یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی عنوان کرد که مسابقات جام‌جهانی که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود، امسال با مهم‌ترین رقابت دیپلماتیک ایران همزمان شده است. درست مانند تیم ملی فوتبال ایران که در جام جهانی توانایی‌های دفاعی چشمگیر خود را به نمایش همگان گذاشت، تیم مذاکره‌کننده ایران هم به رهبری محمدجواد ظریف خوش درخشیدند. ظریف، وزیر امور خارجه فرهیخته ایران موضع قاطعانه‌ای اتخاذ نمود و به خبرنگاران گفت: «ما از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد.»

به گزارش مشرق، «شورای آتلانتیک» در گزارشی به قلم «باربارا اسلاوین» عضو ارشد این اندیشکده آمریکایی عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی را مورد بررسی قرار داد و آن را شجاعانه توصیف کرده است. وی معتقد است که این بازی شجاعانه توانسته احترامی از سوی جوامع بین‌المللی برای ایران به همراه داشته باشد. نویسنده در ادامه به مصادف شدن این اتفاق با دور نهایی مذاکرات ایران و غرب بر سر موضوع هسته‌ای ایران پرداخته است. وی عنوان می‌کند ایران و غرب بر سر بسیاری از مسائل به توافق رسیده‌اند و تنها چند گام تا دستیابی به توافق نهایی باقیمانده است. قرار است ایران، آمریکا، دیگر اعضاء دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان (گروه ۱+۵) در دوم جولای در وین گرد هم آیند و برای توافق نهایی بر سر میز مذاکره بنشینند.

مقایسه تیم ملی و تیم مذاکرات از نگاه اندیشکده آمریکایی

 ■ بازی شجاعانه ایران در جام جهانی جایگاه ایران را در جوامع بین‌المللی ارتقا داد ■

ایران با شکست در برابر تیم بوسنی با نتیجه ۳-۱ از صعود به مرحله بعدی جام جهانی ۲۰۱۴ بازماند. اما بازی شجاعانه ایران توانست احترامی از سوی جوامع بین‌المللی به دست آورد که تا پیش از آن این کشور را بیشتر با تروریسم و تلاش‌های مشکوک آن برای تولید تسلیحات هسته‌ای می‌شناختند. ایرانیان سراسر جهان حتی مخالفان سرسخت حکومت جمهوری اسلامی با تعریف مفسران خارجی از تیم ملی فوتبال ایران احساس غرور کردند. تیم ملی فوتبال ایران در حالی بازی‌های جام جهانی را آغاز کرد که در بازی اولش با تیم نیجریه صفر- صفر مساوی شد و سپس در یک بازی نفس‌گیر در مقابل آرژانتین نتیجه را یک-هیچ واگذار کرد. گفتنی است تا دقیقه پایانی این بازی هیچ توپی از خط دروازه ایران عبور نکرده بود.

مفسر روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی بازی ایران در مقابل تیم قدرتمند آرژانتین را "درخشان” توصیف کرد. یکی از گزارشگران انگلیسی‌زبان شبکه ESPN، بازی ایران را "دلیرانه” خواند و یکی از کاربران توییتر به نام "اسکوآکا فوتبال” بازی دفاعی ایران را اینگونه تشریح کرد: ۴۳ دفع توپ، ۱۷ بار سد کردن توپ، ۱۶ تکل و ۹ بار گرفتن توپ در نبردهای هوایی. این کاربر پست خود را اینگونه به اتمام رساند: «آفرین به ایران».

■ همزمانی مسابقات جام جهانی فوتبال و مذاکرات نهایی ایران و گروه ۱+۵ ■

مسابقات جام‌جهانی که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود، امسال با مهم‌ترین رقابت دیپلماتیک ایران همزمان شده است. این مذاکرات که به منظور دست‌یابی به توافقی بلندمدت با قدرت‌های جهانی انجام می‌شود، در ازای اعمال برخی محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های اقتصادی کمرشکن را برداشته و به ایرانیان اجازه می‌دهد تا پس از سه دهه محرومیت دوباره به زندگی عادی شهروندی خود بازگردند.

درست مانند تیم ملی فوتبال ایران که در جام جهانی توانایی‌های دفاعی چشمگیر خود را به نمایش همگان گذاشت، تیم مذاکره‌کننده ایران هم به رهبری محمدجواد ظریف خوش درخشیدند. ظریف، وزیر امور خارجه فرهیخته ایران که در آمریکا تحصیل کرده است در کنفرانس مطبوعاتی هفته گذشته در وین اتریش موضع قاطعانه‌ای اتخاذ نمود و به خبرنگاران گفت: «ما از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد. اکنون با مقاومتی که ملت ایران از خود نشان داده است در شرایط مناسبی قرار داریم. هدف ما رسیدن به یک نتیجه مشخص و در عین حال حفظ حقوق ملت ایران است.»

■ موفقیت در مذاکرات مستلزم مصالحه و توافق هر دو طرف است ■

با این وجود، موفقیت در مذاکرات مستلزم مصالحه و توافق هر دو طرف است که شامل کاهش تعداد سانتریفیوژهایی است که ایران برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌کند. در حال حاضر، این کشور در حدود ۱۹ هزار سانتریفیوژ نصب‌شده دارد که از این میزان در حدود ده هزار سانتریفیوژ در حال فعالیت هستند. متخصصان حوزه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای از جمله رابرت آینهورن، مذاکره‌کننده سابق آمریکا با تیم ایرانی، معتقدند کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران بین دو تا شش هزار سانتریفیوژ، این اطمینان خاطر را فراهم می‌کند که این کشور دیگر قادر نخواهد بود تا به سرعت مواد کافی برای تولید تسلیحات هسته‌ای را به دست آورد.

یکی از احتمالاتی که اخیراً توسط یک مقام اسبق ایرانی و گروهی از فیزیک‌دانان دانشگاه پرینستون مطرح شده است، به تدریج نسل اول سانتریفیوژهای ایران را از رده خارج نموده و آنها را با تعداد دستگاه‌های کمتر اما پیشرفته‌تر جایگزین خواهد کرد و بر میزان اورانیوم غنی‌شده با درجه کم که ایران می‌تواند ذخیره کند محدودیت‌های شدیدی اعمال خواهد کرد.

■ توافق بر سر برخی مسائل و موضوعات مهم حاصل شده است ■

بر طبق گزارشات ایران اکنون بر سر مسائل مهم دیگری نظیر تغییراتی در رآکتور آب‌سنگین سازش کرده است. رآکتور آب‌سنگین قادر به تولید پلوتونیوم است که به عنوان یکی دیگر از سوخت‌های بالقوه در تولید بمب کاربرد دارد. همچنین ایران موافقت کرده غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس گسترده و در تأسیسات زیرزمینی را متوقف کند. از دیگر مسائل مهم، تصمیم‌گیری بر سر موضوعاتی چون مدت‌زمان توافق و همچنین نحوه ارتباط امتیازات اعطائی ایران با کاهش دوره‌ای تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا است. انجمن کنترل تسلیحات نیز در گزارش امروز خود به بررسی موضوعات احتمالی مورد توافق در این مذاکرات پرداخته است.

■ تمام اعضای درگیر در مذاکرات در تلاشند تا توافق نهایی تا ۲۰ جولای حاصل شود ■

مذاکره‌کنندگان آمریکایی و ایرانی توافق هسته‌ای را به روبیک تشبیه کرده‌اند و معتقدند تا زمانی که هر قطعه در جای صحیح خود قرار نگیرد هیچ‌چیز نهایی و قطعی نخواهد بود. مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، آمریکا، دیگر اعضاء دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان (گروه ۱+۵) قرار است در دوم جولای در وین گرد هم آیند و سعی کنند تا بیستم جولای تمام قطعه‌های این روبیک را در جای خود قرار داده و به توافق نهایی دست یابند. در همین تاریخ توافقنامه موقتی که پائیز سال گذشته میان مذاکره‌کنندگان به امضاء رسید منقضی خواهد شد.

یک مقام ارشد دولت اوباما در مصاحبه‌ای که هفته گذشته با خبرنگاران انجام داده بود عنوان کرد دیپلمات‌ها و کارشناسان فنی هم‌اکنون مشغول کار هستند تا اختلافات را به حداقل رسانده و به یک توافق تاریخی دست یابند. این مقام ارشد در این مصاحبه عنوان کرد: «در هفته جاری ما در حال تهیه یک سند کاری هستیم که می‌تواند در مسیر این مذاکرات راهگشا باشد. همه اعضا تلاش بسیار زیادی برای تهیه این سند کرده‌اند و ما باید همچنان این سطح از دیپلماسی فشرده، قوی و جدی را حفظ کنیم و از تمام راه‌ها برای رسیدن به موفقیت استفاده کنیم.»

■ ممکن است مذاکرات تا آخرین لحظه ادامه یابد و یا به وقت اضافه کشیده شود ■

این امکان وجود دارد که مذاکرات تا آخرین لحظه ادامه یافته و به وقت اضافه هم کشیده شود. احتمالاً شخصیت‌های برجسته‌ای از جمله وزرای امور خارجه گروه ۱+۵ نیز در مذاکرات نهایی وارد شوند. خبرنگاران سیاسی و سایر علاقه‌مندان از سراسر جهان از هم‌اکنون هتل‌های خود در شهر وین را رزرو کرده‌اند و خود را برای روزهای طولانی و شب‌بیداری‌های این مذاکرات آماده کنند.

■ ایران برای پیشرفت باید یکپارچگی خود با جامعه جهانی را افزایش دهد ■

ایران در طول ۳۵ سال گذشته گاهی شجاعانه از خود دفاع کرده است، برای مثال بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۸ میلادی در جنگ با عراق و اخیراً نیز در جام جهانی. اما اگر این ملت کهن ۸۰ میلیونی قرار باشد به پتانسیل‌های حقیقی خود دست یابد، یکپارچگی آن با جامعه جهانی باید فراتر از شرکت آن در جام جهانی فوتبال باشد.
منبع: اشراف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس