کد خبر 324650
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳

رئیس فرهنگستان زبان جایگاه انجمن قلم را تشریفاتی ندانست و گفت: انجمن با سلامت بدنه و اخلاصی که در ارکان دارد بدون هیچ شائبه‌ای در خدمت انقلاب است و میان صاحبان قلم که معتقد به انقلاب، اسلام و توحید هستند همبستگی ایجاد می‌کند.

گروه فرهنگی مشرق - مراسم پایانی دوازدهمین دوره جایزه قلم‌زرین شب گذشته 14 تیرماه همزمان با روز هنر در تالار مهر حوزه هنری با حضور سید‌عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و غلامعلی حداد عادل نماینده مجلس و رئیس فرهنگستان زبان فارسی برگزار شد.
 
بر اساس این گزارش، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه از نخستین روزهای تاسیس انجمن قلم در آن عضویت داشتم، اظهار داشت: به دلیل مشغله‌های فراوان فرصت ارتباط مستمر و منظم را با این مجموعه نداشتم البته در فرهنگستان هم گوشه‌ای از امور ما مربوط به زبان و ادبیات فارسی است اما سنخ کار ما متفاوت است یعنی از عالم زبان و ادب دور نیستیم اما از فعالیت‌های انجمن قلم اطلاعی ندارم.
 
مدیر‌عامل بنیاد سعدی ضمن اشاره به اینکه کسی که نویسنده می‌شود باید مورد تکریم و تقدیر قرار گیرد ابراز داشت: البته باید برای رفع مشکلات نویسندگان و اهالی قلم کمک کنیم. بنده به عنوان نماینده مجلس و یا هر مسئولی چون آقای صالحی در معاونت فرهنگی همه و همه وظیفه داریم اما همه وظیفه‌ای هم نسبت به خدا حق و حقیقت نیز داریم. اگر خدا موهبتی عطا کرده تا اندیشه‌ای را بیان کنیم باید افق دید ما خیلی وسیع‌تر از این باشد که کیفیت جوایز چقدر است. مسئله باید فراتر از اینها باشد چرا که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که اوضاع آن را مشاهده می‌کنیم.
 
به گفته حداد عادل، اگر اخبار روزانه را ببینید متوجه می‌شوید که صهیونیست‌ها با مردم بی‌پناه غزه چه می‌کنند. شصت و اندی سال است که این فاجعه ادامه دارد، تکرار می‌شود. در عراق ببینید چه می‌کنند یا افغانستان و سوریه اما در این میان یک کشور پیدا شده که حرف دل مردم دنیا را بیان می‌کند. انقلابی به پا شده که این انقلاب با تکیه بر این قدرت‌ها نایستاده اما ببینید با این انقلاب چه می‌کنند. از تحریم و تهدید و هزار فشار دیگر گرفته تا سخنانی که مطرح می‌کنند ولی همه ما وظیفه داریم چراغ حقیقتی که به دست امام خمینی روشن شده و امروز رهبر انقلاب آن را به دست دارد و شهدا با خون خود آن را روشن نگاه داشته‌اند روشن‌تر کنیم.
 
وی گفت: این پیام را هم باید به گوش نسل آینده برسانیم و در دنیا نشر دهیم. هر کسی قدرت قلمی دارد باید خود را مسئول بداند و به اندازه آن استعداد مسئول است. اگر قدرت بیان و قلم را خدا داده باید در راه حق و حقیقت آن را به کار گیریم.
 
این نماینده مجلس با اشاره به تحلیل خود خاطرنشان کرد: پس از جنگ تحمیلی که 8 سال به طول انجامید دشمنان ما متوجه شدند که باید ریشه اعتقادات را در نسل جوان خشک کنند. آنها متوجه شدند اعتقاد دینی ریشه حماسی دارد که در انقلاب و جنگ به ظهور رسید. از آنجا تهاجم فرهنگی آغاز شد و بعد تازه‌ای به خود گرفت و در تمام زمینه‌ها امروز ما شاهد تهاجم فرهنگی هستیم.
 
در این راستا رمان‌های تالیف شده را بخوانید، ببینید با چه تدبیر و طراحی‌های تزریق به افکار می‌شود. اندیشه‌هایی که مورد‌نظر یک عده‌ای است از طریق آنها نشر می‌شود اما در این میان چه کسی باید از جبهه حق و حقیقت و انسانیت مظلوم دفاع کند و جواب شما اهالی قلم هستید و البته پشتیبانی هم از نویسندگان مورد نظر خود می‌کنند. برای فکر و تبلیغ و مرام‌شان همه جور سرمایه‌گذاری می‌کنند که نمونه‌های آن زیاد است.
 
حداد عادل با بیان اینکه اهالی قلم فقط کارشان نوشتن کتاب نیست، توضیح داد: کار اهل قلم تنها از طریق کتاب نیست بسیاری از عرصه‌های فرهنگی محتاج اهل قلم‌اند. در سینما این فیلمنامه است که در زمینه تسلیم تاثیر سینما می‌شود. یک فیلمنامه و نمایشنامه خوب در هنر نمایش به نمایش قوت می‌دهد حتی در فیلم‌های مستند هر جایی که قرار است اندیشه به دیگران منتقل شود ما محتاج اهالی قلم هستیم اما جلوه معمولی آن در کتاب است ولی محدود به کتاب نیست. هرچه نویسندگان متعهد و معتقد تقویت و تکریم شود جبهه فرهنگی و هنر در تمام عرصه‌ها تقویت خواهد شد.
 
وی افزود: بر این اساس جایگاه انجمن قلم را تشریفاتی نمی‌دانم. تصور می‌کنیم انجمن با سلامت بدنه‌ای که دارد و با اخلاصی که در ارکان انجمن قابل مشاهده است بدون هیچ شائبه‌ای در خدمت انقلاب است. این انجمن می‌تواند نوقلمان را از نوجوانی شناسایی و تعلیم و تربیت دهد و صاحبان قلم را تکریم کند که یک نمونه تکریم نمادین آن را در این محفل شاهدیم. این مراسم میان صاحبان قلم که معتقد به انقلاب، اسلام و توحید هستند همبستگی ایجاد می‌کند تا بدانند تنها نیستند و چراغی را که به دست گرفته و برای مردم دیده‌بان باشند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس