بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر مقامات مسئول، مقرر شده با توجه به آموزه های اسلامی و اقتضائات راهبردی کشور،به کلیه سربازان نیروهای مسلح در سراسر کشور که همسر آنها در طول مدت خدمت آنها، فرزندی به دنیا آورد دو هفته مرخصی اجباری تشویقی اعطا شود.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

صادق زیبا کلام: احمدی نژاد بالقوه 10 ميليون راي دارد

صادق زيباكلام، استاد علوم سياسي دانشگاه تهران با اشاره به سخنان رهبري در ديدار با مسوولان عالي كشور گفت: من مطمئن بودم كه بيانات مقام معظم رهبري با همه تاكيدات‌شان به هيچ‌وجه موجب منفعل شدن افراطيون در حمله به دولت روحاني نخواهد شد. بنابراين من يقين داشتم كه طولي نمي‌كشد كه طرفداران طيف تندرو مجددا حمله به دولت را از سر خواهند گرفت. وي در گفت‌وگويي با ايلنا با اشاره به سخنان روز چهارشنبه يكي از اعضاي مجلس، منتسب به جبهه پايداري درباره دولت كريمه گفت: من هيچگاه از طرح چنين مباحثي شگفت زده نخواهم شد. افراطيون هيچ تعارفي با كسي ندارند. افراد جبهه پايداري به شكل جدي به دنبال انتخابات سال 96 و مطرح كردن و روي كار آوردن دوباره احمدي‌نژاد هستند. اين عده تشخيص داده‌اند كه فردي مثل سعيد جليلي نمي‌تواند جاي احمدي‌نژاد را بگيرد. زيباكلام ادامه داد: با وجود اينكه بسياري از سياست‌هاي احمدي‌نژاد براي كشور فاجعه‌آميز بود، اما همين آقايان هيچگاه حتي كوچك‌ترين نقد و اعتراضي به سياست‌هاي وي نداشتند.

با همه اين مسائل احمدي‌نژاد گمشده و قهرمان طيف پايداري است. وي با اشاره به اينكه اطرافيان احمدي‌نژاد متوجه شخصيت كاريزماتيك وي شده‌اند، گفت: از جهت واقع‌بيني اگر امروز انتخابات برگزار شود، احمدي‌نژاد بالقوه 10 ميليون راي خواهد داشت و اگر ماشين قدرت اصولگرايان نيز پشت وي باشد، شايد داستان سال 84 بار ديگر تكرار شود.


ورود به غزه تله مرگ برای اسرائيل است

فیگارو: ورود به غزه تله مرگ برای اسرائيل است روزنامه کیهان نوشت: روزنامه فیگارو تاکید کرد اسرائیل قادر به تصمیم‌گیری به حمله زمینی به غزه نیست چرا که غزه نیروی قدرتمندی دارد.

فیگارو نوشت حماس مایل است ارتش اسرائیل را به درون غزه بکشاند. حماس شاخه نظامی قدرتمندی با 25 هزار عضو دارد. حماس مایل به راه‌اندازی موج سوم انتفاضه است.

روزنامه فرانسوی افزود: نیروهای حماس از هم‌اکنون به گذاشتن دام بر سر راه اسرائيلی‌ها پرداخته‌اند و امیدوارند که ارتش اسرايل را بخوبی درگیر کنند. این در حالی است که ارتش اسرائيل موضعی تردید‌آمیز دارد.
فیگارو خاطرنشان کرد: اسرائيل حتی اگر هم می‌توانست حماس را از میان بردارد با نیروهای جنگجوتر و رادیکال‌تر مواجه می‌شد.

روایت اکرمی از دیدار روحانی با رهبری پیش از انتخابات

روزنامه شرق نوشت: رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری درباره دیدار رییس‌جمهور پیش از انتخابات با مقام‌معظم‌رهبری گفت: «آقای روحانی نقل می‌کرد که قبل از شروع پست ریاست‌جمهوری، روزی برای حضور در انتخابات خدمت مقام معظم رهبری رفتم و با ایشان سه مطلب را در مورد مسایل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در میان گذاشتم. رهبری در مقابل از من پرسیدند که راهکار شما برای حل مشکلات در هر سه عرصه چیست و بنده توضیح دادم.» اکرمی با بیان اینکه مقام‌معظم‌رهبری قبل از ثبت‌نام روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری با تفکرات و راهکارهای روحانی برای ادامه امور آشنایی داشت، گفت: «یقینا مذاکرات جدی ایران با گروه 1+5 با اجازه رهبری صورت گرفت.»

آیت‌الله خامنه‌ای و فتوای هسته‌ای عامل موفقیت مذاکرات است

کیهان نوشت: کارشناس روابط بین‌الملل در این اندیشکده معتقد است که غربی‌ها به نادرست رهبری ایران را مانعی بر سر راه مذاکرات هسته‌ای می‌دانند در حالی که واقعیت خلاف این تصور بوده و رهبری ایران خواهان حل و فصل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای و البته موافق با منافع جمهوری اسلامی ایران است.

تحلیلگر اندیشکده مرکز بلفر در ادامه می‌نویسد: تصویر عمومی در غرب این است که رهبری ایران، یکی از تندروها است و مانعی بر سر راه عقد قرارداد نهایی خواهد بود. اما این ادعا و تصویر نادرست و خلاف واقعیت است. از بسیاری از جهات، رهبر ایران بسیار میانه‌رو و در مباحث داخلی مربوط به موضوع هسته‌ای کاملا معتقد به رویکرد چند قطبی است. وی مکررا اعلان کرده است که از تیم مذاکرات هسته‌ای حمایت همه جانبه می‌کند و همزمان خاطرنشان ساخته است که این افراد نباید انتظار چندانی از طرف مقابل داشته باشند [چه آنکه طرف غربی خلف وعده بسیار کرده است]. که این البته به دلیل بی‌اعتمادی عمیقی است که میان ایران و آمریکا شکل گرفته است. همین موضع از طرف تندروهای آمریکایی در مورد راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران، اتخاذ شده است. رهبری ایران با درخواست از همه مقامات کشوری برای همراهی رئیس‌جمهور حسن روحانی و جواد ظریف وزیر امور خارجه، راه را برای تیم ظریف هموار می‌کند تا به نحو موثری در جهت عقد قرارداد و بر داشته شدن تحریم‌ها و ممانعت از شکست و ناکامی قدم بردارند.

اندیشکده مرکز بلفر، در تحلیل پنج «خطای شایع جبهه غرب در مذاکره با ایران نوشت: ادعای غرب در خصوص ممانعت رهبر ایران از انعقاد توافقنامه مطلوب، ناکارآمدی فتوا علیه تسلیحات هسته‌ای، به چالش کشاندن جهان توسط ایران در موضوع هسته‌ای، نیاز نداشتن ایران به انرژي هسته‌ای با وجود ذخایر نفت و گاز این کشور و تهدید منطقه‌ایران در صورت دستیابی به انرژی هسته‌ای، پنج خطای شایع جبهه غرب در تحلیل موضوع هسته‌ای ایران است.


تکاپو برای احیای انجمن غیرصنفی

روزنامه کیهان نوشت: تعدادی از روزنامه‌های زنجیره‌ای در تکاپوی بازگشایی انجمن منحله صنفی روزنامه‌نگاران ایران برآمده‌اند.

دیروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اجاره‌ای «شرق» و «آرمان» دست به پوشش پررنگ نامه‌ای از اعضای سابق انجمن منحله روزنامه‌نگاران ایران زدند. نامه‌ای که در آن از دولت خواسته شده نسبت به بازگشایی انجمن اقدام شود. اتفاقی که ظاهرا وزارت ارشاد هم بی‌علاقه نسبت به وقوع آن نیست.
در گذشته انجمن تبدیل به پاتوق روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نشریات زنجیره‌ای شده و فعالیت صنفی که دلیل تشکیل انجمن بود به فراموشی سپرده شده بود. اعزام خبرنگاران گزینش شده هیئت مدیره‌ای سکولار انجمن به خارج از کشور و شرکت در تورهای آموزشی و در واقع حضور در دام‌های جذب دستگاه‌های جاسوسی غرب، گفت‌و‌گوهای دامنه‌دار اعضای هیئت مدیره با رسانه‌های معاند با دریافت وجوه کلان و ... تنها بخشی از تخلفات گردانندگان و بخشی از اعضای انجمن غیر صنفی روزنامه‌نگاران ایران بود.
با این وصف اصرار زنجیره‌ای‌‌ها برای بازگشایی انجمن منحله برای از سرگیری فعالیت غیرصنفی و البته سیاسی آن قابل درک است اما همسویی ارشاد با جماعتی ضد ملت و نظام دینی ملت ایران پذیرفتنی نیست!


ابطحی: خاتمی به خاطر خیانت و هاشمی برای انتقام وارد ماجرای 88 شدند

کیهان نوشت: محمدعلی ابطحی معاون خاتمی در دولت اصلاحات می‌گوید، خاتمی و هاشمی و مجمع روحانیون به خاطر منافع خودشان از موسوی پس از انتخابات حمایت کردند.

به گزارش جهان نیوز براساس فیلم موجود از اظهارات ابطحی، وی می‌گوید: یکی از جلسات، جلسه مشترکی بود که آقای موسوی، خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی، روز شنبه فردای انتخابات برگزار کردند. در این روز، حمایت بسیار جدی از آقای موسوی توسط این مجموعه شکل گرفت، بعد از همان‌جا به حوزه علمیه قم نامه فرستاده شد که شما هم حمایت کنید، بعضی از مراجع مانند آقای صانعی پیغام دادند که ما حمایت می‌کنیم. مجمع روحانیون مبارز همان روز جلسه تشکیل دادند و در آن جلسه، ابطال انتخابات را خواستار شدند! انتخاباتی که با 40 میلیون رای برگزار شد. این مجموعه شکل گرفته، باعث یکی از توهمات جدی در آقای موسوی بود؛ موسوی تصور می‌کرد که این مجموعه به خاطر خود آقای موسوی و به خاطر دیدگاه‌ها و بیانیه‌های آقای موسوی شکل گرفته است. در حالی که اگر اینها آقای موسوی را تنها نمی‌گذاشتند، اساساً به خاطر منافع خودشون بود.

وی ادامه می‌دهد: این حرف را از سر اعتقاد می‌زنم؛ آقای موسوی از سر نادانی، آقای خاتمی از سر خیانت و آقای هاشمی‌رفسنجانی از سر انتقام‌گیری وارد این ماجرا شدند. واقعاً آقای موسوی نمی‌دانست در مملکت چه خبر هست. آقای خاتمی برعکس، اقتدار دولت، اقتدار نظام، اقتدار قوای نظامی و قضایی، اقتدار معنوی امام(ره) در کشور را می‌دانست ولی در عین حال برای انتقام از شکست خودش، آقای موسوی را وادار به کوبیدن بر این طبل کرد. آقای هاشمی‌رفسنجانی هم که انتقام از آقای احمدی‌نژاد در مرحله اول به دلیل اختلافات این چند سالشون و به نوعی هم انتقام از ...

معاون پارلمانی و رئيس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات ادامه می‌دهد: بر فعالیت آقای هاشمی و حزب کارگزاران بیشتر تاکید می‌کنم؛ چون حزب کارگزاران و آقای هاشمی‌رفسنجانی، بیشتر امکانات سیاسی و مالی فراوانی داشتند. برای آقای هاشمی‌رفسنجانی رقابت با آقای احمدی‌نژاد و نبودن آقای احمدی‌نژاد مهم بود و بر این مبنا تلاش می‌کرد. در این جا جریان کارگزاران و جریان آقای هاشمی‌رفسنجانی را جریان غالبی می‌دانم. مجمع روحانیون مبارز که وابسته به امام(ره) هست،‌ آقای مجید انصاری، به سرعت به دنبال نوشتن یک بیانیه‌ای در حمایت از آقای موسوی بود در همان روز شنبه، و گفت که ما فوری این را می‌گذاریم روی سایت مجمع، دو دقیقه بعد سایت قلم نیوز که وابسته به آقای موسوی بود بر روی سایت می‌گذارد، بعد گفتیم چی می‌شه، گفتند بعد از سه دقیقه زیرنویس شبکه خبری بی‌بی‌سی می‌شود! یعنی این مسیر با این سرعت شکل می‌گیرد برای مجمع.

حمایت معاون صدام از داعش

اعتماد نوشت:معاون صدام در پيام صوتي وعده اشغال بغداد را مي‌دهد. به گزارش رويترز، عزت ابراهيم الدوري، معاون صدام حسين رييس‌جمهور پيشين عراق در يك پيام صوتي كه ادعا مي‌شود مربوط به وي است خواستار يكپارچگي تلاش گروه‌هاي مسلح براي سرنگوني حكومت عراق شد.

منطق و عقل در دین داعشی‌ها جایی ندارد

روزنامه وطن امروز نوشت: حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در جلسه تفسیر سوره مبارکه زمر که ظهر دیروز در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، مسلمان واقعی را اهل تفکر دانست و یادآور شد: خداوند بهشت الهی را به مسلمانان و مومنان خردمند و آگاه وعده داده است. به گزارش فارس، آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه امروز داعش در عراق جنایات بسیار وحشیانه‌ای انجام می‌دهد، اظهار کرد: دین داعش فقط بلند‌کردن ریش است و منطق، سنت و عقل در دین آنها هیچ جایگاهی ندارد. وی اضافه کرد: اگر این گروهک تروریستی عقل داشتند، مشکلاتشان را طی جلسه‌ای برای علما و بزرگان اسلام عنوان می‌کردند و برای آنها دنبال راه‌حل می‌بودند اما ظلم و ستم هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه دشمنان در میان حقانیت داعش‌ و حکومت‌های اسلامی شبهه ایجاد کرده‌اند، بیان کرد: اگر آنها مدتی دیگر صبر کنند ظلم داعش دامن خود آنها را هم خواهد گرفت و معلوم خواهد شد، حق با چه گروهی است.
آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی تفکرات افراد جاهل اشاره کرد و ادامه داد: افرادی ناآگاه با استفاده از آیات قرآن کریم برای مردم شبهه ایجاد می‌کنند و با بیان اینکه خداوند در قرآن اغراق کرده است، مردم را به غفلت خواهند کشاند. وی تصریح کرد: اگر خداوند به گروهی وعده عذاب دردناک را بدهد در عمل به وعده خود هرگز کوتاهی نخواهد کرد. آیت‌الله سبحانی ویژگی مسلمانان واقعی را در مرحله اول دوری‌جستن از بت‌پرستی و در مرحله دوم روی‌آوردن به سوی خداوند تبارک و تعالی برشمرد و ابراز کرد: این اصل نشان‌دهنده خصلت ایجابی مسلمان بودن است. وی با بیان تفاوت توبه و انابه خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در ماه مبارک رمضان بر مساله انابه که همان ایمان به معاد و لزوم اهمیت به حضور خداوند است تاکیدهای بسیاری کرده است.

خبر خوش برای سربازان متاهل

روزنامه خراسان در ستون اخبار ویژه خود می نویسد: بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر مقامات مسئول، مقرر شده با توجه به آموزه های اسلامی و اقتضائات راهبردی کشور،به کلیه سربازان نیروهای مسلح در سراسر کشور که همسر آنها در طول مدت خدمت آنها، فرزندی به دنیا آورد دو هفته مرخصی اجباری تشویقی اعطا شود که این مرخصی قابل ذخیره نبوده و باید در همان زمان به سربازان اعطا شود.

 هفت ملاحظه برای بسته خروج از رکود

دنیای اقتصاد نوشت: برخی از جزئیات بسته ستاد اقتصادی دولت برای خروج غیر‌تورمی از رکود منتشر شده است. نگارنده در اینجا تنها به بعضی از وجوه این بسته اشاره می‌کند که احتمالا برای سیاست‌گذاری می‌تواند راهگشا باشد:

1- به‌نظر می‌رسد که ستاد دولت راه ساده‌تر را انتخاب کرده است و برخلاف توصیه‌های کارشناسی، بیشتر روی عوامل طرف تقاضا برای خروج تاکید کرده است. می‌توان درک کرد که این رویکرد بیشتر به‌خاطر آن است که دولت می‌خواهد سریع‌تر نتیجه بگیرد، اما سیاست‌گذاران خود می‌دانند پاسخ سریع لزوما پاسخ صحیح نیست. از این رو لازم است تا به‌طور همزمان کارشناسان دولت، نه به طریق توصیه‌های کلی؛ بلکه به طور جزئی‌تر و با کمک ارگان‌های مختلف راهکار‌های طرف عرضه را نیز ارائه نمایند و اصلاحات لازم را به‌طور دقیق تشریح کنند تا حداقل ناظران اقتصاد ایران اطمینان یابند که دولت برای حل مشکل رکود، عزمی مبتنی ‌بر نگاه کارشناسانه دارد و این می‌تواند به اجماع در سطح ملی کمک و راه خروج از رکود را هموار کند.

2- رویکرد غیر‌تورمی دولت جای بسی تقدیر دارد. این دستاورد کمی نیست که دولت حداقل در هر گامی که برمی‌دارد، متوجه تورم افسار گسیخته باشد و به‌نظر می‌رسد که این رویکرد حاصل همگرایی بیشتر مردان اقتصادی دولت در اولویت هدف تورمی از یک سو و بیم از دست رفتن دستاورد تورمی باشد که در یک سال گذشته نصیب دولت آقای روحانی شده است.

3- دولت بر آن است تا توان مالی بانک‌ها را افزایش دهد. چون رویکرد غیر‌تورمی دارد به منابع بانک مرکزی نگاهی ندارد و در عین حال به‌دنبال آن است تا نقدینگی را که به نظرش می‌رسد در چرخه وام‌دهی قرار ندارد به صورت منابع جدید بانک‌ها وارد این چرخه کند. در اینجا سیاست‌گذار برای هر توصیه‌ای که ارائه می‌دهد باید از خود بپرسد که آیا واقعا این منبع جدیدی برای وام دهی است؟ به عبارت دیگر باید به اثر جانشینی این منبع بر منابع دیگر توجه کند؟ آیا لزوما فروش مستغلات از سوی بانک‌ها، به معنی آن است که نقدینگی تازه‌ای وارد چرخه وام دهی بانک‌ها می‌شود؟ آیا نمی‌تواند این سرمایه نقدی حاصل شده برای بانک‌ها خود بخشی از سپرده‌های پس‌انداز‌کنندگانی باشد که منبعی است برای وام‌دهی بانک‌ها در زمان کنونی؟ بنابراین در ارائه پیشنهاد‌های سیاستی باید بسیار جزئی‌تر و دقیق‌تر و در عین حال با تصویری کامل از چرخه وام دهی سیستم بانکی، گزینه‌ای را برگزید.

4- تا زمانی که فرآیند بازار و سیستم قیمتی آن را نپذیریم، هرگونه پیشنهادی می‌تواند تکانه‌ای باشد که باز به حالت اول برگردد. تا زمانی که درک نکنیم چرا بانک‌ها به سوی بنگاه‌داری و داشتن مستغلات بیشتر روی آوردند، نمی‌توان دستور به فروش مستغلات داد، زیرا باز وقتی بانک می‌بیند وام‌دهی سود مناسبی را برایش ایجاد نمی‌کند، بار دیگر راه قبلی را خواهد رفت و به خرید مستغلات دست خواهد زد. آری، وام‌دهی را باید برای بانک‌ها سودآور کنیم، آن وقت آنان خود مشتاقانه و با خلاقیت خود منابع جدید را پیدا خواهند کرد. مطمئن باشید. چرا از یک سو راه را بر آنان می‌بندید و بعد خود را جای آنان می‌گذارید تا منابع جدید برایشان پیدا کنید؟

5- اگر می‌خواهیم تولید رونق گیرد، ضرورت اولیه آن این است که تولید سودآور باشد. دولت در بلندمدت نمی‌تواند با وام‌دهی ارزان، تولید را سودآور نگه دارد تا اشتغال ایجاد شود. اگر تولید سودآور نباشد، خلق منبع مالی جدید نمی‌تواند در بلندمدت دردی را دوا کند. چگونه دولت می‌تواند بدون مداخله در فرآیند بازار کفه را به‌سوی تولید سودآور بچرخاند؟ در گام اول حداقل دولت باید هزینه‌هایی را که خود برای بنگاه ایجاد می‌کند از بین ببرد.

6- اما بی‌تردید راه‌حل اصلی خروج از رکود آن است که بنگاه و کارآفرین به خود نگاه کند و ازخود بپرسد در شرایط فعلی و با قیود کنونی چه می‌توانم انجام دهم؟ چگونه کسب سود کنم؟ وضعیت رکودی خودبه‌خود می‌تواند این پرسش‌ها را در ذهن تولیدکنندگان ایجاد کند و نباید جای این پرسش‌ها با این سوال کلیشه‌ای عوض شود که چرا دولت برای ما کاری نمی‌کند؟  

7- به‌نظر می‌رسد که دولت باید بیش از این در مورد بسته پیشنهادی خود غور کند و موارد تسعیر ارزی و درآمد‌های نفتی نیز مقولات تازه‌ای نیستند و در فرصت‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت. به هر رو اگردولت به‌دنبال موفقیت در این عرصه است، به‌نظر نمی‌رسد که این شمای کلی از بسته نویددهنده راه خروج بدون تورم از رکود باشد. با این حال تا ارائه بسته نهایی باید صبور بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    دو هفته مرخصی و اقتضائات راهبردی!!؟! واقعا که خیلی امتیاز دادید!
  • احمدخواجوند ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    اگر 30ميليون راي آورد چي ؟؟
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    خبر خوش این بود!!!!!!
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    با تبلیغ 111 روز خانه نشینی شاید بتونه 3 میلیون رای بیاره
  • ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    تیتر رو که خوندم فکر کردم میخوان به سربازای متاهل حقوق بدن ک زندگیشون بچرخه!!! خوش خیالما، نه؟!
  • ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    این خبر خوش از صدتا فحش هم بدتر بود
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    آخ جون مرخصی!!!
  • محمد اف ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    چه خبره خوشي .........!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس