شوراى انقلاب كِى و طى چه حكمى به آقاى دكتر يزدى گفته بود كه با آمريكا كج دارو مريز رفتار كنيد كه ايشان اين را اظهار كردند و من اين را تكذيب مى كنم.

گروه سیاسی مشرق- انتخابات مجلس اول در تاریخ 24 اسفند 58 برگزار شد و این مجلس در تاریخ 7 خرداد 1359 افتتاح شد. در این مجلس که اولین تجربه قوه مقننه در جمهوری اسلامی بود، همۀ گروه های سیاسی فعال آن زمان شرکت داشتند. از نهضت آزادی و حزب توده گرفته تا حزب جمهوری و جامعه روحانیت مبارز. بسیاری از بزرگان انقلاب پس از توصیه امام به مجلس رفتند و این قوه در نهایت اقتدار وارد عرصۀ سیاسی کشور شد. آیت الله خامنه ای نیز از تهران کاندیدا شد و توانست به این مجلس راه یابد. ایشان در طول حضور یک ساله در مجلس نطق های مهمی داشتند که به دلیل جایگاه ایشان در شورای انقلاب و نمایندگی ایشان در شورای عالی دفاع از سوی امام بسیار جالب به نظر می رسد. ایشان تا زمان ریاست جمهوری؛ یعنی مهرماه 1360 نماینده مجلس بودند و سپس به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند. در ادامه نطق ایشان را خطاب به ابراهیم یزدی، وزیر خارجه دولت موقت و دبیرکل فعلی نهضت غیرقانونی آزادی را مرور می کنیم.


رئيس(هاشمی رفسنجانی)- اجازه بدهيد آقاى خامنه اى به دليل اينكه آقاى دكتر يزدى گفتند كه ايشان از بعضى مسائل شوراى انقلاب اطلاع دارند تذكرى دارند كه خودشان مي گويند.
آیت الله خامنه اى- بسم الله الرحمن الرحيم. اگر اجازه بدهيد من دو سه مطلب بسيار کوتاه مى خواهم عرض كنم و همه اش در رابطه با همين مساله شوراى انقلاب است.
هادى- شما يک ربع وقت داريد!
آیت الله خامنه اى- يك ربع وقت دارم؟
رئيس(هاشمی رفسنجانی)- نه، آنقدر صحبت نكنيد، اين يك ربع وقت ها كشيده مي شود تا  ...
خامنه اى- بسيار خوب من سه، چهار دقيقه بيشتر صحبت نمى كنم.
رئيس(هاشمی رفسنجانی)- بله (يكى از نمايندگان- طبق آئين نامه يك ربع وقت دارند).
آیت الله خامنه اى- بله، اولا يك خطاب من به برادران حاضر در اين جلسه مى خواهم بكنم در مورد بريدن حرف آقاى دكتر يزدى يا هر كسى كه دارد يك مساله اى را مى گويد كه ما لازم است نسبت به آن مساله آگاهى و بصيرت داشته باشيم، من مى گويم اين بريدن حرف ايشان چه اتهامات وارد به ايشان درست باشد يا غلط، غلط است، براى خاطر اينكه نمى گذارد ما حرف را بفهميم، ممكن است ايشان در خلال فرمايشاتشان يك جمله اى را بگويند كه يك تصور غلطى را در زهن مستمع به جا بگذارد و با بريده شدن حرف ايشان قضيه لوث بشود ممكن هم هست يك حرف حق و بجایى را بگويند كه باز اين پارازيت ها فرصت گفتن آن حرف را به ايشان ندهد. من خواهش مى كنم آقايان بر احساساتشان مسلط بشوند. اين چندمين بار است كه اين مطلب دارد توى اين مجلس گفته مي شود. بگذاريد ايشان بگويند، وقت فراوان است، شما وقت بگيريد و اگر تمام اظهارات ايشان را مردود مى دانيد، رد كنيد. بنابراين، اين خواهش من است.

اما در مورد شوراى انقلاب اولا شوراى انقلاب كِى و طى چه حكمى به آقاى دكتر يزدى گفته بود كه با آمريكا كج دارو مريز رفتار كنيد كه ايشان اين را اظهار كردند و من اين را تكذيب مى كنم.
مهندس بازرگان- امام فرمودند.
آیت الله خامنه اى- هرگز شوراى انقلاب  ...
مهندس بازرگان- امام به شخص من و آقاى دكتر يزدى فرمودند.



آیت الله خامنه اى- به آقاى مهندس بازرگان عرض مى كنم، خواهش مى كنم توصيه بنده را الان شما نقض نكنيد من الان به همۀ برادرها گفتم و خواهش كردم. حالا از سر كار انتظار نيست كه نقض بفرمائيد، بنده اينكه شوراى انقلاب چه مستقيم، چه غير مستقيم، چه دولت چه به وزير خارجه گفته باشد يا فهمانده باشد كه با آمريكا كج دار ومريز رفتار كنيد اين را به عنوان عضوى از شوراى انقلاب تكذيب مى كنم، اگر مى توانند ثابت كنند.
دکتر يزدى- بسيار خوب، وقت بدهيد ثابت مى كنم.
آیت الله خامنه اى- دوم اينكه شوراى انقلاب از اين كه قرار است هيأت ايرانى در الجزاير با برژینسكى ملاقات كنند مطلقا خبر نداشت. اگر در ضمن فرمايشات ايشان اين مطلب به نحو اشاره فهمانده مى شود بنده به عنوان عضو شوراى انقلاب تكذيب مى كنم، ما هيچ اطلاعى نداشتيم كه قرار است آنجا با مقامات آمريكایى تماس بگيرند، آنهم با برژنسكى كه يك مقام امنيتى است و گزارش كتبى از ملاقات برژنسكى را هم من تا آنجایى كه بياد دارم نمى توانم تأييد كنم، البته آقاى هاشمى به عنوان عضوى از شوراى انقلاب و برادران ديگر مى توانند نظر بدهند. من هرچه به حافظه ام مراجعه كردم يادم نيامد كه ايشان يك گزارش كتبى مشروحى از مذاكراتشان و مواردش با برژنسكى به ما داده باشند.

نكته ديگرى كه مى خواهم اضافه كنم اين است: ايشان اشاره كردند كه از نطق ايشان در سازمان ملل در آن سفرشان و از مذاكراتشان مشروحا در الجزائر، رسانه هاى گروهى خبر ندادند. مي دانيد كه امروز رسانه هاى گروهى مورد حملات زيادى هست. اين حرف از جانب ايشان برخلاف انتظار من بود و من از برادرمان آقاى دكتر يزدى انتظار نداشتم كه خيلى رندانه حمله به رسانه هاى گروهى از زمان وزارت خارجه خودشان را بگذارند به حساب حملاتى كه امروز دارد مي شود و يا آنها تلمبار كنند و يك جو عمومى به وجود بياورند. رسانه هاى گروهى و عمدتا راديو و تلويزيون در زمان وزارت خارجه ايشان در اختيار آقاى صادق قطب زاده بود كه ايشان با آقاى دكتر يزدى هر دو عضو نهضت آزادى هستند. ايشان در خلال فرمایشاتشان اشاره كردند و مساله گروه گرائى بعد هم با آوردن اسم آقاى دكتر بهشتى (خيلى رندانه، نمى گويم موذيانه) سعى كردند مساله گروه گرائى را مشخص كنند كه منظورشان كدام گروه است. در حالي كه نفرمودند كه گروه نهضت آزادى آن روز نه فقط بر دولت، بلكه بر رسانه هاى گروهى هم مسلط بود، راديو و تلويزيون در اختيار آقاى قطب زاده بود و ايشان عضو نهضت آزادى بودند، كما اينكه وزير خارجه عضو نهضت بود، كما اينكه دولت عمدتا در اختيار نهضت آزادى بود. اين مسائل را از هم تفكيك كنيم، من فعلا عرضى ندارم.
مشروح مذاكرات مجلس شوراى اسلامى، دوره اول، ص 750، مطابق با 1359/6/27.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اهوازی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    2 0
    یکی از خائن ترین افراد در تاریخ ایران همین ابراهیم یزدی و قطب زاده بودند. همین ها بودندند که میخواستند اف 14 ها را با نازلترین قیمت به پاکستان یا کانادا بفروشند.همین ها بودند که میخواستند کارخانه های هسته ای ما را تعطیل کنند.همین ها بودند که نگذاشتند زیر دریایی ها و اف 16 ها و ... وارد ایران شود/.
  • اهوازی ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 0
    همین ها بودند که سعی داشتند از توان تروریستی و مسلحانه منافقین برای رسیدن به منافع و چانه زنی خود استفاده کنند.چرا این ها که دم از دین و اسلام و قرآن و تشیع میزنند در برابر خیانت کسانیکه بحرین را از ایران جدا کردند سکوت نمودند...؟چرا در جنگ مواضعی گرفتند که باعث تضعیف وحدت ملی میشدند؟چرا در برابر تجزیه طلب ها که همدست و جاسوس شوروی آن زمان و آمریکا و اسراییل و انگلیس و صدام بودند و ایرانیان را میکشتند سکوت کرده یا موضعی دو پهلو داشتند؟
  • عمار ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 1
    مشرق جان بد نبود اظهارات مهندس بازرگان ودکتر یزدی رو اعلام می کردی
  • عباس ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 1
    تاریخ را با صداقت وبدون جانبداری باید تعریف کرد نه اینکه..
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 0
    آیت الله خامنه اى- به آقاى مهندس بازرگان عرض مى كنم، خواهش مى كنم توصيه بنده را الان شما نقض نكنيد من الان به همۀ برادرها گفتم و خواهش كردم. حالا از سر كار انتظار نيست كه نقض بفرمائيد، بنده اينكه شوراى انقلاب چه مستقيم، چه غير مستقيم، چه دولت چه به وزير خارجه گفته باشد يا فهمانده باشد كه با آمريكا كج دار ومريز رفتار كنيد اين را به عنوان عضوى از شوراى انقلاب تكذيب مى كنم، اگر مى توانند ثابت كنند. دکتر يزدى- بسيار خوب، وقت بدهيد ثابت مى كنم. آیت الله خامنه اى- دوم اينكه شوراى انقلاب از اين كه قرار است هيأت ايرانى در الجزاير با برژینسكى ملاقات كنند مطلقا خبر نداشت. اگر در ضمن فرمايشات ايشان اين مطلب به نحو اشاره فهمانده مى شود بنده به عنوان عضو شوراى انقلاب تكذيب مى كنم، ما هيچ اطلاعى نداشتيم كه قرار است آنجا با مقامات آمريكایى تماس بگيرند، آنهم با برژنسكى كه يك مقام امنيتى است و گزارش كتبى از ملاقات برژنسكى را هم من تا آنجایى كه بياد دارم نمى توانم تأييد كنم، البته آقاى هاشمى به عنوان عضوى از شوراى انقلاب و برادران ديگر مى توانند نظر بدهند....
  • یاسر ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    گروه نهضت آزادى آن روز نه فقط بر دولت، بلكه بر رسانه هاى گروهى هم مسلط بود، راديو و تلويزيون در اختيار آقاى قطب زاده بود وزير خارجه عضو نهضت بود، دولت عمدتا در اختيار نهضت آزادى بود
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 0
    برادر اهوازی خوشم آمد مطلعی آفرین
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    انتخابات مجلس اول کی بود؟
  • زیبارو ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    انتخابات مجلس اول در تاریخ 24 اسفند 58 برگزار شد و این مجلس در تاریخ 7 خرداد 1359 افتتاح شد.
  • گومز ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    انتخابات مجلس اول اسفند 58 برگزار شد
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 1
    راست میگه باید طوری باشه که این عباس خان خوشش بیاد... غیر از این باشه غلطه
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 0
    دوست داری چطوری تعریف کنن.. اهان به نفع آمریکایی ها و انگلیسی های داخل ایران
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    مذاکرات پشت پرده ایران با امریکا حتی طی دوران جنگ بر کسی پوشیده نیست فکر می کنید مهدی هاشمی که تیغ بران همین آقایان بود چرا با نوچه هایش کشته شدند برای اینکه رابطه پنهان اقایان با امریکا را فاش ساختند رابطه ای که اعتبار این آقایان را نزد مردم به صفر رساند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس