در میزگردی که هفته گذشته در موسسه آمریکن اینترپرایز برگزار شده بود، حدود 14 روش برای ایجاد اختلاف میان شیعیان ایران و شیعیان منطقه بررسی شد.

گروه جنگ نرم مشرق- پنجشنبه هفته گذشته موسسه امریکن اینترپرایز کنفرانسی با موضوع روابط شیعیان خاورمیانه علیه ایران برگزار کرد. در این کنفرانس، چند تن از تحلیلگران و کارشناسان درباره وضعیت شیعیان در خاورمیانه، سخنرانی کردند.

در یکی از میزگردها، جاسم حسین عضو سابق مجلس بحرین، عباس کاظم عضو ارشد مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌الملل دانشگاه جان هاپکینز، احمد مجیدیار عضو موسسه امریکن اینترپرایز، توبی ماتیاسن استاد دانشگاه کمبریج، برندا شافر استاد دانشگاه جورج تاون، فیلیپ اسمیت استاد دانشگاه مریلند و مایکل روبین عضو موسسه اینترپرایز سخنرانی کردند.

مهمترین مباحثی که اعضای حاضر در این میزگرد مطرح کردند، عبارت است از:

· چگونگی استقلال گروه‌های مختلف شیعه در منطقه خاورمیانه از تسلط و نفوذ ایران

· با توجه به وجود گروه‌های متفاوت شیعه در عراق،‌ باید برای دور کردن آنها از ایران، برنامه‌های متفاوتی اتخاذ کرد.

· استفاده از تمایل رقابت میان حوزه‌های علمیه قم و نجف: مهمترین هدف حوزه نجف، تقویت جامعه شیعه در داخل کشور است اما حوزه قم به دنبال ایجاد یک حکومت شیعی به سبک ایران در عراق است.

· حوزه علمیه نجف بیشتر بر مباحث فقهی و علمی تمرکز دارد تا مباحث سیاسی.

· شیعیان سکولار در عراق به هیچ وجه با تسلط ایران بر عراق موافق نیستند و با هر اقدامی برای افزایش نفوذ ایران، مقابله می‌کنند.

· تنها گروه‌هایی که از افزایش نفوذ ایران در عراق حمایت می‌کنند، احزاب و جریان‌های سیاسی هستند زیرا به حمایت مالی و سیاسی ایران نیاز دارند.

· در بحرین، شیعیان رقابتی میان حوزه‌های علمیه قائل نیستند و تحصیل طلاب بحرینی در حوزه علمیه قم، نقش حداقلی در افزایش نفوذ ایران در بحرین دارد.

· مشکل بحرین، سوءمدیریت حکومت است که با استفاده از ابزار زور و دریافت کمک مستقیم از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای سرکوبی خیزش‌های مردمی در سال 2011، بهانه و فرصت را به ایران داد تا نفوذش در این کشور را افزایش دهد.

· ایران در خیزش‌های مردمی بحرین در سال 2011 مداخله‌ای نداشت و پیروی شیعیان بحرینی از مراجع ایرانی، نمی‌تواند توجیه‌کننده این باشد که ایران پشت پرده قیام‌های مردمی بوده است.

· در مورد عربستان، شیعیان این کشور به طور سنتی به حوزه علمیه نجف اقبال داشته‌اند اما سختگیری‌هایی که حزب بعث در دهه 1970 اعمال کرد سبب شد شیعیان عربستانی به اجبار به قم بروند و در آنجا تحصیلات علوم دینی را انجام دهند.

· در مورد لبنان، با وجود مخالفت‌های برخی گروه‌های مذهبی با ولایت فقیه مدنظرامام خمینی (ره)، اما گروه‌های متعدد لبنانی با ایران روابط صمیمانه و نزدیکی دارند.

· مقابله با نفوذ ایران در میان شیعیان لبنانی بسیار سخت است، هرچند غیرممکن نیست.

· در کشور آذربایجان، وضع متفاوت از سایر کشورها است. دولت این کشور، یک دولت سکولار و معتقد به جدایی دین از سیاست است. به همین دلیل راه برای نفوذ ایران در میان شیعیان این کشور، دشوار است.

· در پاکستان،‌ شیعیان با مشکلات زیادی روبرو هستند و کشتار شیعیان رو به افزایش است. با وجود این مشکلات، شیعیان پاکستان، تمایلی به کمک خارجی ندارند و از نفوذ ایران نیز استقبال نمی‌کنند اما در صورت تشدید فشارها امکان روی آوردن آنها به ایران وجود دارد.

دشمنان چگونه میان شیعیان اختلاف می‌افکنند + دانلود
برای دانلود سند روی تصویر کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    خوب بود ولی اشاره به جزییات نقشه آنها هم می کردید بد نبود
  • ابوالحسن ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    اینها شیطانن.
  • ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    تشکر از این مطلب مفید, انشاالله تدبیر نظام مهر باطل و سیلی محکمی بر این حرامیان بزند. البته یکی از اشکالات ما در این است که زهر را به پادزهر تبدیل نکردیم و یا از همان شیوه آنها برای خود آن حرامیان استفاده نکردیم.
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    نقشه شون که معلومه! اول درگیری میان شیعه و سنی. وقتی تجزیه شد حالا نوبت به درگیری بین شیعه ها باهم. همین طوری ادامه بدن تا به ریز دولت برسند. جالبه بدونیم اونا دنبال تمامی راه ها از 150 سال پیش تا حالا رفتن برای رسیدن به ریز دولتها. مثلاً اولش اختلافات مرزی را تشدید می کردن مثلاً سر رودخانه و... بعدها سرغ قومی کردن ها رفتن و می روند و...
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    چرا ما برای به مصیبت کشیدن آمریکا و غرب و مخصوصا انگلیس خبیث جلسه نمی گذاریم!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه هر چی بلاست باید سر مردم خاورمیانه بیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مازندرانی ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    ما مثل بعضیها با جهاد نکاح و دلارهای سعودی به هم پیوند نداریم ما با خون امام حسین و اشکهای حضرت زهرا به هم متصلیم حتی مرگ هم نمیتونه بین شیعه جدایی بندازه
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    مرگ بر صهیونیسم بین الملل.
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    دو سه تا پیش نهاد هم ما داریم (برای مقابله) همکاری نزدیک حوزه علمیه نجف و قم به گونه ای که نشست فصلی برگزار کنند - نشست سالانه علمای شیعه مذهب در کربلا در ایام عاشورا - تعیین مراجع تقلید با همکاری حوزه قم و نجف صورت گیرد - و....
  • mazaher ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    سلام از خواب گران خیز گران خیز که کاشانه به باد است.
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    تا وقتی این پلیدها نفس می کشند شیاطین به استراحت مشغول اند.
  • مهدی ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    به خاطر همینه من به هیچ کدام از رییس جمهور ها سوادی قائل نیستم !!!! چراکه تو حکومت باید زمینه ای پیش بیاد که حرکت دشمن رو مقابله به مثل کرد نه دست روی دست گذاشت !!!!!! اینها از سالیانه درازه دارند برنامه ریزی علیه نابودی مسلمان ها میکنند بعدش ما فقط چسبیدیم به سیر کردن شکم مردممون دریغ از طرح 50 ساله تقویت کردن خود و یا نابودی طرف مقابل به سبکه خودش !!!!!!!
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    این اتفاق را باید جدی بگیریم و به دنبال آن همایش ها و نشست هایی در اتاق های فکر سامانه های امنیتی و مدیریتی کشور و نیز مراکز فرهنگی برگزار شود در این مورد تصمیم گیری های جدی انجام و عملیاتی شود. عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس