيلم‌هايي كه در سينماي ما ساخته مي‌شود مي‌گويند روحاني نبايد وارد حكومت شود، اين فيلم‌ها مي‌گويند روحاني بايد كار‌هايي مانند سيم‌كشي ساختمان بكند يا در نهايت به منبر برود، به همين دليل شاهد فيلم‌هاي پوپوليستي درباره روحانيت هستيم" این آقای مثلا فهیم ظاهرا فیلم را نفهمیده اند. حداقل از این منظر این فیلم می خواهد بگوید که اینکه یک روحانی از طریق کار و تلاش و داشتن یک حرفه نان زن و بچه اش را دربیاورد و یارانه هم نگیرد یک ارزش است.
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    1 3
    يك فيلم تكراري و توهين آميز و سطحي. فيلمي خطرناكتر از فيلمهاي فرهادي!!!!!!!!!!!!
  • ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    0 0
    سينماكران ومنتقدان ما درباره موضوع دين و روحانيت اصلا مطلع نيستند واكثريت فيلمها غيرواقعي است .فيلمي مثل مارمولك نه تنها خوب نبود بلكه در موارد متعدد تمسخر روحانيت محسوب مي شد
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    0 1
    این ضرب المثلی که آوردید رو میشه مستند روایی و حدیثی ای براش بیارید؟ چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است از کجا اومده و بر چه اصلی بنا شده؟ بسیاری از ضرب المثلهایی که ما امروزه استفاده می کنیم ضرب المثل هایی است که برای جنگ با دین توی کشور ما رواج پیدا کرده. مثلا وقتی انگلیسی ها دیدن که بزرگترین عامل اسلامی موندن کشور ما فریضه امر به معروف و نهی از منکره انواع ضرب المثل هایی رو برای نفی این فریضه ساختن و رواج دادن مثل عیسی به دین خود موسی به دین خود و یا فلانی رو که توی قبر تو نمی خوابونن و یا ... برای از بین بردن همدلی بین مردم هم یکی از ضرب المثل هایی که ساختن همین بود که چراغی که به خونه رواست به مسجد حرامه. ایکاش کسی در مورد این ضرب المثل ها یه تحقیقی می کرد و مقاله ای می نوشت.
  • یک فیلمساز ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    دوست عزیز در مورد آقای شریعتمداری فیلم ساخته شده، شما فیلم زندگی خصوصی رو حتما نگاه کنید. به نطر من تنها شخصیت سیاسی حال حاضر که به کارکتر اصلی فیلم نزدیکه کسی جزء شریعتمداری نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس