کد خبر 31735
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۰

مدير کل ارزشيابي و نظارت سينما گفت: ما نبايد نگران تعداد محدودي از مخاطبان سينما باشيم، بايد نگران چند ميليون نفري باشيم که با سينما قهر کرده‌اند و اين مشکل از توليد آثار نشات مي‌گيرد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، برنامه «هفت» شب گذشته با حضور اميرحسين‌علم‌الهدي «سينمادار»، محمدرضا صابري «سينما‌دار و عضو شوراي صنفي نمايش»، اسماعيل مهين‌دوست «کارگردان»، حميد‌رضا پگاه«بازيگر» و فريدون جيراني«مجري کارشناس» برگزار شد.
بخش اول اين برنامه به موضوع اکران فيلم‌ها و بحث سينماداران اختصاص پيدا کرد.
صابري در خصوص اکران فيلم‌هاي سال جاري گفت: امسال 61فيلم در کشور اکران شد اما سينماي موجود ما ظرفيت اکران اين تعداد فيلم را ندارد، سينماي ما در بهترين شرايط ظرفيت اکران 45 فيلم در سال را داراست.
صابري درباره جشنواره 29 فجر گفت: جشنواره 29 اولين جشنواره‌اي بود که تمام ژانرهاي سينمايي نمايندگاني در اين جشنواره داشت، با اين شرايط احساس مي‌شود سال 90 از نظر اکران سال خوبي باشد و اميدواريم اکران فيلم‌هاي سال جديد بهتر از سال جاري باشد.
صابري در ادامه درباره افزايش قيمت بليت‌هاي سينما در سال 90 گفت: امسال هيچ افزايش بليتي نخواهيم داشت البته اين موضوع قراري است بين ما سينماداران ولي ممکن است از طرف نهادهاي ديگر دستخوش تغيير شود.
صابري درباره اکران فيلم‌هاي سينماي سال جاري گفت: امسال با توجه به افزايش قيمت بليت متوجه مي‌شويم که سال خوبي نبوده است، زيرا مردم با سينما قهر سينمايي کرده‌اند و افراد کمي هستند که در طول سال به سينما مي‌روند.
در ادامه اين نشست علم‌الهدي درباره اکران فيلم‌هاي سينمايي سال جاري گفت: من نيز اعتقاد دارم که سينما «عام» ما در بهترين شرايط مي‌تواند تا 45 فيلم را به نمايش بگذارد‌، زيرا نمايش 14 فيلم که در يک ماه، در سال جاري اتفاق افتاد اصلا به صرفه نيست زيرا فيلم‌ها را به جايگاه واقعي خود نمي‌رسند.
علم‌الهدي درباره ميزان فروش فيلم‌هاي سينمايي گفت: در سال 89 کل فروش کشور از سينماها 24 ميليارد بوده است و اين در حالي است که فروش کل در سال 88، 32ميليارد بوده است و اين موضوع نشان دهنده اکران بد در سينما‌هاي کشور است.
علم‌الهدي در خصوص بحث يارانه‌ها در سينما گفت: بر اثر بحث يارانه‌ها نگراني‌هايي در سينما به وجود آمده است زيرا با وجود يارانه‌ها قيمت‌ها براي سينماداران افزايش پيدا مي‌کند و سينماداران نيز راهي جز گران کردن بليت سينما نخواهند داشت.
وي در ادامه افزود: با توجه به مشکلات اقتصادي مردم گران کردن بليت سينما اصلا به نفع سينماي‌ کشور نيست، زيرا اثبات شده است که خانواده‌ها به جهت کم کردن مخارج خود از هزينه فرهنگي خانواده‌ کسر مي‌کنند.
علم‌الهدي در ادامه خاطرنشان کرد: با وضع موجودي که هر فيلم سينمايي 1 ماه بعد از اکران خود به شبکه خانگي مي‌آيد و هر خانواده بدون صرف وقت و هزينه زياد و با 1500 تومان مي‌تواند يک فيلم را تهيه و ببينند، به نفع‌ نيست که بخواهيم افزايش بليت داشته باشيم.
صابري درباره بحث يارانه‌ها در سينما گفت: با توجه به مشکلات گفته شده اگر دولت به موضوع يارانه‌ها در سينما کمک و همياري نکند سينماي کشور با مشکل روبرو مي‌شود و اين سينما نيازمند ياري و توجه دولت است.
علم‌الهدي درباره اکران طولي وعرضي در سينما گفت: فيلم‌هاي مخاطب عام بايد اکران عرضي داشته باشند، بدين معني که بايد مدت کوتاهي اکران شوند ولي فيلم‌هاي مخاطب خاص بايد اکران طولي داشته باشند، بدين معني که بايد در مدت زمان طولاني يا بلندتري اکران شوند، زيرا در غير اين صورت فيلم‌هاي مخاطب خاص زمين مي‌خورند اما متاسفانه چند وقتي است که اين رابطه به هم خورده است.
در ادامه اين برنامه عليرضا سجادپور«مدير کل ارزشيابي و نظارت» در يک ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: بحث هدفمندي يارانه‌ها در سينما نيز مانند همه جا پس از انجام، بررسي مي‌شود و به طور قطع وزارت ارشاد در حال بررسي وضعيت و ارزيابي سينما است.
وي در ادامه افزود: شوراي عالي سينما در بحث‌هاي اخير خود به بررسي اين موضوع پرداخته است که، ميزان هزينه آب و برق و گاز چقدر بر روي سينما تاثيرگذار است و با توجه به اين مسائل ما نيز اعتقاد داريم که، افزايش هزينه‌ها بر سينما تاثير داشته است، اما به طور قطع دولت به سينما نيز توجه کافي خواهد کرد.
سجاد‌پور درباره نگراني در خصوص مخاطبان گفت: ما نبايد نگران تعداد محدودي از مخاطبان سينما باشيم، بايد نگران چند ميليون نفري باشيم که با سينما قهر کرده‌اند و اين مشکل از توليد آثار نشات مي‌گيرد.
وي در ادامه افزود: با توجه به توليد خوب سينماي ايران در سال آينده اميدواريم اين قهر سينماي بر طرف شود.
در ادامه اين نشست کارگردان فيلم « برخورد خيلي نزديک» گفت: اين فيلم، فيلم مخاطب عام است، زيرا سعي کرده‌ام همه سطح‌هاي جامعه با اين فيلم ارتباط برقرار کنند ولي اين سوال مطرح مي‌شود که چرا بايد اين فيلم در اين وقت سال اکران شود؟
وي در ادامه افزود: فيلم‌هاي که در اين وقت سال اکران مي‌شوند به شدت به مشکل برخورد مي‌کنند، زيرا تا قبل از آن همه درگير جشنواره هستند و بعد از آن درگير عيد و اکران‌هاي نوروزي و فيلم‌هاي اين وقت سال مي‌سوزند.
مهين‌دوست در خصوص بازي بازيگران گفت: در ترکيب بازي‌هاي فيلم مي خواستم آشنازدايي کنم زيرا، جايگاه،‌ پگاه، مستوفي و نعمتي را که هميشه در يک نقش بودند را تغيير دادم.
وي درباره تمرکز خود روي بازي‌ها گفت: بر عکس آن چيزي که تصور مي‌شود من بر روي نگاه‌ها حساس هستم اين طور نيست ولي بر عکس بر روي آهنگ ديالوگ‌ها از يک صحنه به صحنه ديگر بسيار حساس بودم، زيرا خيلي از ديالوگ‌ها نقطه اتصال با سکانس بعدي هستند.
در ادامه حميد‌رضا پگاه درباره نقش‌هاي مورد علاقه خود گفت: هميشه نقش‌ ثابتي را براي بازي دوست دارم که يک فرد معمولي باشد ولي در شرايط سخت قرار گيرد و اين نقش نيز همين ويژگي را داشت.
وي در ادامه افزود با شخصيت‌ مسعود در فيلم‌ يک بازي مي‌شود و او نيز در تلافي اين بازي يک بازي را شروع مي‌کند.
پگاه در خصوص کارگرداني مهين‌دوست گفت: اين فيلم را از اين جهت دوست داشتم که کارگرادن نويسنده نيز بود، زيرا اگر کارگرداني نويسنده باشد به جهت کش‌مکش با نقش‌هاي خود به خوبي نقش را مي‌شناسد و کدهاي خوبي از نقش خود به بازيگران مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس