کد خبر 328897
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به منظور جلوگیری از تولد فرزندان معلول آزمایشات ژنتیک پیش از ازدواج اجباری می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، علی ربیعی وزیر تعاون، با اعلام این مطلب در حاشیه بازدید خود از «مرکز خیریه آموزش معلولین جسمی و ذهنی خیریه  عمل»،اظهار داشت: تصمیم گیری در خصوص این موضوع مهم برعهده شورای عالی بیمه است.

وی بابیان اینکه برخلاف دولت گذشته در دولت یازدهم، شورای عالی بیمه به جای یکبار درسال حداقل تاکنون هشت نوبت تشکیل جلسه داده است، تاکید کرد: اقدامات قانونی دولت برای پیشگیری از استمرار تولد فرزندان معلول هیچ تعارضی با سیاست‌های توسعه جمعیتی ایران ندارد.

وزیر رفاه بابیان اینکه سیاست‌های توسعه جمعیتی کشور برمبنای مطالعات علمی پایه ریزی شده است، افزود: در چارچوب این سیاست‌ها مبارزه با هرگونه تهدیدی که بصورت بیماری سلامتی جسمی و روانی جمعیت کشور را هدف قرار می‌دهد در دستور کار دولت است.

وی بابیان اینکه امیدواریم با اجباری شدن آزمایشات ژنتیک دیگر کودک معلولی به دنیا نیاید، افزود: هم اکنون نیازمند افزایش جمعیت هستیم اما این نیاز باید به همراه جمیعت سالم و با کیفیت باشد و دولت تمام تلاش خود را بر روی ارتقا کیفیت جمعیت می‌گذارد.

وی در تشریح اهمیت نقش آزمایشات ژنتیک در پیشگیری از تولد فرزندان معلول گفت: تنها به گفته مسئولان موسسه خیریه عمل تنها در این مرکز سه فرزند معلول از یک خانواده نگه داری می‌شوند و این درحالی است که به گفته مسئولان این مرکز مادر این کودکان هم اکنون فرزند چهارم را هم باردار است.

ربیعی افزود: آزمایشات ژنتیک هرچند پرهزینه است اما با توجه به اینکه نگهداری یک فرد معلول پرهزینه‌تر است باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که حتی اقشار کم درآمد هم بتوانند در صورت مشکوک بودن به ژن معلول، پیش از ازدواج آزمایش ژنتیک بدهند.

وی گفت: باید تلاش کنیم نظیراین مرکز که از کودکان معلول خانواده‌های کارگری مراقبت می‌کند را افزایش دهیم تا بتوان بخشی از رنج خانواده‌هایی که دارای فرزند معلول هستند را کاست.

وزیر رفاه بابیان اینکه هم اکنون حدود 230هزار مددجو هستند که در نوبت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند، تاکید کرد: باید تلاش شود که دیگری هیچ مددجویی در پشت درهای بهزیستی برای دریافت خدمات معطل نشود.

وی با اشاره به اینکه این کودکان علاوه بر مراقبت فیزیکی نیاز به مهر و محبت خانواده هم دارند تصریح کرد: باید به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که این کودکان حداقل 2 روز در هفته بتوانند در کنار خانواده‌های خود باشند و از آغوش گرم پدر و مادر بهره‌مند شوند.

وی در همین رابطه به موضوع بررسی لایحه حمایت از معلولان در کمیسیون اجتماعی دولت اشاره کرد و گفت: بزودی پس از تصویب در کمیسیون دولت، لایحه به مجلس فرستاده خواهد شد و بر اساس مفاد آن قرار است که ارائه خدمات دولت به معلولان افزایش یابد.

به گفته وزیر، دولت به تنهایی نمی‌تواند بدون کمک و همیاری مردم تلاشهایی را از این دست انجام دهد. دولت و مردم در کمک به اقشار آسیب پذیر باید در کنار یکدیگر باشند.

وزیر رفاه همچنین سال جاری را سال مهمی در جهت تغییرات اساسی در بهزیستی خواند و گفت: امیدواریم تا سه سال آینده دولت گامهای ارزشمندی در جهت کمک به مددجویان بردارد.

مرکز خیریه آموزش معلولین جسمی و ذهنی عمل که در منطقه زعفرانیه تهران قرار دارد در سال 75 فعالیت خود را شروع کرده و در این 18سال در بخش‌های ایزوله، توانبخشی، پزشکی و کارگاهی به مراقبت و نگهداری از معلولان کم توان ذهنی دختر و پسر پرداخته است.

در بخش ایزوله این آسایشگاه جمعی از کودکان کم توان ذهنی نگهداری می‌شوند که یا به «سی پی» یا فلج مغزی مبتلا بوده و یا از بدو تولد به دیگر معلولیت‌های ذهنی دچار شده‌اند.

«پریوش شیرویه» مسئول بخش ایزوله و یکی از خیرین آسایشگاه عمل در خصوص چگونگی فعالیت این بخش گفت: هر شیفت چهار مادریار به همراه یک مسئول بخش از کودکان در بخش ایزوله نگهداری می‌کنند.

وی افزود: کودکان در بخش ایزوله همچون فرزندان خودمان محسوب می‌شوند و همگی مسئولان در این بخش ‌‌نهایت تلاش خود را برای نگهداری از آنان صرف می‌کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این کودکان هیچگاه نمی‌توانند شکایتی به لحاظ کلامی داشته باشند بنابراین مادر یاران باید مراقب باشند که آب و غذا را به موقع به آنان بدهند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بهرنگ ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    خودش مشكله ژنتيكي داره
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    البته امیدوارم پولش انقد بالا باشه که فقط بالاشهری ها بتونن از این به بعد ازدواج کنن:خخخخخخخخخخخخ
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    آقا یکی از نزدیکان بنده بچه دار شدن ولی بچه شون معلول بود و فوت کرد ، حالا بهشون گفتن باید آزمایش ژنتیک بدید که بیمه هم نیست و 16 میلیون برای درمان باید خرج کنید . خداوکیلی یه زوج جوان که مرد کارگره چطوری باید 16 میلیون پول بده . مشرق لطفا به مسئولین بگید به جای طرح های عجیب قریب از این موارد حمایت کنن. تو رو خدا پیگیری کنید من نمی دونم باید به کی بگم . من منتظر خبر شما می مونم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس