کد خبر 324748
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴

این ساختمان که در خیابان دکتر فاطمی قرار دارد، اولین بار برای استقرار تشکیلات ستاد مرکزی حزب ایران نوین (24 آذر 1342- 11 اسفند 1353) کلنگ آن به‌زمین زده شد.

گروه تاریخ مشرق- «مهم‌ترین و بزرگترین ساختمانی که مقرر بود پس از پایان بنا به‌ عنوان مقر اصلی حزب رستاخیز ملت ایران (11 اسفند 1353- 8 مهر 1357) در تهران مورد استفاده قرار بگیرد، همان ساختمانی است که امروزه تشکیلات مرکزی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در آن واقع شده است.

این ساختمان که در خیابان دکتر فاطمی قرار دارد، اولین بار برای استقرار تشکیلات ستاد مرکزی حزب ایران نوین (24 آذر 1342- 11 اسفند 1353) کلنگ آن به‌زمین زده شد. ولی تا هنگامی که حزب ایران نوین فعال بود ساختمان آن به اتمام نرسید. پس از تأسیس حزب رستاخیز، تصمیم گرفته شد با تکمیل بنا، ستاد مرکزی حزب جدیدالولاده در آن جای گیرد، اما تا واپسین روزهای فعالیت حزب رستاخیز هنوز این ساختمان آماده بهره‌برداری نشده بود. بدین‌ترتیب، نه‌حزب ایران نوین و نه حزب رستاخیز، هیچیک امکانی برای استفاده از این ساختمان نیافتند و مقدر بود پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وزارت کشور جمهور اسلامی ایران در آنجا مستقر شود. در آستانه انحلال حزب رستاخیز (مهر 1357) هفته‌نامه خواندنیها در مطلبی تحت عنوان: "این خانه به اجاره داده می‌شود (ساختمان بی‌قواره و بدون مصرف حزب رستاخیز که به‌درد هیچ کارحتی خراب کردن هم نمی‌خورد!"، فرایند ساخت و بلااستفاده ماندن آن را به‌سخره گرفته بود»

(مظفر شاهدی، حزب رستاخیز؛ اشتباه بزرگ، ج 2، چاپ اول، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 1382، صص 282- 283)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    1 0
    قبل ازوزارت کشور شهرداری تهران درآنجا مستقربود که با تعویض ساختمان خیابان بهشت وزارت کشور باشهرداری اکنون وزارت کشور آنجا حضور دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس