به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، ناصر حکيمي در يک نشست خبري با بيان اينکه کاهش تراکنشهاي نقدي از دلايل موفقيت در پرداخت مرحله اول و دوم يارانهها بوده است گفت: اين امر باعث شد مردم به اين سمت بروند که از طريق پايانههاي فروش و يا انتقال کارت به کارت امور مالي خود را انجام بدهند.
وي افزود: تراکم مراجعه از ابتداي اسفندماه به دليل ايام پاياني سال و همزماني با آغاز برداشت مرحله دوم يارانهها زياد شده و بهترين ساعتي که مردم ميتوانند براي گرفتن وجه نقد به خودپردازها مراجعه کنند قبل از ساعت هشت صبح، ساعات 13 تا16 و بعد از ساعت 19 است.
وي همچنين پرداخت عيدي کارمندان دولت، دريافتهاي مستمري بگيران و پرداخت قبوض را از جمله مسائلي دانست که در خدمات بانکداري الکترونيک اشکال ايجاد کرده است.
وي از تمهيدات خاص براي روزهاي عيد خبر داد و گفت: پيش از اين از 24 بهمن کشيکهاي شبانه روزي در بانکها به اجرا درآمد و ميزان تقاضاي مردم در استانهاي مختلف برآورد شد تا نقدينگي لازم تامين شود.
وي گفت: از اول تا چهارم اسفند شاهد افزايش 55 درصدي درخواست وجه بوديم که اوج آنها در ساعات 10 تا 13 و 16 تا 19 بوده است.
به گفته مدير اداره نظامهاي پرداخت بانک مرکزي بيشترين مبادلات پولي به ترتيب در بانکهاي ملي، صادرات، مسکن، ملت و تجارت وجود داشت که بانک ملي 34 درصد، صادرات 14 درصد و ملت 10 درصد از کل حجم مبادلات را برعهده داشتند.
به گفته وي ثبت 13 ميليون و 700 هزار تراکنش در روز اول اسفند رشد 160 درصدي را نسبت به روز مشابه سال قبل نشان ميدهد و تراکنش موفق اجرا شده نيز 35 تا 40 هزار ميليارد ثبت شده است.
همچنين در شش روز اول اسفند آمار تراکنشها 160 درصد و مبالغ 140 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان ميدهد.
مدير اداره نظامهاي پرداخت بانک مرکزي با بيان اينکه خدمات الکترونيک بانکها ارتقاء خوبي داشته است گفت: در مقاطع عادي ميزان تراکنش موفق بين 94 تا 95 درصد بوده و براي تراکنشهاي ناموفق نيز به صورت پلکاني در پايان هر ماه از بانکها دريافت ميشود.
وي ميانگين دريافت وجه در خودپردازها حدود 65 هزار تومان و ميانگين انتقال کارت به کارت مبالغ را 950 هزار تومان عنوان کرد.