کامرونی ها که رکورددار حضور در جام جهانی در میان تیم های آفریقایی هستند، می خواهند خاطرات جام جهانی 1990 را زنده کنند و نشان دهند که هنوز هم لقب "شیرهای رام نشدنی" برازنده آنهاست.

کامرون
ویژه‌نامه جام جهانی مشرق – بازهم مستطیل سبز چشم‌ میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به سوی خود معطوف کرده و علاقه مندان به فوتبال در انتظار جادوی توپ گرد در سرزمین قهوه و کشور صادرکننده فوتبالیست هستند.

بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرهیجان فوتبال را خواهند نوشت.
اگر پیگیر اخبار مربوط به جام جهانی در سرویس ورزشی مشرق بوده باشید، می دانید که مدتی است در دو بخش "اتفاقات جالب جام‌جهانی" و روزشمار (0 تا 100) جام جهانی با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف با کمک حروف الفبا (A-Z) و اعداد 0 تا 100 پرداخته ایم و این رویدادها را شرح خواهیم داد.

در ادامه سلسله گزارش‌های سریالی جام جهانی در 32 قسمت به معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی به ترتیب حروف الفبا خواهیم پرداخت.

** بخش اول معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آرژانتین)
** بخش دوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آلمان)
** بخش سوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آمریکا)
** بخش چهارم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اروگوئه)
** بخش پنجم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اسپانیا)
** بخش ششم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (استرالیا)
** بخش هفتم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اکوادور)
** بخش هشتم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (الجزایر)
** بخش نهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (انگلیس)
** بخش دهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ایتالیا)
** بخش یازدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ایران)
** بخش دوازدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (برزیل)
** بخش سیزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (بلژیک)
** بخش چهاردهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (بوسنی و هرزگوین)
** بخش پانزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (پرتغال)
** بخش شانزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (روسیه)
** بخش هفدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ژاپن)
** بخش هجدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (سوئیس)
** بخش نوزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ساحل عاج)
** بخش بیستم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (شیلی)
** بخش بیست و یکم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (غنا)
** بخش بیست و دوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (فرانسه)
** بخش بیست و سوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (کاستاریکا)


کامرون24- کامرون (Cameroon)
سرمربی: فولکر فینکه

کاپیتان و ستاره:  ساموئل اتوئو

بیشترین بازی ملی: ریگوبرت سانگ (137 بازی)

بهترین گلزن ملی: ساموئل اتوئو (56 گل)

رنکینگ در فیفا: 50

حضور در جام جهانی: 6 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: یک چهارم نهایی (1990)

شعار تیم در جام جهانی: شیر همیشه شیر است

هم‌گروه‌های کامرون در جام جهانی برزیل: برزیل، مکزیک و کرواسی در گروه A

آشنایی کلی با کشور کامرون

کامرونبه گزارش مشرق، گفته می‌شود اولین ساکنان کشور کامرون افرادی از قبیله بانتو بودند. در سده 18 و 19 میلادی هم قبایل عمدتا مسلمان در کامرون ساکن شده‌اند. این کشور در سال 1884 از سلطه آلمان بیرون آمد اما پس از جنگ جهانی اول 80 درصد از خاک کامرون به فرانسه و 20 درصد این کشور را به بریتانیا واگذار کرد. کامرون اما در سال 1960 مستقل شد و در سال 1972 کشوری واحد تشکیل شد این در حالی است که کشور کامرون پس از یک دهه خشونت و خونریزی در اول ژانویه 1960 اعلام استقلال کرد و احمدو آهیجو در 20 می 1972 به عنوان نخستین رئیس‌جمهور کامرون برگزیده شد، از آن تاریخ تاکنون 20 می در کامرون به عنوان روز جمهوری نامگذاری شده است. در حال حاضر این کشور اختلافات مرزی با کشور چاد بر سر دریاچه چاد دارد.

* جغرافیای کامرون
کامرون کشوری است در کنار خلیج بیافرا که از غرب با نیجریه از شمال با چاد ، از شرق با آفریقای مرکزی، گینه استوایی و گابون و از جنوب با جمهوری دمکراتیک کنگو همسایه است. مساحت این کشور 475 هزار و 440 کیلومتر است و جمعیت آن بالای 18 میلیون نفر اعلام شده است. از رودهای مهم این کشور ساناگا و نیونگ را می‌توان نام برد. آب‌و هوای این کشور استوایی و در سواحل داغ و بارانی و مناطق دور از ساحل خشک‌تر است. بلندترین نقطه کامرون کوه مونت‌کامرون و قله فاکو با بلندی 4 هزار و 95 متر است که در کنار سواحل اقیانوس اطلس شمالی جای دارد. در شمال این کشور جلگه‌های علفزار استوایی به طرف دریاچه چاد متمایل است. از مهمترین شهرهای کامرون می‌توان به دوآلا با جمعیتی نزدیک به یک میلیون و 500 هزار نفر، گاروآ و جمعیتی حدود 200 هزار نفر، ماروآ با جمعیتی حدود 200 هزار نفر و بافوسام با جمعیتی بالغ بر 150 هزار نفر اشاره کرد.

* سیاست کامرون
رئیس‌جمهور در کامرون قدرت را در دست دارد و تمام نیروهای دولتی را او تعیین می‌کند. قانون قضایی این کشور برگرفته از قانون قضایی کشور فرانسه است. مجلس ملی کامرون وظیفه قانونگذاری را برعهده دارد که این مجلس متشکل از 180 کرسی است که نمایندگانش برای دوره 5 ساله انتخاب می‌شوند.

کامرون
* اقتصاد کامرون
تولید ناخالص داخلی این کشور 40.01 میلیارد دلار است و نزدیک به 7 میلیون نفر نیروی کار کامرون را تشکیل می‌دهند. نرخ بیکاری در این کشور 30 درصد است و حدود 48 درصد از مردم کامرون زیر خط فقر زندگی می‌کنند. این کشور صادراتی شامل پتروشیمی، الوار، دانه‌های کاکائو، آلومینیوم، قهوه و پنبه دارد که بیشتر این صادرات به کشورهایی نظیر اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، کره جنوبی، هلند، آمریکا و بلژیک است. واردات کامرون هم شامل ماشین‌آلات، تجهیزات الکترونیک، تجهیزات حمل و نقل، سوخت و مواد غذایی است که از کشورهایی نظیر فرانسه، نیجریه، چین، بلژیک و ‌آمریکا وارد کامرون می‌شود.

* مردم کامرون
این کشور حدود 22 میلیون نفر جمعیت دارد که میانگین سنی این کشور زیر 20 سال تخمین زده شده است. امید به زندگی در زنان 53.59 سال و برای مردان 52.15 سال است که مردم این کشور علاوه بر زبان‌های انگلیسی و فرانسوی که زبان‌های رسمی کامرون هستند 24 درصد مردم این کشور هم به زبان آفریقایی حرف می‌زنند. کشاورزی، راهسازی، راه‌آهن، صنایع نفت و چوب بیشترین پیشرفت را در این کشور دارد. کامرون کشوری است که در آن 200 گروه و قوم مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند. این کشور در دهه‌‌های اخیر به دلیل تیم فوتبالش در جهان شهرت خوبی پیدا کرده است.

* تجارت کامرون
واحد پول کامرون فرانک سی‌اف‌‌آبا و واحد جز آن سانتین نام دارد. کامرون از اعضای کشورهای اتحادیه آفریقاست و گوناگونی کشاورزی و گسترش صنعت نفت در این کشور باعث شده تا مردم کامرون از سطح زندگی به نسبت بالایی در آفریقای استوایی برخوردار باشند.

* فوتبال کامرون
کشور کامرون در سال‌های اخیر به دلیل تیم فوتبالش شهرت خوبی یافته و در حال حاضر هم رده‌بندی این تیم در رنکینگ فیفا رتبه 50 است. کامرون موفق‌ترین تیم فوتبال آفریقایی در راه حضور در جام جهانی است چرا که این کشور 6 بار راهی این مسابقات شده و بهترین عملکردی که در این رقابت‌ها داشته حضور در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 90 ایتالیاست. کامرون 4 بار قهرمان جام ملت‌‌های آفریقا شده و توانسته یک بار هم قهرمان المپیک در سال 2000 شود. این تیم عنوان نایب قهرمانی جام کنفدراسیون‌ها در سال 2003 را هم در کارنامه‌اش دارد. کامرونی‌ها بدترین باخت تاریخ فوتبالشان را با باخت مقابل نروژ به نتیجه 6 بر یک تجربه کردند و برد 9 بر 2 مقابل سومالی‌لند فرانسه بهترین برد کامرونی‌هاست.

کامرون
فوتبال در کامرون از محبوب‌ترین ورزش‌هاست. این ورزش توسط آلمانی‌ها به کامرون معرفی شد. اگر چه آلمان‌ها مدت زیادی در کامرون نماندند و پس از شکست در جنگ جهانی جای خود را به فرانسوی‌ها دادند. نخستین تیم ملی کامرون تحت حاکمیت فرانسه در سال 1956 تشکیل شد که در اولین بازی خود توانست مقابل تیم کنگو که تحت حاکیت بلژیک بود 2 بر یک به برتری برسد.

با اعلام استقلال کشور کامرون در سال 1960 این تیم به سازمان فدراسیون بین الملی فوتبال موسوم به فیفا پیوست و نخستین بازی خود را با نام کامرون برابر جیبوتی انجام داد.

آن‌ها نخستین حضور خود را در یک رقابت بین الملی در جام ملت‌های آفریقای سال 1970 تجربه کردند. پس از آن در 16 دوره جام ملت‌های آفریقا حاضر بوده‌اند که 4 بار موفق به فتح این جام شده‌اند که اولین بار آن به سال 1984 و آخرین بار به سال 2002 مربوط می‌شود. این کشور در سه دوره مسابقات المپیک حضور داشته است که در سال 2000 و در شهر سیدنی توانستند صاحب گردن آویز طلا بشوند.
نکته دیگری که درمورد این کشور حائز اهمیت است مربوط به استعدادهای فراوانی است که در این کشور یافت می‌شود. باشگاه‌های بزرگ اروپا کامرون را مکان مناسبی برای استعداد یابی شخیص داده‌اند و اقدام به تاسیس مدارس فوتبال در این کشور کرده‌اند.

صعود به جام جهانی 2014

فوتبال کامرون آنقدر در قاره سیاه مورد احترام است که این تیم را در سید A مقدماتی جام جهانی قرار دادند.

آن‌ها که مرحله اول مقدماتی جام جهانی را معاف بودند در مرحله دوم با تیم‌های کنگو, لیبی وتوگو همگروه شدند گروهی که از سایر گروه‌ها دشوارتر به نظر می‌آمد اما کامرون توانست با کسب 13 امتیاز راهی مرحله حذفی شوند جایی که باید با تونس روبه رو می‌شدند. آن‌ها در خانه با تساوی بدون گل مقابل این تیم متوقف شدند و حریف را به صعود امیدوار کردند.اما در نهایت تعجب تونس را با نتیجه 4 بر یک مقابل هوادرانش شکست دادند وراهی جام جهانی برزیل شدند.

تاریخچه حضور در جام جهانی
کامرون از حیث حضور در جام جهانی در میان تیم‌های آفریقایی رکورددار است آن‌ها هفتمین حضور خود را در این جام تجربه می‌کنند.

اولین حضور آنها به جام جهانی 1982 ایتالیا باز می‌گردد که همراه با الجزایر دو نماینده آفریقا را در جام جهانی تشکیل می‌دادند جایی که با سه تیم پرو, ایتالیا ولهستان همگرو شدند که با کسب تساوی بدون گل مقابل پرو و لهستان و کسب تساوی 1 بر 1 مقابل ایتالیای مدعی و بدون حتی یک باخت با جام وداع کردند پس از پایان جام و در پی درخشش دو تیم آفریقایی اتحادیه فوتبال این قاره خواستار سهمیه بیشتر در جام جهانی شد که با این درخواست موافقت نشد.

شیر همیشه شیر است + تصاویر
دومین حضور کامرون در جام جهانی سبب وقوع یک شگفتی در روز افتتاحیه شد آن‌ها توانستند آرژانتین قهرمان دوره پیشین را با یک گل شکست دهند سپس با پیروزی 2 بر یک مقابل رومانی راهی مرحله بعد شدند باخت 4 بر 0 مقابل شوروی خللی در صعود آن‌ها ایجاد نکرد.

در مرحله یک هشتم نهایی کامرون با نتیجه 2 بر یک و با گل‌های روژه میلا کلمبیا را شکست داد و به جمع 8 تیم برتر راه یافتند و حریف انگلستان در مرحله یک چهارم شدند بازی تا دقیقه 83 با نتیجه 2 بر یک به سود کامرون در جریان بود که گل گری لینکر کار را به تساوی کشاند و کار به وقت اضافه کشیده شد که لینکر در دقیقه 103 گل دوم خود و گل سوم انگلستان را وارد دروازه شیرهای رام نشدنی کرد وسبب شد کامرون با جام وداع کند.

کامرون
ساموئل اتوئو بهترین گلزن تاریخ کامرون امید اول گلزنی این تیم در برزیل نیز خواهد بود

جام جهانی 1994 مسئولان فیفا قانع شدند که سهمیه آفریقا به 3 تیم افزایش یابد کامرون به همراه نیجریه و مراکش راهی جام جهانی شدند که شیرهای رام نشدنی با تساوی مقابل 2 بر 2 سوئد با 3 گل مقابل برزیل شکست خوردند ودر بازی سوم 6 بر یک در مقابل روسیه تحقیر شدند وضعیف ترین خط دفاع جام را به خود اختصاص دادند در مقابل این تیم نیجریه بودکه شگفتی ساز جام لقب گرفت.

جام جهانی 1998 با 32 تیم برگزار می‌شد که آفریقا صاحب 5 سهمیه بود که کامرون در این دوره با کسب تساوی 1 بر 1 مقابل شیلی واتریش و شکست با سه گل مقابل ایتالیا از گردونه مسابقات حذف شد. جام جهانی 2002 نیز برای کامرون موفقیت آمیز نبود اما تنها دلخوشی آن‌ها کسب یک پیروزی خفیف 1 بر صفر مقابل عربستان و تساوی مقابل ایرلند بود آن‌ها در بازی سوم نیز مقابل آلمان با دو گل مغلوب شدند و آبرومندانه تر از دو دوره گذشته حذف شدند.

کامرون
ترکیب احتمالی کامرون در جام جهانی

وضع برای کامرون بدتر هم شد شیرهای رام نشدنی به جام جهانی 2006 نتوانستند راه پیدا کنند این دوره برای سایر تیم‌های بزرگ آفریقایی بدین گونه بود حالا تیم‌هایی مثل غنا وساحل عاج قطب‌های فوتبال قاره سیاه شده بودند

کامرونی‌ها در جام جهانی 2010 حضور یافتند اما این بار نیز ناکامی‌ها تکرار شد و کامرون با کسب 2 شکست 2 بر یک مقابل هلند و دانمارک و 1 بر صفر مقابل ژاپن با سه شکست از دور مسابقات حذف شد.

پبش بینی عملکرد در جام جهانی 2014 برزیل
کامرونی‌ها با وجود داشتن چهره‌های شاخص در ترکیب خود از جام جهانی 1990 به این سو در هیچ یک از جام‌ها موفق به صعود از گروه خود نشده‌اند.

این تیم حنی در جام ملت‌های آفریقای دوره قبل که در آفریقای جنوبی بر گزار می‌شد نیز درجمع 16 تیم برتر قاره سیاه نیز حضور نداشت.

از الکس سونگ بازیکن بارسلونا و ساموئل اتوئو بازیکن چلسی باید به عنوان دوچهره تاثیرگذار این تیم یاد کرد. این تیم همچنین لژیونرهای دیگری نظیر نیکولاس انکولو در تیم مارسی را دارد که با وجود 23 سال سن 65 بازی ملی در کارنامه خود می‌بیند که می‌تواند از پدیده‌های جام جهانی درخط دفاع کامرون باشد.

فهرست23 نفره بازیکنان تیم ملی کامرون:

کامرون

دروازه‌بان‌ها: چارلز ایتنج، سامی انجاک، لویچ فوژو

مدافعان: الن نایوم، دنی نونکو، چدریک ژوگو، اورلیون شجو، نیکلاس نیکولو، هنری بدومو، بنویت آسوئه اکوتو

هافبک‌ها: ایونگ انوه، ژان ماکون، جوئل ماتیپ، استفانه ام‌بیا، لندری انگوئمو، الکس سانگ، ادگار سالی

مهاجمان: ساموئل اتوئو، اریک چوپو، بنجامین موکانژو، ویسنت ابوبکر، پیره وبو، فابریک اولینگا

کامرون
لباس تیم ملی کامرون در جام جهانی برزیل


برنامه بازیهای کامرون در گروه A جام جهانی 2014 برزیل

جمعه 23 خرداد 93 (13 ژوئن):

کامرون - مکزیک (ناتال - ورزشگاه داس دوناس) :: (ساعت 20:30) ::

پنجشنبه 29 خرداد (19 ژوئن):

کامرون - کرواسی (مانائوس - ورزشگاه آمازون) :: (ساعت 02:30 بامداد) ::

سه شنبه 3 تیر 93 (24 ژوئن):

برزیل - کامرون (برازیلیا - ورزشگاه ناسیونال) :: (ساعت 00:30 بامداد) ::
صحنه‌ای ماندگار از کامرون در تاریخ جام جهانی
به گزارش مشرق،
تیم ملی فوتبال کامرون در جام جهانی 1990 لقب شگفتی ساز مسابقات را به خود اختصاص داد. اولین شگفتی مسابقات را نیز در همان بازی افتتاحیه مقابل قهرمان دور قبل یعنی آرژانتین رقم زد و با تک گل فرانسیس اومان بییک (Francois OMAM-BIYIK) موفق شد به برتری برسد.
کامرون تا مرحله یک چهارم نهایی نیز پیش رفت اما در این مرحله در حالی که 2-1 نیز از انگلیس پیش بود در نهایت در وقت‌های اضافی 3-2 مغلوب شد و وداعی سرافرازانه با جام چهاردهم داشت.

یکی دیگر از صحنه های ماندگار کامرون گل روژه میلا به رنه هیگوئیتا(هگیتا) در یک هشتم نهایی همین جام بود. (فیلم گل ماندگار روژه میلا به کلمبیا)

فیلم خلاصه و گل دیدار کامرون - آرژانتین در جام جهانی 1990

دانلود


**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    0 0
    شیر پاستوریزه؟
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    0 0
    نه هموژنیزه و استرلیزه
  • ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    0 0
    این افریقایی ها با یک دست می تونن خوردت کنن
  • حسین ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    0 0
    چقدر غیرت ملی داری !!!
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    0 0
    چه ربطی داره
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    0 0
    خیلی
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    0 0
    موضوعایننیست
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    0 0
    اره جون خودت
  • رامين ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    0 0
    قدرت بدني تيم هاي آفريقايي بالاست.بدن آن ها بدون بدنسازي حرفه اي هم قدرتمند و عضلاني است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس