استقبال اشتون از لباس ارسال شده با طراحی ایرانی، طراحی لباسهای ویژه برای مسئولان، ایجاد بانک لباس هنرمندان، راه‌اندازی مرکز ملی مسابقات دانشجویی مد و لباس و ... از محورهای گفتگو با دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس است.

گروه فرهنگی مشرق - حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره فعالیت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس توضیح داد: در دور جدید فعالیت‌های این کارگروه ما به شدت به دنبال تنوع در طراحی لباسها مطابق با اصول و فرهنگ ایرانی هستیم.

استقبال کاترین اشتون از لباس ارسال شده با طراحی ایرانی

وی درباره طراحی لباسی ویژه با المان های ایرانی برای کاترین اشتون افزود: این پیشنهاد توسط گروهی از طراحان در کارگروه داده شد که به شدت مورد استقبال قرار گرفته و در نهایت میترا تمجیدی از طراحان پیشکسوت لباس در قالب بخش خصوصی و غیر دولتی کار طراحی لباس را برای خانم اشتون انجام داد و در نهایت لباس در ماه پایانی سال گذشته برای وی ارسال شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه ما معتقدیم با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران طراحی لباس می تواند یکی از بهترین ابزارها برای مطرح شدن هنر و فرهنگ ایران در دنیا باشد تصریح کرد: قرار بود لباس طراحی شده برای کاترین اشتون یک لباس ارزنده، فاخر و تلفیقی از هنر و تاریخ ایران باشد. این لباس از پارچه تا دوخت تماما ایرانی بوده و تا آنجا که در جریان هستم خانم اشتون از طراحی لباس بسیار استقبال کرده اند.

لباس ایرانی ارسال شده برای کاترین اشتون که توسط یکی از طراحان ایرانی لباس طراحی شده است

وی درباره هزینه های تولید این لباس گفت: لباس خانم اشتون در یک فرآیند غیر دولتی تولید و تهیه شده است و کارگروه ساماندهی مد و لباس در پردازش و پشتیبانی معنوی حمایتهای لازم را انجام داده است. فکر می کنم هزینه تولید لباس بین 1.5 تا 2 میلیون تومان بوده ولی در مجموع لباس فاخری است. قطعا اگر بخواهد در مجامع بین المللی عرضه شود باید با قیمتی بالاتر از این رقم ارائه شود.

وی درباره اینکه آیا کارگروه برنامه ای برای طراحی لباس با المان های ایرانی برای سایر شخصیت های بین المللی نیز دارد گفت: در حال حاضر چنین برنامه ای در دستور کار ما نیست اما در مجموع طراحان ما ظرفیت لازم را برای تولید و عرضه لباس های شاخص برای شخصیت های بین المللی و همچنین مسئولان نظام دارد.

طراحی لباسهای ویژه برای مسوولان برگرفته از المان های فرهنگی و تاریخی ایران

قبادی ادامه داد:در حال حاضر مشغول تدوین برنامه ای برای طراحی لباس های ویژه برای مسئولان به ویژه افرادی که در مجامع بین المللی حضور دارند هستیم و به آنها پیشنهاد داده ایم تا درخواست های خود را ارائه دهند تا ما کار طراحی لباس ها را در حوزه های سیاست، فرهنگ و ورزش انجام دهیم. قطعا تمامی طراحیها بر گرفته از المان های ایرانی و نظرات مسئولان و نهادها و شخصیت هاست تا با این کار طراحی لباس ایرانی در دنیا مطرح شود.

ایجاد بانک لباس هنرمندان

وی در ادامه اعلام کرد: با توجه به مشکلاتی که تولیدکنندگان سریال و یا فیلم در موضوع هزینه های طراحی لباس دارند کارگروه ساماندهی مد و لباس ایجاد بانک لباس هنرمندان را در دستور کار خود دارند که به زودی این بانک حداقل با طراحی یک هزار لباس برای طراحان لباس تئاتر، سینما و تلویزیون افتتاح می شود. لباس های طراحی شده همگی با شئونات اسلامی در موقعیت های مختلف همچون لباس مهمانی یا لباس اجتماع و ... خواهد بود و از این به بعد طراحان لباس ها می توانند با مراجعه به این بانک لباس های مورد نظر خود را برای ساخت سریال یا فیلم انتخاب کنند.

به گفته وی، قرار است این بانک کاملا پویا باشد و طراحان برای هر فصل به لباس های این بانک متناسب با مد سلیقه های متفاوت و موضوعات فیلمنامه ها آن را ارائه دهند ضمن آنکه اکنون در حال فراهم کردن شرایطی هستیم تا عموم مردم به لباس های این بانک دسترسی پیدا کنند.

4500 مدل لباس نشان شیما دریافت کرده اند

وی ادامه داد: مهمترین مسیر ورود لباس به این کارگروه مجوز صدور شیما است. در دو ماه گذشته نزدیک به پنج هزار مدل لباس به کارگروه ارسال شده که تاکنون چهار و 500 مدل از آنها نشان شیما دریافت کرده اند. یکی دیگر از مسیر های ورودی ما برگزاری جشنواره و رویدادهای فرهنگی است که در این فرآیند نیز لباس هایی که براساس اصول و موازین قانونی باشد انتخاب خواهند شد.

راه اندازی مرکز ملی مسابقات دانشجویی مد و لباس

این مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر از صحبت های خود به راه اندازی مرکز ملی مسابقات دانشجویی مد و لباس اشاره کرد و افزود: جریان لباس های دانشجویی که طراحی آن مبتنی بر ایده های دانشجویی باشد در حال حاضر در کشور بسیار فعال شده و حتی شورای راهبردی علمی دانشگاهی کارگروه نیز فعالیت های بسیار تاثیر گذاری انجام داده است.

قبادی عنوان کرد: قرار است مرکز ملی مسابقات دانشجویی به زودی راه اندازی شده و یکی از دانشگاههای بزرگ کشور میزبان این فعالیت خواهد شد. روش برگزاری مسابقات نیز همانند مسابقات رباتیک است که در حقیقت یک دانشگاه میزبان و سایر دانشگاه ها مشارکت می کنند. ما درصددیم این جشنواره حداقل دو بار در سال و با توجه به ظرفیت ها و امکانات برگزار شود. البته با استمرار آن تلاش خواهیم کرد جشنواره در دو سه سال آینده به صورت فصلی برگزار شود.

وی درباره تعامل کارگروه ساماندهی مد و لباس با آموزش و پرورش برای ساماندهی لباس دانش آموزان گفت: من شخصا با این موضوع که لباس دانش آموزان حتی با تفکیک مقطع یک دست باشد موافق نیستم. ما در گذشته همکاری خوبی با آموزش و پرورش داشتیم که این همکاری به دلیل کوتاهی کارگروه اندکی دچار اخلال شده و امیدواریم که مسئولان آموزش و پرورش همچنان تعاملات خود را با ما گسترش دهند.

قبادی ادامه داد: خوشبختانه معاونت پرورشی آموزش و پرورش اقدامات خوبی در موضوع ساماندهی لباس دانش آموزی انجام داده اما باید گفت که اکنون بهترین زمان برای ارزیابی فعالیتهای گذشته و شناسایی ظرفیت ها و الگوسازی برای لباس دانش آموزی است.

وی تصریح کرد: اینکه لباس دانش آموز محدود به چند رنگ و لباس شود با روحیه شادابی و نشاط دانش آموز منافات دارد در حال حاضر بسیاری از مدارس نمونه های مختلفی از طراحی لباس دانش آموزی را ارائه داده که بسیار موفق هم بوده است. فکر می کنیم که باید تمامی این طراحی مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد چراکه مهمترین مسئله بعد از طراحی رنگ لباس دانش آموز است که باید به جدیت بررسی شود. اما در مجموع فکر می کنم جریان لباس مدارس جایگاه خود را پیدا کرده است.

ارائه گزارش ویژه اقدامات کارگروه به کارگروه عفاف و حجاب

قبادی همچنین درباره هماهنگی فعالیت های کارگروه ساماندهی مد و لباس با کارگروه عفاف و حجاب تصریح کرد: یکی از روش های توسعه بهپوشی و ارتقای عفاف و حجاب استفاده از لباس های مناسب با الگوهای ایرانی اسلامی است. در حقیقت طراحان ما به مردم در انتخاب لباس کمک میکنند لباس آنها متناسب با شأن ایرانی و در چارچوب قوانین باشد.

وی ادامه داد: ما همکاری مشترکی با ستاد صیانت از حقوق شهروندی که در ذیل کارگروه عفاف و حجاب فعالیت می کند داریم. همچنین قرار شده جزئیات فعالیتهای کارگروه به اولین جلسه عفاف و حجاب در قالب یک گزارش ویژه ارائه شود.

تمامی طراحیهای لباس های کارگروه مورد تایید نیروی انتظامی است

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پاسخ به اینکه آیا طرحهای شما مورد تایید نیروی انتظامی است گفت: یکی از هماهنگ ترین دستگاه ها با کارگروه ساماندهی مد و لباس نیروی انتظامی است که در عین نظارت کامل به تمام طرح های ما نهایت همکاری با کارگروه ساماندهی مد و لباس را داشته است. قطعا اگر طرحی مورد تصویب وزارت ارشاد و کارگروه نباشد مجوز شیما را دریافت نمی کند.

قبادی توضیح داد: البته در برخی موارد ممکن است استفاده کنندگان از لباس ها از روش مناسبی استفاده نکنند که این ارتباطی با طراحی لباس ندارد و تمامی مدیران انتظامی می دانند که لباسهای ما نشان شیما را دریافت کرده است ضمن آنکه نیروی انتظامی یکی از مهمترین دستگاهها برای تبیین استفاده از رنگ در طراحی لباس ها بود.

ساماندهی لباس کارکنان دستگاههای دولتی

وی درباره اینکه آیا موضوع تبیین رنگ برای کارکنان دولتی نیز مشخص شده است گفت: دستگاه های مختلف تابع سیاست های کلی کشور هستند. ما به دنبال ایجاد تنوع و ارائه طرح های جدید از جمله لباس مشاغل هستیم و مایلیم که کارکنان دستگاه ها از لباس های آراسته و شیک بنا بر اقتضای محل کار استفاده کنند. حتی این موضوع را در کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده ایم که ما ظرفیت لازم را برای تمامی دستگاههای کشور به منظور طراحی لباس کارکنان داریم تا برای همیشه کارکنان از لباس های یکدست و غیر تکراری استفاده کنند.

قبادی ادامه داد: قطعا طراحی لباس ها هیچ مغایرتی با اصول روابط اداری و قوانین و چارچوب ها ندارد و حتی به نماینده وزارت کشور اعلام کرده ایم که مسئول نظارت بر لباس کارکنان دستگاهها باشند. قطعا اگر کارکنان ما قدرت انتخاب در نوع پوشش را داشته باشند هم بهداشت روانی جامعه بهبود پیدا می یابد و از تکرار و تغییر در نوع پوشش خارج می شویم.

مصوبات کارگروه ساماندهی مد و لباس همانند مصوبات دولت است

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پاسخ به این سوال که مصوبات کارگروه ساماندهی مد و لباس تا چه اندازه ضمانت اجرایی دارد و آیا مصوبه ای برای تعیین تکلیف لباس کارکنان دولت داشته اید یا نه گفت: مصوبات کارگروه ساماندهی مد و لباس همانند مصوبات دولت بوده و همه باید آن را اجرا کنند اما ما تلاش کرده ایم که نگاهمان سلبی نباشد چراکه معتقدیم اگر نگاه سلبی جواب می داد تاکنون این اتفاق می افتاد ما تلاش کردیم تا با نگاه ایجابی و یا شیوه نامه ای کار ساماندهی مد و لباس را جلو ببریم البته پیشنهاد تصویب یکسان سازی لباس کارکنان در دستگاههای مختلف پیشنهاد خوبی است که قطعا این موضوع را اینبار در جلسه کارگروه که نمایندگان دستگاههای مختلف حضور دارند مطرح خواهیم کرد.

برخورد انتظامی با مزون های غیر مجاز

قبادی درباره فعالیت مزون ها که حتی برخی از آنها بدون مجوز اقدام به برگزاری شو لباس می کنند گفت: ما مزون ها را به دو دسته مزون های مولد و غیر مولد تقسیم کرده ایم. مزون های مولد آنهایی هستند که مجوزهای لازم را از کارگروه دریافت کرده و در چارچوب قوانین کشور مبتنی بر ایده های اسلامی ایرانی اقدام به طراحی لباس می کنند.

وی افزود: در حال حاضر 300 مزون فعال کشور به عنوان مراکز مجوزدار در حال فعالیت هستند اما در مورد مزون های غیر مولد که تعداد آنها کم نیست باید بگویم که آنها فقط مسیر تهران با برخی کشورهای خارجی را بلدند که با اجناس و کالاهای وارداتی دسته چندم اقدام به عرضه محصولات می کنند. قطعا تمامی دستگاه های نظارتی و انتظامی برخورد لازم را با آنها خواهد کرد.

قبادی هشدار داد: حواشی و رفتارهای غیر قانونی در مزون های غیر مولد بسیار زیاد است و حتی ما اخباری داریم که در برخی از این موزن ها اتفاقهای غیر اخلاقی رخ می دهد که قابل جبران برای شهروندان ایرانی نیست بنابراین بهتر است صاحبان این مزون ها به جای طی کردن راه های غیر قانونی مجوزهای لازم را با مراجعه به کارگروه ساماندهی مد و لباس دریافت کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر فضا برای فعالیت این مزون ها باز شده و حتی بسیاری از مزون دارها در حال حاضر از ما درخواست ایجاد موسسه مد و لباس می کنند که پس از بررسی های لازم ما به آنها مجوزهای لازم را می دهیم. شاید تا پیش از این خیلی نگاه مناسبی به مزون نبود اما با اقداماتی که در کارگروه انجام و گزارشهایی که به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه شد نگاه ها تغییر کرده و هم اکنون فرصت مناسبی برای فعالیت مزون ها ایجاد شده است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد.

وی درباره اینکه بسیاری از مزون ها به دلیل محدودیت در تبلیغات نمی خواهند مجوز از کارگروه بگیرند و تبلیغات خود را به صورت زیرزمینی وشفاهی انجام می دهند گفت: قطعا اگر کسی مجوز موسسه مد و لباس را از ما بگیرد می تواند از همه امکانات و فرصت ها براساس ضوابط قانونی کشور استفاده کند. ما نیز توصیه می کنیم تمامی مزون داران به صورت قانونی به فعالیت خود ادامه دهند.

انتشار ژورنال های طراحی لباس

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباسبا اشاره به انتشار ژورنال های طراحی لباس به صورت قانونی گفت: شنیده ها حاکی از آن است که برخی ها هنوز اصرار به انتشار ژورنال های غیر قانونی بدون رعایت ضوابط اسلامی دارند این در حالی است که در حال حاضر زمینه انتشار ژورنال ها با تشکیل کارگروه ساماندهی ایجاد شده و علاقمندان می توانند درخواست های خود را به ما ارائه دهند تا متناسب با زمان های لازم مجوزهای آنها صادر شود.

وی درباره فعالیت برخی افراد مدل های طراحی لباس به صورت زیرزمینی و یا در شبکه های اجتماعی گفت: سیاست کار ما شناسایی واقعیت ها و ساماندهی مشکلات است. «مدلینگ» نیز یکی از این واقعیت هاست. متاسفانه تا پیش از این علاقمندان که عموما نوجوانان و جوانان هستند اطلاعی از مقررات ضوابط نداشته و دست به چنین تبلیغاتی می زدند اما امروز امکانی فراهم شده تا علاقمندان به رشته «مدلینگ» به صورت تخصصی آموزش های لازم را در موسسات مد و لباس ببینند.

قبادی عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به 15 هزار نفر از علاقمندان به این رشته در کلاس های آموزشی شرکت کرده اند که ما تمامی درخواست ها را به موسسات تابعه مجوزدار ارسال کرده ایم و موضوع نظارت بر عهده کارگروه است.

وی ادامه داد: البته عمده نظارت ما در مورد سرفصل های آموزشی و نحوه فعالیت موسسات است ضمن آنکه به زودی آموزش این 15 هزار مدلینگ آغاز خواهد شد.

اجرای زنده شو لباس در برج میلاد

قبادی همچنین در پاسخ به اینکه آیا کارگروه ساماندهی مد و لباس برنامه ای برای برگزاری اجرای زنده شو لباس برای طراحان و علاقمندان دارد گفت: نزدیک به 30 سالن در تهران برای اجرای نمایش های زنده شناسایی شده است که پس از تالار وحدت یکی از مهمترین مراکز برگزاری شوی لباس برج میلاد است. دو سالن ویژه از مرکز همایش های برج میلاد اختصاص به این اجراها دارد. نخستین سالنی که اجرای زنده در آن برگزار شد تالار وحدت بود.

وی در پایان گفت: حضور مهمانان در اجراهای زنده با توجه به مهمانهای دعوت شده از سوی طراحان و همچنین فروش بلیط به شکل محدود برای علاقمندان است که قاعدتا تمایل بیشتر برای کارشناسان این رشته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمدخواجوند ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    برگ سبزي است تحفه درويش /چه كند ظريف ندارد بيش
  • بهرنگ ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    بانوان ايراني شايسته ي طرح هاي قشنگ تروبهتري هستن،اين طرحابه دله منكه نچسبيد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس