دادستانی کل و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشتم، بهترین عملکرد را در روشن شدن ابعاد پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی داشته اند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، مه‌آفرید امیرخسروی اهل رودبار گیلان که با نام امیرمنصور آریا نیز از وی نام برده شده، در شهریور ۱۳۹۰ به اختلاس متهم شد و در سحرگاه روز شنبه، سوم خردادماه ۱۳۹۳ در محل زندان اوین اجرا شد.

میزان اختلاس وی را ۲۸۰۰ یا ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بودند که در آن زمان برخی مدعی بودند بزرگ ترین اختلاس تاریخ ایران بوده‌است. هر چند در آن زمان به ماجرای تخلف چند میلیون دلاری کرسنت اشاره ای نشده بود که بیشتر از این رقم است.

نماینده دادستان و ناظر شناسایی شرکت های صوری و کاغذی تاسیس شده توسط گروه آریا، در جریان جلسات دادگاه اختلاس بزرگ، گفته بود که او با معدل ۱۰.۴۲ از دبیرستان فارغ التحصیل شده است. به گفته نماینده دادستان مه آفرید امیر خسروی در رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد واحد زنجان پذیرفته میشود و پس از گذراندن ۶ ترم با معدل ۶.۲۳ اخراج می شود. با این حال مه آفرید امیرخسروی در جریان دفاعیات خود در جواب نماینده دادستان پاسخ داده بود: «آقای نماینده دادستان حرفهایی از معدل ۱۰ دیپلم من به میان آورد در حالی که اگر فرض کنیم من از نظر ذهنی کند ذهن باشم حاضرم با بزرگترین دکترای اقتصاد ایران بحثو چالش کنم. حاضرم در یک اتاق دربسته تحت الحفظ باشم و پس از تنها ۴ سال ۴ شرکت خریداری شده را به سوددهی برسانم بدون آنکه یک رالح به من پول بدهید.»

مه آفرید امیر خسروی که بود؟ / از تولید جعبه میوه و کار روی پیکان تا تاسیس داماش و بانک آریا

فعالیت‌های اقتصادی

برای شروع فعالیت اقتصادی، مه آفرید بنابر پیشنهاد برادرش مهرگان اقدام به ساخت جعبه میوه می‌‌کند و مدتی به امر خرید و فروش دام مشغول بوده و کارهای خود را با خودروی پیکان مهرگان انجام می‌داده است. مه آفرید در سال ۱۳۸۰ پس از آشنایی با یکی از مقامات رودبار و یکی دیگر از مقام های مسئول در بانک و در اختیار گرفتن رانت، مقدمات راه‌اندازی داماش را به دست می‌آورد. مه آفرید با پیشنهاد فردی به نام(ژ) شرکت خدمات کشاورزی میثاق گیلان را خریداری می‌کند.

بعد از افشا شدن ماجرای فساد بانکی، منابع مختلفی میزان ثروت مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا(مه آفرید امیر خسروی) را ۴۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کردند.(۱)(۲)

مجله معتبر «فوربس» به صورت دوره ای فهرست ثروتمندان جهان را منتشر می کند. طبق این فهرست، امیر خسروی با سه میلیارد و ۸ میلیون دلار در رده ۲۹۰ ثروتمندان جهان جای می گیرد.(۳)

در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ مه آفرید امیرخسروی با اداره کردن گاوداری فعالیت اقتصادی خود را بیشتر کرد.(۴) وی که تا سال ۱۳۷۲ نیز در خدمت سربازی بوده، این واحد دامداری را با استفاده از طرح‌های زودبازده بنیان‌گذاری کرده بود. ادامه فعالیت‌های وی با سواستفاده از این وام‌ها همراه بود و باعثشد که به فساد مالی روی آورد.(۴) همچنین سرمایه آغازین «شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا» در ۲۸ خردادماه ۱۳۸۵ برابر با ۵۰ میلیون تومان بوده که بر اساس صورت جلسه هیئت مدیره همین شرکت در تاریخ ۳۰/۱۱ / ۱۳۸۷ به ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده‌است.(۵)

شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا در سال ۸۹ در جهت خصوصی سازی در اقداماتی مشکوک توانست ۹۴٫۹۶ درصد از سهام ماشین سازی لرستان، ۹۵٫۲ درصد از سهام گروه صنعتی فولاد ایران، ۹۵ درصد از سهام مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن(تراورس) و ۳۹٫۵ درصد از سهام فولاد اکسین خوزستان را خریداری نماید.(۶)

مه آفرید امیر خسروی که بود؟ / از تولید جعبه میوه و کار روی پیکان تا تاسیس داماش و بانک آریا

برخی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ای «توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا» چنین است:(۷)

توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا
شرکت پخش امیرمنصور ایرانیان
گروه صنعتی شیشه مارلیک گیلان
گروه ملی صنعتی فولاد ایران
صنعت آب معدنی داماش گیلان
گروه صنعتی نمونه منصور گیلان
شرکت مشاوره و مدیریت تدبیر منصور
سامانه‌های برنامه ریزی منابع کرانه
باشگاه ورزشی داماش ایرانیان
بانک آریا
شفاف شیمی پلاست
صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان
آهن و فولاد لوشان
شرکت پی سنگ گستر
شرکت گردشگری و جهانگردی ستاره درخشان درفک
سبک سازان لوشان
ماشین سازی لرستان
معدن شکافان تهران
داماش ترابر ایرانیان
خدمات کشاورزی میثاق گیلان
صنایع غذایی ترچین طبخ ایرانیان
نوآوران صنعت الکترونیک
تجارت گستران منصور
شرکت آریا سنگ زرین ایرانیان
سیمان فاراب شمال
مهندسین مشاور مدیریت پردازش زمان
شرکت خدمات خط و ابنیه فنی
شرکت نوآوران صنعت الکترونیک قم
شرکت تراورس
مروارید درخشان آریا
شرکت گسترش منیزیم آریا
شرکت فولاد اکسین خوزستان
شرکت حمل و نقل جاده‌ای داخلی کالای ایمن ترابر آریا
بیمه طرح ایرانیان
ستارگان امیرمنصور
گروه امیرمنصور آریا

برادران امیرخسروی با نام‌های مه آفرید، مهرگان، مسعود و مردآویج نفرات اصلی تشکیل دهنده این گروه بودند

همچنین همسران چهار برادر فوق به ترتیب با نام‌های سارا خسروی، طوبی عبدالله زاده سیاهکلی، فرشیده تحویلدار اکبری و ثریا افسردیر در فعالیت‌های اقتصادی و به ویژه مالکیت سهام شرکت‌ها شرکت داشته‌اند و از این رو دارایی‌های این افراد از سوی قوه قضاییه کشور ضبط و توقیف شده است. مهرگان امیرخسروی و همسرش طوبی عبدالله زاده سیاهکلی از تابستان گذشته در شهر مونترال کانادا به سر می‌برند و امید به اقامت دایم در این کشور را داشتند که اداره مهاجرت کانادا درخواست اقامت این زوج را تاکنون نپذیرفته است و هنوز از محل آنها اطلاعاتی منتشر نشده است.

وی در اواخر سال ۱۳۸۹ موافقت بانک مرکزی برای تاسیس بانکی با نام «بانک آریا» را جلب و در اسفند همان سال اقدام به پذیره نویسی و سپس انتشار آگهی استخدام کارمند کرد. اما در مرداد سال ۱۳۹۰ بانک مرکزی مجوز فعالیت بانک را باطل کرد.

همچنین ۲۳۰ هکتار زمین در کیش و صدها هکتار زمین در کاشانک تهران با قیمت ۱۶ رالا برای هر متر مربع در اختیار وی قرار گرفته است.(۸)

پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی

در شهریورماه سال ۱۳۹۰ اخباری مبنی بر کشف یک فساد مالی گسترده در چندین بانک دولتی و خصوصی در رسانه‌ها منتشر شد. چند روز بعد از آن بود که محمودرضا خاوری مدیرعامل وقت بانک ملی ایران که در مظان اتهام قرار گرفته بود از کشور گریخت و محمد جهرمی مدیرعامل وقت بانک صادرات نیز از سمت خود کناره‌گیری کرد. پیش از این دو رویداد اعلام شد که شخصی به نام مه‌آفرید امیرخسروی به عنوان متهم ردیف اول این پرونده در بازداشت مقام‌های قضایی است.

مه آفرید امیر خسروی که بود؟ / از تولید جعبه میوه و کار روی پیکان تا تاسیس داماش و بانک آریا

برخی منابع خبری در آن زمان وی را «یک ایرانی ساکن آلمان» معرفی کردند که «با دریافت چراغ سبز برای فعالیت اقتصادی» به ایران بازگشته و با تاسیس «شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر‌منصور آریا» در زمینه‌های متنوعی از خرید، تاسیس، مشارکت، توسعه، فروش، واگذاری و اجاره کارخانه‌ها و واحدها و شرکت‌های فعال در بخش‌های تولیدی و خدماتی درون و بیرون کشور گرفته تا ارائه خدمات اقتصادی، فنی، مالی و اعتباری به فعالیت مشغول بوده است.

مه آفرید امیر خسروی که بود؟ / از تولید جعبه میوه و کار روی پیکان تا تاسیس داماش و بانک آریا

ظاهراً دسترسی به اسناد اعتباری بانک صادرات و تنزیل آنها نزد دیگر بانک‌ها از عمده‌ترین روش‌های شرکت خسروی برای کسب منابع مالی غیر‌قانونی بوده است. در واقع هلدینگ آریا ال‌سی‌های حاصل از معاملات صوری را که از بانک صادرات شعبه فولاد اهواز دریافت کرده بود با قیمت پایین‌تر به بانک‌های دیگر می‌فروخته بدون آنکه سپرده یا وثیقه‌ای برای بازگرداندن پول‌ها نزد بانک گذاشته باشد.

به ادعای برخی خبرگزاری‌ها مه‌آفرید خسروی که به عنوان کارآفرین نمونه از طرف دولت مورد تجلیل قرار گرفته بود با حمایت بعضی مقام‌های اجرایی وقت، قانون را دور زده و ثروت کلانی به دست آورده بود. در دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده آقای خسروی تلویحاً به این موضوع اشاره کرد و گفت: «اگر مسوولانی که از من درخواست کمک کرده بودند خود را معرفی نکنند در جلسه بعد دادگاه نام این افراد و حتی مسببان فرار خاوری را فاش می‌کنم.»

متهم ردیف دوم این پرونده هم در آخرین جلسه دادگاه خواستار پاسخگویی مسوولان اقتصادی وقت شده و گفته بود: «وزیر اقتصاد اشتباه کرد بعد معذرت‌خواهی کرد، مدیر بانک صادرات با اتهاماتش هنوز آزاد است و سوال اینجاست من که اصلاً کاره‌ای نبودم چرا باید زندانی باشم. فرق من با آنها چیست؟» این ادعاها البته از طرف عناصر دولتی قویاً و به کرات تکذیب شد. حتی برخی عناصر دولتی همچون سید حمید پورمحمدی از اعضای ستاد مهدی کروبی و قائم مقام بانک مرکزی دستگیر شدند. وی از زمان وزارت صفدر حسینی و دانش جعفری معاونت وزارت اقتصاد را برعهده داشت.

مه آفرید امیر خسروی که بود؟ / از تولید جعبه میوه و کار روی پیکان تا تاسیس داماش و بانک آریا

در همین رابطه نامه‌هایی به امضای اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهور منتشر شد که در آن از وزرای وقت امور اقتصاد و دارایی و راه و ترابری خواسته شده بود جهت واگذاری شرکت‌های دولتی تحت مدیریت خود به گروه تجاری امیرمنصور آریا نهایت همکاری را مبذول دارند. پس از انتشار این اسناد پرویز فتاح وزیر نیروی دولت نهم و رئیس بنیاد تعاون سپاه به خبرنگاران گفت: «نمی‌دانم چرا دولتمردان سخت‌شان است که از مردم عذرخواهی داشته باشند و اظهار ندامت کنند.» این در حالی است که چهار نفر از متهمان این پرونده از جمله مه‌آفرید امیرخسروی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و ارتشا و فساد مالی به اعدام محکوم شدند و مسوولان دستگاه قضایی وعده دادند که رئیس فراری بانک ملی را نیز غیاباً محاکمه و استرداد او را از مجاری ذی‌ربط پیگیری کنند.

مه آفرید امیر خسروی که بود؟ / از تولید جعبه میوه و کار روی پیکان تا تاسیس داماش و بانک آریا

مه آفرید امیر خسروی که بود؟ / از تولید جعبه میوه و کار روی پیکان تا تاسیس داماش و بانک آریا

فعالترین برخوردها:

ارزیابی نهادهای نظارتی نشان می دهد دادستانی کل کشور و کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس هشتم، بهترین عملکرد را در روشن شدن ابعاد پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی داشته اند.

دستگیری:

مه‌آفرید امیرخسروی که متهم ردیف اول فساد بانکی سه هزار میلیارد تومانی است در ۲۷ شهریور ۹۰ دستگیر شده‌است. لیکن اتهامات دیگری متوجه وی بود از جمله اینکه وی از تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومانی از بانک ملی است که ارائه این تسهیلات بدون وجود هیچ سند و وثیقه گذاری انجام گرفته‌است. این مبلغ جدای از اختلاس به واسطه گشایش ال سی، بوده است.(۹)

مه آفرید امیر خسروی که بود؟ / از تولید جعبه میوه و کار روی پیکان تا تاسیس داماش و بانک آریا

خط پایان

در بامداد سوم خرداد ۱۳۹۳ حکم اعدام مه آفرید خسروی اجرا شد. بر این اساس دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد، حکم محکومیت به اعدام محکوم علیه زندانی مه آفرید امیرخسروی فرزند منصور، سحرگاه روز شنبه، سوم خردادماه ۱۳۹۳ در محل زندان اوین اجرا شد. امیرخسروی در دوازدهمین جلسه دادگاه گفته بود: فرض کنید که من را اعدام کردید. آیا مملکت اصلاح میشود؟ کسانی که پشت صحنه پنهان شده اند چه میشوند؟ این آقایان که در این پرونده همکاری داشته اند؟

۱ -خبرگزاری مهر، " میزان اموال اختلاس‌گران اعلام شد؛ ۴۷۰۰ میلیارد تومان "، تاریخ ۱۳۹۰/۰۶ / ۲۸َ
۲ -مجرم اصلی این پدیده مشئوم ۴۷۰۰ میلیارد تومان دارایی دارد. چرا باید این دارایی، ملک وی تلقی شود؟
(۳) -پایگاه اینترنتی مجله فوربس
۴ - http: / / www. farsnews. com / printable. php? nn = ۱۳۹۰۰۶۲۷۰۰۱۳۰۰
(۵) - روزنامه تهران امروز. ۹ شهریور ۱۳۹۰ ص ۹
(۶) -
(۷) - http: / / old. mehrnews. com / fa / NewsDetail. aspx? NewsId = ۱۴۰۷۴۱۴
(۸) - http: / / hamshahrionline. ir / details / ۱۴۶۰۹۳
(۹) - خبرگزاری فارس. ۵ مهر ۱۳۹۰


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: پارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • مهدوی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    1 0
    افراد پرنفوذی که دراین پرونده نامشان هست چه میشوند...
  • محمد مهدی ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 1
    پس مهدی ه چی میشه؟؟؟؟اون مصداق بارز جمله ی آخر متنه!!!
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    1 0
    اگر اقا زاده ای هم در این اختلاس دست داشته نیز باید محکوم شود قانون برای همه یکسان باید باشد
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    منظورت مهدی ه؟ ان شاالله اونم به زودی اعدام میشه.
  • منتظر اعدام ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 1
    کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .کرسنت .
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    به مراتب جرمش بسیار کمتر از بابک زنجانی و بابک خان های دیگر است !!!چون هم کارگری کرده بوده و و راننده تاکسی و بعد ها سوراخ دعا را پیدا !!! بابک که فوری از سربازی رفت پله آخر !!
  • بابک ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    کی اعدام شد؟ کجا اعادام شد؟ میدان اعدام؟
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    چر ت وپرت نگو
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    جرم مگه کاسبی جرمه؟ خ.ب کاسی کرده البته یه کمی تند رفته که خوب لیز خورده و چپ کرده دیگه
  • اصلاح طلب ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    انتخابات مهم تره اینها رو ولش کنید
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    پرونده مهدی هاشمی چه شد مگه در استات اویل و کرسنت رشوه نگرفته ؟
  • امیر ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    به امید همه گیر شدن عدالت علوی حتی برای آقازاده های اصلاح طلب...
  • حامد ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    650 میلیون یوریی چی شد ؟؟؟؟
  • حسین ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    مشرق جون معلومه که خیلی دلخوری یه جوری می خوای خنک کنی ..این جور کامنت گذاری هم جهت با متن ؟!!!!! انشالله خوانندگانتن
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    دنبال یک مه آفرید دیگه میگردند!
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    0 0
    ان كه گفته كرسنت كرسنت كرسنت بايد به او گفت تاسيسات ان هنوز كه هنوزه راه اندازي نشده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس