کد خبر 31545
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۱

رحيم‌پور ازغدي گفت: بعد از صحبت هاي رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران که در ميدان التحرير مصر پخش شد، رژيم آمريکايي مصر سقوط کرد.<BR> <BR>


به گزارش مشرق به نقل از رسا ، حسن رحيم پور ازغدي، استاد حوزه و دانشگاه،‌ در همايش«‌چالش‌هاي فراروي روحانيت در دهه چهارم انقلاب اسلامي»، که چهارم اسفند‌ماه در دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي برگزار شد، اظهار داشت: سقوط دو رژيم آمريکايي در مصر و تونس نشان داد که تمامي رژيم هاي وابسته به آمريکا در خطر هستند.

وي با بيان اينکه اين انقلاب ها ساختار مي خواهد تا بتواند مثل انقلاب ايران ادامه داده و از بين نرود، تصريح کرد: يکي از اعضاي اخوان المسلمين بيان مي کند: «وقتي تونس سقوط کرد و ما در مصر قيام خود را شروع کرديم، بعد از يک هفته مايوس شده بوديم زيرا فکر مي کرديم مصر نيز سريع سقوط مي کند ولي بعد از صحبت هاي رهبر معظم انقلاب که در نماز جمعه ايراد کردند و در ميدان التحرير مصر پخش شد روحيه مردم را تغيير داد» لذا مي توان گفت پيام رهبري باعث سقوط مصر شد.

عضو پيشين شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به سخن مبارک، رييس جمهور سابق مصر بيان کرد: وي قبل از سقوط خود بيان مي کرده است: «اگر من بروم تمام رژيم هاي وابسته از بين مي روند و اسلام گراهايي بر سر کار مي آيند که تحت تاثير ايران هستند» و اين سخن نشان مي دهد که استعمار نيز به جايگاه و نقش ايران در بين ساير ملل پي برده است.

رحيم پور ازغدي تصريح کرد: انقلاب هايي که در کشورهاي مختلف روي داده با پشتوانه اسلامي است و در تاريخ سابقه ندارد که در چند کشور انقلاب هاي مردمي رخ دهد.

در عرصه نظام سازي، دوست و دشمن چشم شان به روحانيت است

وي با بيان اينکه در عرصه نظام سازي، دوست و دشمن چشم شان به روحانيت است، افزود: رييس يکي از دانشگاه ها در غرب مي گويد «اگر دانش هاي علوم سياسي، اقتصاد، تعليم و تربيت اسلامي، نظام خانواده در اسلام و... از سوي شما ارائه شود ما در دانشگاه هايمان اين مباني را تدريس مي کنيم»، ولي متاسفانه هنوز يک کرسي نقد ثابت در جامعه شناسي، اقتصاد، علوم سياسي در حوزه وجود ندارد تا درسنامه اي از آنچه در اين حوزه ها ارائه شده، نقد شود.

استاد حوزه ودانشگاه با تأکيد بر اينکه ساير کشورها چشمشان به ايران است زيرا بزرگ ترين موفقيت ها در ايران رخ داده است، ابراز داشت: چالش اساسي در اين ميان اين است که آيا حوزه علميه خود را براي چنين فضاهايي آمده کرده است يا خير.

وي ادامه داد: هر چه در کشور با تفکر اسلامي توليد شود، در جهان الگو برداري مي شود از جمله مي توان به سير حجاب از زماني که از عثماني به ايران و افغانستان آمد اشاره کرد. در اين سير در 15 سال اخير، بعد از شکل گيري انقلاب و رعايت حجاب در کشور اين جنبش به کشورهاي ترکيه و عربي وارد شد و سپس وارد اروپا شد و اکنون در برخي کشورها که آزادي لباس جزء قانون بود، حجاب جرم محسوب مي شود.

رحيم پور ازغدي با تأکيد بر اينکه در حاضر در جهان اسلام بحث مارکسيست و سوسياليست و .. مطرح نيست، خاطر نشان کرد: اين مکاتب در قرن گذشته گفتمان جهان را در دست داشتند و تا 40 سال پيش در ايران هر کسي مي خواست انقلابي شود گفتمان اسلامي را با مارکسيست و ... رقيب مي دانست اما در حال حاضر اصلا بحثي از مارکسيت و سوسياليست و ... نيست.

ميزان آمادگي روحانيون براي رهبري جهان اسلام چالش اصلي روحانيت محسوب مي شود

وي چالش اصلي روحانيت در دهه چهارم انقلاب را ميزان آمادگي علما و حوزه براي رهبري جهان اسلام و تبديل شدن به يک قدرت اصلي در دنيا عنوان کرد و يادآور شد: اين رهبري تنها به شيعيان اختصاص ندارد بلکه همه مسلمانان را شامل مي شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينکه در حال حاضر ما به لحاظ ايدئولوژيک يک ابرقدرت در جهان محسوب مي شويم، بيان داشت: ابرقدرت به کسي مي گويند که بدون نظر او کاري انجام نشود و الان بدون نظر انقلاب اسلامي کاري در جهان انجام نمي شود و اين به خاطر عقبه انقلاب است. حتي کساني که حساسيت هاي مذهبي دارند خود به اين الگوبرداري از ايران اذعان دارند.

وجود توهم اسلام شناسي در بين برخي از طلاب

رحيم پور ازغدي با تأکيد بر اين‌که طلاب بايد روزي 15 ساعت کار علمي کنند تا بتوانند به مقابله با اين چالش بپردازند، ادامه داد: براي مقابله با اين روند بايد با زبان فکري و عقلاني مخاطب آشنا شويم و‌ نبايد با لحن منفعلانه و شرمنده با جهان سخن بگوييم زيرا وقتي کسي خود را باور نداشته باشد ديگران هم او را قبول نمي کنند زيرا يک باور نداشته را نمي توان به ديگران منتقل کرد.

وي با بيان اينکه الان جهان با پنج دهه قبل تفيير کرده و شرايط به گونه اي ديگر است، افزود: در حال حاضر نسبت جهان تشيع با دين يکي نيست و نسبت حوزه هم با اين ها نبايد يکي باشد، و شرايط به گونه است که حتي فقر رسانه اي ما نيز مانع پيشرفت نمي شود.

استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به اينکه اگر ماهواره و اينترنت نبود اين انقلاب ها به اين سرعت رخ نمي داد، تأکيد کرد: ماهواره و اينترنت به داد اين ملت ها رسيد و با اطلاع آن ها از وقايع در جهان به پيروزي نزديک شدند.

وي با بيان اينکه سازماندهي رسانه هايي که عليه ما انجام شده بود، به ضرر خودشان بود، بيان داشت: پيامي که از رسانه منتقل مي شود بر همان رسانه غلبه مي کند لذا اگر مانيسفت هايمان را در برابر آن ها آماده کنيم ضعفمان در عرصه رسانه مانع پيروزي ما نمي شود.

تمدن اسلامي نرم افزار مي خواهد

رحيم پور ازغدي به جنبش جهاني اسلامي و بازسازي تمدن اسلامي اشاره کرد و يادآور شد: اين تمدن نرم افزار مي‌خواهد همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب بيان کردند: «اگر روحانيت وارد عرصه نشود مردم و دنيا منتظر نمي مانند» زيرا تاريخ در حرکت است.

وي با بيان اين‌که عطش تمدن اسلامي در جهان بيشتر شده و همه مسلمانان مي خواهند يکي، دو قرن عقب ماندگي و شکست مسلمانان را جبران کنند، ابراز داشت: اين مطالبه جهان، يک فرصت تاريخي است که انرژي جنبش جهاني ايجاد کرده و تاثير سريع مي گذارد زيرا وقتي جهان تشيع تشنه شنيدن مي شود اگر در حلقه کوچکي هم کار صورت گيرد آن کار در جهان الگو مي شود.

هسته اصلي بنياد گرايي اسلامي، تفکر شيعي انقلاب است

استاد حوزه ودانشگاه با تأکيد بر اين‌که دست روحاني بايد از الان در مورد فقه شيعه باز باشد و اطلاعات داشته باشد تا اگر چنين فضايي پيش آمد بتواند پاسخگوي افراد باشد، تصريح کرد: جنبش شيعي امروز جهان، احياي مجدد دين است. استکبار از خطر بنياد گرايي اسلامي مي ترسند؛ زيرا هسته اصلي آن تفکر شيعي انقلاب اسلامي است.

وي عصر حاضر را عصر بنيادگرايي ديني بيان کرد و افزود: وقتي در آمريکا نامزدهاي رياست جمهوري براي جلب آرا به مسجد و کليسا و ... مي روند يعني ضد ارزش ها در اين کشور ارزش شده، اين حرکت خود يک انقلاب است که بايد هزينه آن پرداخت شود.

رحيم پور با بيان اينکه هر انقلاب يک هزينه جسمي يعني ريختن خون انسان ها و يک هزينه فکري دارد، يادآور شد: بايد ببينيم آيا حوزه مشهد چند طلبه دارد که بتوانند در کشورهاي ديگر به گونه اي بحث کنند که بين مسلمانان موجب وحدت شوند.

وي با انتقاد از عطش مدرک‌گرايي که در بين برخي طلاب رواج پيدا کرده است، اظهار داشت: نبايد به سمت مدرک‌گرايي حرکت کنيم بلکه بايد برويم به سمت فعاليت‌ها‌ و کارهايي که بر زمين مانده است.

ترويج روح ديني در جهان نيازمند بازخواني آيات قرآن کريم است

رحيم‌پور ازغدي با بيان اين‌که امروز دين يک پديده بروکراتيک نيست بلکه يک دستگاه معرفتي است، ادامه داد: در تفکر اسلامي دين يک نهاد که در عرض ساير نهادها باشد، نيست بلکه دين روح حاکم بر همه نهادهاي اجتماعي، سياسي و ... است. اگر بخواهيم اين دين حاکم باشد بايد روح ديني رواج يابد که دراين زمينه نياز به بازخواني آيات و روايات داريم.

وي افزود: البته اين کار از قبل از انقلاب شروع شده؛ اما حصاري که ايجاد کرده و خود را به چند آيه محدود کرده ايم ما را به تمدن سازي جهاني نمي رساند.

عضو پيشين شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اين‌که غرب مي خواهد از دين قداست زدايي کرده و دين را شهروند معرفي کند نه اينکه شهردار، گفت: چالش ديگر در روحانيت در عصر حاضر در تبيين مفاهيم اسلامي و توجه به هرمنوتيک پيام يا خبر است. مخاطب ما در خلا به حرف هاي ما گوش نمي دهد اما متاسفانه طوري آيات و روايات را مي خوانيم که تبليغ عليه دين مي شود که اين اقدام خود خيانت به سنت است.

وي با مذموم شمردن بيان ترجمه تحت اللفظي حديث و آيه، بيان داشت: سخنگوي دين بايد توجه کند که مخاطب تنها معناي تحت اللفظي را نمي گيرد، حتي گاهي به آن معنا توجه نمي کند؛ از اين رو گاهي نتيجه عملي يک حرف با نتيجه نظري آن متفاوت است. اين موضوعات در جهاني شدن پيام تشيع تأثير مي‌گذارد.

رحيم‌پور ازغدي تصريح کرد: امروز ما مدعي جهاني‌شدن هستيم؛ از اين رو بايد همان تقيه معرفتي ائمه و اين‌که به هر کسي هر چيزي را بيان نمي‌کردند رعايت کنيم؛ زيرا اگر اين‌گونه عمل نکنيم پيام تشيع جهاني نمي‌شود.

با به رنگ روز در آوردن مفاهيم دين، تشيع جهاني نمي شود

وي با بيان اين‌که با به رنگ روز در‌آوردن معاني و مفاهيم دين، تشيع جهاني نمي‌شود، خاطر‌نشان کرد: عصر امروز بايد اسلامي شود نه اين‌که اسلام را عصري کنيم که براي اين تحقق امر بايد به زبان عصر مسلط باشيم.

عضو پيشين شوراي عالي انقلاب فرهنگي ديگر چالش هاي روحانيت در عصر حاضر اشاره کرد و يادآور شد: صداقت و درد دين داشتن، گفت وگوهاي واقعي و فرضي از مخاطب و پاسخ به سوالات واقعي، منطقي بودن پاسخ، مورد نيازبودن پاسخ، نوانديشي بي دينانه در برابر دين از ديگر چالش هاي روحانيت در عصر حاضر است.

وي تأکيد کرد: بايد يک مرز بندي بين فلسفه ملحدان ماوراءالطبيعه با فلسفه اي که علم را محدود در محسوسات نمي کند، صورت گيرد.

وي با بيان اين‌که حرفي که عقل اثبات کند دين است، يادآور شد: اصلا" معرفت ديني و غير ديني نداريم و همين تقسيم‌بندي معرفتي، خود شروع سکولاريسم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس