میرفطروس در کتاب «ایران در گذر روزگاران» ناراحت است که چرا در مقطعی، گروه هایی از روشنفکران ایرانی با رژیم پهلوی مخالفت کردند. میرفطروس، مخالفت با رژیم پهلوی را «نیهیلیسم سیاسی ویران ساز» می نامد. او می گوید:

گروه فرهنگی مشرق - علی میرفطروس به عنوان یک روشنفکر سلطنت طلب در کتابی که وزارت ارشاد به آن مجوّز داده (در واقع با استفاده از تریبونی که وزارت ارشاد برای او فراهم کرده) است، به تبلیغ و ترویج مواضع سلطنت طلبانه اش می پردازد.

میرفطروس در آثار مختلفی که پس از انقلاب پدید آورده نشان داده است که یک سلطنت طلب تمام عیار و مجیزگو و مدّاح رژیم پهلوی است. نکته این است که میرفطروس آنقدر مجذوب (و شاید هم مأمور) سلطنت و خانواده پهلوی و وام دار جماعت سلطنت طلب است که در مداحی برای اعضای این خاندان گرفتار توهم و یاوه گویی می شود. میرفطروس در کتاب «ایران در گذر روزگاران» رضاشاه را مظهر «مُدارا» می نامد. به راستی این سخن میرفطروس، عمیقاً مضحک و خنده دار و در عین حال تراژیک است. رضاخان پهلوی که دوست و دشمن به خشونت و قساوت و قلدری و سرکوب گری و روحیه استبدادی و خودکامه او اذعان و اعتراف دارند (حتی محمدرضا پهلوی هم بعضاً و به صورت تلویحی به این واقعیت اعتراف داشته است، هرچند که خود محمدرضاشاه هم دست کمی از پدرش نداشت) از طرف میرفطروس، «مظهر مدارا و همبستگی ملی» نامیده می شود.

میرفطروس در مداحی رضاشاه، این بار (با لحن و بیانی موافق و همراه) از زبان پدرش به نقل خاطره می پردازد و می نویسد:

«پدرم به رضاشاه ارادت فوق العاده ای داشت و وقتی می خواست که از مدارا و همبستگی ملی حرف بزند، به بیرون مغازه کتابفروشی اش اشاره می کرد و می گفت: ببین پسرم روبروی مغازه ما موسیو پطرس ارمنی است که با مادام پطرس، بزرگترین مغازه عرق فروشی شهر را دارند. سمتِ چپ ما هم مغازه آقا عبدالله یوسفی است که بهایی و نماینده شرکت پپسی کولاست. من هم که حاج سید محمدرضا هستم، ولی می بینی که چه روابط انسانی و خوبی با هم داریم و حتی در بانک ها، سفته وام های یکدیگر را ضمانت می کنیم. این ها جزو دستاوردهای دوران رضاشاه است. رضاشاه ما را آدم کرده است» (میرفطروس، ایران در گذر روزگاران، ص 185)

عجیب نیست که روشنفکر ملحد سلطنت طلبی مثل میرفطروس معتقد باشد «رضا شاه ما را آدم کرده است»، برای یک سلطنت طلب نئولیبرالیست، این هم عجیب نیست که به مرزها کفر و شرک و حرام و حلال بی اعتنا باشد و از کنار هم زیستن و تعامل و همدلیِ عرق فروش و بهایی و حاج سیدمحمدرضا سخن بگوید، عجیب و صدبرابر آن، تأسف بار این است که مسئولان وزارت ارشاد جمهوری اسلامی برای ترویج آراء مشرکانه ای از این دست تریبون به لیبرالِ سلطنت طلب مثل میرفطروس می دهند و مهمّاتی چون: تولّی و تبرّی و مرزبندی با کفّار و مشرکان را فراموش می کنند.

آری از میرفطروس و امثال او انتظاری غیر از این نیست، آنچه که تأسف بار و تلخ و شرم آور است، غفلت (و شاید فراتر از غفلت) بچه مسلمان هایی است که به عنوان مسلمانان متعهد به انقلاب اسلامی در مسئولیت های فرهنگی قرار گرفته اند تا از حریم دین و تشیّع و تولی و تبری و حرام و حلال خدا دفاع کرده و فراتر از آن به ترویج تعالیم دینی و ارشاد اسلامی بپردازند، اما تریبون برای انتشار کفریات فراهم می نمایند. آری تأسف بار و تلخ و فاجعه بار ضربه خوردن از درون صفوف خودی و از اشخاصی است که داعیه و وظیفه ارشاد دارند و به آن عمل نمی کنند.

*میرفطروس: رضاشاه ما را آدم کرده است
میرفطروس در کتاب «ایران در گذر روزگاران» ناراحت است که چرا در مقطعی، گروه هایی از روشنفکران ایرانی با رژیم پهلوی مخالفت کردند. میرفطروس، مخالفت با رژیم پهلوی را «نیهیلیسم سیاسی ویران ساز» می نامد. او می گوید:

«چرا عموم روشنفکران و رهبران سیاسی ما با یک نیهیلیسم سیاسی ویران ساز، ضمن ندیدن یا انکارِ 57 سال سازندگی عصر پهلوی ها...»

از روشنفکر سلطنت طلبی مثل میرفطروس که در سال های پس از انقلا از طریق فعالیت در کیهان سلطنت طلبِ متعلق به سناتور «مصباح زاده» روتارین روزگار گذرانده و زیر چتر حمایت «احسان یارشاطر» تحصیل دانشگاهی کرده است، انتظاری جز این نمی توان داشت که بگوید: «رضاشاه ما را آدم کرده است.» آنچه که انتظارش نمی رود این است که وزارت ارشادِ نظامی که در پی یک انقلاب بی نظیر مردمی علیه رژیم پهلوی به قدرت رسیده است، به نقطه ای برسد که بلندگو در اختیار جیره خواران و مجیزگویان و وام داران خاندان پهلوی بگذارد. با تفسیری که میرفطروس از «نیهیلیسم سیاسی ویران ساز» ارائه می دهد، مخالفانِ به قول میرفطروس، «57 سال سازندگی عصر پهلوی») و به تبع آن، همه انقلابیون مسلمان مخالف رژیم پهلوی، و در رأس آنها حضرت امام خمینی(ره) (ما به جای مسئولان اداره کتاب از ساحت ملکوتی امام راحل پوزش می طلبیم) «نیهیلیست سیاسی ویران ساز»ند که 57 سال سازندگی عصر پهلوی ها را نادیده گرفته اند، آیا نباید از این که به این توهّمات اجازه نشر داده شده است (و علیرغم تذکر دلسوزان، مسئولان وزارتخانه متبوعه از تصمیم خود در خصوص صدور مجوز برای این کتاب، همچنان دفاع می کنند) احساس شرم کرد؟

اگر معاونت فرهنگی دربار رژیم پهلوی یعنی «شجاع الدین شفا»ی مرتد هتّاک به حضرت رسول(ص) و پهلبد و مسئولان وزارت فرهنگ و هنر رژیم شاه به این کتاب و نظایر آن اجازه نشر می دادند البته قابل فهم بود، اما با هیچ منطقی نمی توان عملکرد مسئولان اداره کتاب در وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در خصوص کتاب «ایران در گذر روزگاران» را توضیح داد و توجیه کرد.

آیا مقصود آقایان از «اعتدال» این است که برای مهاجمان فرهنگی (آن هم از نوع معاندانِ ملحد هتاک دین ستیز سلطنت طلبی چون علی میرفطروس و عباس میلانی) امکانِ دروغگویی و هتاکی و تحریف تاریخ از کانال نشر رسمی نظام جمهوری اسلامی فراهم آید؟ و در عین حال متفکران انقلابی را به خاطر نقد مستدل و مستند توافقنامه ژنو دادگاهی نمایند و چند دنشجوی جوان فیلم ساز را که فیلمی تماماً مستند ساخته اند مورد تهدید و ارعاب قرار دهند؟ وزارت ارشاد دولت یازدهم تحت لوای شعارِ اعتدال دارد به کجا می رود؟ آیا تریبون دادن به هتاکان ضد دین که از طریق آن به تحریف حقایق بپردازند از مصادیق اعتدال و در زمره وظایف وزارت ارشاد دولت اعتدال است؟
ادامه دارد....

شهریار زرشناس


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • kambiz ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    1 0
    واقع روش ن فکر بزرگی هست ایشون
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    واقعا که
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    عجب حرفی زده ؟؟؟؟!!!!
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    حتما دکتر زیباکلام هم کتابهای ایشان را خوانده و از محضر ایشان آموخته.
  • مجتبی ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    ایا کسی که به دست رضا شاه ادم شده ادمه؟
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    باید ببینی تعریف اقای میرفطروس از آدم چیه؟ مثلا خیلی ها اسرائیل و داعش رو هم آدم میدونن
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    تو رو آدم کرده،نه مارا.از طرف خودت حرف بزن. ینی اگه نمیکرد مثلا چی میشدی؟
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    شاید منظورش خودش بوده که آدم شده!! ببین قبلش چی بوده!!
  • احمد ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    واقعا همینطوره. چون ایشان هم مدتیه که در دانشگاه و جاهای مختلف به امر "شریف و خداپسندانه"تطهیر رضا خان و پهلوی مشغوله. بماند که درکل به تطهیر غرب مشغوله
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    حتما دکتر زیباکلام هم کتابهای ایشان را خوانده و از محضر ایشان آموخته.
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    مردم خود بهترین داوران هستند. قضاوت رو به اونها بسپارید.
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    رضا غلدر دیگه !!!!
  • محمد ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    1 0
    هیچ ادم منصفی تمام عملکرد رضا شاه را تائیدنمیکند.املاماانصافمان کجاست.شما دوران قاجار را درنظربگیرید.انصافا اگر رضاشاه نبود ما همین جغرافیای ایران فعلی راداشتیم؟از اول انقلاب تاکنون همش درموردعملکردمنفی ایشان صحبت میشود.ایا خداوکیلی این مرد در16سال سلطنت خود یک کار مثبت نداشت؟بهتره دراین شبهای عزیز قدری منصف باشیم.
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    البته که ایشان در خصوص خودشان صحیح می گویند چون که این ها تراوش تفکر رضاخان هستند و آدمیت رضاخان مهندسی معکوس از آدمیت است و مظاهر آن دیکتاتوری وابستگی و نوکری به اجنبی خیانت به کشور ...است که منظور ایشان به قول آن عزیز اسیری که در بند زندان های صدام در جنگ تحمیلی اسیر شده بود و از رادیو صدای صدامیان به خانواده اش پیغام داد و تمجید کرد از صدام و... در آخر گفت {چاواشه} یعنی هرگی گفتن عکس آن را به فهمید البته به گویش محلی ملایری هاست - حالا گفته های ایشان هم {چاواشه}
  • سعید ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 1
    گرکه پدر ملت این بی پدر است بر این پدر و ملت او باید...
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    قبل ازانقلاب درمحل ما سیدی زندگی میکردکه مغازه کوچکی دربازارداشت.همیشه از حرام بودن پپسی کولا واینکه بدست بهاییت اداره میشودمیگفت!اماهمین فرددخترش راعاقبت به یک بهایی داد!ادمهای خودباخته زیادهستند!
  • کمیل ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    بیجا کرده
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    1 0
    بد نیست عکس های ایرانیان در اواخر قاجار و پهلوی اول را بگزارید تا مردم قضاوت کنند
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    کیه گفته که رضا قلدر آدم بوده که بخواهد کسی رو آدم کنه.
  • ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    با عرض پوزش ...وزارت..
  • اکبر ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    سن ما اینقدر نیست که از دسته گلهای که رضاخان میر پنج به اب داده رو به یاد بیاوریم.ولی تا انجا که مطالعه کردیم و از قدیمیها شنیدیم،رضا خان با دزدها و سرگردنه بگیرهاو محتکرها خصومت وحشتناکی داشته .حالا باید دید پدر این اقای فطرس که بدست اون اقا ادم شده جزء کدام یک از این گروها بوده اند.که این برمیگرده به نقش اقایانی که در تاریخ معاصر تحقیق میکنند،لطفا بروند و یک تحقیق و تفحصی در خاندان اقای فطرس بکنند حتما یه چیزهایی پیدا میکنند.
  • عیاار ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    اینم جزو طرفدارای نظریه داروینه همونایی که والا نمیدونم مطرح کردن... چه ربطی به ما داره
  • ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 1
    رضا شاه ملعون و پسرش باعث جدا شدن بصره و بحرين از ايران شدند اونوقت يك عده خائن وطن فروش از اين دو مزدور بت ساختن اين جماعت نفهم شاهُ الهي به حتي به عكس اين پدر و پسر ملعون سجده ميكنند و منتظر هستند پسر ربع پهلوي برگرده و سلطنت كنه كه البته خواب شتري ميبينند چون اينها شيران (شما بخوانيدشغال ها) فضاي مجازي هستند و در واقعيت مثل موش به لانه گريخته اند
  • ریاستی ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    این چیه که رضا خان ادمش کرده،!دستش درد نکنه با ادم تربیت کردنش!!!!
  • ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    شما راست میگویید: بنظر میرسد برخی.... خلفای آل ابلیس آدمخوار و برده دار هیچ هرگز آدم نمی شوند. میرفطروس نمی فهمد. صد و چهل هزار پیامبر هم نتونست .... آدم کنه!! چی چی میگه؟ چی میگه.
  • اقا الیاس ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    چرا میترسید...ایشان به آن قضیه نگاه متفاوتی دارد و به عنوان یک شهروند اگر گفته اش توهین به افراد و ادیان نباشد حق دارد بیان کند....چرا در این کشور اینقدر استبداد رای داریم؟یعنی چون شما اونطوری راجب یک نفر صحبت میکنید بقیه هم باید همانطور فکر و صحبت کنند
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    درجریان تعریض تونل کندوان که پنج سال طول کشید ومیلیاردها بودجه بدور ریخته شد رضاخان با معادل آن بودجه کلی جاده کشید.ویا پرورژه معروف آزادراه تهران-شمال که دیگرنیازی به توضیح نیست.متاسفانه مسئولین فقط انتقاد میکنند وبدبختیها ومشکلات را به گردن این وآن میاندازند ولی پای کار که میرسد جا خالی میکنند.
  • سید ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    اگه اون بدبخت تربیش نکرده بود که این حرف رو نمی زد.مربی خودش و دوستاش همون خائنه
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 1
    درست شنیده اید. قلدرها و دزدها تحمل رقیب را ندارند! هیچ دزدی در حیطه گردنه ای به نام ایران که رضاخان چپاول آن را سهم خود می دانست حق دزدی نداشت!
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    البته وقتی دیکتاتوری و وحشت حکمفرما باشد البته کسی جرات از زیرکار دررفتن را هم نخواهد داشت. ظاهرا شما هم که عاشق دیکتاتوری هستید!
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    قبل از اینکه ادم بشی چی بودی ؟ تازه ادم شدی این حرفها رامی زنی! با ید فکر کنیم
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    از رضاخان بگذریم. مهم اینه که چشور وزارت ارشاد به این آدمها (که قبل از رضاخان آدم نبودن!) فضا داده و به کتابهاشون مجوز میده! هی میرن ملاقان رهبر معظم انقلاب بعد بیانیه میدن که خیلی ممنون چقد استفاده کردیم بعدش میان برعکسشو انجام میدن. ما تا کی باید تحمل کنیم؟ کتاب از ماندگاری تاثیر اونقد شدیده که حتی بعد از مزگ نویسنده اش اثرش تو اون دنیا به اون فرد میرسه. حالا ما تا کی باید تحمل کنیم که نسلهای بعد ما اراجیف این آدم نبوده ها بره تو ذهن و فکرشون. خود رهبر معظم فرمودن نیاز به بیانیه دادن و تشکر کردن نیست عمل بفرمایین. هم تشکر میکنن هم اظهار ولایت مداری هم عکسش عمل میکنن. منم که باور کردم!
  • فروهر ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    حرف حق تلخه!!! مشرق چرا غیرقابل انتشارهایت اینقدر زیادن؟
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    1 0
    مردم خوب داوریمیکنند
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    راست میگی، هر کاری کرد در مورد شما موفق نشد!!!
  • احمد ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    همیشه حقیقت برای شما تلخ بوده
  • مجید ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    با حال بود
  • افشین تهران ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    البته لامپش پر مصرفه.
  • افشین تهران ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    پس احترام به خون شهدا و خانواده انها که بدست این پدر و پسر منحوس ریخته شده کجای کار هست اقای روشنفکر !!!!
  • ایمان ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    ظاهراً شما هم جزو آدم شده هایید نه؟!!!!!! خاک بر سرتون...
  • آرش ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    اشکالش چیه!!!!!! نظرش رو داده ... به شعور مردم ایران احترام بزارید خودمون بهتر میدونیم جی خوبه چی بده.
  • محمد ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    آقای میر فطرس امیدوارم به حق این ماه عزیز شما هم با آقا و مقتدای خودت (رضا خان آدم!!!) محشور شوی و هم سرنوشت او باشی. بلند بگو آمین!!!! همچنین آقا صادق!!
  • عبدالله ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    فقط به این نکته توجه کنید که رضا شاه دست نشانده اینگلیس بود و برایند فعالیت وی حفظ منافع اینگلیسیها یو دوقتی هم که به اونها پشت کردانداختنش دور حالا اگر کار مثبت داشته هم واقا منافع ملت ایران بوده ‌‌؟ راستی دین ستیزی از جمله فعالیتهای مثبت رضاخان بوددیگه!!
  • حسین ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    یعنی ادم تا این حد منگل که از رضا شاه قلدر که فقط برای ملت قلدری میکرد و عین سگ از انگلیس میترسید تعریف کنه ؟؟؟؟
  • حجت ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    جناب میرفطروس اگه جلو آینه نگاهی به آینه بیندازی متوجه حقیقتی تلخ می شوی!!
  • حجت ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    زمان چنگیز خان هم با دزدا برخورد می شد، یعنی آدم خوبی بوده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس