کد خبر 314117
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵

مقایسه آمارهای سال ۹۲ با نیمه اول سال جاری نشان می دهد که وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود است.

به گزارش مشرق، مرکز آمار ایران، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ۹۲ را ۳۱ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را ۳۸.۲ درصد اعلام کرده است. نرخ تورم شهری کشور در دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۸.۴ درصد و تورم نقطه به نقطه را ۱۷.۲ درصد اعلام شده است. این در حالی است که همزمان با کاهش نرخ تورم نرخ بیکاری نیز با کاهش روبه رو بوده است.

همچنین مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی در نیمه اول سال ۹۲ را منفی پنج درصد و بدون نفت را منفی ۱.۷ درصد اعلام کرد اما طبق پیش بینی های انجام شده نرخ رشد اقتصادی امسال به مثبت ۲ درصد خواهد رسید و این نشان دهنده این موضوع است که میزان سرمایه گذاری ها افزایش داشته و از طرف دیگر اشتغال و تولید با رونق رویه رو بوده و تورم و نرخ بیکاری نیز پایین آمده است.
 
از سوی دیگر در دو ماهه نخست سال جاری ۸ میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار انواع کالا به خارج از کشور صادر و ۷ میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار واردکشور شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹.۱۸ درصد افزایش داشته است. افزایش صادرات و واردات در سال ۹۳ به دنبال خود رونق اقتصادی را به همراه دارد.
 
اما مهدی تقوی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص پایین آمدن نرخ تورم و آمارهای که ارائه شده است به خبر آنلاین گفت: امیدواریم که تورم هر چه زودتر پایین بیاید وآقای روحانی بتواند نرخ تورم را پایین بیاورد.

وی درمورد عواملی که باعث پایین آمدن نرخ تورم می شوند،گفت: ارز یکی از دلایل مهم بالا رفتن نرخ تورم است. بنابراین اگر آقای سیف، رئیس بانک مرکزی بتوانند نرخ ارز را بر روی ۲۵۰۰ تومان تثبیت کند قیمت ها کاهش پیدا می کند و کالا های وارداتی نسبت به شرایط فعلی ارزان تر می شوند. امیدوارم که این کار را بتوانند انجام دهند.
 
تقوی افزود: به وقوع پیوستن این امر به رفع تحریم ها بستگی دارد. در واقع اینکه چقدر بتوانند صادرات نفت را بالا ببرند و یا قیمت نفت در بازارهای جهانی بالا برود این عوامل باعث می شود که دولت دلار بیشتری بگیرد و همین امر ارزش ریال در مقابل دلار را بالا می برد. بنابراین هر چه بانک مرکزی ارز بیشتری از صادرات بگیرد و آن را به بازار عرضه کند قیمت ارز پایین می آید و این امر به نفع تمام مردم کشور است. دعا می کنیم که دولت آقای روحانی به این روزها نزدیک شوند.

این درحالی است که نوبخت، سخنگوی دولت عنوان کرده که دولت برنامه​ای برای افزایش قیمت هیچ کالایی ندارد. چرا که دولت در جهت مهار تورم تلاش می‌کند.

از سوی دیگر سیف، رییس کل بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ ارز از ۳ هزار و ۳۰۰ تومان خبر داده و گفته است: فکر می‌کنم به زودی کاهش با ثباتی در قیمت ارز در بازار ایجاد شود.

بنابراین با اظهاراتی که نوبخت و سیف در خصوص کاهش قیمت دلار و رسیدن به ثبات قیمتی مطرح کرده اند قیمت ها باید به سمت ارزانی و یا ثبات پیش بروند.
منبع: خبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    تا حالا دیدید چیزی که گرون شده باشه ارزون بشه نه شما بگید
  • سالار ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    موجمنفی نده عزیزم
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    خیر ، گرون هم شده
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    جان بچه هاتون بی خیال این بحث مردم کاهش قیمتهار ور احساس میکنن باشید هیچکس حتی اونی که خودش این بحثو مطرح میکنه قبول نداره
  • Arash ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    10 ملیون گرون میکنن بعدش 200 هزار ارزون میکنن میگن ارزون کردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس