کد خبر 317791
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

چند روز بیشتر به رسیدن ماراتن کنکور باقی نمانده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، همه‌ساله با پایان یافتن فصل امتحانات مدارس، تب و تاب کنکور در جامعه داغ می‌شود و به نوعی شمارش معکوس برای بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور بین دانش‌آموزان، آغاز می‌شود.

آزمون سرنوشت‌سازی که علاوه بر دانش‌آموزان خانواده‌های آنها را هم به نوعی درگیر کرده و با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری آزمون سراسری همگی منتظر دریافت آخرین اخبار و اطلاعات درباره جزئیات، برنامه زمانبندی و آمار و ارقام رقبای خود در این جدال علمی هستند. امسال هم در حالی که حدود دو هفته به برگزاری آزمون سراسری باقی مانده، جزئیات آمار داوطلبان و تاریخ‌های برگزاری این آزمون منتشر شد تا برنامه‌ریزی یک میلیون و31 هزار و 322 نفر متقاضی برای شرکت در آزمون سراسری به شکل دقیق‌تری انجام شود.

از جمله مهم‌ترین تغییرات این آزمون برای سال جاری کاهش آمار مجموع داوطلبان کنکور 93 در مقایسه با سال گذشته به میزان 52 هزار و 249 نفر است که از سوی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد.

رقابت یک‌میلیون و 31هزار نفر

در همین باره حسین توکلی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه ثبت‌نام داوطلبان آزمون سراسری سال 93 برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه،‌ نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری،‌ مجازی و بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و همچنین برای کدرشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد، پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی در دو مرحله انجام شده، بیان داشت: با توجه به آمار ثبت‌نام‌کنندگان در هر دو مرحله، تعداد یک‌میلیون و31 هزار و 322 نفر متقاضی ثبت‌نام و شرکت در این آزمون شدند که از این تعداد  608 هزار و 852 داوطلب معادل 04/59 درصد داوطلبان زن و 422 هزار و 470 داوطلب معادل 96/40 درصد داوطلبان مرد هستند.

کنکور 93 به روایت آمار

اما آنچه برای داوطلبان مهم تلقی می‌شود به دست آوردن شناخت نسبی از اوضاع و برآورد رقبای حاضر در جلسه است. مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به آمار ثبت‌نام‌کنندگان به تفکیک گروه‌های آزمایشی گفته است: در گروه علوم ریاضی و فنی 222 هزار و 507 داوطلب، در گروه علوم تجربی 522 هزار و 833 داوطلب، ‌در گروه علوم انسانی 263 هزار و 72 داوطلب، در گروه هنر 13 هزار و 727 داوطلب و در گروه زبان‌های خارجی 9هزار و 183 داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که مجموع داوطلبان نسبت به آزمون سال 92 تعداد 52 هزار و 249 نفر، نسبت به سال 91 تعداد 34 هزار و 952 داوطلب، نسبت به سال 90 تعداد 101 هزار و 655 داوطلب و نسبت به سال 89 تعداد 255 هزار و 491 داوطلب کاهش داشته است.

توکلی با اشاره به داوطلبان علاقه‌مند به ثبت‌نام در گروه آزمایشی دوم یعنی گروه‌های هنر یا زبان‌های خارجی گفت: تعداد 43 هزار و 514 داوطلب علاقه‌مندی خود را به شرکت در گروه هنر علاوه بر گروه آزمایشی اول اعلام کرده‌اند. به گفته وی، همچنین 119 هزار و 793 داوطلب نیز علاقه‌مندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی زبان خارجی اعلام کرده‌اند.

توزیع کارت ورود به جلسه از اول تیر

این در حالی است که مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به توزیع کارت شرکت در آزمون و برگ راهنمای مربوط به ایسنا اعلام کرده است:‌ کارت شرکت در آزمون داوطلبان و برگ راهنما از روز یکشنبه اول تیرماه روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار می‌گیرد.

توکلی با بیان اینکه آزمون عمومی و اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی به طور جداگانه و هر کدام در یک نیم‌روز برگزار می‌شود، گفت: هر داوطلب برای شرکت در جلسه آزمون باید کارت همان آزمون را در اختیار داشته باشد. بنابراین داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی ثبت‌نام کرده‌اند، به ترتیب دو یا سه کارت شرکت در آزمون دریافت خواهند کرد. وی تاکید کرد: کارت شرکت در آزمون داوطلبان و برگ راهنمای مربوط از روز یکشنبه اول تیرماه 1393 روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار داده خواهد شد.

تازه‌ترین خبرها از رشته‌های خاص

برخی رشته‌های آزمون سراسری با شرایط و ضوابط خاص برگزار می‌شود که بنا بر اعلام توکلی، فهرست رشته‌های دارای شرایط خاص و شرایط و ضوابط هر رشته که به روش متمرکز در این آزمون دانشجو می‌پذیرند نیز به طور جداگانه و همزمان با توزیع کارت اینترنتی روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار داده می‌شود و در نشریه پیک سنجش روز دوشنبه دوم تیرماه نیز درج خواهد شد.

به باور وی، داوطلبان علاقه‌مند به اینگونه رشته‌ها ضرورت دارد با مطالعه دقیق اطلاعیه یادشده در صورت واجد شرایط بودن و علاقه‌مند بودن براساس ضوابط مربوط، حداکثر تا 14 تیرماه 93 نسبت به انتخاب کدرشته محل‌های بورسیه یا دارای شرایط خاص گروه آزمایشی انتخابی خود اقدام و در فرم مربوط مشخص کنند.

ثبت‌نام دوباره پیام نور

از دیگر اخباری که درباره جزئیات آزمون 93 به آن اشاره شده است امکان اعلام علاقه‌مندی برای شرکت در گزینش دانشگاه پیام نور است. به گفته مشاور عالی سازمان سنجش، داوطلبانی که در زمان ثبت‌نام آزمون موفق به اعلام علاقه‌مندی برای شرکت در گزینش دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی نشده‌اند نیز می‌توانند با پرداخت مبلغ 58 هزار ریال از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور در قسمت ویرایش اطلاعات نسبت به علامتگذاری مورد یادشده از تاریخ 2 تا 9 تیر ماه 93 اقدام کنند.

زمان برگزاری آزمون

توکلی با بیان اینکه آزمون سراسری سال 93 در صبح و بعدازظهر روزهای پنجشنبه پنجم تیر و جمعه ششم تیرماه و همچنین صبح شنبه هفتم تیرماه در364 شهرستان و بخش و 15 کشور خارجی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: آزمون داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در صبح و گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر پنجشنبه5 تیرماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی نیز در صبح و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در بعدازظهر روز جمعه ششم تیرماه و همچنین آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی در نوبت صبح روز شنبه هفتم تیرماه برگزار می‌شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس