کد خبر 315682
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷

یک استاد حوزه علمیه قم گفت: به عقیده امام امت (ره) دین و مردم سالاری کاملا با هم سازگارند چرا که ایشان با این که نهضت و انقلاب را دینی می نامید اما می فرمود میزان رای مردم است.

گروه فرهنگی مشرق - حجت الاسلام سید قدرت الله ناصری روز شنبه اظهار کرد مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی(ره)، نیاز به توضیح دارد. چرا که برخی اصولا بین این دو واژه اختلاف عمیقی قائل هستند و شاید قائل به این باشند که این دو با هم ناسازگارند.
 
وی افزود: آنان می گویند از یک جهت دین با قوانین ثابت و لایتغیرش و از طرف دیگر مردم و مردم سالاری ، با هم نمی سازند. اما به عقیده امام امت (ره) این دو کاملا با هم سازگارند .
 
این استاد حوزه ادامه داد : باید دو نکته اصلی را در مردم سالاری از دیدگاه امام امت باید مد نظر قرار بدهیم ، نکته اول این که مردم سالاری دینی یا حکومتی که بر اساس دین و مذهب باشد اتکاء اش به رای مردم است ، یعنی این که بدون رای مردم تشکیل حکومت دینی غیر ممکن می شود.
 
ناصری گفت: هرچقدر که دین و آیین از لحاظ قوانین مترقی باشند و هرچه قدر هم که رهبر ، رهبری قدرتمند باشد اگر مردم این دین و آیین را نپذیرفتند ، دین و آیین غیر قابل اجرا می شود ، یعنی این که قابل پیاده شدن نیست.
 
وی گفت: اتکاء به رای مردم و این که مردم این نظام را بپذیرند ، شرط اساسی در تشکیل نظام اسلامی به اعتقاد مردم است و در دوران امام خمینی (ره )مردم با تمام وجود بر اساس انتخابات مختلف ، تظاهرات متعدد و رفراندوم های گوناگون این مساله را پذیرفته بودند که ما اسلام را می خواهیم.
 
این استاد حوزه علمیه افزود: پذیرش مردم ، شرط اول مردم سالاری دینی است و شرط دوم آن هم عبارت از این است که مردم با این رای خود می گویند که می خواهیم در چارچوب قوانین دینی زندگی کنیم ، شهر و کشورمان را می خواهیم بسازیم ، صنعت مان را درست کنیم ، کشاورزی را سامان دهیم ، سیاست خارجی مان را تنظیم کنیم ، سیاست های اقتصادی مان و ... همه اش باید بر اساس دستورات کلی دین باشد.
 
حجت الاسلام ناصری خاطرنشان کرد: شریعت دینی اسلامی همه این چارچوب های کلی را مشخص کرده است ، لذا اگر انتخابات مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد و نمایندگان مجلس انتخاب می شوند که قانون گذاری کنند ، قانون گذاری آنها باید در چارچوب قوانین دینی و برای اجرای مقاصد و اهداف قوانین اسلامی باشد و نه در غیر این موارد.
 
وی گفت: مجلس در کشور ما مثل مجالس کشورهای دیگر نیست که نمایندگان آزاد باشند هر قانونی را ولو ضدیت با دین داشته باشد ، تصویب بکنند ، این رای مردم یعنی مردم خودشان پذیرفته اند که ما می خواهیم در چارچوب دین و کلیات قوانین دینی مملکت را بسازیم و رو به جلو ببریم. و دین همیشه خواستار ترقی و تعالی مردم است . این دو مساله اساسی در باب مردم سالاری دینی از نظر امام خمینی(ره) است.
 
** تصمیمات اعتدالی امام خمینی(ره)
 
این استاد حوزه علمیه در پاسخ به پرسش ایرنا در باره اعتدال در عرصه سیاسی از نگاه امام خمینی(ره) گفت: ما باید توضیح دهیم که معنای اعتدال همیشه یک میانه روی همراه با تسامح نیست.
 
حجت الاسلام ناصری افزود: معنی اعتدال این است که انسان هر چیزی را سر جای خودش قرار بدهد ، برای هر موضوعی یک تصمیم متناسب با آن موضوع بگیرد ، حال ممکن است بعضی مواقع همراه با تسامح و میانه روی باشد و ممکن است بعضی اوقات و شاید بیشتر مواقع این حالت را با خود نداشته باشد.
 
وی گفت: به عنوان نمونه تصمیمی که امام (ره) در رابطه با اشغال لانه جاسوسی گرفت که سرسختانه از دانشجویان پیرو خط امام دفاع کردند و رای بعضی افراد را که از لحاظ همت و اراده سست بودند نپذیرفت .رای اعتدال آمیزی بود که سرسختانه از جوانانی که برای دفاع از حق و حقیقت بپا خواسته بودند دفاع کردند.
 
وی با ذکر نمونه ای دیگر از تصمیم اعتدال آمیز امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس گفت: بعد از این که ارتش عراق خرمشهر را تصرف کرد، دنیا هر چقدر برای مذاکره هیات فرستاد ، امام (ره) فرمود: وقتی که دشمن بخشی از خاک ما را گرفته مذاکره هرگز معنی ندارد که این هوشیاری امام خمینی(ره) و اعتماد نکردن به دشمن خود نمونه بارز اعتدال است.
 
این استاد حوزه علمیه افزود: یک وقت هم ممکن است اعتدال همراه با تسامح باشد ، مثلا به عنوان نمونه وقتی که بنی صدر به عنوان رییس جمهوری انتخاب شد امام (ره) با این که او را می شناخت و تمام سوابقش را داشت ، ولی چون مردم به او رای داده بودند ، ایشان خیلی معتدلانه برخورد کرد ، نخست حتی اختیارات خودشان را در زمینه فرماندهی کل قوا به او واگذار و از او در صحنه های مختلف دفاع کرد.
 
وی سپس گفت : رفتار امام بیانگر آن است که اعتدال همیشه میانه روی همراه با تسامح نیست ، بعضی وقت ها همراه با قاطعیت و ایستادگی است ، چنانکه همه مواضع امام (ره) را اعتدال آمیز می دانیم و هرگز تصمیمات ایشان در همه زمینه ها را افراطی نمی دانیم.
 
ناصری در پایان گفت: امام خمینی (ره) بسیار عقلانی و معتدلانه عمل کردند و همه تصمیمات ایشان بر اساس عقلانیت ناشی از دین بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس