کد خبر 333490
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴

رئیس مجلس گفت: کج فهمی برخی کشورهای منطقه و کمک قدرت‌های بزرگ به برخی، این مجال را داد که به اختلافات شیعه وسنی دامن بزنند.

 به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در هشتمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی در قم با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در عراق، گفت: در برابر جریان آبروریزی داعش در عراق شاهد آن هستیم که آمریکا گوشه گود ایستاده و نظاره می‌کند و هنوز دنبال داد و ستد است.

وی با بیان اینکه رفتار متین و پایه‌ای ایران و روشنگری در این زمینه بسیار مهم است، افزود: فضای رقابتی در صحنه بین‌الملل و در دیپلماسی می‌تواند بسترهای بازتری برای ما بوجود آورد.

رئیس مجلس به نقشه‌های دشمنان اسلام در منطقه مبنی بر ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: به هر میزان که شاهد رونق گرفتن تفکر اصیل اسلامی در منطقه هستیم از آن طرف نیز اختلافات میان مذاهب و فرق توسط دشمنان ما دامن زده می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: حالت فریب کارانه‌ای که نسبت به قیام‌های اسلامی منطقه صورت گرفت و سرکوب‌هایی که حاصل شد، متأثر از رفتار تأثیرگذارانه انقلاب اسلامی و نگاه عمیق‌تر کشورهای قدرتمند به مسائل منطقه بود.

وی تصریح کرد: کج فهمی برخی کشورهای منطقه و کمک قدرت‌های بزرگ به برخی، این مجال را داد که به اختلافات شیعه وسنی دامن بزنند و در حوزه عراق ردپاهای اطلاعاتی را می‌بینیم که مقامات آمریکایی با جریان‌های تروریستی در عراق جلسه گذاشتند که سر سلاح‌ها را به سمت ایران و شیعیان نشانه بگیرند.

رئیس مجلس سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه را پشت سر اختلاف‌افکنانه بین شیعه و سنی در عراق دانست و افزود: در این بین نباید با رفتارهای تند مقابله به مثل کرد و باید مرامی را در پیش بگیریم که بارها رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشته‌اند و آن وحدت اصیل اسلامی است که با نگاه آینده‌نگر مطرح شده است.

لاریجانی اظهار داشت: موجی که جریان‌های تروریستی ایجاد کرده‌اند، کوتاه مدت است و اعمال آن‌ها در دراز مدت می‌تواند به حال عالم اسلام مفید باشد.

وی ادامه داد: جریان‌هایی که از تفکر جهادی و عقیدتی نیز بهره می‌جویند در حالت فعالیت مخفی رشد زیادی دارند اما همین که عملکرد آن‌ها آشکار شود، سیر نزولی پیدا خواهند کرد.

رئیس قوه مقنه تصریح کرد: همین که فعالیت‌های جریان داعش از حالت مخفی به حالت آشکار تغییر یابد، باید توجیه عقلانی پیدا کند،آن‌ها در این زمینه دچار مشکل خواهند شد و در سه چهار سال سیر نزولی پیدا خواهند کرد.

لاریجانی به جریان حمله رژیم غاصب صهیونیستی به نواز غزه اشاره کرد و افزود: این گونه اعمال جنایتکارانه اوج توحش رژیم صیهونیستی را برای کشورهای غربی روشن کرد.

وی تأکید کرد: سازمان ملل نیز نتوانست در حالت ایستا باقی بماند و مجبور به موضع‌گیری علیه رژیم صهیونیستی شد.

رئیس مجلس افزود: در میان افراد جوامع کشورهای غربی موجی از تنفر از رژیم صیهونیستی را شاهدیم و از این رو دولت‌ها نیز مجبور شده‌اند موضعی همراه با مردم در پیش گیرند.

لاریجانی ادامه داد: شکست رژیم صهیونیستی دستاورد کمی نیست، زیرا دشمنان اسلام بنا داشتند به خاطر آشفتگی دنیای اسلام ضربه سنگینی به مقاومت بزنند، اما موفق نشدند.

وی تصریح کرد: این که مدیریت جهانی به دنیا قالب شود، در حال شکست است و در کل روند مثبتی را شاهد هستیم که می‌تواند شرایط را برای کارکردن در صحنه بین المللی برای ما هموارتر کند.

رئیس مجلس ادامه داد: ظهور قدرت‌های نوظهور در جهان امری جدی است و شاهدیم که وضعیت روسیه نسبت به گذشته کاملا تغییر یافته و چالش‌های موجود در عرصه بین‌الملل در مورد این کشور بوجود آمده است.

لاریجانی به تلاش غرب برای مقابله با ایران در مسأله هسته‌ای، حقوق بشر و تروریسم اشاره کرد و گفت: تفاوت نظرهایی که در بین قدرت‌های بین‌الملل در مورد مسأله هسته‌ای ایران وجود دارد، فضای قدرت دیپلماتیک ایران را بیشتر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در سطح مسائل دیپلماسی باید نگاهی واقع‌بینانه داشته باشیم و هر چه موضع ما معقول‌تر و سنجیده‌تر باشد، در فضای دیپلماسی عمومی جنبه اقناعی‌تر داشته و موفق‌تر خواهیم بود.

رئیس مجلس اظهار داشت: روابط بین‌الملل در شرایط امروز بر پایه عقلانیت و اعتماد نیست، هنوز این بلوغ در صحنه بین‌الملل وجود ندارد که پایه‌های دیپلماسی براساس عقلانیت استوار باشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه رقابت‌های بین‌المللی مجال‌هایی را برای رفتارهای دیپلماتیک ساده‌اندیشانه بوجود می‌آورد، افزود: نباید تنها به این مسأله اکتفا کنیم که مسأله هسته‌ای ما در بستر اعتماد سازی حل می‌شود و یا اینکه توجیهات عقلانی بیاوریم و قدرت‌های بزرگ نیز آن را بپذیرند.

وی خطاب به مدیران و نمایندگان جامعه‌المصطفی، گفت: بیش از کارهای ظاهری در شرایط امروز احتیاج به کارهای عمیق فکری در حوزه اندیشه‌ای در جهان داریم.

رئیس مجلس افزود: نهادهای رسمی کشور توانایی انجام این کار را ندارند، اما نهادهایی چون جامعه‌المصطفی این قابلیت را دارند تا پشتیبانی فکری لازم را انجام دهند.

لاریجانی تصریح کرد: نگاه مجلس به فعالیت‌های جامعه‌المصطفی مثبت است و امیدواریم این نهاد حوزوی گام‌های بلندی در انجام رسالت‌های خود بردارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شکی نیست که در مسائل حقوق بشر از جمله حقوق زنان در بین کشورها و مذاهب مختلف اختلافاتی وجود دارد اما این وظیفه نخبگان، اصحاب رسانه و صاحبنظران است که در این موضوع تأثیرگذاری خود را نشان دهند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    افرین به این نبوغ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس