کد خبر 317797
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶

کامران لنکرانی عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: حدود ۵۰ درصد زایمان‌ها در کشور به روش سزارین انجام می‌شود. در دوره‌های آموزشی، دستیاران آن قدر که با سزارین سرو کار دارند با زایمان طبیعی مواجه نمی‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، کامران باقری لنکرانی عضو فرهنگستان علوم پزشکی، گفت: بر اساس استاندارد حدود 15 درصد زایمان‌ها نیاز به سزارین دارند و این در حالی است که به طور متوسط 46 درصد زایمان‌ها در ایران به صورت سزارین انجام می‌شود که در مناطق و بیمارستان‌ها‌ی مختلف یکسان نیست و در برخی از بیمارستان‌ها تمامی زایمان‌ها و در برخی مناطق کشور بیش از 60 درصد زایمان‌ها به صورت سزارین انجام می‌شود.

وی افزود: در مناطقی که دسترسی به بیمارستان بیشتر است آمار سزارین بالاتر است و چه بسا در برخی از شهرستان‌ها پس از استقرار متخصص زنان و زایمان آمار سزارین از 10 درصد به بیش از 50 درصد رسیده است. با استقرار متخصص زنان و زایمان در برخی استان‌ها، آمار سزارین به 50 درصد رسید

رئیس مرکز تحقیقات و سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر لزوم ایجاد محیط‌های حمایتی از زایمان فیزیولوژیک گفت: باید کیفیت زایمان طبیعی در مراکز بهداشتی درمانی ارتقا و تنوع آن افزایش یابد، توجیه و قانع کردن همسران در خصوص محاسن زایمان طبیعی نیز ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

باقری لنکرانی ادامه داد: رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی اقدامی مهم در راستای ترویج زایمان به این روش بوده اما کافی نیست و باید سایر مولفه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: برای ترویج زایمان طبیعی توسعه روش های مختلف این زایمان از جمله؛ زایمان بدون درد و زایمان در آب و همچنین حضور همسر در هنگام زایمان می‌تواند موثر باید.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌ها در این خصوص این است که در دوره‌های آموزشی دستیاران آن قدر که با سزارین سرو کار دارند با زایمان طبیعی مواجه نمی‌شوند و این نقطه ضعفی در بخشی از بیمارستان‌های آموزشی است و دستیاران زایمان طبیعی را نمی بینند.

باقری لنکرانی با اشاره به نقش موثر ماماها در این زمینه گفت: ماما ها در فیزیولوژیک نگه داشتن زایمان نقش محوری دارند و با پررنگ شدن جایگاه آنها در مراکز درمانی می توان به ترویج زایمان طبیعی کمک کرد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس