وادادگی و انفعال لقب عقلانیت به خود گرفته/ امروز دو استراتژی
به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف شهردار تهران صبح امروز در همایش هادیان سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: به عنوان خدمتگزار در این شهر به همه شما عزیزان، همرزمان و همسنگران خودم که از سراسر کشور به شهر تهران تشریف آورده‌اید و دو - سه روزی شهروند این شهر هستید، خیر مقدم عرض می‌کنم.

وی افزود: هر زمانی که توفیق پیدا می‌کنم تا در مجموعه ستاد فرماندهی سپاه پاسدران حضور پیدا کنم تمامی خاطرات گذشته‌ام تکرار می‌شود. البته خاطرات ما در مجموعه ستاد فرماندهی از سال 69 رقم خورده چرا که از سال 69 به بعد بود که تهران نشین شدیم.

شهردار تهران ادامه داد: همه زندگی هویتی، عقبه و شکل‌گیری شخصیت ما متعلق به این فرهنگ و سازمان است و همیشه به این افتخار کرده‌ایم. امیدواریم همیشه هم پاسدار باقی بمانیم، بر فرهنگ پاسداری و مجاهدت اصرار بورزیم، راه دوستان شهید خود را ادامه دهیم و بر عهد و پیمانی که با آن عزیزان بسته‌ایم، ولو در عرصه‌های دیگر وفادار باشیم.

قالیباف با اشاره به مقوله مدیریت جهادی، گفت: طبیعتا اینگونه حس کرده‌ام که اگر بخواهم به جزئیات فرایند موضوع مدیریت جهادی بپردازم، در شأن جلسه نیست و مطمئن هستم دوستان به همه این موضوعات بهتر از بنده آشنا هستند. یقین دارم در این بخش، فرهنگ سپاه، فرهنگ جهادی است و عزیزان ما روز تا شب با همین شاخصه‌ها و مؤلفه‌ها زندگی می‌کنند. طبیعتا سطح این جلسه آن است که به موضوع مدیریت جهادی از یک سطح گفتمانی و تمدنی توجه کنیم. هر چند که نیازمند تولید ادبیات هم برای این مقوله هستیم.

وی تأکید کرد: شاید در محیطی غیر از سپاه نیاز باشد به این شاخصه‌ها بپردازیم اما در محیط سپاه لازم است به سطح گفتمانی و بنیادی مدیریت جهادی بپردازیم. قبل از اینکه بحث ما بحث مدیریت جهادی باشد، باید بر فرهنگ جهادی نیز تکیه داشته باشیم، چرا که مدیریت جهادی در سایه فرهنگ جهادی معنی و مفهوم پیدا می‌کند.

شهردار تهران با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: بدون شک موضوع مدیریت جهادی موضوع سال 93 نیست، بلکه مدیریت جهادی موضوعی است که ما با فرهنگ شیعه از صدر اسلام تا به امروز با آن زندگی کرده‌ایم و از این به بعد هم زندگی خواهیم کرد. مهم این است که ما زمان و مکان را به درستی برای این فرهنگ بشناسیم و دنبال کنیم.

قالیباف همچنین گفت: آن چیزی که در زندگی ما بسیار مهم و اساسی است، بحث مربوط به ایمان است. قدرت نظام اسلامی و انقلاب اسلامی تکیه بر ایمان دارد. هنگامی که شهید مطهری (ره) خصوصیات امام خمینی (ره) در بحث عوامل پیروزی انقلاب را می‌گوید، بر این موضوع تأکید دارد که امام بر خدا، مردم و باورهای خودش ایمان داشت. بنابراین شرط ایمان داشتن به باورهایی که داریم نیز بسیار مهم و اساسی است.

وی افزود: امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند که "حقیقت ایمان بر چهار چیز تکیه دارد؛ صبر، یقین، عدل و جهاد"؛ ما باید به این موضوع در فرهنگ اسلامی و شیعی خودمان به طور جدی توجه کنیم و بعد تأکید بر این است که جهاد خودش بر چهار پایه استوار است؛ امر به معروف، نهی از منکر، راستگویی در هر شرایطی و دشمنی با فاسقان. ما وقتی به زندگی اهل بیت (ع) نگاه می‌کنیم و سیره اهل بیت(ع)در سیاست، تدبیر و اداره امور را بررسی می‌‌کنیم، می‌بینیم که سیاست‌ورزی، خردورزی، تصمیم‌گیری، اداره جامعه و تدبیر کردن در جامعه بر چه اساسی بوده است. ما می‌بینیم که در فرهنگ اهل بیت (ع) به سه موضوع حق، عدل و فطرت تأکید شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه حق در حقیقت یک درک حکیمانه و یک سنت الهی است، تصریح کرد: به بیانی حق و حق‌مداری اساس یک زندگی انسان در همه عصرها و نسل‌هاست. علاوه بر این وقتی در زندگی معصومان و انبیاء نگاه می‌کنیم، شاهد هستیم که همیشه تأکید و حمایت آن‌ها بر عدل در جامعه بوده است. بعضی از فقها و اسلام شناسان بزرگ ما بر این باور هستند اگر در جامعه‌ای عدل مستقر نشود امکان اجرای بقیه احکام وجود ندارد و شرط بقیه احکام را اجرای عدالت در جامعه می‌دانند.

 قالیباف با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین رسالت یک نظام و حکومت اسلامی عدل است، گفت: اهل بیت(ع) همیشه تلاش داشتند تا حوزه اقتضاء و مقتضیات را به درستی تشریح کنند و در حقیقت برای مقتضای آن اقتضاء در جامعه کالا تولید کرده و به موضوعات فرهنگی توجه کنند نه برای تقاضایی که در جامعه وجود دارد. بسیاری از اوقات تقاضاهایی در جامعه وجود دارد که تقاضاهای کاذب هستند.

وی افزود: در اقتصاد سرمایه‌داری وقتی بحث عرضه و تقاضا را دنبال می‌کنند، می‌گویند بررسی کنید تا چه تقاضایی وجود دارد و آن تقاضا را عرضه کنید؛ اما در فرهنگ اهل بیت(ع) برای مقتضای آن اقتضا در حوزه عدل که یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه است،چاره‌اندیشی می‌شود. در حقیقت آن‌هایی که بر اساس تقاضا، یک موضوع و کالا، چه کالای فرهنگی و چه کالای غیر فرهنگی، تولید می‌کنند، به دنبال تعادل در جامعه هستند و همیشه از عدل محرومند.

شهردار تهران در ادامه با تأکید بر اینکه بین حمایت از عدل و برقراری تعادل تفاوت اساسی وجود دارد، اظهار داشت: در حقیقت بر اساس باورهای اهل بیت(ع) آن‌هایی که به دنبال تعادل هستند نه خودشان سعید می‌شوند و نه جامعه را به سعادت می‌رسانند، اما آن‌هایی که حامی عدل هستند، با مقتضای اقتضائات جامعه و مبتنی بر سنت‌های الهی حرکت می‌کنند، برای اداره و مدیریت جامعه سیاست‌مدار و مدبر هستند و نه سیاست فروش و سیاست‌باز.

قالیباف ادامه داد: قیام امام حسین(ع) بر اساس اقتضاء بود نه بر اساس تقاضا. نامه‌های بسیاری نوشتند و بعد هم نامه‌هایشان را پس گرفتند، اما امام حسین (ع) برنگشت، بلکه آن حضرت مسیر را ادامه داد؛ چرا که اقتضائات جامعه این بود که حضرت بیاید و این حرکت جهادی و فرهنگ عاشورایی را برای همیشه تاریخ بگذارند تا امروز بین تعادل و عدل گیر نکنیم و بفهمیم که باید به عدل عمل کنیم نه به تعادل.

وی خاطر نشان کرد: اگر حوزه مدیریت در فضا و فرهنگ اهل بیت(ع)، حق، عدل و فطرت است و پایه‌های اساسی فرهنگ اهل بیت(ع) در اداره جامعه وجود دارد، باید بدانیم که این فطرت هم اساسا بحث فطری است، نه از جنس نگاه انسان محوری. امروز بعضا یک نگاه اومانیستی و غرب‌گرایی حاکم می‌شود اما در واقع اقتضاء هم از فطرت و درون انسان‌ها سرچشمه می‌گیرد.

شهردار تهران با بیان اینکه باید انسان را از درون شناخت و نه از بیرون و عوامل بیرونی، تصریح کرد: حتما مدیریت جهادی تحت تأثیر فرهنگ جهادی است. در حقیقت مدیریت جهادی آن نگاه عملیاتی مدیریت اسلامی است.

قالیباف در ادامه سخانانش، گفت: بنده حدود 7 – 8 سال قبل مقاله مفصلی را در حوزه مدیریت در مجله دانشگاه امام صادق(ع) نوشتم که آیا اصلا مدیریت اسلامی و غیر اسلامی داریم؟ مدیریت یا علم است، یا هنر و یا هر چیز دیگری، اما در آنجا به صورت مفصل بحث کردم که حتما مدیریت، اسلامی و غیراسلامی دارد. مبانی اسلامی و غیراسلامی مدیریت نیز آن است که مدیریت جهادی شعبه‌ای از فرهنگ جهادی در مدیریت اسلامی است.

وی ادامه داد: اگر بر این سه اصل حق، عدل و فطرت نگاه کنیم، می‌توان گفت که مدیریت جهادی یعنی کار و تلاش خالصانه در راه خدا. مدیریت جهادی عقل متصل به وحی و نه عقل ابزاری و پراگماتیستی است. در دوران دفاع مقدس اگر می‌خواستیم با عقل پراگماتیستی نگاه کنیم، دلیلی نداشت در خرمشهر، عملیات والفجر مقدماتی و والفجر هشت بایستیم و عملیات بدر و خیبر را انجام دهیم. اصلا عقل پراگماتیستی به ما اجازه نمی‌داد که بجنگیم بلکه باید مانند بنی صدر همه چیز را تحویل می‌دادیم.

شهردار تهران تصریح کرد: عقل متصل به وحی است که نه تنها به ما اجازه می‌دهد، بلکه ما را موظف و مکلف می‌کند که بایستیم. اگر در این مسیر ایستادیم، خداوند نیز پیروزی ما را ضمانت می‌کند.

قالیباف همچنین تأکید کرد: امروز متأسفانه در جامعه ما، همانند بقیه علوم انسانی که تحت تاثیر فرهنگ لیبرالیستی و غرب هستیم، در حوزه مدیریت نیز تحت تاثیر همین فرهنگ هستیم و مدیریت را نیز اینگونه تعریف می‌کنیم. این نوع مدیریت کاملا متفاوت از مدیریت اسلامی و غیر اسلامی است. این چالشی است که در حوزه علوم انسانی وجود دارد اما شاخه علم مدیریت نیز تحت تاثیر همین بحث است.

وی افزود: در الگوهای نظری؛ مدیریت اسلامی که مدیریت جهادی شعبه عملیاتی آن است، بر سه سطح قرار دارد. سطح اولیه و یکم آن، پارادایم فکری حاکم بر این موضوع است که مبتنی بر معنویت‌گرایی و اسلام‌گرایی است. سطح دوم مبانی فلسفی مدیریت جهادی است که باید در آن به درستی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی را در حوزه مدیریت جهادی بدانیم. یعنی در حوزه هستی‌شناسی کاملا باید توحیدی به موضوع نگاه کنیم.

شهردار تهران تأکید کرد: باید در حوزه معرفت‌شناسی نیز همان حاکمیت وحی را در نظر داشته و عقل را آن بخشی از وحی الهی بدانیم که خداوند تبارک و تعالی در نهاد همه انسان‌ها قرار داده است. این عقل در حوزه معرفت‌شناختی مهم است. عقلی که شهید مطهری درباره آن می‌فرماید: پیامبر مکرم اسلام (ص) با این عظمت، حجت ظاهری شما است و عقل متصل به وحی که خدا در نهاد شما گذاشته است حجت باطنی است، بر همین موضوع دلالت دارد.

قالیباف اضافه کرد: در انسان شناسی نیز باید بدانیم که انسان به عنوان خلیفه‌الله در روی زمین است و خدا هر انسانی را که آفرید، دو عنصر مهم انسانیت و آزادی را به او عطا کرد. سطح سوم نیز در واقع نظام‌نگری بر مدیریت جهادی و فرآیند مدیریت جهادی است که در حوزه برنامه‌ریزی و تشکیلات قرار دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که پیش از این اشاره شد، نکته کلیدی و مهم بحث آن است که مدیریت جهادی تنها مختص به سال 93 نیست. اگر از همان 15 خرداد سال 42 و قیام امام خمینی (ره) نگاه کنید، دو تفکر را می بینید؛ یک تفکر به امام (ره) می‌گفتند با کدام سرباز و امکان می‌خواهید در مقابل شاه با این ساواک، قدرت و هیمنه به عنوان ژاندارم منطقه بایستید؟ در آن زمان می‌گفتند این رژیم ژاندارم آمریکا در زیر گوش شوروی است و یک مجتهد در قم می‌خواهد بلند شود و مقابل همه این‌ها بایستد. مخالفان امام خمینی(ره) در حوزه و دانشگاه و در بخش‌های مختلف حوزه نخبگانی هم قرار داشتند. این در حالی است که آن برهه، زمان جنگ سرد بود و تمام دنیا در سلطه آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت.

شهردار تهران در هیمن زمینه تأکید کرد: بنابراین هیچ اتفاق و حتی انقلابی بدون نظر آمریکا و شوروی اتفاق نمی‌افتاد. در حوزه کارائیب و در کوبا، شاخ آفریقا، ویتنام شمالی و جنوبی، کره شمالی و جنوبی نیز اگر اتفاقی می‌افتاد یک طرف آن آمریکا و شوروی بودند.

قالیباف با بیان اینکه این همان مدیریت لیبرالیستی، مدیریت غیرجهادی و عقل غیر متصل به وحی است، گفت: اما امام در اینجا به اقتضائات و وظایفشان عمل کردند و گفتند من وظیفه دارم با ظلم مبارزه کنم. بنابراین انقلاب را آغاز کرد. بعد هم از امام(ره) سوال کردند که با کدام سرباز می‌خواهید مقابله کنید که ایشان فرمودند سربازان من همه در قنداق هستند، بعد هم دیدیم که متولدان همان سال 42 در کف خیابان انقلاب کردند و جنگ را هم اداره کردند.

وی افزود: امام خمینی(ره) را از عراق و کویت بیرون کردند. روزی که می خواستند تصمیم بگیرند تا به ایران بیایند، برخی می‌گفتند هنوز شاه و حکومت شاهنشاهی در ایران است، حکومت نظامی اعلام شد، ایشان دستور دادند تا مردم بیرون بیاید. جالب است که وقتی اتفاق طبس هم افتاد، امام(ره) مثل خیلی از افراد سیاسی نیامدند بگویند که رادارها و نیروی هوایی ما بود که دشمن را منهدم کردند، بلکه ایشان فرمودند خدا حادثه طبس را ترتیب داد. ایشان با این بیان، می‌خواستند بگویند که طرف شما ما نیستیم بلکه طرف شما خداست.

شهردار تهران اضافه کرد: در جریان تسخیر لانه جاسوسی، امام خمینی(ره) محکم جلوی آمریکا ایستادند و گفتند باید لانه جاسوسی را جمع کنید. به دلیل اینکه به دنیا بگویند ما دشمنی نداریم نیز خانم‌ها و سیاه پوست‌ها را رها کردند. ایشان عقل، حق و فطرت را مبنا قرار دادند.

قالیباف یادآور شد: جریان آزادسازی خرمشهر مانند حادثه طبس نبود، بلکه رزمندگان به صورت مستقیم به خرمشهر رفتند اما امام خمینی(ره) باز هم فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد. در اوج جنگ امام احساس می‌کنند باید در لبنان به دفاع مسلمانان برویم، بنابراین این افتخار بزرگ اتفاق می‌افتد که امروز شجره طبیه را در حزب‌الله می‌بینیم.

وی همچنین تأکید کرد: ما می‌خواهیم به دنیا نشان دهیم که این قدرت ما است اما این اشتباه است. باید بدانیم قدرت خدا است. خیلی از حوادث دیگری نیز داریم که اصلا خودمان از آن خبر نداشتیم، اما وقتی آن حادثه اتفاق افتاده است می‌گوییم این کار ما بوده است؛ این در حالی است که کار ما نیست بلکه کار خدا است. این همان حرفی است که امام خمینی(ره) فرمودند اگر آمریکا بخواهد جلوی دین ما بایستد، ما جلوی همه دنیای او می‌ایستیم. این همان فرهنگ و مدیریت جهادی است.

شهردار تهران با بیان اینکه از گذشته دور و از اول انقلاب تا امروز این دو تفکر همیشه در مقابل هم ایستاده‌اند، خاطرنشان کرد: در سال 93 نیز مقام معظم رهبری یک بار دیگر این تذکر و یادآوری را به همه ما کردند که امروز هم در کشور دو استراتژی وجود دارد؛ یک استراتژی فرهنگ و مدیریت جهادی و یک استراتژی نیز نگاه لیبرالیستی و وادادگی است.

قالیباف ادامه داد: چند روز پیش در جمع علمای رزمنده و جانباز تهران نیز عرض کردم که با فرهنگ جهادی است که ما میز مذاکره را هم میدان مبارزه می‌دانیم و فقط شکل آن تغییر کرده است. زیرا آن‌‌ها به دنبال آن هستند که نظام اسلامی نباشد و ما هم به دنبال مبارزه با ظلم هستیم. بنابراین یک روز در وسط جبهه می‌جنگیم، یک روز به ساخت و ساز می پردازیم و در حوزه سیاست خارجی هم یک روز اقتضا می‌کند که پشت میز می‌نشینیم، اما میز را هم میدان مبارزه می‌دانیم. البته نگاه‌ها نیز متفاوت است؛ آیا با فرهنگ جهادی پشت این میز می‌نشینیم یا فرهنگ لیبرالیستی؟

وی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: پس از دوران دفاع مقدس که دولت‌ها بر مسند کار آمدند، یکی از اشتباهات بزرگ و فاحش ما این بود که هر چه زمان گذشت، از فرهنگ و مدیریت جهادی فاصله گرفتیم. گاهی اوقات خودمحوری را به جای خدامحوری قالب کردیم و خودشیفتگی را با خودباوری جا به جا کردیم. البته بنده نمی‌توانم نیت‌خوانی کنم که آیا این کار آگاهانه صورت گرفته یا به صورت ناآگاهانه؛ اما می‌بینیم که خودشیفتگی به جای خودباوری به جامعه تزریق شد، مردم باوری را با مردم فریبی، عدالت را با مساوات و اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد سیاسی اشتباه گرفتیم و به وادادگی و انفعال، لقب عقلانیت دادیم.

شهردار تهران در همین زمینه ادامه داد: این عقلانیت هم اگر باشد، عقلانیت ابزاری و پراگماتیستی است و نه عقلانیت متصل به وحی. ما در بسیاری از نقاط مسائل را بین آرمان‌گرایی و توهم جا به جا کردیم.

قالیباف همچنین تصریح کرد: بنده روزی مسئول قرارگاه سازندگی در زمان دولت آقای هاشمی بودم و در این عرصه نیز خیلی فعال بودم، زیرا هم در نیروی مقاومت و هم در قرارگاه سازندگی حضور داشتم. حتما آقای هاشمی خودشان این موضوع را تأیید می‌کنند که در سال  1372 خدمتشان رسیدم و عنوان کردم که با این فرهنگی که در سازندگی پیش می‌رویم، با این سبک پیمانکاری کار به جایی نمی‌رسد، اگر هم به جایی برسد در آن فقر و فساد بیشتر می‌شود؛ همین فسادی که امروز در جامعه می‌بینیم.

وی ادامه داد: بنده به خاطر دارم که برای ایشان مثال زدم و گفتم باید اجازه دهیم دوره سازندگی کشور، مناطق جنگی و غیر جنگی و اقتصاد با همان فرهنگ دوران دفاع مقدس باشد، وی گفت که "این موارد خیلی با هم متفاوت است، نه اینطوری نمی‌شود". بنده گفتم مگر لشکر 77 نبود؟ برای چه ما تیپ امام رضا(ع)، لشکر پنج نصر و تیپ جوادالائمه را درست کردیم؟ لشکر امام رضا (ع) که وجود داشت، همه ما با همان‌ها به جبهه می‌رفتیم، وی گفت "نه، نمی‌شد." بنده نیز گفتم همان ساز و کاری که در آنجا داشتیم، در ساخت و ساز، پیمانکاری و فرهنگ اقتصادی نیز وجود دارد. با این فرهنگ نمی شود اقتصادی در طراز نظام اسلامی درست کرد.

شهردار تهران اضافه کرد: بنده به وی آقای هاشمی رفسنجامی گفتم مگر روزی که به جبهه آمدم چکاره بودم؟ فرمانده بودم؟ کار بلد بودم؟ نظامی بودم؟ به او گفتم دانشگاه فردوسی مشهد را محور می‌کنیم تا همه پیمانکاران و مهندسان بیایند.

قالیباف افزود: مگر ارتش نجنگیده است؟ ارتش هم در جنگ حضور داشته است اما شما نگاه کنید که همین ارتش، سپاه و بسیج در تفکر بنی‌صدر هر روز عقب‌نشینی می‌کردند اما در تفکر امام(ره) و مدیریت جهادی تاختند و دشمن را به عقب راندند؛ به طوری که در هر عملیاتی که به ایمان ما خللی وارد شد، در همان عملیات شکست خوردیم. ما این را با پوست و گوشت و استخوان خود حس کرده‌ایم، از این رو است که باید به آن توجه کنیم. در حقیقت مدیریت جهادی یک تغییر در نگرش و روش است.

وی در ادامه اظهار داشت: مدیریت جهادی، خودباوری در عین خداباوری است، یعنی هم به خودمان ایمان داریم که این کار را انجام می‌دهیم و هم به خدا مطمئن هستیم که دست ما را می‌گیرد، به همین خاطر است که در دوران دفاع مقدس شاهد هستیم روی بهمنشیر و اروند پل نصب می‌شود. این در حالی است که هیچ وقت فکر نمی‌کردیم بتوان این پل را احداث کرد. در مدیریت جهادی ابتکار، خلاقیت و نوآوری وجود دارد. این خلاقیت، نوآوری و ابتکار هم با تکیه بر علم اتفاق می‌افتد. امروز اگر مدعی هستید که ماهواره‌ها را بر مدار قرار می‌دهید، این اتفاق از کجا رخ داده است؟ این همان خودباوری و خلاقیت است.

شهردار تهران گفت: اولین موشکی که شهید شفیع‌زاده و شهید مقدم می‌خواستند از جفیر و طلاییه پرتاب کنند، آن را بر روی تویوتا گذاشته بودند تا بلند شود، آن تویوتا هم تکه پاره شده و دو نفر از بچه‌ها مجروح شدند، موشک هم 50 متر آن طرف‌تر به زمین خورد، اما وقتی کار را به صورت علمی و تحقیقاتی دنبال می‌کنیم، امروز این اتفاق می‌افتد که در پای میز مذاکره هم نگران کارهای جهادی بچه‌های دوران دفاع مقدس هستند که روحیه جهادی را به آنجا بکشند و دشمنان بگویند قدرت دفاعی خود را که مبتنی بر فرهنگ جهادی است، متوقف کنید.

قالیباف در ادامه سخنانش، افزود: ما در فرهنگ جهادی به خودمان، خانواده و جامعه خود با هم و همزمان نگاه می‌کنیم. ما آرمان‌گرای واقع بین هستیم و با توهمات زندگی نمی‌کنیم. برخی هستند که تنها شعار می‌دهند، مقام معظم رهبری فرمودند که حزب‌الهی‌ها و انقلابی‌ها کسانی هستند که آرمان‌گرای واقع‌بین هستند. ما نتیجه محور هم هستیم و باید به نتیجه هم توجه کرده و با خردجمعی حرکت و مردم را نیز شریک کنیم.

وی تأکید کرد: ما در جنگ مردم را شریک کردیم، بسیج شراکت مردم در جنگ بود اما در اقتصاد فرهنگ و سیاست مردم را راه نمی‌دهیم. اگر راه می‌دهیم، آن‌ها را مقطعی راه می‌دهیم؛ به نحوی که رأی آن‌ها را می خواهیم، بعد دیگر با آن‌ها کاری نداریم تا به دوره بعدی برسیم. اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد، استفاده فصلی می‌شود، اما اگر اصل 8 قانون اساسی مد نظر قرار گیرد، فرهنگ جهادی و مدیریت جهادی اتفاق می‌افتد، یعنی مردم همیشه در صحنه حاضرند.

شهردار تهران، گفت: ما در فرهنگ جهادی هم به خدا توکل می‌کنیم و هم به مردم اعتماد داریم. ما در این فرهنگ به مردم بی اعتماد نیستیم. بر اساس فرهنگ جهادی است که امام خمینی (ره) می‌فرمایند: "من خدمتگزار مردم هستم" و "رهبر شما آن کودک 13 ساله است"، اما همین امامی که تا این حد در مقابل مردم تواضع می‌کند، می‌گوید اگر روزی مردم یک خواسته غیر الهی داشته باشند و همه آن‌ها در یک طرف قرار داشته باشند و من به تنهایی در یک طرف باشم، در مقابل همه این مردم می‌ایستم. این تفسیر جهاد و حق است.

قالیباف در بخش پایانی سخنان خود بر ضرورت عبور از دیوان‌سالاری تاکید کرد و اظهار داشت: عبور از دیوان‌سالاری باید به‌گونه‌ای باشد که ما برنامه‌محور حرکت کنیم نه اینکه به همین صورت تصمیم بگیریم و سپس مشکلات و معضلات درست کنیم. حتما باید در مدیریت جهادی جوان‌گرایی کنیم، اما جوان‌گرایی که منطبق بر شایسته‌سالاری، شایسته‌گزینی نبوده و در آن شایسته‌پروری وجود نداشته باشد، به معنای کشتن و از بین بردن یک سازمان است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    فدایی داری!
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    رایم حلالت درود بر قالیباف
  • یعقوب ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    خدا حفظش کنه کاش رییس جمهور می شد
  • هادی ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    اقای قالیباف زمان انتخابات ریاست جمهوری تمام شده ونتیجه هم مشخص شده حالا اگرمطلب تازه ای داریدبفرمایید
  • نهضت جهانی صلوات ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • ریاستی ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    مدیر توانمند برخواسته از انقلاب،جهادی،موفق،با اخلاق،خوشرو،معتقد به استفاده از توان داخلی،انشاالله ملت ایران در اینده از این مدیر توانمند بیشتر استفاده نماید.
  • ایران ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    حقش بود ریس جمهور بشه یه سری اومدن کارش و خراب کردند .. ولی در جواب شما هادی باید بگم : روحااااااانی مچکریم
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    بنده خدا تازه فهمیدیم با انتخاب روحانی چه کلاهی سرمون رفت
  • علیرضا ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    چه کسی بود توافق نامه ی ضعیف ژنو را دستاورد و پیروزی بزرگ خواند جناب قالیباف؟
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    جناب قالیباف لطفا این مدیریت زیبا و الهی را از شهرداری شروع و البته به منطقه محروم 12 و محلات عود لاجان و امام زاده یحیی توجه بیشتری بکنید تا این باور که شهرداری فقط در پی در آمد خود است از ذهن ما بیرون رود
  • ناشناس ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    جمهوری اسلامی شدیدا نیازمند تفکر مدیریت جهادی است وبسیار تاثیرات مثبت اجتماعی وفرهنگی برجامعه دارد خسته نباشید به اقای قالیباف وهمه مدیریت های جهادی ایران اسلامی از صمیم قلب برای شما ارزوی موفقیت داریم
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    طلا های بانک مرکزی بین مردم تقسیم کنید عدالت برقرار شه
  • میترا1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    به طوری که در هر عملیاتی که به ایمان ما خللی وارد شد، در همان عملیات شکست خوردیم.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 این چه حرف سبکیه ؟؟ چرا جوگیر میشید اقا ؟؟ هرجا شکست خوردیم دلایل مختلفی داشته اما قطعا دلیلش کم شدن ایمان رزمندگان نبوده ! مشرق خواهشا تائید کن تا متهم به جانبداری نشی!
  • آرشیتکت ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    درورد بر دکتر قالیباف عزیز. الحق که تهران رو از این رو به اون رو کردی. زنده باد مدیریت جهادی.
  • اشکان ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    کاش بجای اون حقوقدان به این سرهنگ رای داده بودم.
  • ناشناس ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    دکتر قالیباف به نکته خوبی اشاره کرده اند که برخی به واداده گی و عقب نشینی در مقابل دشمنان لقب عقلانیت داده اند !
  • ناشناس ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    درود بر مدیر جهادی دکتر قالیباف دلاور.
  • صابر ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    شاید اگر عده ای روز اخر ثبت نام ها یهو احساس تکلیف نمیکردن الان مدیریت جهادی وانقلابی دکتر قالیباف به کشور حاکم بود
  • علی یوسفی نسب ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    بعضی جاها رو نفهمیدم ولی اون جاهایی که فهمدیم قشنگ بود
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    باید بگم از این سخنان حظ کردم فارغ از دید سیاسیم
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    آقای قالیباف شما نبودی از تکنوکراسی حمایت می کردی؟ اینها تکنوکرات اند دیگه . همون ها که شما از مسلکشون به خاطر 4 تارای بیشتر در انتخابات حمایت کردی. حالا چی می گی؟
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    دو کلمه از مادر عروس :))
  • مبتدی ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    بقول ماارتشی هادرودبرشرف ات ,رایم حلالت
  • شهاب ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    ان شاءالله برادران جبهه ناپایداری و اعوان و انصارشون برا این گل به خودی که تو انتخابات زدن و ناخواسته مملکت رو دو دستی تقدیم کارگزارا و اصلاح طلبا کردن بتونن تو قبر و قیامت جواب بدن!!!
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    کلاهی سرتون نرفته ( البته اگه واقعا رای داده باشین ) اگه آخرای دوران احمدی نژاد ادامه داشت این حرفا زده میشد ؟ ای کاش الان روحانی استعفا میداد و همه چی میوفتاد دست دیگران تا میدیدم اوضاع چطوری میشه ! هرچه میکشیم از این زبانها میکشیم.
  • معتدل ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    بد جوری سوختی جناب قالیباف :)
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    خدا رو شکر نشد
  • سیدمهدی ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    بعد انتخابات سخنرانی های صریح و شفافی انجام داده دکترواقعا دست مریزاد
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    دمش گرم
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    مخواستم از اقای قالیباف بپرسم با این همه حرفهای خوب چطور شد پنج طبقه در خیابان ایران تبدیل به سی ویک طبقهرو وسیزده طبقه زیر زمین شد به غیر از این است پول همه کارست
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    شاید من جزو معدود کسانی باشم که هم قالیباف و هم احمدی نژاد رو دوست دارم :)
  • محسن ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    اگه امثال جلیلی نبودن الان اینقدر دلواپس نبودیم آقا هادی نتیجه انتخابات رو جلیلی تون خراب کرد (میدونم منتشر نمیشه)
  • سرباز ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    سردار! وقتی انسوی میز یک شخص مودب (رئس جمهور امریکا) نشسته نیازی به یک "سرهنگ"نیست،این یک حقوقدان باسواد است که حقوق معوقه او را طی یک بازی برد و برد استیفا میکند
  • افشین تهران ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    مطلب تازه داشتند و فرمودند شما نفهمیدو افسوس که نمیفهمی تا اخر جناب باسواد!!!!!!
  • افشین تهران ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    به 8سال پیش تهران که نگاه میکنیم میفهمیم که مدیریت جهادی چیست .به فرماندهی شما در نیروی انتظامی که نگاه میکنیم میفهمیم که فرمانده جهادی یعنی چه.هر جا که عطر دل انگیز بچه های فداکار جبهه هست مدیریت هم در ان بخش این بو را میگیرد و خیلی کم اتفاق افتاده که این بچه های خاکی و با معرفت دنیا را با اخرت عوض کنند.در هر صورت رای که بشما دادم حلال و امروز بابت ان در بین اقوام و دوستان شرمنده نیستم مثل بعضیها که در 100روز فکر کردند که تمام مشکلات اقتصادیشان حل میشود و چشم به کلیدی داشتند که نتنها قفلی را باز نکرد بلکه قفلهای باز را هم بست .سردار .دکتر و مدیر جهادی باز هم در رکاب شما دلیر مردانی که باعث سربلندی ایران عزیز شده اید هستیم و به داشتن امثال شما که در زمانی که خیلی ها شعار جنگ جنگ تا پیروزی را میدادند ولی رنگ جبهه را هم ندیده بودند مردانه 8سال از بهترین سالهای زندگی خود را فدا کردید افتخار میکنیم.شما که برادر خود را تقدیم این اب و خاک کردید .شما که در وقت وداع حتی روی او را نبوسیدید تا دیگر رزمندگان احساس تبعیز نکنند و شما که وقتی پیکر مطهر برادر را پس از مدتها که پیدا شد در حضور خانواده های دیگر مفقودین روی دیدن نداشتید و ......اری سردار امروز همه چیز معنای دیگری دارد وادادگی شده اعتدال .لبخند به دشمنان شده تدبیر .مهمانی در کاخ و پخش سکه ورانت های انچنانی و تغییر دکور و سونا و جکوزی شده عدالت .دشمنان نظام و ولایت امروز شده اند دایه مهربانتر از مادر و لیبرال ها شده اند باسواد و وطن پرست!!!!بله سرباز ولایت امروز همه چیز عوض شده !!کجایند ان مردان بی ادعا؟
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    چه ربطی داره به این موضوع
  • Admin ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    چقدر شبیه ریس جمهورها صحبت می کنی دکتر! آخی خیلی دوست داشتی رییس جمهور بشی؟؟؟
  • ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    درد دلی با آقای قالیباف حرفهای شما در مورد مدیریت جهادی به گوش شنوندگان مانند یک ترانه بسیار زیبا است. همانطور که واژه اعتدال هم برای اکثر شنوندگان دلپذیر است. اما حقیقت این است که همانطور که باید معنای اعتدال را گوینده اش تبیین نماید، عبارت مدیریت جهادی هم باید دقیقا معلوم شود که چه نوع مدیریتی است. باید مشخص شود که مرز و تفاوت میان مدیریت جهادی و مدیریت به معنای تکنوکراتیک مصطلح در دردنیا چیست؟ آیا صرفا معنای آن تلاش و پشتکار زیاد است؟ آیا مدیریتی مانند مدیریت ژاپنیها همان مدیریت جهادی است؟ آیا مدیرت جهادی همان علم مدیریت رایج دنیا است که برای جهادی شدنش کافیست با بنرهای الله اکبر و سبحان الله در شهر نصب کرد به آن رنگ جهادی زد؟ اما آقای قالیباف عزیز، شما خودتان بچه جبهه و سنگر هستید و لابد می دانید که آن زمان معنی مدیریت جهادی چه بود. آری. ما در تحریم کامل تسلحاتی بودیم . اما جهادگران گمنامی بودند که در کارگاههای تراشکاری و ریخته گری و شهرستانهای مختلف لوازم مورد نیاز تسلیحاتی و دفاعی را می ساختند. مدیریت جهادی تجسم فعالیت سنگر سازان بی سنگر در جهاد سازندگی بود که با گمنامی و بدون هر گونه ادعا و تبلیغات بار بزرگی از مهندسی عملیاتها را بر دوش می کشیدند. اما خوب البته مدیران تکنوکراتی هم بودند که مدیریت را در ملاقات با مک فارلین و خرید تسلیحات آمریکایی می دیدند. فرق مهم مدیریت جهادی با مدیریت تکنوکراتی این بود که مدیریت جهادی معتقد به مفهومی به نام برکت بود. کارهای جهاد سازندگی برکت داشت اما تسلیحاتی که در آن مارا خریدیم بی برکت شد و از صدقه سر آنها جز شکست چیزی نصیبمان نشد. همچنین خاصیت دیگر مدیریت جهادی، بی ادعایی و دوری تبلیغات و خودنمایی است. مدیر جهادی واقعی اگر هم احیانا خبری در مورد فعالیتهای خود بدهد صرفا از باب رفع تکلیف و اطلاع مردم است. مومن هرگز تمایل ندارد با جار زدن خدماتش ارج کارهای خود را پیش خدا از بین ببرد و یا مبتلا به ریا شود. آقای قالیباف عزیز شما که یار شهیدان بوده اید حتما این معنا از مدیریت جهادی را بهتر ما می دانید. اما چگونه می توان باور کرد که وارد کردن واگنهای چینی برای مترو تهران در جهت مدیریت جهادی است آنهم در حالی که تولید کنندگان داخلی ما اصرار دارند که می توانند این واگنها را بسازند. اگر هم نگران کیفیت تولیدات داخلی هستید مدیریت جهادی یعنی اینکه حداقل از این تولیدکنندکان چند نمونه عملیاتی بخواهیم و آنها را روی ریل تست کنیم اما این فرصت را از کارگران و مهندسان داخلی سلب نکنیم و برای چینیها اشتغال درست نکنیم. آقای قالیباف شهردار جهادگر تهران مدیریت جهادی این است که کیفیت پروژه ها را فدای سرعت اجرای آنها و رساندشان به روزشمار نکنی و بدانیم اگر اشکال فنی در پروژه ای مانند تونل توحید وجود دارد بهتر است صادقانه مشکلات را با مردم بگوییم و از آنها عذرخواهی کنیم نه اینکه تونل را به سرعت و با تبلیغات فراوان افتتاح کنیم و بعد دایم دنبال رفع عیب آن باشیم. آقای قالیباف فرمانده سابق نیروی انتظامی مدیریت جهادی وارد کردن بنز برای نیروی انتظامی نیست.آنهم در حالی که امکان استفاده از خود روهای داخلی کاملا وجود داشت. ضمن اینکه نیروی انتظامی ما هم نماینده رسمی حکومت اسلامی وولایت فقیه است. لازم است دستگاههای حکومتی به گونه ای رفتار کنند که به مانور تجمل و اشرافیت در کشور دامن نزنند. مطئن باشید وقتی چلیس از بنز به عنوان یک خودروی عملیاتی خود در شهر استفاده می کند و هر روز چشم مردم به این ماشینها می افتد افراد بسیاری از طبقات متوسط در خانواده ها تحت فشار همسران و فرزندان خود قرار می گیرند تا بنز یا خودروهای مدل بالا تهیه کنند. پس این رفتار مدیریت جهادی نیست. بخدای کعبه قسم من مدیریت جهادی واقعی را سالها پیش در کنار یک حجره فرش فروشی در بازار قیصیریه اصفهان فهمیدم. جایی که متوجه مکالمه زن و شوهری شدم و زن که اصرار داشت که یک فرش چشمش را گرفته بود و به شوهرش اصرار داشت که آن را بخرد اما شوهر که مشخص بود مردی آبرومند اما تنگدست است به زن گفت ما فرش لازم نداریم. مگر ندیدی! خامنه ای هم خانه اش فرش ندارد.. آنجا بود که آرزو می کردم ای کاش همان لحظه می توانستم پاهای آن رهبری را ببوسم که حتی در ملاقات با مقامات خارجی کف اتاقش موکت است... آری. این است مدیریت جهادی. برادر عزیز سردار قالیباف مدیریت جهادی در داشتن تعداد بیشماری رسانه و مجله رنگین و رانه های متعدد در فضای مجازی نیست. این همه هزینه می تواند به جای رسانه های متعدد در امور مختلف شهری صرف شود تا نیازی نباشد دایما شهرداری محتاج دولت باشد حال آنکه در اکثر کشورهای دنیا این شهرداری ها هستند که به دولت ها پول می دهند. سردار عزیز مدیریت جهادی ظاهر شدن با کت و شلوار گل آلود در مقابل رسانه ها و عکاسان نیست. مدیریت جهاد تکرار مکرر سوابق جبهه و جهاد نیست. بلکه مدیریت جهادی این است که پایت را هم برای اسلام بدهی اما یک کلمه در تبلیغاتت نگویی من سابقه رزمندگی دارم.... راستی بسیار خوشحال شدیم که فرمودید اجازه ندادیده اید از بیت المال برای تبلیغاتتان صرف شود و اگر هم کسی چنین خبطی مرتکب شده با او برخورد شدیدی کرده اید که جای تشکر و تقدیر دارد. اما خواهش می کنم با توجه به آنکه مردم متوجه تلاش عده ای - احتمالا بادمجان دور قاب چین- بود که در مترو و فروشگاه شهروند و روزنامه همشهری و همه رسانه های دیگر وابسته به شهرداری را در فضای مکتوب یا مجازی به تریبون تبلیغاتی تبدیل کرده بودند، به صراحت نحوه برخود انقلابی و جهادی خود را با این عناصر چاپلوس به اطلاع همگان برسانید تا مایه تشفی خاطر امت حزب الله باشد و دهان یاوه گویانی را که مدیریت جهادی را زیر سوال می برند ببندد. همانطور که دید این تبلیغات هم ربطی به مدیریت جهادی نداشت و بی برکت بود و خواست خدا بود شما که یادگار دوران ایثار و شهادت هستید این افراد متملق را بشناسید و طرد کنید.
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    به وفای تو برتربت حافظ بگذر کز جهان می شد در آرزوی روی تو بود - کشور نیازمند این عزیزان است که مصداق انتظار و آرزوی حافظ هستند - یادش بخیر سریال امیر کبیر که این قطعه را درپایان سریال امیر کبیر ساخته بودند - در وادادگی اطرافیان ناصرالدین شان هیچ صدایی نبود الا امیر کبیر قهرمان که می گفت صدای بغض کشور در جرز دیوارهای این محنت آباد خانه کرده و بدنبال امیر بوده است /
  • بنده خدا ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    تحلیل ایشان از مدیریت جهادی بسیار جالب بود
  • محكم ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    عملكرد آقاي قاليباف خودش نشاندهنده مديريت ايشونه و عملكرد بعضيها در اين 4سال خودشو نشون خواهد داد
  • محمد اصفهاني ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    رايم حلالت دكتر ....
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    احسنت اما تایپ نامه ای بلند بالا ساعت 5:30 صبح خیلی پشتکار میخواد :))))
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    دوست عزیز یا دانسته داری تهمت میزنی یا نمیدانی و تهمت میزنی آقای قالیباف بارها و بارها علیه تفکر تکنوکراسی صحبت کرده است و اینکه ایشان را تکنو کرات مینامند بد اخلاقی نامیده است و حتی گفته است تکنوکرات کسی هست که رنگ جبهه را ندیده است نه ایشان که هشت سال در دفاع مقدس حاض
  • سورنا سردار ایرانی ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    حاضر بودند اما مشکل اینه که بعضی افراد هرگونه کار عمرانی و آبادانی را تکنوکراسی معنا میکنند و کلا توی مباحث تئوریک و نظری مانده اند.
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    احسنت يه ناشناس 5:45تبيينتان از مديريت جهادي عالي بود
  • حامد ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    جناب قالیباف با تمام احترامی که براتون قائلم باید بگم که همیشه حد وسطی هم هست.
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    مشرق با مادر عروس مشکل داری؟ :))
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    مگه بايد ربطی داشته باشه؟
  • علی دادا ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    چه کسی بود؟؟؟ چرا تهمت می زنی؟ وقتی شب عید با قالیباف مصاحبه شد(که همین مشرق در 25 اسفند 92 منشر کرد) وقتی از توافق نامه ژنو سوال شد دکتر گفت:نمی دانم واقعاً (خنده) فکر می کنی من(ما) چشم بسته به سردار جهادی رای داد(ی)م؟
  • علی دادا ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    مجاهدی که با خدا معامله می کند هیچ وقت نمی سوزد کسی می سوزه که به جای کرنش در برابر پروردگار در برابر صاحبان زر و زور کرنش می کند!
  • علی دادا ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    با کنایه گفتی یا حرف دلت بود؟
  • علی دادا ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    اون کلید کذایی متاسفانه در قفل شکست حالا باید چقدر وقت گذاشت تا کلید رو از قفل بیرون آورد!!!
  • افشین تهران ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    منظور ایمان رزمندگان نیست از شما میترا خانم انتظار بیشتری میرود منظور ایمان فرماندهان و مخصوصا مسئولین ان زمان هست.
  • افشین تهران ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    فعلا کسانی میسوزند که با 9ماه کار خود را از دست رفته میبینند و مردم هم که فهمیدند چه کلاه بزرگی سرشان رفته.
  • افشین تهران ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    رییس جمهور امریکا همان اندازه با شخصیت هست که این بازی مسخره برد برد نام دارد.برعکس شما که شخصیتی خونخوار را که دائم به ملت و کشورت توهین میکند با ادب مینامی باید گفت که اگر این سرهنگها نبودند الان شما به یکی از عوامل بعثی باید حداقل میگفتی دایی جان و حداکثر هم ...میگفتی.امثال شما با این شیوه بیان خیلی خوب عقیده خود را برای ملت ایران به نمایش میگذارند و همه از این خوشحالند اما در مورد حقوقدان بودن باید گفت که حقوقدانی که بعد 4ماه امضا حالا فهمیده چه کلاهی سرش رفته خیلی باحاله!!!!!!!!!
  • علی حقجو ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    تهران در زمان شهرداری احمدی نژاد _آن بوی خوش خدمت _به سرعت تغییر کرد و قالیباف ادامه دهنده گوشه کوچکی از روش های احمدی نژاد است
  • افشین تهران ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    ناشناس 5.49فکر نمیکنید که با این جور انتقادات قصد به بازی گرفتن مردم را دارید.1خرید واگن چینی در قالب قرار داد فایناینس بود انهم در زمانی که در داخل شرکتهای موجود توان تحویل ان تعداد را نداشتند و طولانی شدن تحویل ضربه ای بود به حمل ونقل عمومی که در شیب تند استفاده از ان بعد از هدفمندی مرحله اول قرار گرقته بودیم.2افتتاح پروزه تونل توحید که در چشم شما مثل خار فرو رفته را با تونل رسالت که حداقل بیش از یک دهه بطول انجامید را مقایسه کنید و ببینید که ایا جای خرده گیریهای شما را دارد یا خیر.اگر ایراداتی هم داشته باشد باید بعنوان تجربه اولی که متخصصان داخلی داشته اند بازهم افرین گفت.هرچند که شهرداری تهران در مدت مدیریت ایشان طرحهایی را انجام داده که برای خیلی از مردم ارزو و خیلی از مسئولین نشدنی بوده که همه در چشم است و نیازی به نام بردن ندارد.اما در مورد خودرو بنز در نیروی انتظامی باید گفت که این بهترین کار ممکن بود و توضیح ان را هم همان زمان دادند و من کمی از ان را بیاد شما می اورم.اول ان که ما باید پلیسی داشته باشیم که در همه چیز دارای اقتدار باشد در همه چیز و ایا با خودرو سمند که خودرو ملی ان زمان و همکنون هست این امر واقع میشود خودتان مقایسه کنید از هر لحاظ کیفی و غیره و دوما ما از شرکای شرکت بنز هستیم و سوم اینکه خودرو سازان همکاری نکردند و من بیاد دارم که در رسانه ملی دکتر گفتند که از نظر قیمت قابل مقایسه نیست وقتی که من میتوانم با همین مبلغ خودرو بروز و محهز بخرم چرا اینکا ر را نکنم ضمن اینکه اگر بیاد داشته باشید در ان زمان خودرو سازان در روزهای خوش خوشانشان بودند و پول خودرو تولید نشده را 2سال قبل از تولید از مردم میگرفتند و این خود باعث درامد زایی برای قشر پولدار جامعه شده بود و خودرو ساز داخلی نه مشکل فروش داشت ونه رغبتی به اینکار اما شما یا کم سن و سالی و یا فراموش کار3اگر منظور شما از تکنو کرات دکتر قالیباف هست که ایشان چند بار در این مورد سخنرانی کرده اند و ما هم نباید هرکس که بروز کار میکند را با این القاب مدح کنیم اما در مورد بقیه که نام ببردید موافقم4در مورد سابقه سردار نیازی نیست که خودشان ان را دست مایه قرار دهند چرا که سابقه ایشان خود گویای این هست و اگر گاهی از باب خاطرات سخنی بمیان میاید شما این را دست مایه حمله نکنید.5در خاتمه نوشته شما کاملا مشهود است که اشاره به اقای دکتر جلیلی دارید که ایشان هم از عزیزان این نظام وملت هستند اما اگر دوستان در زمان انتخابات جایگاه اصلی خود را میفهمیدند و به نظر مردم توجه بیشتری میکردند و یک تفاهم حداقلی را تشکیل میدادند که البته نتایج رایگیری هم نشانه انست امروز ما این کشور را دو دستی تقدیم اصلاح طلبان و تکنو کراتها نکرده بودیم و مردم هم در این میان از تعدد کاندیداها گیج و توهم زده نمیشدند و در ارزوی روزهای خوش در 100روز تصمیم غلط نمیگرفتند و امروز ما و شما جزو بی سوادها نبودیم.6در مورد زندگی شخصی سردار ایا شما تا حالا وضعیت انرا دیده اید که اینگونه برداشت میکنید و ایا در شان مردم تهران هست که شهردارشان وضعیت مطلوبی نداشته باشد و ایا اگر خیلی اشرافیست که من انرا قبول ندارم از کجا تامین شده از بیت المال بوده و یا از درامد شخصی و چرا ما انتظار داریم که مسئولین ما مثل بینوایان باید زندگی کنند ایا شان ما اینست ؟هر چند که ما باید مخالف اشرافی گری باشیم و مخالف هزینه از بیت المال اما داشتن زندگی خوب از درامد شخصی حق همه مسئولین و همه مردم هست.7دوست عزیز ما در مورد هر مسئولی که بحث کنیم باید این را بیاد داشته باشیم که اینها همه انسانهای معمولی هستند و معصوم نیستند.8در مورد حضرت اقا که مثال زده بودید من هم قبول دارم و بودن در رکاب ایشان را برای همین موارد است که جزئ افتخارات این ملت ولایت مدار میدانم اما شخصیتهایی مثل امام خمینی و امام خامنه ای و شهید رجایی کمتر پیدا میشود و ما هر مسئولی را که نزدیک به این رفتار ها ببینیم یاید شاکر باشیم هر چند کمی نزدیک باشند اما این اشرافی گری و تجملگرایی را باید ببینیم که از کی و توسط کدام مسئول باب شد که امروز بعنوان یک ویروس و پدیده نا مبارک در نظام اسلامی در حال ریشه کردن هست .هر چند که زندگی خوب حق همه هست اما بله امام خامنه ای در حال حاضر بهترین الگو برای همه و مخصوصا مسئولین هستند.واسلام
  • افشین تهران ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    حامد اقا لطفا حد وسط را تعریف کنید ؟نه دوست عزیز حد وسطی نیست متاسفانه!!!یا باید قوی شوی و یا باید ضعیف بمانی و خورده شوی.این را دشمنان ما به همه دنیا دارند دیکته میکنند .نگاهی به اطراف بیندازید حتما میبینید و در ضمن حد وسط ایا در وا دادگی بدست میاید ؟نه ان حد پایین هست برادر .
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    خود آقا گفتند مدیریت ایشون جهادیه شما میگی تکنوکراسی چرا انقدرررررر تحقیق نکرده نظر میدید!! شماها مثلا حزب اللهی هستید؟!!!
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    مشرق وقتی مخاطب به تو احترام میذاره ونظرش را میفرسته تو باید اینقدر بفهمی که نظرش را منتشر کنی! برات متاسفم
  • میترا1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    حق باشماست . بنده عذر خواهی میکنم
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    شهردار نمونه فقط احمدی نژاد یادش بخیر
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    به افشین تهران روزی حلیفه دوم به شام سفر کرد و در این سفر با عبدالرحمن بن عوف همراه بود. آنها سوار الاغ از کوچه های دمشق می گذشتند و عمزمان معاویه هم با تخت روان و خدم و حشم می گذشت و خلیفه را ندید! به او معاویه گفتند این خلیفه بود که رد شد! معاویه سراسیمه از تخت روان پیدا شد دنبال عمر رفت. عمر به او گفت معاویه شنیده ام با خدم و حشم راه می روی! معاویه گفت در این سرزمیت دشمنان ما زیادند باید آبروی اسلام را در مقابل رومیان حفظ کنیم!! عمر هم گفت اگر راست می گویی خرد مندانه جوابی است و اگر دروع می گویی خردمندانه فریبی!!! افشین خان! من شیعه می گویم آن زهد علی علیه السلام پیشکش آقای قالیباف. ما نگفتیم برود سنگ به شکمش ببنند. ما اتفاقا با همین تلقی غلط و توجیهات شما برای ترویج اشرافیت به اسم رفاه مردم پ کیفیت دشمنی داریم. این دقیقا همان ادبیات کارگزاران در دهه هفتاد است و عینا همان توجیه ها. تمام این توجیهات برای تونل توحید و بنز و واگن و .. هم می دانید که بی پایه است و وقتی هیچ فرصتی به تولید کننده داخلی نمی دهیم و یا می خواهیم بتز سواری سواری کنیم یا می خواهیم قبل از انتخابات افتتاحات داشته باشیم از این توجیهات می تراشیم. بگذریم از ماجرای فروش تراکم که اصلا اشاره نکردم. یعنی چه که که توجیه می کنید حالا که مسوولان ما رهبری و رجایی نیستند پس از معیارهایتان کوتاه بیایید؟ اتفاقا ما همچنان فراوان داریم از افرادی که حقیقتا جا پای رجایی می گذارند اما دستشان از امپراطوریهای رسانه ای و تبلیغات کوتاه است. در مورد آقای جلیلی عرض می کنم که در اسلام چیزی به نام تقسیم منافع نداریم. وقتی کسی اصلح است باید دیگر افراد همه به نفع او کنار بروند. شیعه من منطق قدم الله مفضول علی الافضل را مطلقا قبول ندارد. هر کس با اخلاصتر باشد افضل است و بقیه باید به نف او کنار بروند و تیبلغش را بکنند. استدلالات شما در مورد وضع مطلوب داشتن زندگی شهردار هم نوعی توهین به همه آموزه های اسلامی و شیعی و تکرار همان استدلال معاویه است. اما ما پیرو خلیفه دوم نیستیم.
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    مظلوم حقیقی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس