کد خبر 314960
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰

علایی گفت: در جریان تفتیش‌هایی که بعد از واقعه 15 خرداد از منزلم، از طرف نیروهای حکومت صورت گرفت نزدیک به صد کیلو کتاب‌های خطی که از اجدادم به ارث رسیده بود را با خود بردند.

گروه فرهنگی مشرق - عصرانه ادبی به منظور پاسداشت نویسندگان و شاعران انقلاب اسلامی به پاس فعالیت‌های ادبی شاعر و خاطره‌گوی انقلاب اسلامی «محمدتقی علایی» عصر امروز با حضور محمدتقی علایی، کامران شرفشاهی، محسن فارسی، شمس‌الله کارخانه، محمدرضا رهسپار، جمعی از شعرا و علاقمندان به ادبیات انقلاب اسلامی برگزار شد.

*خداوند اجر نیکوکاران را ضایع نمی‌کند

در این نشست محمدتقی علایی ضمن بازگو نمودن خاطرات دوران مبارزه و روزهای خرداد 1342 به ویژه 15 خرداد آن سال گفت: اگر امروز محمدتقی علایی اینجا حضور دارد، برای ناله‌ها و گریه‌هایی است که خانواده من در سال 1342 برای یافتن نشانی از من انجام دادند، زیرا خداوند در قرآن کریم فرموده: «ما اجر نیکوکاران را ضایع نمی‌کنیم».

*اگر هدف مقدس باشد، ترسی نیست

وی اضافه کرد: اگر هدف انسان مقدس باشد هیچگاه خسته نمی‌شود. در روز عاشورای 1342 در حضور نیروهای ژاندارمری و در میان موج سینه‌زنان این شعر را خواندم:

حسین فی یوم عاشورا

فرمود هل من ناصرا

دادند جواب این ندا

در فیضیه قالوا بلی

این شعر را در آن روز میان جمعیت خواندم و چون به هدفم باور داشتم ترسی از ژاندارم‌ها و نیروهای حکومت نداشتم. در 15 خرداد 42 نوحه سیاسی خواندن کار هر کسی نبود و یک شهامت و جرات خاصی می‌خواست که کسی بتواند حرفش را بزند. شب 15 خرداد بود که با خبر شدیم امام خمینی (ره) را دستگیر کرده‌اند و عده‌ای از مردم قم نیز که به این موضوع اعتراض کرند کشته‌اند. از پیشوا حرکت کردیم و تا نزدیک‌ باقرآباد رسیدیم که نیروهای نظامی جلوی ما را بستند. ما شعار می‌دادیم و سینه می‌زدیم و کفن‌پوش مشغول عزاداری بودیم. فرمانده گروهان نظامی گفت برای چه تا اینجا آمده‌اید؟ که نماینده ما گفت اینها مقلدان آیت‌الله خمینی هستند و باخبر شدند که ایشان را در قم دستگیر کرده‌اند و اگر خبر آزادی ایشان را به این افراد بدهید همه برمی‌گردند و با کسی سر جنگ ندارند. فرمانده نظامی گفت حرف نباشد و دستور آتش داد و عزادارن را به رگبار بستند.

*رهبر انقلاب، رهبر یک چهارم جمعیت جهان است

این شاعر و مبارز انقلابی به تطبیق حوادث تاریخ با امروز انقلاب اسلامی پرداخت و یادآور شد: هر مصیبتی که پیامبران به آن گرفتار شدند از طرف نزدیکان و اطرافیان آنها بوده، امروز چه کسانی با انقلاب مبارزه می‌کنند؟، بیشترین کسانی که سنگ در کار انقلاب می‌اندازند از نزدیکان انقلاب است. رهبر انقلاب را داخلی بیشتر ناراحت می‌کنند و نباید فراموش کنیم که رهبر معظم انقلاب نه تنها رهبر ایران است بلکه رهبری یک چهارم از جمعیت جهان را برعهده دارد.

*تاکنون 17هزار صفحه تاریخ نوشتم

علایی گفت: تاکنون 4 مجموعه شعر از من چاپ شده و 3 مجموعه دیگر نیز در دست چاپ است. تا کنون هفده هزار صفحه تاریخ از سال 42 تا به امروز نوشته‌ام که فقط چهارصد صفحه آن در ارتباط با واقعه خونین قیام مردم ورامین است.

*طیب گفت برای نوحه بخوان

او به خاطره‌ای از زندان که با طیب حاج رضایی داشته نیز اشاره کرد و توضیح داد: طیب حاج رضایی به من گفت شنیده‌ام مداحی می‌کنی، اگر امکان دارد کمی برای من مداحی کن تا دلم باز شود. من هم شروع به خواندن زیارت وارث نمودم و در اثنای زیارتنامه مرثیه خواندم، که اشک و ناله زندانیان بلند شد.

*او از فرهنگ غفلت نکرده

در ادامه این نشست کامران شرفشاهی گفت: برگزاری این نشست یک حرکت بزرگ و هوشمندانه بوده و اختصاص دادن این برنامه به شخصیتی که دارای جهات گوناگونی است از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. محمدتقی علایی شخصیتی است که در دوران خفقان لب به اعتراض گشوده و دم فرو نبسته است به علاوه اینکه این شخصیت اهل قلم است و در کوران‌ جنجال‌های رسانه‌ای حضور پیدا نکرده ولی با این حال آثارش را چاپ کرده است. او فردی است که به کشاورزی اشتغال داشته و سعی نموده نان از بازوی خویش بخورد، ولی در عین حال از اهمیت فعالیت فرهنگی غفلت نکرده است.

*علایی 10هزار صفحه تاریخ دارد

وی افزود: علایی 10 هزار صفحه در مورد تاریخ انقلاب نوشته است و در دست چاپ است، حضور دائمی و پیوسته در میان توده‌های مردم و همدلی با این اقشار به عنوان مداح اهل بیت ویژگی بارز مبارزاتی اوست و تقدیم نمودن فرزند و دامادان در راه انقلاب، متأثر از اهمیت انقلاب در نظر وی است.

*اتصال به دریای معارف اهل بیت (ع) عامل موفقیت علایی

شمس‌الله کارخانه مدیر آموزش و پرورش شهرستان پیشوا در ادامه این نشست گفت: نحوه آشنایی من به دورانی برمی‌گردد که تقی علایی در حسینیه‌ها و تکیه‌های مذهبی اشعاری در مدح اهل‌بیت (ع) می‌خواند. به نظر من عامل موفقیت محمدتقی علایی اتصال به دریای معارف اهل‌بیت (ع) است و مردمی بودن علایی از عوامل محبوبیت وی در پیشواست.

وی افزود: صبر و تحمل ایشان با این سن و سال برای من جالب توجه است. علایی از طبقه کشاورز و رنج کشیده جامعه بوده و سادگی در افعال و سکنات وی موج می‌زند. ایستادن در مقابل طاغوتی چون پهلوی و سیستم پلیسی آنها جرأت بسیاری می‌خواست که تقی علایی در دوران جوانی مقابل آن ایستادگی کرد.

*او به همسرش وفادار است

محمدرضا رهسپار معاون آموزشی آموزش و پرورش شهرستان پیشوا گفت: محمدتقی علایی به اندازه‌ای محسنات دارد که اگر بارها سرگذشت وی را ورق بزنیم باز هم نکات بسیاری مورد توجه به چشم خواهد آمد. وقتی آثار وی را نگاه می‌کنیم، اثر قرآن و همنشینی با آن در آثارش جلب توجه می‌کند. دومین ویژگی محمدتقی علایی تسلط مثال‌زدنی ایشان در موضوعات تاریخی است. این یک خصلت در مداحی وی نیز به چشم می‌خورد. من در مداحی علایی هیچ اثری از هجو ندیدم و جملاتی که ذکر می‌کند ارجاع تاریخی دارد. در بیش از 17 هزار بیت سروده شده از جانب وی اتصال به دریای معارف قرآن و اهل بیت (ع) به چشم می‌آید. صداقت و بی‌پیرایگی در رفتار علایی موجب شده در زندگی وی سادگی موج بزند و علت این موضوع اشتغال محمدتقی علایی به کشاورزی است. او با گذشت هفت سال از بیماری همسرش تا اندازه‌ای وفادار است که پرستاری از همسرش را خودش به عهده گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: علایی یک چشمه جوشان از معارف قرآنی و اهل بیت (ع) است و برگزاری این مراسم موجب شد تا این چشمه تبدیل به تفرجگاهی برای اهالی تفکر، فرهنگ و ادب شود.

*علایی یک انسان وارسته است

محسن فارسی از دیگر حضار این جلسه گفت: حق علایی بیش از اینهاست که وی برای چاپ کتاب خود، فرش زیر پای خود را بفروشد و یا برای باقی آثارش بگوید حق چاپ آنها را می‌فروشم. تواضع و فروتنی ایشان بسیار است و من سراغ ندارم که ایشان در جایی از خودشان تعریف کنند مگر اینکه از وی بخواهند. علایی نمونه بارز یک انسان وارسته و کم‌توقع است.

*هفت ماه با آیت‌الله طالقانی

در حاشیه دهمین عصرانه ادبی فارس محمدتقی علایی گفت: حدود هفت ماه با آیت‌الله طالقانی، مهندس بازرگان، یدالله سحابی، منتظری و ... هم‌خرج بودم که این دوران برای من به جای زندان تبدیل به دانشگاه شد.

شمس‌الله کارخانه در بیان سادگی علایی گفت: «وی تا اندازه‌ای به وسایل ابتدایی زندگی اکتفا نموده که سالیان متمادی است با یک موتور امورات می‌گذراند.» که در این حین یکی از حضار گفت: فقط خورجین موتور را عوض می‌کند که با پاسخ علایی روبرو شد و گفت: آن هم به این خاطر بوده که خورجین موتورم را دزد می‌برده است.

*هرکس سکه دارد جلو بیاید

در پایان این مراسم علایی ضمن بیان یک خاطره گفت: در انتهای مراسمی که از من دعوت شده بود تا حضور پیدا کنم، با یک لوح تقدیر از من تقدیر شد که به محض خروج از محل برگزاری خانمی گفت: «حالا هم که تقدیر می‌کنند از خودشان تقدیر می‌کنند.» و من در پاسخ گفتم بفرما این هم برای شما، که بعدا دوستان گفتند چه کردی با تقدیرنامه‌ات، گفتم اینطور شد، آنها گفتند سکه داخل آن بود و الان اعلام می‌کنم هرکس می‌خواهد با سکه تقدیر کند جلو بیاید، که این گفته با خنده متمادی حضار روبرو شد.

*صدکیلو کتب خطی را بردند

علایی ضمن نشان داد یک صفحه قرآن خطی به حضار، خاطره‌ای از آن روزها گفت: در جریان تفتیش‌هایی که بعد از واقعه 15 خرداد از منزلم، از طرف نیروهای حکومت صورت گرفت نزدیک به صد کیلو کتاب‌های خطی که از اجدادم به ارث رسیده بود را با خود بردند.

محمدرضا رهسپار که از شاعران بی‌آلایش پیشوا است و تاسیس کانون ادبی بهار، نشان خلاقیت اوست که جلسات چهارشنبه‌های ان به همت این شاعر برگزار می‌گردد. حضور کلمات دغدغه‌مند و دردمند از او شاعری اجتماعی ساخته است:

صخره‌ام

زخم‌های سینه‌ام

زخمه‌های توست

موج‌های تو آشناست با تنم

افتخار من

چاک‌های مانده بر پیکرم

***

صخره‌ام

و ایستاده‌ام تمام قد

تا که باز هم نوازش کنند

موج‌های بی‌کرانه‌ات، کرانه‌ام

قرن‌ها گذشته است

و ایستاده‌ام هنوز

***

صخره‌ام

روزی از روزها خُِرد می‌شوم

بدست تو

و این نقطه شروع

ماندن من است

***

ناپدید می‌شوم درون تو

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس