کد خبر 330995
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵

یکی از مهم ترین لازمه های حفظ سلامتی، رعایت بهداشت زندگی است. گرچه جوامع امروزی آسایش و رفاه را ترجیح می دهند اما گاه این مسئله به عنوان اساس زندگی روزمره فراموش می شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، خواب کافی یکی از مهم ترین اصول بهداشت زندگی است. کمبود خواب در همه افراد، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به صورت خستگی بروز می کند. در این صورت بازدهی شغلی و تمرکز کاهش می یابد و روابط اجتماعی تحت تاثیر اخلاق بد صبحگاهی تغییر می کند. زمانی که به اندازه کافی نخوابیم، اشتهایی برای خوردن صبحانه نداریم و به همین دلیل تعادل غذایی به هم می خورد. همچنین اگر شب ها تا دیروقت مشغول تماشای تلویزیون باشیم، دائم مشغول خوردن تنقلات خواهیم بود.

رعایت بهداشت هنگام آشپزی

گرچه بسیاری از باکتری ها فقط در اماکن عمومی تکثیر می یابند اما اکثر مسمومیت های غذایی به خاطر عدم رعایت کافی بهداشت در منزل سلامتی را تهدید می کند. همیشه باید دست ها را قبل از آشپزی و پس از کارهایی مانند پوست گرفتن سبزیجات و... شست. ظرفشویی را ماهی یک بار کاملا تمیز کنید، دستمال های آشپزخانه پس از کثیف شدن به خوبی بشویید، هر 15 روز درون یخچال را با آب ژاول ( مایع ضدعفونی) تمیز کنید. پاکت های خرید منشا آلودگی های زیادی هستند زیرا آ نها را روی زمین یا داخل اتومبیل گذاشته اید پس هیچ گاه آنها را همراه با خوراکی ها درون یخچال نگذارید.

یکجا نشینی

بی تحرکی و یکجا نشینی عامل افزایش وزن، چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا و پوکی استخوان می شود و از همین رو یکی از مهم ترین تهدید کننده های سلامتی به حساب می آید. واضح است که یکی دیگر از اصول مهم بهداشت زندگی، تحرک و عدم یکجا نشینی است. رعایت این نکته چندان کار مشکلی نیست بلکه کافی است تا در حد امکان پیاده روی کرد. اگر ورزش کنیم حتی به کمک دستگاه های خانگی، از فواید بهتر و بیشتری بر سلامتی بهره خواهیم برد.

بهداشت بدن

اگر بهداشت صحیحی را در مورد سلامتی و بدن خود رعایت نکنیم، ویروس ها و باکتری ها بسیار راحت تر در بدن تکثیر می شوند. دوش گرفتن روزانه، شامپو زدن موها یک تا دو بار در هفته، شستشوی مکرر دست ها به خصوص پس از دستشویی با آب و صابون اصول بهداشتی است که باید به کودکان آموزش داده شود. علاوه بر این، تعویض مرتب ملحفه ها و لباس های منزل، نظافت منزل و بازکردن پنجره ها برای جابجایی هوای آزاد نیز باید جز امور روزانه باشد. اگر سیستم تهویه خانگی دارید باید آن را ضدعفونی کنید زیرا محیط مستعدی برای رشد و تکثیر باکتری هاست.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس