کد خبر 318274
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳

بیابانکی از حضور 1260 اثر در حوزه‌های مختلف شعر و داستان در دوازدهمین جشنواره جوان سوره خبر داد.

گروه فرهنگی مشرق - نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره، با حضور دبیر هنری و اجرایی جشنواره و اهالی مطبوعات، امروز 25 خردادماه در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، سعید بیابانکی، شاعر و دبیر هنری جشنواره به بالندگی شعر و ادبیات در سال‌های پس از انقلاب اشاره و بیان کرد: ادبیات ما در سال‌های پس از انقلاب از یک رشد کمی و کیفی برخوردار بوده و ما باید ادبیات این دوره را ادبیات عصر انقلاب بدانیم. ادبیاتی که موضوع بسیاری از پایان‌نامه‌های دانشجویی بوده  و یکی از اهداف حوزه هنری هم پرداختن به ادبیات این دوره بوده است.
 
به گفته او، شاعران بسیاری از دل حوزه برآمدند شعر انقلاب را پایه‌گذاری کردند. امروز هم شاعران جوان از آنها پیروی می‌کنند و یکی از اهداف جشنواره شعر و داستان جوان سوره، پروبال دادن به جوانانی است که از انقلاب و دفاع مقدس و سبک زندگی ایرانی- اسلامی گفته‌اند وگرنه جشنواره‌های بسیاری برگزار می‌شود و وظیفه حوزه هنری برگزاری و توجه به جشنواره‌هایی است که به موضوعات مورد نظر این سازمان می‌پردازند.
 
بیابانکی از حضور 1260 اثر در حوزه‌های مختلف شعر و داستان در دوازدهمین جشنواره جوان سوره خبر داد و افزود: در این دوره ، مطابق آمار موجود، هزار و 260 اثر در حوزه‌های مختلف شعر و داستان از 377 داستان‌نویس و شاعر به دبیرخانه ارسال شده است. تمامی این آثار از نویسندگان زیر 30 سال بوده است. براساس تعداد نفرات شرکت‌کننده در این جشنواره، در بخش داستان کوتاه بزرگسال 144 نفر، بخش داستان بلند بزرگسال 11 نفر، داستان کوتاه کودک و نوجوان 31 نویسنده و بخش شعر کودک و نوجوان 13 شاعر، شعر نو، نیمایی و آزاد 65 شاعر، شعر کلاسیک 90 نفر و در بخش ترانه و سرود 23 شاعر  آثار خود را ارسال کرده‌اند.
 
به گفته دبیر هنری جشنواره شعر و داستان جوان سوره، داستان کوتاه بزرگسال با 355 اثر و شعر کلاسیک با 350 اثر،  بیشترین تعداد آثار را به خود اختصاص داده اند. همچنین در بخش داستان بلند بزرگسال 21 اثر، داستان کوتاه کودک و نوجوان 63 اثر، شعر کودک و نوجوان 66 اثر، شعر نو و نیمایی 297 اثر و ترانه و سرود 107 اثر به دبیرخانه ارسال شده است.

بیابانکی افزود: تعداد خانم‌های شرکت‌کننده در این دوره جشنواره 183 نفر و تعداد آقایان 194 نفر بودند. بیشترین آثار از استان تهران و کمترین آثار از استان خراسان شمالی به دبیرخانه ارسال شده است. استان سیستان و بلوچستان نیز اثری به دبیرخانه این دوره ارسال نکرده است.
 
بیابانکی، یکی از ویژگی‌های جشنواره دوازدهم را استفاده از داوران مختلف از سراسر کشور بوده دانست و افزود: ما از داواران در سراسر کشور بهره بردیم  تا از این طریق بتوانیم از ظرفیت‌های تمامی استان‌ها استفاده کنیم. براساس نظر داوران 92 اثر در بخش نهایی حائز امتیاز لازم شدند که بر مبنای آمار داستان کوتاه بزرگسال 21 اثر، داستان بلند بزرگسال یک اثر، داستان کودک و نوجوان پنج اثر، شعر نو و نیمایی 20 اثر، کلاسیک 28 اثر و بخش ترانه و سرود 10 اثر به مرحله نهایی راه یافته است.
 
شاعر مجموعه«چقدر پنجره» با اشاره به داوران جشنواره شعر و داستان جوان سوره گفت: در بخش شعر نو سیدعلی میرافضلی، محمدکاظم علی‌پور، محمدرضا عبدالملیکان و مصطفی علی‌پور، در بخش شعر سنتی غلامرضا طریقی، قربان ولیئی، یوسفعلی میرشکاک، خسرو احتشامی و محمود حبیبی کسبی داوری آثار را برعهده دارند. در بخش ترانه نیز بررسی آثار برعهده ابراهیم اسماعیلی، اهورا ایمان و عباس محمدی واگذار شده است. حسین فتاحی، شهرام شفیعی و ابراهیم حسن‌بیگی نیز داوری بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان را برعهده داشته‌اند. در بخش شعر کودک و نوجوان نیز عرفان نظرآهاری، رودابه حمزه‌ای و غلامرضا بکتاش و در بخش داستان کوتاه و بزرگسال نیز احمد دهقان، محمدعلی علومی و محمدعلی قاسمی بررسی و ارزیابی را برعهده داشته‌اند.
 
وی در پایان یادآور شد: افتتاحیه در روز اول تیر ماه برگزار خواهد شد. دبیر هنری جشنواره از برپایی کارگاه‌های شعر و داستان در بخش کودک و بزرگسال خبر داد و افزود: کارگاه‌های شعر و داستان با حضور محمدعلی علومی، احمد دهقان، عرفان نظرآهاری، افسانه شعبان‌نژاد، حسین فتاحی و محمدرضا عبدالملکیان برپا می‌شود. مراسم افتتاحیه اول و اختتامیه دوم تیرماه است. مبلغ کل جوایز هم به 40 میلیون تومان می‌رسد.
 
بیابانکی، همچنین از انتشار کتابی با عنوان «ارمغان آبیدر» خبر داد و افزود: در این کتاب شعر و داستان‌های برگزیده جشنواره یازدهم که در سنندج برگزار شد، گرد آمده است. آثار برگزیده امسال با یادداشت‌هایی از داوران جشنواره دوازدهم نیز در قالب یک کتاب منتشر می‌شود.
 
پس از آن عباس سالارزاده، مدیر حوزه هنری استان کرمان و دبیر اجرایی جشنواره شعر و داستان جوان سوره گفت: از آذر ماه سال گذشته پیشنهاد برگزاری این دوره جشنواره از سوی حوزه هنری استان کرمان ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت. کرمان در طول تاریخ همواره مرکز پرورش ادیبان و دانشمندان بزرگی همچون عماد فقیه کرمانی، خواجوی کرمانی، ابراهیم باستانی پاریزی، عبدالحسین و همایون صنعتی، فرهاد ناظرزاده کرمانی، احمدرضا احمدی، هوشنگ مرادی کرمانی و... بوده است.
 
وی ادامه داد: افتتاحیه ساعت 9:30 روز اول تیر ماه در تالار ترنج استان کرمان برگزار می‌شود که در آن از سه تن از شخصیت‌های ادبی استان مانند محمدعلی علومی، افسانه شعبان‌نژاد و محمد شریفی آباد تقدیر خواهد شد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس