با وجودی که همگی اعضای اقتصادی دولت یازدهم بر احیای سازمان مدیریت، اجماع دارند، اما معلوم نیست چرا از این سازمان خبری نیست.

یک سال گذشت؛ از سازمان مدیریت خبری نشد
گروه اقتصادی مشرق -یکی از اشکالات مهمی که برخی از نمایندگان مجلس، کارشناسان و اقتصاددانان به دولت سابق می گرفتند، انحلال سازمان مدیریت بود. این افراد معتقدند که اگر احمدی نژاد، سازمان مدیریت را منحل نمی کرد، به علت احاطه این سازمان بر نظام برنامه ریزی کشور، بسیاری از مشکلات اقتصادی سال های اخیر که ناشی از بی برنامگی و تصمیمات غیرکارشناسی بود، رخ نمی داد.

به همین سبب بود که حسن روحانی نیز در وعده های انتخاباتی خود به احیای سازمان مدیریت، وزن بالایی می داد.

نگاهی به مواضع اعضای فعلی اقتصادی دولت یازدهم در سال های گذشته هم نشان می دهد همگی آنها منتقد انحلال سازمان مدیریت بوده اند و بر ضرورت احیای آن تاکید داشته اند.

اما در حالی که به سالروز انتخاب حسن روحانی نزدیک می شویم و دولت یازدهم کم کم در حال یک ساله شدن است، همچنان همان ساختار سابق به جا مانده از دولت احمدی نژاد، مسئولیت نظام برنامه و بودجه کشور را بر عهده دارد و خبری از احیای سازمان مدیریت نیست؛ ساختاری که دولتمردان فعلی آن را ضعیف می دانستند.

بدون تردید، تاخیر در احیای سازمان مدیریت در تناقض با مواضعی است که نبود این سازمان را علت العلل برخی مشکلات اقتصادی کشور می دانست.

این در حالی است که قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری، احیای سازمان مدیریت یکی از موضوعات مورد علاقه تیم اقتصادی دولت فعلی بود، اما به تدریج این موضوع از دستور کار دولت خارج شد و دیگر خبری از از آن نیست.

همچنین مواضع دولتمردان نسبت به اقدام مجلس برای تشکیل سازمان مدیریت، طی یک سال اخیر چند بار تغییر کرده است.

در ابتدای کار دولت یازدهم، دولتمردان بر همکاری با مجلس برای احیای سازمان مدیریت تاکید داشتند، اما پس از تصویب طرح مجلس در این باره، به ناگاه دولتی ها با آن مخالفت کردند و تشکیل سازمان مدیریت را در حیطه وظایف رئیس جمهور دانستند.

اما اخیرا دوباره دولتمردان در پاسخ به سوالات درباره علت تاخیر در تشکیل سازمان مدیریت، انتظار برای تعیین تکلیف مصوبه مجلس را بهانه کرده اند.

در هر صورت، این سوال مطرح است که اگر نبود سازمان مدیریت یکی از علل اصلی مشکلات اقتصادی کشور در سال های اخیر بوده، تعلل در احیای آن قابل توجیه نیست و اگر هم انحلال این سازمان دلیل مشکلات نبوده، پس آن همه انتقاد برای چه بود؟

در زیر به چند نمونه از اظهارات نوبخت درباره ضرورت احیای سازمان مدیریت طی یک سال اخیر اشاره می کنیم:

یک سال گذشت؛ از سازمان مدیریت خبری نشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • فرشاد ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 1
    جالبه که شهید رجایی هم این سازمان رو منحل کرده بود
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 1
    كاري كه دكتر احمدي نژاد انجام داد منطقي بود و دست رئيس دولت را بسيار باز مي گذاشت. هيچ دولتي حاضر نيست كه اين اختيارات را كاهش دهد.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    الان شرایط مملکت ما طوری شده که هرکس منافع خودشو در نظر می گیره و اینکه دیروز چی گفته و امروز نیز باید همان را تکرار کند دیگر این طور نیست. به قول معروف باد از هر طرف بوزد همان طرف می روند و اینکه مسئولان به فکر مردم و حل مشکلات اقتصادی باشند خدا می داند
  • کارشناس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و ادغام سازمان های امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه ماحصل تحقیقات کارشناسی و مطالعات تطبیقی در دهه 70 و در نهایت با درایت دکتر محمد باقریان انجام شد ولی متاسفانه به نظر می رسد رجحان دادن مسایل غیر کارشناسی بر مطالعات علمی همچنان مانع از آن است که بار دیگر این سازمان احیا شود.
  • اقبال ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    آقای روحانی باید به وعده انتخاباتی خود عمل کنداحیا سازمان مدیریت به نفع کشور است متاسفانه گمانه زنیهایی وجود دارد که نوبخت می خواهد فقط سازمان مدیرت کشور را احیا کند ولی استانها مثل سابق باشد و احیا نشود که احتمالا کارستان می شود؟
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس