وقوع فتنه بعثی-تکفیری در عراق و تلاش دشمنان برای تبدیل آن به نزاع شیعه و سنی در این کشور با هوشیاری مراجع شیعیان و اهل سنت جهان اسلام ناکام ماند تا بسیج میلیونی برای مقابله با داعش شکل بگیرد. گزارش ویژه مشرق به فتاوای علمای شیعه و سنی کشورهای اسلامی در مقابله با تروریست‌ها پرداخته است.

گروه گزارش ویژه مشرق - ظرف روزهای گذشته عراق با بحران حمله گروه تکفیری داعش به مناطق شمالی خود روبرو گردیده که رویای تسلط بر بغداد و تشکیل "دولت اسلامی عراق و شام" را در سر خود دارند. گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام که به اختصار داعش نامیده می شود یکی از خطرناکترین گروه های سلفی است که تا پیش از این اقدامات خود را در جبهه سوریه دنبال می کرد اما با تغییر استراتژی روند تحرکات خود را هم اکنون در عراق متمرکز نموده است.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری ها+تصاویر و فیلم

پرچم گروه تکفیری داعش

رهبر این گروه ابراهیم عواد ابراهیم البدری السامرایی معروف به ابوبکر البغدادی و تعداد اعضای اصلی و آموزش دیده آن در حدود 18 هزار نفر و همراه با سایر مزدوران این گروهک تا 70 هزار نفر تخمین زده می شود. هدف ترویست های داعش تشکیل خلافت و حکومت اسلامی است که مرزهای آن جغرافیای سوریه ، لبنان، عراق، فلسطین، اردن و حتی کویت را نیز در بر می گیرد.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری ها+تصاویر و فیلم

مرزهای دولت خیالی داعش

گروه داعش با جنایات بی‌رحمانه خود حالتی از وحشت را در میان مردم بی پناه ایجاد نموده و با تبانی با فرماندهان وابسته به رژیم بعث که در میان ارتش عراق نفوذ دارند در اندک زمانی توانست شهر موصل را به تصرف خود درآورد.


چگونگی شکل گیری گروه تروریستی داعش و برخی جنایات آن

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری ها+تصاویر و فیلم

سوزاندن اجساد توسط اعضای گروه داعش

از سایر گروه هایی که در کنار داعش در حال نبرد در عراق هستند می توان به افسران گارد، ارتش و اطلاعات رژیم صدام، گروهک جیش المجاهدین، نقشبندیه، گروهک الجیش الاسلامی، گردان های انقلاب عشرین و ارتش انصار السنه اشاره نمود.

در اثر تشدید فعالیت های گروه های مسلح در شمال عراق مراجع دینی از جمله آیت الله سیستانی برای مهار فعالیت های تخریبی این جریان تروریستی فتوای مقابله (دفاع) کفایی صادر کرده و از مردم خواستند تا به ارتش و دولت عراق کمک کنند.

در پی صدور این فتوا موجی از استقبال و شور مبارزه با داعش در میان مردم عراق شکل گرفت که بر اساس آخرین اخبار تاکنون بالغ بر یک میلیون نفر آمادگی خود را برای پیوستن به ارتش و نیروهای امنیتی عراق اعلام داشته اند.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری ها+تصاویر و فیلم

همچنین در لبیک به صدور این فتوا برخی دیگر از علمای شیعی نیز واکنش نشان دادند. آیت‌الله سید مرتضی قزوینی از علمای بزرگ نجف، سیدعمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، یحیی الناصری استاندار ذی‌قار، شیخ محمد مهدی الناصری امام جمعه ناصریه، شیخ جلال‌‌الدین صغیر در پاسخ به درخواست آیت الله سیستانی برای مقابله با گروه داعش و واجب كفایی خواندن آن، سلاح به دست گرفتند.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری ها+تصاویر و فیلم

لبیک شیخ مرتضی قزوینی از علمای بزرگ نجف به فتوای آیت الله سیستانی

حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف نیز در جمع جوانان اعزامی برای جنگ با تروریست های داعش که پس از صدور فتوای جهاد از سوی حضرت آیت الله سیستانی به صورت داوطلبانه ثبت نام کردند، دفاع از عراق و مقدسات را دفاع از اسلام دانست. وی تصریح کرد: کسانی که در این جنگ به شهادت می رسند در بالاترین مرتبه شهادت قرار دارند، زیرا شرایط، چالش و هجمه رسانه سنگینی علیه مردم عراق به راه افتاده است.


سخنگوی گروه داعش تسویه حساب اصلی این گروه را در کربلا و نجف می داند نه در شهر های دیگر عراق

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری ها+تصاویر و فیلم

عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در لباس رزم

اما واکنش ها نسبت به اقدامات داعش تنها محدود به جریانات و علمای شیعی نشده بلکه علمای اهل سنت نیز از اعمال وحشیانه این گروه تکفیری اعلام برائت نموده اند. در ادامه مروری به بیانیه ها و اظهارات علمای اهل تسنن در نقاط مختلف جهان اسلام در این خصوص خواهیم داشت.


علمای اهل تسنن عراق

  • جمعیت علماء العراق

جمعیت "علماء العراق" در استان بصره، اهل سنت عراق را در حرف و عمل در مقابل گروه تروریستی داعش و در کنار تمامیت ارضی عراق دانست.

شیخ محمد امین، از اعضای این جمعیت، گفت: امروز عراق مورد هجمه تکفیری‌های گمراه قرار گرفته و سعی دارد، بخشی از عراق را به خود اختصاص داده و تروریسم را در عراق و کشورهای عربی، توسعه دهند.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری ها+تصاویر و فیلم

شیخ محمد امین

این عالم اهل سنت عراق، تأکید کرد: هرکسی که این جماعت تروریستی را به اهل سنت مربوط بداند، قطعا متوهم است.

شیخ محمد امین، در تأکید بر عدم ارتباط این گروهک تروریستی با اهل سنت ادامه داد: چگونه این گروه می‌تواند از اهل سنت باشد و چگونه می‌توان کارهای داعش را انقلاب اهل‌سنت دانست، در حالیکه در موصل، بسیاری از اهل سنت را کشتند و آواره کردند.

این عالم سنی، اهل تسنن عراق را در کنار ارتش و نیروهای امنیتی دانست که در برابر داعش و هرکسی که بخواهد عراق را تجزیه کند، خواهند ایستاد و ادامه داد: هر زمانی که ارتش از ما بخواهد لباس روحانیت را کنار گذاشته و جامه رزم بر تن کنیم، ما آماده هستیم.

شیخ "خالد الملا" رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق نیز در فتوایی از مردم عراق خواست که در مقابل حملات گروه داعش سلاح به دست گرفته و از هویت ملی خود دفاع نمایند.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری ها+تصاویر و فیلم

شیخ خالد الملا

وی در مصاحبه ای اظهار داشت که از سخنان یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین که اتفاقات به وقوع پیوسته در عراق را انقلاب مردمی توصیف نموده متعجب نگشته است چون که این شخص در کنار حق قرار نگرفته و در جبهه باطل قرار دارد، زیرا مشروعیت عالم دینی هنگامی که ابزاری برای فتنه شود از بین خواهد رفت.

خالد الملا پرسید: چرا اتحادیه علمای مسلمان از اعمال وحشیانه داعش مانند تجاوز به زنان و بریدن سرها و اعدام جمعی شهروندان انتقاد نمی کند.

خالد الملا تاکید کرد که آیت‌الله سیستانی به وی پیغام داده است، اهل سنت از خود ما هستند و نه برادران ما.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری ها+تصاویر و فیلم

شیخ خالد الملا همچنین از فتوای آیت‌الله سیستانی در مقابله با گروه داعش حمایت نموده و ایشان را مرجعی برای تمام مردم عراق توصیف نمود.

الملا طی سخنانی که در شبکه‌های تلویزیونی پخش شد از اقدام مرجع عالی‌قدر شیعیان آیت‌الله سید علی سیستانی و سوق دادن عراقی‌ها در جهت دوری از رفتارهایی که وحدت ملت را مورد هدف قرار می‌دهد، حمایت کرد.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری ها+تصاویر و فیلم

یوسف قرضاوی پدرخوانده تکفیری‌ها

الملا افزود، داعش در حال انجام اقدامات ضد بشری در نقاط مختلف عراق است، از سوی دیگر برخی از رسانه‌های مغرض و خائن سعی دارند تا فتنه‌هایی را در عراق به راه بیاندازند، وی تاکید کرد که عراق به سوی جنگ داخلی نخواهد رفت.

اتحادیه جهانی علمای مسلمین مستقر در دوحه قطر،‌ که ریاست آن با قرضاوی است، با "انقلابی" خواندن اعضای داعش فتوای آیت‌الله سیستانی را مورد انتقاد قرار داده و آن را یک "انقلاب علیه اهل تسنن" خواند.

در بیانیه اتحادیه که یوسف قرضاوی آن را امضاء کرده،‌ ادعا شده است: "فروپاشی کامل نیروهای نظامی، امنیتی و پلیس در عراق از "هیچ" به وجود نیامده و تنها می‌توان علت آن را انقلابی مردمی دانست."

شیخ "احمد الکبیسی" از علمای اهل تسنن عراق نیز بر لزوم ایستادگی همگانی در برابر گروه تروریستی داعش در این کشور تأکید کرد. وی افزود: همه ملت عراق باید در برابر گروه دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) بایستند و اجازه تحقق اهداف این گروه را ندهند.

وی با صدور فتوایی جنگ با داعش را یک وظیفه شرعی برای همه مسلمانان دانست و از همه سیاستمداران عراقی خواست در شرایط کنونی اختلافات خود را کنار بگذارند و داعش را از سرتاسر عراق بیرون برانند.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری ها+تصاویر و فیلم ///ویرایش//

شیخ احمد الکبیسی

وی در جای دیگر در خصوص جریانات وهابی اظهار می دارد: وهابیون و سلفی‌هایی در لیبی هستند که 150 ماشین را با افراد مسلح برای سرکوب تعلیم قرآن در هر شکل آن، اجیر کرده‌اند و این دشمنی با اهل خداست. وی می افزاید: این وهابیون با این ادعا که این افراد بدعت گزار هستند بر آنها یورش می‌برند و این مستوجب لعنت است و این افراد شامل شفاعت رسول اکرم (ص) هم نیستند.


  • اداره های اوقاف سنی عراق

شیخ "محمود الصمیدعی" رییس اداره اوقاف اهل تسنن عراق هم در اظهاراتی، با دعوت برای برگزاری نشستی ملی جهت بررسی اوضاع امنیتی و رسیدن به دیدگاهی مشترک، بر ضرورت پاسداری از تمام اماکن مقدس و زیارتی و مراقد امامان و مقدسات اسلامی تاکید کرد.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری ها+تصاویر و فیلم ///ویرایش//

اداره‌های اوقاف سنی و شیعه در استان بابل عراق نیز در بیانیه مشترکی از فتوای مرجعیت شیعیان و شورای فقهی اهل تسنن درباره پشتیبانی از نیروهای مسلح، حمایت کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است: با توجه به شرایطی که کشور عزیزمان با آن روبرو شده است؛ و با توجه به شرایط تاریخی کنونی که حملات شدید باندهای کوردل و تکفیری داعش با حمایت و پشتیبانی باقیمانده‌های رژیم صدامی بعث به هدف تجزیه کردن عراق و فتنه‌انگیزی بین فرزندان این سرزمین، عراق را هدف قرار داده است؛ صادقانه و قاطعانه به ندای میهن و فتوای مرجعیت شیعه و شورای فقهی سنی لبیک می‌گوییم.

در بخش دیگری از این بیانیه تأکید شده است: ما حمایت و پشتیبانی خودمان را به صورت زبانی و عملی و با داوطلب‌شدن در صفوف نیروهای مسلح برای مقابله با دشمن مشترک، اعلام می‌کنیم؛ ما به عنوان شیعیان و اهل تسنن با یکدیگر متحد هستیم و به صورت مشترک در برابر همه توطئه‌هایی که یکپارچگی میهن را هدف قرار داده، و به دنبال تجاوز به نوامیس ما و هتک حرمت مقدسات ما هستند، ایستاده‌ایم.


لبیک مردم کربلا در جهاد بر علیه داعش

اداره اوقاف اهل تسنن در بصره نیز از جوانان اهل سنت خواست تا در مبارزه بر علیه نیروهای داعش به ارتش این کشور ملحق شوند. مدیر اوقاف شهر بصره شیخ محمد بلاسم در سخنانی اظهار داشت: ما در کنار نیروهای مسلح عراق در مبارزه با داعش خواهیم ایستاد، وی همچنین اشاره داشت که تاکنون درخواست های متعددی از سوی عشایر اهل سنت عراق در منطقه بصره برای پیوستن به ارتش این کشور دریافت نموده است.

اداره اوقاف اهل سنت در مناطق جنوبی عراق نیز بر حمایت قاطع خود از نیروهای امنیتی در جنگ با گروه تروریستی داعش تاکید کرد.

در بیانیه اوقاف اهل سنت آمده است امنیت عراق و حفظ آن یک وظیفه شرعی است و آنچه در موصل رخ داد، هرگز آن را فرمانبردار و تابع تروریسم سیاهی که هرگز خیر ملت عراق را نمی خواهد، نخواهد کرد.

  • هیئت علمای مسلمین بصره

هیئت علمای مسلمین بصره نیز همراه با سایر گروه ها و علمای اهل تسنن عراق، در بیانیه ای از مردم این کشور خواست تا برای مقابله با گروه های تکفیری با یکدیگر متحد شوند. در این بیانیه از ابتکار مراجع دینی عراق در دعوت از مردم برای پیوستن به ارتش این کشور تقدیر شده است.


حمایت علمای اهل سنت عراق از اقدامات ارتش در سرکوب داعش 

علمای اهل تسنن مصر

"مختار جمعه" وزیر اوقاف مصر طی بیانیه ای، در مورد حوادث اخیر عراق اظهار داشت: گروهی مثل گروه تروریستی داعش نمی‌تواند یک ‌دفعه و بدون حمایت قدرت‌های بین المللی شکل گرفته باشد.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری‌ها+تصاویر و فیلم ///ویرایش//

مختار جمعه وزیر اوقاف مصر

وی ضمن انتقاد از برخی احزاب و قدرت‌ها که برای تأمین و حفظ منافع خود در پی برهم زدن اتحاد و انسجام بین ملت‌های عربی و ثبات امنیتی جهان عرب هستند، تصریح کرد: این نیروها و قدرت‌ها در تلاش برای ایجاد شعبه ها و توسعه گروهک‌های خود هستند.

مختار جمعه در ادامه خاطر نشان ساخت: این احزاب و به‌ خصوص آن دسته از گروه‌هایی که از دین به‌ عنوان یک پوشش سوء استفاده می‌کنند، با حمایت از این گروه‌های تروریستی ارزیابی اشتباهی کردند و نسبت به صدای انسان‌های عاقلی که همواره تأکید می‌کنند تروریسم دین و میهن و مردم نمی‌شناسد، بی‌توجهی کردند.

دار الافتای مصر هم در فتوایی وابستگی به داعش را حرام دانسته و گفته است که این گروه سعی دارد چهره اسلام را در جهان مخدوش کند.

"ابراهیم نجم" سخنگوی رسمی دارالافتای مصر، در مصاحبه با رسانه‌ها پیوستن به گروه تروریستی داعش را حرام اعلام کرد و گفت: آن‌ چیزی که ما از داعش در کشورهای عراق و سوریه، شاهد هستیم، پدیده‌ای است که در خدمت دشمنان اسلام قرار دارد.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری‌ها /// حرکت علمای تشیع و اهل سنت جهان اسلام در مقابله با فتنه بعثی-تکفیری+تصاویر و فیلم ///ویرایش//

ابراهیم نجم سخنگوی دارالافتای مصر: داعش در خدمت دشمنان اسلام قرار دارد 

این شخصیت برجسته اهل سنت مصر، گروه تروریستی داعش را عامل گمراهی جوانانی دانسته است که به اسم دین در حال کشتار و ویرانی در کشورهای اسلامی هستند.

سخنگوی رسمی دارالافتای مصر، افزود: گروه داعش، در فهم آیات و احادیث به خطا رفته و در استنباط احکام شرعی گمراه شده‌اند.

"شیخ احمد کریمه" استاد شریعت اسلامی دانشگاه الازهر نیز در واکنش به اقدامات داعش در عراق و همچنین سخنان یوسف قرضاوی اظهار داشت: موسسه موسوم به اتحادیه جهانی علمای مسلمان نماینده واقعی علمای مسلمان نیست. وی در ادامه افزود: یوسف قرضاوی، مفتی قطری مصری‌الاصل تریبون آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

شیخ کریمه گفت: آن چه که عناصر تروریستی تکفیری بعثی و القاعده در عراق انجام می‌دهند اقدامی تروریستی است. وی افزود: ما بارها درباره جنایت تخریب و انهدام ضریح و نبش قبر افراد صالح هشدار داده‌ایم.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری‌ها /// حرکت علمای تشیع و اهل سنت جهان اسلام در مقابله با فتنه بعثی-تکفیری+تصاویر و فیلم ///ویرایش//

شیخ احمد کریمه استاد دانشگاه الازهر: قرضاوی تریبون آمریکا و رژیم صهیونیستی است

شیخ کریمه هم با اشاره به شیوخ وهابی و جهالت تکفیری‌ها اینگونه بر خطرات این گروه‌ها مهر تأیید می‌زند: اسلام زیر قدم‌های برده‌داری فکری و تعصب مذهبی در حال نابودی است.


علمای اهل تسنن ایران

علمای اهل سنت ایران نیز دربیانیه‌های مختلفی اقدامات داعش در عراق را محکوم کردند. 

آخوند "گلدی کمالی" عضو شورای فتاوی اهل سنت خراسان شمالی با محکوم کردن اعمال وحشیانه گروهک داعش در کشتار مسلمانان بیگناه در عراق می‌گوید این حرکات که مصداق فساد در زمین است قلب هر انسان بخصوص مسلمانان را آزار می‌دهد.

به گفته آخوند کمالی، اگر مردم عراق در عمل به حکم علمای شیعه و سنی خود دست به دست هم داده و با اتحاد با دولت و ارتش آن کشور وارد صحنه شوند این گروهک تروریستی همانند سوریه، در عراق نیز شکست خواهد خورد.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری‌ها /// حرکت علمای تشیع و اهل سنت جهان اسلام در مقابله با فتنه بعثی-تکفیری+تصاویر و فیلم ///ویرایش//

آخوند گلدی کمالی عضو شورای فتاوی اهل سنت خراسان شمالی

علما و روحانیون اهل سنت کردستان نیز در بیانیه‌ای اظهار داشتند: اقدامات گروه تروریستی داعش در هتک حرمت به مقدسات اسلامی و کشتار وحشیانه مردم مسلمان عراق، پس از شکست های پی در پی شان از ملت و دولت مقاوم سوریه، نشان از آن دارد که ارباب ظلم و جور، این بار چراغ فتنه را در کشور مسلمان عراق روشن ساخته و بوسیله نوکران داعشی خود و برخی دولت های وابسته و مرتجع منطقه، ضمن اختلاف افکنی بین مسلمین، چهره ای زشت و سفاک از اسلام را در معرض دید افکار عمومی جهان قرار می دهند تا به خیال خود، از نفوذ نور اسلام در جانهای شیفته بشریت جلوگیری کنند.

"ماموستا ملا عبدالقادر بیضاوی" امام جمعه اهل سنت ارومیه نیز در واکنش به حمله اخیر به عراق گفت: گروهک تروریستی داعش سند مسلمان‌ستیزی استکبار جهانی است.

وی اظهار داشت: استکبار با تربیت گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به عناوین مختلف سعی در قتل عام کردن مسلمانان کرده است که نمونه‌های بارز آن را در کشورهای مسلمان می‌توان دید.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری‌ها /// حرکت علمای تشیع و اهل سنت جهان اسلام در مقابله با فتنه بعثی-تکفیری+تصاویر و فیلم ///ویرایش//

ماموستا ملا عبدالقادر بیضاوی

ملا بیضاوی گفت: اعمال وحشیانه گروهک تروریستی داعش، مخالف شرع مقدس اسلام است.

"مولوی عبدالغنی دهانی" از علمای برجسته اهل سنت زاهدان نیز در همین رابطه گفته است: تمام علمای اهل سنت و شیعه عراق ضمن تبری جستن از گروه داعش اعلام کردند مبارزه با تروریست‌های این گروه وظیفه ملی و شرعی است.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری‌ها /// حرکت علمای تشیع و اهل سنت جهان اسلام در مقابله با فتنه بعثی-تکفیری+تصاویر و فیلم ///ویرایش//

مولوی عبدالغنی دهانی از علمای برچسته اهل سنت زاهدان

وی ادامه داد: داعش نه نماینده اهل سنت است نه شیعه، بلکه تروریست های این گروه مسلمانان را هدف قرار داده‌اند.


علمای اهل تسنن فلسطین

رئیس "تجمع علمای فلسطین" شیخ "نمر زغموط" در سخنانی اظهار داشت: آمریکا داعش را به افغانستان، سوریه و عراق آورد. وی در ادامه سخنان خود افزود: گروه تروریستی داعش، خوارج عصر حاضر هستند و هدف آنها تفرقه افکنی بین امت اسلامی و خدمت به اهداف آمریکا و صهیونیسم جهانی است.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری‌ها /// اتحاد علمای تشیع و اهل سنت جهان اسلام در مقابله با فتنه بعثی-تکفیری+تصاویر و فیلم ///ویرایش//

وی افزود: آمریکایی‌ها این تروریست‌ها را به افغانستان بردند و سپس آنها را به کشورهای عربی به ویژه سوریه و عراق آوردند از این رو آنها غده‌ای سرطانی برای آینده اسلام هستند؛ به اعتقاد من امت اسلامی آگاه است و این تروریست‌های تکفیری در بین امت اسلامی، جایی ندارند.


علمای اهل تسنن لبنان

شیخ "ماهر حمود" امام جماعت مسجد قدس در شهر صیدای لبنان نیز با انتقاد از اظهارات قرضاوی در حمایت از گروه داعش؛ سخن او را بی ارزش دانست.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری‌ها /// اتحاد علمای تشیع و اهل سنت جهان اسلام در مقابله با فتنه بعثی-تکفیری+تصاویر و فیلم ///ویرایش//

شیخ ماهر حمود در کنار سید حسن نصرالله

این عالم اهل سنت در سخنانی در خصوص گروه‌های تکفیری و انحراف آنان اظهار می‌دارد: مرجع این تروریست‌ها هوی و هوس و شیخشان اینترنت است؛ شیخ این تکفیری‌ها، کوته عقلانی هستند که مطابق با هوی و هوس فتوای کشتار و تکفیر آن‌هم به این روش‌های وحشتناک را صادر می‌کنند.

وی در ادامه می‌افزاید: نباید نقش بسیار پررنگ تفکر وهابیت و سعودی را کم بشماریم، چه بخواهیم و چه نخواهیم تاثیر سعودی بر گروه‌های افراطی اسلام‌گرا بسیار زیاد است و همه این گروه‌ها در راه کسب رضایتش هستند. گروه‌های سلفی قدرت استنباط متون شرعی را ندارند ، سلفی معتقد است تفکر شیعه صحیح نیست و به تبع همین عقیده تمام اعمالش نیز رد شده می‌باشد؛ بنابراین اقدامات خود بر علیه شیعه را حق می‌داند.

شیخ "عبدالناصر جبری" رئیس دانشگاه دعوت اسلامی لبنان نیز با تاکید بر مقابله با جریان تکفیری داعش، حفظ وحدت جوامع اسلامی را وظیفه دولت ها واحزاب و همه مردم برشمرد و افزود: عملکرد این گروه‌های تکفیری مانند گروه داعش به طور کامل مغایر با اسلام است و مردم وظیفه دارند با همه امکانات با این پدیده خطرناک مقابله کنند تا امت اسلامی در اسرع وقت از خطر این گروه‌ها رهایی یابد.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری‌ها /// اتحاد علمای تشیع و اهل سنت جهان اسلام در مقابله با فتنه بعثی-تکفیری+تصاویر و فیلم ///آماده انتشار//

شیخ عبدالناصر جبری رئیس دانشگاه دعوت اسلامی لبنان

وی درباره تکفیر و اقدامات تروریست‌ها که به نام تکفیر برضد مسلمانان انجام می‌دهند می‌گوید: تکفیر از سنت پیامبر(ص) نیست، پیامبر(ص) می‌فرماید هرکس بگوید «لا اله الا الله محمد رسول الله» خون، مال و عرض او مصون است.

شیخ عبدالناصر جبری می‌افزاید: آمریکا سعی می‌کند به وسیله گروه‌های تکفیری منطقه را به آتش بکشد، امروزه تکفیر فقط در محدوده فکر و اندیشه نیست و در عراق سوریه و لیبی به طرف قتل و کشتار بی‌گناهان رفته‌اند و تکفیری‌ها از طرف شیطان بزرگ، آمریکا حمایت می‌شوند.

شیخ "زهیر جعید" عضو شورای رهبری جبهه عمل اسلامی لبنان هم در خصوص اقدامات داعش گفت: اقدامات این جریان تروریستی هیچ ارتباطی با دین اسلام ندارد.

تشیع و اهل سنت؛ امت واحده در مقابله با تکفیری‌ها /// اتحاد علمای تشیع و اهل سنت جهان اسلام در مقابله با فتنه بعثی-تکفیری+تصاویر و فیلم ///آماده انتشار//

جمع‌بندی

واکنش‌های علمای اهل تسنن در سرتاسر جهان اسلام از مصر و فلسطین گرفته تا عراق، لبنان و ایران در کنار علمای شیعه نسبت به اقدامات وحشیانه گروه‌های تکفیری نشان‌دهنده وحدت امت اسلامی در مقابله با تفکرات فرقه ضاله وهابیت و تکفیری‌هاست. اتحادی که باید آن را پاس داشت و با کنار گذاردن اختلاف نظرهای جزئی، به جنگ دشمن اصلی ایجادکننده این گروه‌ها و جریان‌ها یعنی امریکا و رژیم صهیونیستی و بازوهای اجرایی آن‌ها در جغرافیای جهان اسلام رفت.


منابع و مآخذ:

http://www.alsumaria.tv/news/103159/

http://www.alsumaria.tv/news/103083

http://www.alkawthartv.ir/content/asset_publisher/aIu9gsXmV8u5/content/id/435021?

http://iraq.shafaqna.com/topnews/item/40201

http://www.rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=209500

http://wwww.alforatnews.com/modules/news/article.php?storyid=56776

http://www.alfayhaa.tv/Details.aspx?id=29050

http://www.rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=209867

http://www.dmsonnat.ir/News/24871/

http://www.rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=209603

http://www.alalam.ir/news/1603459

http://www.irinn.ir/news/55686/

http://www.shia-news.com/fa/news/64044/

http://www.abna.ir/persian/institute/archive/2014/06/12/615442/story.html

http://www.shia-news.com/fa/news/50623/

http://www.yjc.ir/fa/news/4875862/

www.shia-news.com/fa/news/49758/

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/317491/

http://dana.ir/News/100088.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • اهوازی ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    امثال قرضاوی و.....سایر الاغهای دیگر را باید تحویل دادگاههای جنایت علیه بشریت داد.
  • حسین ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    هیچ چیز حیاتی تر از اتحاد علما و اعلام انزجار علمای اهل سنت و شیعه از جنایت داعش نیست ،از اخبار و تیترهایی که رسانه‌‌های غربی مثل BBC میزنن باید فهمید که اینها اتحاد علما و مسلمین را نشانه رفتند باید برای تمامی‌ مسلمین از هر مذهبی‌ روشن کرد که گروه‌های تکفیری و وهابی مثل داعش نه به اهل سنت و نه به شیعیان رحم نخواهند کرد و تنها گروهی که به اون وفادار هستند هم مسلکان و جنایت کارانی مثل خود اونها هستند
  • اهوازی ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    ایران باید نوع گفتمان را در رسانه ها تغییر دهد.گفتمان شیعه و سنی و کرد گفتمان ناقصی است.بیشتر کردهای عراق سنی مذهب هستند که ریاست جمهوری و وزارت خارجه و...... را در عراق در کنترل دارند.کردهای شیعه هم بنا به فتوای حضرت آیت الله سیستانی آماده جهاد شدند.
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • دانشجوي تاريخ ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    اول سخنانش را گوش فرا بده. بعد مبناي ان را تجزيه و تحليل كن. در انتها پاسخش را بده. وگرنه استفاده از سلاح همان كاري است كه داعش انجام مي دهد.
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    از سایر گروه هایی که در کنار داعش در حال نبرد در عراق هستند می توان به افسران گارد، ارتش و اطلاعات رژیم صدام، گروهک جیش المجاهدین، نقشبندیه، گروهک الجیش الاسلامی، گردان های انقلاب عشرین و ارتش انصار السنه اشاره نمود. خبر قبلتر گفته بودید که نقشبندیه همراهی با داعش رو نپذیرفته! حالا یه چیز دیگه مینویسید، ضمن توجه به متن خبرهاتون، دشمن رو خیلی هم بزرگ جلوه ندیدش
  • امیرسجاد ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    دانشجوی تاریخ که احتمالا فقط تاریخ عبدالعزیز رو خوندی جفنگیات این مردک صهیونیست گوش همرو کر کرده شما اگه خواب بودی نشنیدی مطمئن باش ما هم شنیدیم هم تفش کردیم تحلیلای داعشی ول نده از خودت
  • اميررضا ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    اي كاش مولوي عبدالحميد هم از داعش اعلام برائت مي كرد و باعث اتحاد بيشتر اهل سنت و شيعه در ايران ميشد.
  • جواد ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    خداوكيلي چرا مولوي عبدالحميد هيچ وقت عليه تكفيري ها چه در ايران يا عراق و سوريه اعلام برائت نميكنه ؟؟؟چرا؟؟؟
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    الجنابی در مصاحبه‌ای با روزنامه الرأی کویت، درباره اینکه چه گروه‌هایی با داعش در عراق همکاری می‌کنند، گفت: عناصر نقشبندیه و «جیش المجاهدین» و «الجیش الاسلامی» در عملیات‌های «دولت [اسلامی در عراق و شام]» شرکت دارند. الجنابی در پاسخ به این سوال که داعش با بعث دارای اختلافاتی است گفت: عناصر نقشبندیه و بعث عراق با بعث در سوریه کاملا فرق دارند... اما در خصوص عزت ابراهیم الدوری (معاون سابق صدام) باید بگویم که او با ما علیه یک هدف همکاری می‌کند و تا امروز رفتار مشکوکی از او سر نزده است اما دست برتر، دست دولت [اسلامی عراق و شام] است.
  • عمار ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    واقعا ارتش عراق خیلی بی عرزه است شش ماه تمام نتوانست الانبار و فلوجه را پاک سازی کند حالا می خواد با این همه خیانت موصل و تکریت را پاک سازی کند چاره کار فقط حاج قاسم است ... کجایی ای مالک اشتر...
  • اميررضا ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    به نظر من يه حركت گسترده اينترنتي با عنوان "درخواست از مولوي عبدالحميد جهت اعلام برائت از تروريستهاي داعش" راه اندازي بشه تا ان شاء الله به گوش اين عالم محترم اهل سنت برسه.
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    اگر مسلمانان با هم متحد نشوند و شر ظالمین را از سر خود کوتاه نکنند دشمنان به کم راضی نیستند و هر روز جنایتی و جنگی برای انان پیش می اورند و کشورهایشان را ویران می کنند.
  • سامان ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    خوب شد داعش اومد تا شما به فکر وحدت میان سنی و شیعه بیافتید. ریشه تمام عقب افتادگی های جهان اسلام افراط گرایی است برادر عزیز. روشهای شما هم که فکر می کنید فقط شما مسلمان هستید و شما تشخیص می دهید چی خوبه یا نه عاقبتش می شه داعش . هر کس ایران را دوست داره، نگران وضعیت جهان اسلامه باید از هر گونه اختلاف، کینه ورزی، قدرت طلبی و تحمیل عقیده خود بر دیگران پرهیز کنه در غیر اینصورت آخرش میشه داعش. شهامت داری کامنت رو حذف نکن
  • سیب کال ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    احسنت به این همدلی میان شیعه و سنی . انشاالله به زودی ریشه این علف های هرز از جهان اسلام به کلی کنده بشه!
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    الله مکر و حیله کفار و مشرکین رو خنثی میکنه.خوشبختانه یهود"انگلوساکسون و وهابی ها در نتیجه اعمالشون در سوریه و عراق خیلی ضرر کردن و باعث شدن شیعه و سنی با هم متحدتر بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس