سه سامانه جدید پدافند هوایی "رعد2" ، "طبس" و "سوم خرداد" که روز گذشته و در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد، توانمندی تازه ای را برای یگان های پدافند هوایی کشور به وجود آورده و لایه جدیدی از دفاع هوایی را برای کشور به ارمغان خواهند آورد.

گروه دفاع و امنیت مشرق -  روز گذشته و در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دستاوردهای متعددی رونمایی شد. بخشی از دستاوردهای رونمایی شده مربوط به سامانه های پدافندی بود. سامانه های پدافندی "رعد2" ، "طبس" و "سوم خرداد" از جمله این سامانه ها بودند.

در نگاه اول مشخص می شود که این سامانه ها شباهت خاصی به سامانه موشکی رعد دارند که پیش از این رونمایی شده بود. البته در این میان تغییرات خاصی دیده می شود که به آن می پردازیم.

سامانه رعد رونمایی شده در رژه 31 شهریور سال 1391 ، از موشکهایی با نام طائر 2 بهره می برند. بر اساس اعلام مسئولین برد این سامانه 50 کیلومتر بوده و می تواند با اهدافی تا ارتفاع 22.8 کیلومتر درگیر شود. در عین حال مشخص بود که راداری بر روی پرتابگر این سامانه نصب نشده است و اطلاعات مورد نظر آن از طریق رادار که در محل دیگری مستقر است به آن می رسد.

آشنایی با 3 کابوس تازه ایرانی پرنده های دشمن+عکس
سامانه رعد

سامانه رعد 2 در حقیقت مدل ارتقاء یافته سامانه رعد 1 است. بر اساس اطلاعات موجود در سامانه رعد 2 از سامانه های اپتیکی به منظور انجام عملیات شناسایی نیز استفاده می شود. اهمیت مسئله در اینجا نهفته است که در صورتی که به هر دلیل سامانه های راداری "رعد 2" از کار بیفتند این سامانه می تواند با کمک سامانه های رهگیری و هدف الکترواپتیکال خود تا فاصله 80 کیلومتری خود را جستجو کرده و به شناسایی و کشف اهداف مورد نظر بپردازد.

آشنایی با 3 کابوس تازه ایرانی پرنده های دشمن+عکس

سامانه رعد 2 با فلش مشخص شده است

کیفیت و توانایی سامانه های الکترواپتیکال ساخت ایران در جریان شکار پهپاد RQ-170 به نمایش درآمد که در طی آن این سامانه ها موفق به شناسایی و رهگیری این پهپاد آمریکایی شده بودند.

همچنین سامانه مورد نظر بر روی یک دستگاه کامیون نصب شده و این امر نشان از بالا بودن انعطاف پذیری این سامانه و قابلیت نصب آن بر روی انواع خودروهای گوناگون دارد.

اما دو سامانه معرفی شده دیگر از تفاوتهای بیشتری نسبت به "رعد2" برخوردار هستند. بر روی هر دو سامانه "طبس" و "سوم خرداد" دو سامانه راداری مستقل دیده می شود. رادار به کار رفته بر روی سامانه "طبس" از لحاظ ظاهری تا حدودی به سامانه بوک روسی شبیه است و البته اطلاعات خاصی در مورد کارایی "طبس" ایرانی توسط مسئولین منتشر نشد. البته پیش از این مشرق در مقاله مربوط به سامانه "رعد" به برخی از تفاوتهای میان بوک با سیستم های ایرانی پرداخته بود.

آشنایی با 3 کابوس تازه ایرانی پرنده های دشمن+عکس
سامانه "طبس"

آشنایی با 3 کابوس تازه ایرانی پرنده های دشمن+عکس
سامانه روسی بوک

اما سامانه "سوم خرداد" از یک رادار با ظاهری شبیه به یک صفحه تخت و به نوعی مثل رادارهای آرایه فازی بهره می برد که خود یک نکته بسیار مهم محسوب می شود. این رادارها توان اسکن بسیار سریع تر فضای اطراف خود را داشته و در برابر جنگ الکترونیک دشمن از توانایی مقاومت بسیار بالاتری برخوردار است. بر اساس اعلام مسئولین این سامانه تماما مستقل می باشد. این بدین معناست که کلیه امور یعنی شناسايی، رهگیری، تعقیب و درگیری با هدف مورد نظر از روی همین یک سامانه انجام می شود که خود به کاهش حجم یگان ها و نفرات کمک کرده و در عوض تحرک و در نتیجه بقاء پذیری آنها را افزایش خواهد داد.

آشنایی با 3 کابوس تازه ایرانی پرنده های دشمن+عکس
سامانه پدافند هوایی "سوم خرداد"

این سامانه می تواند همزمان 4 هدف را رهگیری و 8 موشک را شلیک کنید. به نظر تاکتیک مورد نظر فرماندهان ایرانی برای استفاده از این سامانه به دلیل تحرک بالا و تجمیع تمام سامانه ها بر روی یک شاسی در راستاي بحث " شلیک کن – فرار کن " است. در این تاکتیک که به نوعی برای استراتژی نبرد ناهمطراز ایده آل می نماید دسته های چندتایی از این سامانه در نقاط مختلف مستقر شده و اهداف پرنده را غافلگیر می کنند. به نظر می رسد که طراحان این موشک برای هر هدف هوایی 2 موشک در نظر گرفته اند که شانس برخورد را افزایش دهد.

البته یک نکته را هم باید یادآور شد و این هم این که سامانه "سوم خرداد" همزمان با سامانه رعد تست شده بود و در همزمان نیز تصاویری از شلیک موفق آن پخش شد. در حقیقت ما در روز گذشته شاهد رونمایی رسمی از این سامانه در مقابل فرماندهی کل قوا بودیم.

آشنایی با 3 کابوس تازه ایرانی پرنده های دشمن+عکس
تست سامانه "سوم خرداد" با موشکهای طائر 2

اما نکته بعدی در مورد موشکهای به کار رفته در این سامانه است. همان گونه که دیده می شود در این سامانه از موشکهای طائر 2 ب استفاده شده است. با نگاهی به تصاویر مربوط به سامانه رعد و موشکهای به کار رفته بر روی آن به راحتی می توان تشخیص داد که موشکهای طائر 2 نسبت به نمونه به کار رفته در "رعد" بزرگتر هستند.

آشنایی با 3 کابوس تازه ایرانی پرنده های دشمن+عکس
موشک های طائر 2 ب

در هنگام بازدید رهبر انقلاب از سامانه "سوم خرداد" اعلام شد که این سامانه توانایی درگیری با اهدافی در فاصله 50 کیلومتر و ارتفاع 25 کیلومتر را دارد. این افزایش بیش از 2 کیلومتری در برد می تواند یکی از دلایل افزایش قطر موشک دانست. البته می توان استفاده از سرجنگی سنگین تر و همچنین رادار بزرگتر برای این موشک را نیز از دلایل این افزایش اندازه برشمرد.

اما نکته بسیار مهم که توسط یکی از مسئولین به رهبر انقلاب اعلام شد مربوط به برنامه های آینده سپاه برای این سامانه است. در هنگام بازدید فرماندهی کل قوا از این سامانه اعلام شد که سامانه مورد نظر از نظر کارایی کلی شبیه به اس 300 است اما برد کمتری نسبت به آن دارد که در آینده برنامه ای برای افزایش برد سامانه مورد نظر به 100 الی 200 کیلومتر داریم.

بازدید رهبر انقلاب از سامانه "سوم خرداد"

دانلود

باید این نکته را مد نظر داشت که امروزه عمده تهدیدات هوایی در حوزه تهدیدات ارتفاع پایین و متوسط حضور دارند و سرمایه گذاری گسترده ایران در بخش سامانه های دفاع هوایی در ارتفاع پست و متوسط نشان از درک صحیح فرماندهان از تهدیدات در فضای موجود دارد.

صد البته با توجه به اخبار مرتبط به سامانه برد بلند باور 373 و همچنین افزایش برد موشکهای سامانه "سوم خرداد" می توان این امید را داشت که در آینده نزدیک جمهوری اسلامی ایران به طور کامل و در تمامی ارتفاع های مورد نظر دارای یک سامانه پدافند هوایی نیرومند و بومی که متکی به توان داخلی است باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 111
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 32
  • حسين ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    3 2
    حالا باز آقاي ظريف بگه کار ما با يه بمب تمومه
  • حقوق دان ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    خدا رو شکر اين سرهنگ ها رو دارم وگرنه.. ...
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 2
    عالی بود. سریع و به موقع! مشرق گل کاشتی.
  • محمد ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    دمشون گرم افرین به این همه پشت کار و تلاش بیخاصیتهای نق نقوی داخلی بسوزید.
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    5 0
    خدا قوت دم همشون گرم خیلی رهبرمون رو دوست دارم اصلا حال میکنم پوز این بروبچز یانکی و اسراییلی و دشمنانمون رو میزنیم حال فشار بیارند و روسها هم اس۳۰۰ ندن اقا خودمون میسازیم فقط از جیبشون رفته
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 0
    این سامانه می تواند همزمان 4 هدف را رهگیری و 8 موشک را شلیک کنیدولی یک سوال ه خورد که سه تا موشک داره یعنی چی 8 تا شلیک میکنه یعنی شبکه میشن یا منظورشون چیز دیگه ای بوده؟
  • پریسا ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 1
    جان من فدای این سپاه جاودان که دست سپاه جاودان داریوش هخامنشی را از پشت بسته این است سپاه جاودان واقعس جانم فدای سپاه
  • حقوق دان ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    خدا رو شکر اين سرهنگ ها رو دارم وگرنه.. ...
  • علیرضا ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    من شنیده بودم وقتی ایران شروع به غنی سازی کرده بود یک سری از اساتید دانشگاه شریف این رویداد رو زیر سوال برده بودن بعد برای این باورشون بشه برده بودن نشونشون داده بودن. حالا هم ظریف رو ببرن نشونش بدن. چون ایشون یه مدت طولانی امریکا تشریف داشتن خیلی در جریان نبودن
  • نصیر ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    آیا میشود گفت صیاد 2 و صیاد3 با هدف سپر ضد موشکی دارن توسعه پیدا می کنن؟ با توجه به توسعه پدافند رعد با طبس و سوم خرداد و......
  • حامد ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 1
    یه سوال: تو گزارشتون گفتید سامانه سوم خرداد یه سامانه مستقله که همه چیز اعم از رادار و موشک و کشنده بهش در یک وسیلست. از طرفی گفتید که توانایی شناسایی 4 هدف و شلیک همزمان 8 موشکو داره یعنی برای هر هدف دو موشک. اما تو تصویر میبینیم که لانچرش 3 تاییه، پس 5 تا موشک دیگرو از کجا میاره؟ اگه بطور جدا 5 تا دیگه پرتاب بشن هم پس سامانه مستقل نیست.
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 0
    یه نسخه از این اخبار به ایمیل آقای ظریف ارسال کنید. شاید خبر نداره که ما چی داریم.
  • پدرام ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    دست بر و بچه های هوا و فضا سپاه پاسدران درد نکنه (عزیزان خسته نباشید) . اهل فن جواب بدید : سامانه پدافندی سوم خرداد حامل سه موشک هست در حالی که تو توضیحات ذکر شده می تونه همزمان 8 موشک شلیک کنه !؟ (من متوجه نشدم)
  • persian ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    بزار ببیند کشورها عربی تا حرص شون در بیاد
  • ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    سامانه علم الهدي هم امروز رونمايي شد،درباره موشك هرمز و كروز يا علي هم مطلب بگذاريد لطفا
  • ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 0
    حقوقدانها ياد بگيرند
  • ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ایول این را میگن بروز بودن گزارش خوبی بود کاش در مورد موشکهای هرمز 1و2 هم توضیح میدادید
  • نهضت جهانی صلوات ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    بسمه تعالی با صلوات بر محمد وآل محمد ودرودو سلام بر امام وشهدای اسلام بخصوص شهدای هوا فضا بویژه شهیدین کاظمی وتهرانی مقدم ضمن تبریک به حضرت صاحب الزمان (عجل) ومقام معظم رهبری وتشکر از تمامی جهادگران نیروهای مسلح برای موفقیت روز افزونشان 14 صلوات هدیه مینمائیم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 1
    خسته نباشید برادران خدا قوت ، آقا من می گم همین الان هم این برادران از اس 300 بهتر رو ساختن ولی رو نمی کنند تا به موقعش ! آخه نباید هم همه اطلاعاتمونو رو کنیم ، آقای ظریف هم تخسیر نداره برای اینکه از توانمندیهای این برادران اطلاعات کامل نداره و نباید هم داشته باشه واین خودش یک تاکتیکه.
  • سجاد بحرینی ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    امسال آقامون نمایشگاه کتاب نرفتن ولی با این کارشون به همه فهموندن که دنیا چه خبره
  • عباس ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ايراني يعني همين ، هرچي را كه تحريم كنند خودمون مي سازيم . خواستن بدن نخواستن به درك مگه ايراني گداي دست آنهاست
  • حسن ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 1
    كار اين فرزندان انقلاب ( سازندگان دفاعي كشور ) و اون فرزندان انقلاب ( تيم مذاكره كننده ) همه در جهت اهداف كشور و انقلاب و دفاع از اسلام عزيز هست . بيخودي تفرقه نندازين و دنبال وحدت نيروهاي انقلاب باشين حتي اگه سليقه همديگه رو نمي پسندين .
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    قطع به یقین این تمام انچه داریم نیست!!!همه ارتشهای دنیا سلاحهایی استراتژیک برای مواقع رزم ذخیره دارندوعقل حکم میکند سری باقی بمانند.مانیز سلاحهایی داریم که دشمن راغافلگیرخواهدکرد!پهپادامریکا رامهندسی معکوس کردن یعنی به علم وتکنولوژی سری غرب دست یافتن!افرین بردلاورمردان ارتش ایران اسلامی!
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ایول قشنگ بود وگرنه حقوق حقوقدان و این چیزها یاغی های عالم سرشون نمیشه ضعیف باشی میخورنت !
  • محسن ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    این سامانه، یک سامانه بارشی است یعنی هشت موشک قدرتمند کوچک تر، داخل چهار موشکی که قابل رؤیت است وجود دارد که به محض نزدیک شدن به هدف، رها میشود و دایره وسیع تری را منهدم میکند.
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    پدافند ایران خیلی وقته شبکه شده
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    این سامانه، یک سامانه بارشی است یعنی هشت موشک قدرتمند کوچک تر، داخل موشک هایی که قابل رؤیت است وجود دارد که به محض نزدیک شدن به هدف، رها میشود و دایره وسیع تری را منهدم میکند.
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    نه ظرفیت شما بالاست. خخخخخخخخ
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    اینها همه خوب و غرور افرین بود اما همینطور که رهبری فرمودند باید زودتر تولید انبوه بشه تا جنبه عملیاتی به خودش بگیره البته در دولت تدبیر وامید ! معلوم نیست چقدر به این مسائل بها داده بشه فعلا اقایون در حال لبخند زدن و دادن امتیازند مثل قضیه ارسال ماهواره ها به فضا که حضرات فعلا برای تنش زدایی تعطیلش کردن !!
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    کاش جناب ظریف را هم سپاه توی این بازدید دعوت میکرد لااقل بعدا ایشون به خودمون پنالتی نزنند
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    اره ولی ناقص بود
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    اینها سرهنگ نیستند ! اینها بسیجی مخلصند . ستاره های سرهنگ 6 تاست . اینها اندازه یک آسمون ستاره دارند ...
  • زهرا سادات ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 0
    ايران چكارش مي كنه . سوراخ سوراخش مي كنه. زنده باد سپاه مظهر قدرت بازدارندگي
  • shsh ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    شدیم کره شمالی پاکستان افتخارمون داریم به بمب موشک مینازیم
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    نرفتن اقا حداقل پیامش این بود که از روند فرهنگی که متولیش وزارت ارشاد هست رضایت خاطر ندارند این را دیگه همه فهمیدن
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    نفهميده ولش كن
  • javad ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    اگرسپاه نبود کشور نبود. امام خمینی ره
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    تخسیر!!!!!!!
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    تخسیر
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    سه کابوس پرنده ها !!!!!!!!!!!!!!!!1 همچنین می زنند که ندونید از کجا خوردید - همان طزوری که اسرائیل سوریه را می زند و اگر خودش نگوید کسی نمی فهمد کی زد - مسخره کردید مردم را با این اسباب بازی ها ؟؟؟؟ بهتر است به جای این حرف های کم ارزش کاری کنید 2 تا فرد ناشی نتوانند 5 سرباز به خواب رفته را اسیر کنند
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 0
    نه عزیزم، وقتی سرهنگ های مان به "ما می توانیم" باور دارند و مدیران و سیاستمداران مان به " ما می توانیم" می خندند، وضعیت اینگونه می شود؛ از یک طرف پیشرفته ترین موشک ها ساخته می شود و در طرف دیگر سرمایه دارها و مدیران به اصطلاح درس خوانده و خوب خورده و سوار هوایپما شده بی کیفیت ترین خودروها را مونتاژ می کنند و مردم نجیب ایران را روانه ی دیار باقی می کنند
  • علی اکبر ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    واقعا لذت داره دیدن این چیزا به آدم امید میده حلا این خودرو سازها هم هی برن مونتاژ کنن اونم چه مونتاژی و چه خفتی و فخر بفروشن به مردم مرحبا به مردان بی ادعا....
  • رحمن ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    خسته نباشید لطفا اتفاقی یک جنگنده آمریکایی را سرنگون کنید .مگر ناو آمریکایی اتفاقی ایرباس ما را در خلیج فارس سرنگون نکرد و فرمانده اش هم مدال گرفت ببینم دلش را دارید این به اون در
  • رحمن ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    خسته نباشید خیلی عالی است باید متعالی شود سه شیفت و خستگی ناپذیر کار کنید تا دشمن خواب راحت نداشته باشد .در خلیج فارس جای مانور کشتیها کم است حتما کشتیهای آمریکایی را می توانید هدف قرار دهید باید کار بیشتر کرد شبانه روز باید پیگیر بود زود باشد که آمریکا اعلام کند که در خلیج فارس نمی ماند و به اقیانوس هند برود عرصه را در خلیج فارس بر آمریکا وانگلیس تنگ کنیدموشکهای ساحلی را از ارتفاعات شمال بندر عباس و بوشهر قرار بدهید که پدافند برای آنها آسان باشد .نیروی دریایی باید یاد بگیرد که برای دراز مدت باید بتواند در اقیانوسها دریا نوردی کند و از این پهنه برای استتار و عملیات استفاده کند نباید در خانه ماند باید از نیروی دریایی بطور موثر استفاده کرد و باحرکت خاموش در اقیانوسها توانایی عملیات را بالا برد
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    این یعنی این که این سامانه یک پرتاب گر تنها نیست و چند تا پرتاب گر با هم حرکت می کنند
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    شما سکوت کنی بهتر است!!!
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    آمریکا و روسیه 10 نسل جلوتر از اینان . همییییییییییییین و بسسسسسسسسس
  • سعید ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    بنظر میرسه اینا هردوتاش یکین .. یکی در سپاه یکی در ارتش
  • سعید ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    یعنی سامانه کنترل اتشش میتونه 8 تا موشک رو به سمت هدف هدایت کنند
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    بلی خدا راشکر که این سرهنگها رو داریم وگرنه الان معلوم نبود...
  • سعید ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    چند سالته ؟
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ذكر شده توانايي شليك 8 موشك رو داره كه ميشه با نصب اين سيستم روي حامل قويتر و لانچرهاي 8 تايي اين امر صورت بگيره
  • محمد ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    اون هواپیمایی که از بالای ناو آمریکایی فیلم گرفت اونم اسباب بازی بود؟
  • علی ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    بچه ها یه چیزی رو دقت کردید ؟! در بازدید آقا از نمایشگاه پهپاد ایرانی داشت به صورت زنده از ناو آمریکایی فیلم برداری میکرد و خلبان پهپاد هم داشت از طریق مکالمه رادیویی توضیح میداد !
  • سيد مجيد حسيني ازنوجاني ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    در دنياي امروز آيتم مهم مقاومت، قوي بودن است.
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    shsh جان: اون دیگه وظیفه حقوق دان هاست که مشکلات را حل کنند. سرهنگا کارشون را درست انجام دادند
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    جناب حسن آقا ! ميشه بفرماييد خطاب ديروز رهبر عزيزمان به برخي مسئولين كه اقتدار دفاعي كشور را درك نمي كنند ,كداميك از فرزندان انقلاب بود؟؟
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    RQ170 را که گرفتیم اربابت التماس کرد بهش اون رو ندادیم. حزب الله لبنان اسراییل را اسیر کرده. پس ببند دهنتو
  • شعبانی واو سری ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ایجانم زنده باد دانشمندان صنایع نظامی صدها بار به انها خدا قوت میگم
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    امریکا انگلیس فرانسه عربستان و چین و روسیه بالاترین بودجه های نظامی دنیا رو دارن پاکستان و کره شمالی کجا بود....لطفا چرند نگین
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 0
    به صورت استاندارد سامانه هایی پدافندی برای هر هدف دو موشک در نظر میگیرند یک یگان کامل پدافندی هم به غیر از رادار جستجو و امثالهم چند تا باطری ( سامانه / کشنده ) پرتاب کننده دارد مثلا 3 تا 4 عدد از این پرتاب کننده ها در یک منطقه با فاصله مستقر میشند ========== اقا محسن عزیز ان موشک بارشی زلزال بود که موشک بالستیک هست و ربطی به پدافند نداره
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    بگذارید ما ایرانی ها نگران کره یا پاکستان شدن کشورمون باشیم شما فکر خود باش !
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    کم ارزش ادم های خود کم بین و دشمن بزرگ کن هستند میفهمی که ؟
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ما باید اثار این تجهیزات را در امنیت کشور لمس کنیم. خیابانها نا امن است و چند جوجه تروریست سربازان ا یا میکشندو یا اسیر میگیرند. اگر اینهمه پهباد پیشرفته داریم چرا اینهمه قاچاق کالا و مواد مخدر اتفاق می افتد و تروریستها به مرزها تعدی میکنند و نمیتوانیم آنها را کشف کنیم. ظاهرا فقط میساند اما مدیریت کاربرد و عملیات ندارند
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    مشرق است دیگر !!!! گاهی دوست دارد کل همه را بخواباند!!!
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    شما تو خودت باش عزیزم
  • رحمن ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    برادر پهباد خلبان ندارد شاید صدای آپراتور زمینی بوده باشد
  • مصطفی ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    آفرین به بچه های سپاه به نظرم آمریکا و متحدانش در جنگ متعارف با ایران هیچ غلطی نمی تونن بکنن !!! اما با توجه به این که هیچ بویی از انسانیت نبردن اگه یه روزی جنگ بشه و احساس کنن با توان متعارفشون حریف ایران نمی شن حتما چند شهر ایران رو بمباران اتمی می کنند !!! پس اینجا میشه به حرف آقای ظریف پی برد ولی ایشون نباید این حرف رو رسانه ای می کرد . نمی دونم چرا مسئولان رده بالای کشور انقدر روی مسئله ی حرام بودن سلاح کشتار جمعی تاکید دارند !!! خدا در قرآن گفته که تا می توانید در برابر دشمنان خود را مسلح کنید !!! حالا اگه یه روزی خدای نکرده جنگ شد و آمریکای خبیث یه بمب اتمی انداخت وسط تهران اون موقع ما با چند تا موشک می تونیم جواب کار اونا رو پس بدیم ؟؟؟؟
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    خیلی بچس
  • سعید ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    دوست عزیز یک محصول دفاعی تا وارد چرخه تولید انبوه و استفاده توسط یگان های مربوطه قرار گیرد باید مراحل زمانی طولانی را طی کند. این پهپاد ها مثل شاهد و حماسه در مراحل ابتدایی تولید و تست هستند و به اصطلاح عملیاتی نشده اند
  • کند رو ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    چه فایده؟! وقتی عمو سام میتونه با یه موشک نسخه همه پدافند مدافندای ما رو بپیچه!!! فکرشو بکنین! با یه موشک...!!!!!!!!!!!!!
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    همش تقصیر احمدی نژاده !!! :)
  • اكبر ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    درجواب پدرام عزيز كه پرسيده بود چطور 8تاموشك شليك ميكنه بايد بگم به غير از سه تايي كه روي سكوي اولي وجود دارد سكوهاي ديگري نيز بصورت كاملا كمينگاهي ومخفي در اماكن از پيش تعين شده وبدور از اين سامانه مستقرند كه تحت كنترل همين سامانه بوده وشليكهاي بعدي از روي آنها صورت ميگيرد
  • حقگو ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    عزیزم بدانم اگر آمریکا می توانست حتما انجام می داد. اگر آنها با دروغگویی توان موشکی ما را کوچک کردند پس چرا می خواهند توان موشکی ما محدود شود؟
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    اتفاقا امنیت در کشور ما بالاست. اگر یک متجاسر در تاریکی کوچه ای جسارت می کند نباید فکر کنیم امنیت نداریم . نبود امنیت یعنی : سوریه و گرنه در آمریکا بیشتر از این جرایم سر می زند ولی چشم شما نمی بیند
  • فدای رهبر ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    اخه وقتی هیچی بارت نیس چرا حرف الکی میزنی اسرائیل حمله کرد به سوریه؟؟ عزیزم اینو همه میدونن زمانی که امریکا و اسرائیل گفتن قصد حمله ی نظامی به سوریه دارن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس گفت سوریه خط قرمز ماست واسه همین حرفش امریکا و اسرائیل عقب کشیدن دوما ببخشید مرز به اون بزرگی رو میشه با 5 تا سرباز محافظت کرد؟؟ عزیزم سپاه پاسدارن تیکه تیکه میکنه امریکارو چون با وزارت دفاع و ارتش فرق داره سامانه ی سوم خرداد اگه بردش 200 کیلومتر بشه که قراره بشه فوق العاده میشه اگه اینا اسباب بازی بود دور تا دور اینارو گرفتن غارت کردن جرات کردن بیان تو ایران؟؟عزیزم امریکا مث سگ از ایران و خدایی ک پشتیبان ولایت فقیه هست میترسه اینو بدون اگه نمیترسید 10 سال پیش که ایران هیچی نداشت حمله میکرد
  • فدای رهبر ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    باسلام سعید جون حماسه که کلا منتفی شد با اون تشت زیرش خخ ولی در خصوص پهپاد رزمی شاهد 129 داداش تستش رو سال گذشته انجام دادن تولید انبوهش هم کردن این از این در جواب دوستمون ببخشیدا ولی امریکا مگه خیابوناش امنه؟هرکشوری باشه ناامنی توش هست بعدشم پهپاد که ساخته میشه چه رزمی چه شناسایی باید توسط نهاد یا ارگان نظامی مربوطه خریداری بشه مرزبانی نمیخره بایدم امنیت نباشه
  • فدای رهبر ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    با سلام عزیزم در اینکه امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه شکی نیس بعدشم الان سال 93 هستیم ایران تو اوج امادگی خودشه اره اوناهم پیشرفت کردن ولی دکترین ذفاعی ما فکر همه جاشو کردن بقول سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه ما فقط 20% از تجهیزاتمون رو رسانه ای میکنیم ما بقی همه محرمانه هستن
  • افشین تهران ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    ناشناس 11.02 همینجوری به بیگانه پرستی ادامه بده .شاید مریضیه خود کوچک بینیه شما متاثر از عقده خود بزرگ بینیه دشمنان این سرزمین الهی باشد.واقعا باعث تاسفه که با شما 70میلیون نفر شدیم و بس
  • افشین تهران ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    ناشناس 10.04 خداوند از افرینش شما چه قصدی داشته .1میخواستند زمین خدا خالی نماند 2 نمونه یک ادم عقده ای و خود کم بین را به دیگران نشان دهند. 3 افریده ای از نوع خائن به وطن را بیافریند 4 همه گزینه ها و هر چه دیگران میخوان بگن. جواب من گزینه 4 است .بقیه را نمیدانم.
  • افشین تهران ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    ادرس امین اباد را بلدی.برو خودت را مسخره کن .
  • افشین تهران ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    چرا خلبان داره .اسم دوره اش هم خلبانیه پهباد هست .این به معنی پریدن نیست بلکه هدایت ان را شامل میشود .
  • افشین تهران ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    ایران امن ترین کشور در دنیاست .چرا شانتاژ میکنید اقا جان اگه خودت واقعا در چین هستی مقایسه کن ببین کجا امن تر هست .گرفتن 5تا سرباز توسط یک گروه مزدور خیلی بار نظامی داره .سالی چند نفر در امریکا گروکان گرفته میشن و یا چند دانش اموز و دانشجو در سر کلاس قصابی میشن.ایا در ایران وقتی به خیابان میرید میترسید که بمبی منفجر بشه. خیلی بی انصاف و چرند گو هستید که اینجوری زحمات برادران نظامی و انتظامی و اطلاعاتی رو ندید میگیرید.
  • افشین تهران ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    دوره استفاده از بمب اتم گذشته.اگه همچنین اتفاقی بیفته خریدن کلاهک اتمی کاری نداره اینو خودشون هم میدونن که با کمی خرج کردن از همین کشورهای تازه استقلال گرفته و یا .... میشه خرید اما متاسفانه مثل اینکه فقط شما و ظریف بی خبر هستید.
  • افشین تهران ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    اینها همه نتیجه اینست که فرمان فرماندهی کل قوا برای پرسنل نظامی مساوی با فرمان الهیست.احسنت بر شما مردان الهی که امنیت را برای ما به ارمغان اوردید.
  • ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    دوستان عزيز؛ اينايي كه ميپرسن فني‌ها بيان جواب بدن و پرسش‌هاشون تخصصيه، اينا رو جواب نديد. بعداً هر وقت گزارشات نظامي عادي شد، برن از تو مجله هاي تخصصي بخونن كه سيستم‌هاي دفاعي چطور كار ميكنه. با يه جمله "بچه ها من فلان چيز رو نفهميدم"، فريب نخوريد، به ويژه بچه هاي نظامي و علي الخصوص مشرق نيوز.
  • اکبر ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    مایه افتخار هر ایرانی وطن دوسته که میبینه نظامیان جسور و ارتشی کارآمد داره .داریم ارتشی پیدا میکنیم مکانیزه همراه با تجهیزات روز. که دیگه هر اجنبی نتونه چشم طمع به این خاک داشته باشه .ولی هنوز نیمه راهیم. موفق باشید
  • هادی ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    آمریکا اگر میتونست غلطی بکنه همون اواخر جنگ که با هامون مستقیم وارد جنگ شده بود میکرد
  • بسیجی کوچک ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    حال کردم با هاتون از دو جهت. اولی،جواب دندان شکنی که به غربی ها می دید. دومی،جواب های خیلی خشکلی که به نظردهندگان می دید.
  • محمد ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    1 0
    از اسم ایشون "کند رو" و تعداد علامت تعحب ها واضحه که منظورشون کنایه بوده دیگه چرا این همه منفی؟
  • محمد ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    هدف وسیله رو توجیه نمی کنه این که ممکنه آمریکا بمب اتمی بزنه دلیل نمیشه ما ولید بمب اتمی کنیم. در ضمن قرآن که گفته تا میتونید در برابر دشمن تجهیز بشید فرموده اگر انسانی بیگناه رو بکشی انگار تموم مردم رو کشتی و اگر یه انسان رو جونشو نجات بدی انگار جون همه مردم رو نجات دادی.
  • داداش ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    0 0
    رحمن جان به اپراتور زمینی پهباد ،خلبان اطلاق میشه!
  • مرتضی ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    ما که کاری ازمون بر نمیاد فقط میگم دسستتون درد نکنه...جز تشویق و امید دادن کاری نمیشه کرد
  • حسین ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    سر آر کیو ۱۷۰ معلوم شد ما کجاییم و اونها کجان حالا برن هی بمب اتم بسازن وقتی پهباد و نشوندیم بمبشون رو هم رو سر خودشون میندازیم
  • محسن ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    سربازی که سر پست بخوابه همین بلا له سرش میاد چه لب مرز باشه یا اینکه وسط پایتخت. مشکل از خود فرد هست نه از فرماندهان و دولتمردان. دوماً اگه شما مشکل داری راه باز جاده دراز پاشو برو اونجایی که از این اسباب بازیها نداشته باشه.
  • محسن ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    حرفهای بدی نمی زنی اما جو گیر نشو. آدم عاقل حساب شده حرف میزنه و رفتار میکنه. خدا را شکر نیروهای نظامی ما به اندازه کافی عاقل هستند.
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    یک سامانه فرماندهی با سه موشک بعلاوه دو یا سه پرتابگر بدون رادار با سه موشک که جمعا میشه هشت الی یازده موشک
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    استراتژی عربستان مخفی کردن موشک های حامل کلاهک هسته ای 40 سال قبله که کل دنیا میدونستند داره و فقط نشونشون نداده بود. اما ما چیزایی رو میکنیم که دیگران باور ندارند که داشته باشیم. و ببین چیزایی که رو نکردیم دیگه چی هستند.
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    از دست ما هم کارهای زیادی بر میاد. شاید نتونیم فعالیت نظامی کنیم و ... اما میتونیم در راه اعتلای فرهنگ و اقتصاد این کشور کار کنیم. ما نظامی نیستیم. اما با یه نگاه به نظامی ها و افتخارات و پیرفت هاشون باید از خودمون خجالت بکشیم و تلاش کنیم فاصله ای که بین پیشرفت های اقتصادی و فرهنی با پیشرت های نظامی به وجود اومده رو کمتر کنیم. تا پیش این عزیزان نظامی شرمنده نباشیم.
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    نمی شد این سه تا پدافند رو باهم ترکیب می کردند می شد یک پدافند؟
  • بنده خدا ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    فناوری های نظامی اوج دقت و عمق توان صنعت رو به نمایش میگذاره اصلا چرا نمیگی آمریکا یا روسیه
  • سرباز آقا ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    0 0
    عشق است تمام کسانی که به سه چیز باور قلبی دارند و کاری ندارند که تو دنیا چه کشور، قوم، یا ملیتی برای ایران اسلامی عزیز نقشه می‌کشند، همان طور که اباعبدالله ع در مقابل ظلم ایستاد و کاری نداشت که قدرت ظاهری کجاست، او خدا را داشت و مهم این بود که قدرت همین است و بس. اون سه چیز که گفتم ایناست؛ ایمان ب خداوند، ایمان ب ولی خدا و ایمان ب اینکه پیروزی تحت هر شرایطی با ماست چون این وعده خداست. عشق است آقا که الان جانشین امام و نشان دهنده سره از ناسره است و روشنگر راه
  • ساسان ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    سلام دوستان به نظر شما این سامانه ها تولید انبوه شدند یا خیر
  • مهدی ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    اتفاقا تو این موارد هیچ ربطی به احمدی نژاد نداره اینا حاصل سالها تحقیقه و کاری به یه دوره ی خاص نداره
  • علی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    ما می توانیم
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    یا علی
  • بی نام ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    مهم نیست که آمریکا و روسیه از ما در از زمینه ها جلوتر هستند مهم این است که نقشه راه به دست جمهوری اسلامی ایران نیز افتاده و راه بلد هستیم حالا کمی با سرعت کمتر از آنها بالاخره راه بلد هستیم . این مهمه .
  • علی ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    اگر امریکا از ما قویتر بود تو افغانستان گریه ش در نمیومد اسراییل زورش به حماس میرسید زنده باد رهبر
  • حسین ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    واقعه عالی هستند اگر بشود روی ناو هایمان نیز نصب شود خیلی خوب میشود.اینطور نیست لطفه جواب بدهید
  • حسین ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    بله
  • فریاد IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    0 0
    من عاشق رهبرم وتاآخرین قطره خونم ازاین مملکت دفاع می کنم مرگ برآمریکا الله اکبرجانم فدای رهبر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس