کارگردان مستند «شب دهم» از محتوای این مستند که 2 سال پیش به مناسبت سالروز فتح خرمشهر ساخته و اینکه امروز همان دشمنی که از جنگ 8 ساله علیه کشورمان حمایت می‌کرد پشت‌پرده جنگ در سوریه است، سخن گفت.

به گزارش مشرق، مرتضی شعبانی از مستندی که به مناسبت سالروز فتح خرمشهر ساخته است اینگونه سخن گفت: مستند «شب دهم» به تهیه‌کنندگی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس دو سال پیش ساخته شد اما از آن زمان تاکنون هنوز برای پخش به صداوسیما ارائه نشده و من نمی‌دانم چرا تابحال به این مستند که با محوریت سردار مرتضی قربانی فرمانده لشکر 25 کربلا ساخته شده توجه نشده است.

وی ادامه داد: در این مستند گفتگوها و تصاویری آرشیوی از جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان و شهید احمد کاظمی نیز وجود دارد که فکر نمی‌کنم حتی در خود صداوسیما هم نمایش داده شده باشد. این گفتگوها درباره مرحله دوم عملیات دفاع مقدس است که منجر به آزادسازی خرمشهر شد.

«شب دهم» روایت متفاوتی از فتح خرمشهر دارد

مدیر مرکز مستند حقیقت درباره موضوع و جزییات مستند «شب دهم» توضیح داد: من به دنبال این بودم که روایت متفاوتی از فتح خرمشهر نمایش دهم که کمتر گفته شده است و بعد در این مستند سعی کردیم با کسانی صحبت کنیم که به صورت مستقیم در این عملیات حضور داشتند و جزو عناصر تاثیرگذار بودند. همانطور که می‌دانید عملیات بیت المقدس یا آزادسازی خرمشهر سه مرحله دارد که مرحله سوم منجر به همین آزادسازی شد و ما در این مستند تصمیم گرفتیم که از این سه مرحله سخن بگوییم و قصه واقعی این عملیات را در آن نشان دادیم.

شعبانی با اشاره به تصاویری که در این مستند به کار گرفته است، گفت: در این مستند از بعضی تصاویر آرشیوی نابی استفاده شد که تا بحال از رسانه ملی پخش نشده است و من خودم هیچ گاه این تصاویر را تا پیش از این ندیده بودم.

وی درباره زمان ساخت این مستند گفت: «شب دهم» حدود 2 سال پیش برای سوم خرداد 91 ساخته شد. ساخت آن از اسفند 90 شروع شد و حدود 3 ماه طول کشید. به نظرم این مستند روایت خوبی از فتح خرمشهر دارد و روایت داستانی آن از قبل از سوم خرداد شروع شده و تا سوم خرداد ادامه دارد همانطور که از نام آن برمی‌آید از شب دهم اردیبهشت با اولین مرحله این عملیات شروع و بیان می‌شود که در این مدت چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و گروه چطور از کارون عبور می‌کنند تا به فتح خرمشهر می‌رسند.

این مستندساز درباره گفتگوهای به کار رفته در مستند «شب دهم» بیان کرد: ما برای این مستند در تهران و اصفهان تصویربرداری داشتیم چون تعداد زیادی از مصاحبه شونده‌های ما در اصفهان ساکن بودند. همچنین گفتگوهای آرشیوی از جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان و شهید احمد کاظمی داشتیم که خود صداوسیما تاکنون این گفتگوها را پخش نکرده است و حتی خانواده‌های این افراد از وجود این گفتگوها خبر نداشتند.

تفاوتی بین اتفاقات منطقه و کشور ما وجود ندارد

مدیر مرکز مستند حقیقت که در این چند ساله بیشتر به ساخت مستندهایی درباره سوریه و مسایل منطقه پرداخته است در تفاوت ساخت مستند برای سوریه و دفاع مقدس بیان کرد: مساله سوریه برای مستندسازی که به انقلاب اسلامی اعتقاد دارد تفاوتی با دفاع مقدس و انقلاب خود ما ندارد. تفاوتی بین اتفاقات منطقه و کشور ما وجود ندارد بلکه حتی شباهت‌هایی هم بینمان می‌توان پیدا کرد البته می‌توان گفت جنگ سوریه وسیع‌تر از جنگ ماست و در منطقه اتفاق می‌افتد.

تنها «روز سوم» لطیفی و «دوئل» درویش با فتح خرمشهر مرتبطند

شعبانی اضافه کرد: جنگ 8 ساله به ما تحمیل شد و بین کسانی که این جنگ و جنگ سوریه را تحمیل کردند تفاوتی وجود ندارد. وظایف در این عرصه یکی است و الان هم میدان وظیفه در سوریه است.

شعبانی در پایان با تاکید بر ساخت آثاری درباره آزادسازی خرمشهر خاطرنشان کرد: هنوز خیلی مانده که ما بتوانیم حق دفاع مقدس را ادا کنیم. در این حوزه کم‌کاری‌های زیادی صورت گرفته است در این زمینه بسیار بیشتر از اینها باید کار کرد مخصوصا اینکه خرمشهر و دفاع مقدس فرهنگی از خود ماست و ما با آن نسبت مستقیم‌تری داریم و درباره آن فیلم و سریال‌های بسیاری می‌توانیم بسازیم. تا الان شاید تنها فیلم «روز سوم» محمدحسین لطیفی و «دوئل» احمدرضا درویش باشد که در این زمینه شاخص شده‌اند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس