طی چند هفته اخیر بارها شاهد بوده‌ایم برخی از دولتمردان محترم در مصاحبه‌های داخلی و خارجی خود اعلام کرده‌اند که «ایران برای صدورگاز به اروپا آمادگی دارد»! یعنی به زعم آنان، ایران آماده است با صدور گاز به اروپا، کشورهای اروپایی را از بحرانی که به‌علت قطع صادرات گاز روسیه با آن روبرو شده‌اند، نجات بدهد!

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در یادداشتی به مواضع برخی مسوولان کشور پس از بحران اوکراین اعتراض کرد و نوشت: در پی کودتای نارنجی‌های تحت حمایت آمریکا و اروپا در اوکراین که برکناری دولت قانونی این کشور را به دنبال داشت، مردم در شبه جزیره «کریمه» که پیش از آن یک جمهوری خودمختار و تحت کنترل فدراسیون روسیه بود و بعد از جنگ‌جهانی دوم به اوکراین پیوسته بود، علیه حاکمیت آمریکایی-اروپایی نارنجی‌ها قیام کردند و خواستار الحاق به روسیه شدند. درخواست آنان با مخالفت نارنجی‌های حاکم و تهدیدهای جدی آمریکا و اروپا روبرو شد ولی نهایتا در جریان یک همه‌پرسی - 16 مارس 2014/ 25 اسفند 92 - که 81 درصد واجدین رأی در آن شرکت داشتند، 96/77 درصد مردم کریمه به الحاق این شبه جزیره به روسیه رأی دادند و با موافقت دومای روسیه - پارلمان - کریمه رسما به روسیه ملحق شد. آمریکا و اروپا، اگرچه این الحاق را شکست بزرگی برای کودتای نارنجی می‌دانستند ولی از آنجا که این شبه جزیره پیش از آن نیز بخشی از روسیه بوده است به تهدید روسیه اکتفا کردند اما، پروسه الحاق به سایر مناطق شرقی روسیه نیز سرایت کرده بود و مردم شهرهای «خارکف»، «دونتسک» و «اودسا» هم با برپایی تظاهرات گسترده خواستار الحاق به روسیه شدند... در پی گسترش درخواست الحاق، آمریکا و اروپا به تهدید اقتصادی روسیه روی آوردند و روسیه نیز در یک اقدام مقابله به مثل، صدور گاز به اروپا را تحریم و متوقف کرد و این در حالی است که بیش از 76درصد نیاز گازی اروپا از روسیه تأمین می‌شود. - سهم گازپروم روسیه 30 درصد است - به این نکته نیز توجه شود که در سال 2013 اتحادیه اروپا اولین شریک تجاری روسیه بوده است. حالا می‌توان حدس زد که تحریم صدور گاز روسیه به اروپا، کشورهای اروپایی را با چه کابوس جدی و شکننده‌ای از بحران سوخت و رکود اقتصادی روبرو کرده و می‌کند  تا آنجا که برخی از مقامات رسمی و رسانه‌های نزدیک به دولت‌های اروپایی همراهی با آمریکا در تحریم روسیه را به‌علت مقابله‌به‌مثل روسیه در تحریم  صدور گاز به اروپا، یک خطای بزرگ استراتژیک دانسته و خواستار پایان دادن به این تحریم‌های دو جانبه شده‌اند.
و اما، صرفنظر از اینکه هر یک از دو سوی بحران اوکراین یعنی روسیه از یکسو و آمریکا و اروپا از سوی دیگر، با چه چشم‌اندازی وارد این بحران شده‌اند و هر یک از دو طرف کدام سود یا زیانی را در این چشم‌انداز می‌بینند، باید گفت؛ آنچه به وضوح قابل دیدن است، بحران سخت و سنگینی است که کشورهای اروپایی را به شدت تهدید می‌کند.
حالا تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران را در نظر آورید. آیا از اینکه  دشمنان وحشی و تابلودار مردم مظلوم و شریف ایران بعد از تحریم‌های ضد بشری علیه ایران اسلامی، خود در باتلاق تحریم گرفتار شده‌اند، احساس رضایت نمی‌کنید و در این ماجرا، دست انتقام الهی را - هر چند که از آستین روسیه بیرون آمده باشد - نمی‌بینید؟
 آیا هیچ ایرانی مسلمان یا غیرمسلمانی را که فقط از اندک غیرت دینی و ملی برخوردار باشد می‌توان نشان داد که از بحران پیش‌روی دولت‌های اروپایی احساس رضایت نکند؟ باید توجه داشت که این بحران بازتاب و نتیجه بحران‌سازی خود آمریکا و دولت‌های اروپایی در اوکراین است و مثلا از نوع زلزله و سیل و طوفان نیست که حتی برای مردم کشورهای متخاصم نیز ناخوشایند تلقی شود. بحران پیش‌روی اروپا در صورت دست کشیدن این دولت‌ها از زورگویی‌ و باج‌خواهی قابل فروکش کردن است، بنابراین نه فقط جایی برای کمترین دلسوزی وجود ندارد، بلکه افزایش دامنه بحران و شدت بیشتر آن، دقیقا مانند فشار و ضربه زدن محکم‌تر به یک آدمکش حرفه‌ای برای پیشگیری از ادامه قتل و خونریزی اوست که مطلوب و پسندیده است.
حالا اگر بشنوید که برخی از مسئولان محترم کشورمان درپی نجات دشمن از بحران یاد شده هستند چه احساسی پیدا می‌کنید؟! برای تصور دقیق‌تر ماجرا،  فرض کنید که تانک‌های دشمن در حال تخریب سنگرهای رزمندگان اسلام و قتل عام آنان هستند ولی ناگهان با مانعی روبرو می‌شوند که آنها را از حرکت باز می‌دارد و یا حرکت آنها را کُند و دشوار می‌سازد. حالا اگر مشاهده کنید افرادی در لباس رزمندگان خودی برای رفع مانع تلاش می‌کنند آیا جز این است که اقدام آنان را  در حمایت از دشمن و خیانت به جبهه خودی تلقی می‌کنید؟! البته یک حالت دیگر نیز قابل تصور است و آن این که افراد مورد اشاره را در اوج ساده‌لوحی، بی‌اطلاعی و ناآشنا با ابتدایی‌ترین مسائل جبهه نبرد بدانید  و در این صورت بسیار بدیهی است که جای آنان در جبهه نیست و حضورشان چه بخواهند و چه‌نخواهند،  فقط به نفع دشمن خواهد بود.
اکنون و بعد از این همه - که همه ماجرا هم نیست - به‌موضوع اصلی این نکته می‌رسیم و آن این که، طی چند هفته اخیر بارها شاهد بوده‌ایم برخی از دولتمردان محترم در مصاحبه‌های داخلی و خارجی خود اعلام کرده‌اند که «ایران برای صدورگاز به اروپا آمادگی دارد»! یعنی به زعم آنان، ایران آماده است با صدور گاز به اروپا، کشورهای اروپایی را از بحرانی که به‌علت قطع صادرات گاز روسیه با آن روبرو شده‌اند، نجات بدهد!
این پیشنهادها چه مفهومی غیر از باز گذاشتن دست دشمن برای ادامه وحشی‌گری علیه مردم کشورمان دارد؟ یعنی تلاش به منظور برداشتن مانع از سر راه تانک‌های دشمن و باز کردن راه آنها برای تخریب سنگرهای خودی و تجاوز به حریم میهن اسلامی و مردم آن!
خوشبینانه‌ترین برداشت درباره آنها، این است که کمترین و ابتدایی‌ترین شایستگی و لیاقت را برای حضور در مسئولیت‌های کنونی ندارند! و ادامه حضورشان در مسئولیت آب ریختن به آسیاب دشمن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 113
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • آریوبرزن ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    1- واقعا علت این همه گرایش به روسیه (گرایش به شرق) در صحبتهای بعضی از سیاستمداران ما چیه؟ چرا فرمایش امام راحل در خصوص سیاست "نه شرقی، نه غربی/ جمهوری اسلامی" رو به این زودی فراموش کردیم؟؟ 2- آمریکا و شوروی (روسیه فعلی) هر دو به یک اندازه دست شون به خون جوانان دلیر و مظلوم ایرانی آغشته است/ هر دو در زمان جنگ انواع و اقسام سلاح ها رو در اختیار صدام قاتل قرار میدادند. پس باید همچنان فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر روسیه رو سر داد 3- این رو سیه مگه همین الان با تحویل نددن سیستم موشکی اس 300 همگام و همسو با آمریکا عمل نمیکنه و به نظام مقدس ما خیانت نمیکنه؟ البته "والله خیر الماکرین". ما خودمون بهتر از اس 300 رو ساختیم و روی روسیه رو کم کردیم
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اینها اگه غیرت داشتند دوباره پای شرکت پژو رو به ایران باز نمی کردند.
  • نه شرقی، نه غربی/ جمهوری اسلامی ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اینچا بحث گرایش نیست. بحث اینه که باید با اینها مثل خودشون رفتار کرد. مگه همین کشورها ما را تحرنم نکردند.
  • علیرضا ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    انصافا امریکا خیلی بدتر کرده. به پای شوروی نخواهد رسید
  • ابوذر ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی. اگر ما هم به اروپا گاز صادر کنیم، در هرگونه مذاکره با اروپا دست بالا را داریم و می توانیم تهدید به عدم صدور گاز کنیم. به علاوه قدرت بیشتری در ارتباط با روسیه هم خواهیم داشت. روسیه عاشق این است که در پرتو مشکلات ایران و غرب، یک ایران ضعیف و وابسته به خود ایجاد کند.
  • ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    شما متوجه عرض استاد شریعت نشدید ٰٰ ... فروش گاز ما به اروپا یعنی تقویت اروپای ضعیف شده همان اروپایی که یه پای اعمال تحریم ها ضد ایران بود ....شما مطلب را اشتباه دریافت کردید هدف استاد حمایت از روسیه نبود ... تضغیف کشورهای اروپایی بود ...
  • دولت اعتدال ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    من نمیدونم قضیه چیه! ولی هر چی که هست کدخدا و دوستان حتماً باید راضی بشن. والسلام!
  • مرتضی ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    ازین نظر که برخی ها تو ایران دارن با ذوق و شوق به غربی ها دست تکون می دن خیالمون که راحته نگران بودم این فرصت به این خوبی رو از دس بدن
  • هامی ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    آقای شریعتمداری درمورد اروپاییا حق باشماست اماهمین روسیه با برگ ایران چقد باج از اروپاییا گرفت..چقد تو تحویل نیروگاه بوشهر کم کاری کرد؛قرار دادهای نظامی رو اکثرن نصفه گذاشت یا اصلأ عمل نکرد؛توشورای امنیت اکثرأ به ضرر ما رأی داد..حالا وقتشه ما برگ روسیه بازی کنیم..درضمن با کدام خط لوله میخواهیم به اروپا گاز برسونیم؟
  • ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    یعنی ایشون متوجه نیست که وابسته کردن اروپا به گاز ایران منافع ایران رو در بلند مدت تامین می کنه؟
  • ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    دست انتقام الهی را که از آستین روسیه بیرون آمده باشد . به در یوزگی افتاده این ابلیس پست .
  • ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    1.کی گفته روسیه فعلی همون شورویه؟؟؟ 2.چرا وقتی ذره ای سواد سیاسی نداری نظر میذاری؟ 3.یعنی اگه بریم تو دامن آمریکا سیاست نه شرقی نه غربی اجرا میشه؟؟!!!!
  • ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    آقای دانشمند اگه راست میگین و قصد شما تنش زداییه چرا می خواهین با روسیه ای که با ما فعلا تنشی نداره تنش ایجاد کنین شماه بهتره به توافقتون برسین
  • 1nghelabi ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    1nghelabi.blogfa.com آقای روحانی داواپسیم ... به وبلاگ مراجعه کنید .
  • مانی ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    "المومن کَیِس "درست که یه زمانی روسیه توایران جولان میداد ولی دیگه 32 سال تحریم نکرد. ضمنان منظور حاج حسین اینه حالا که نزاع اینها باعث ضعف مواضع کشورهای اروپایی شده مسئولان ما نیان خیالشون رو از بابت تامین گاز راحت کنند .از این حربه در جهت رفع تحریما استفاده کنند
  • ایرانی ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    آریو برزن عزیز صددر صد ما به گفته امام اعتقاد داریم . ولی به نظر می یاد شما به گفته امام مخصوصا نه غربی هیچ اعتقادی نداشته باشی. در علم سیاست شما باید همه جا دنبال منافع ملی خودتان باشید .. در این دهه گذشته پیش قراول ایران هراسی کدام کشور بوده ؟ کدام کشور هرروز با توهین ها یش و ساخت فیلم های خلاف واقع وتحریم های یکجانبه اش و ....غرور مارا جریحه دار کرده است .؟ و از همه مهم تر مومن باید زیرک باش و از همه فرصتای پیش آمده برای ضعیف کردن و ضربه زدن به ابرقدرت شیطانی استفاده کند . به نظرشما اس300 مهم تر است یا تحریم ظالمانه داروهای خاص ..؟ خیلی جالب است شما طرف مقابل که هرروز برای ما شاخ و شانه می کشد را نمی بینی ... و با وقاحت می گوید باید تسلیم خواسته هایش بشویم ... و علنی دشمنی خود را با صدای بلند اعلام می کند رجوع شود به صحبتهای دیروز جان بولتون و کری .
  • ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    من تازه فهمیدم امام چرا فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است . که حتی در ایران بعضی سادلوحانه طرفداری این جانی بالفطره را می کنن
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    حسین جان ناراحت نباش انشاالله امام زمان ظهور کنه هممون راحت شیم.
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    بزرگوار لطفا يك با ديگر متن تحليل رو بخونيد . 1- چرا با رفتارمان كمك به دشمن شماره يك مان مي كنيم. دشمني كه همين الان در جبهه هاي مختلف در مقابل ما ايستاده 2- حداقل سكوت و بي طرفي
  • albert ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    ایران گاز نده یکی دیگه میده! خودتونم توی سایت در موردش خبر زدید اما چرا حالا این حرفا رو میزنید?!
  • حامد ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    فقط با یک حساب سرانگشتی بیشتر از 1.5 میلیون لیتر خون برای حفظ این نظام ریخته شده . این تذهبون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • در جستجوی بصیرت ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اختلاف بین دشمنان ما به نفع ماست لذا ما باید از این موضوع خوشنود باشیم و کمکی به حل آن نکنیم تا انرژی آنها به یکدیگر دفع شود. لذا در کوتاه مدت نباید با صدور گاز خیال اروپا را راحت نمود و موحبات شکست روسیه را فراهم کرد. اما در دراز مدت بایستی با استفاده از شکاف موحود بین آنها به فکر صدور گاز به دنیا و وابسته نمودن آنها به آن بود تا در چالشهای آینده از این اهرم فشار استفاده کرد (مانند روسیه) و هم با فروش عادلانه آن سود برد.
  • فرزند آريو برزن واقعي ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    در كجاي صحبت هاي آقاي شريعتمداري گرايش به روسيه است ! ايشان فقط گفته كه در شرايطي كه دشمن تحت فشار از جبهه ديگر است عقب نشيني در جبهه ما كار اشتباهي است . من از كنار محل نبرد آريوبرزن به تو و هم فكران ساده انديش يا خائن تو كه در طول تاريخ باعث شكست ايران شديد هشدار مي دهم
  • سلمان ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    علی رغم احترام زیادی که برای جناب شریعتمداری قایلم ولی با بحث آریوبرزن موافقم ما باید سیاست نه شرقی نه غربی رو به طور کامل حفظ کنیم و در مورد صادرات گاز به اروپا هم لازم نیست با این ژست که نوعی حمایت از روسیه به حساب میاد برخورد کنیم بلکه ما باید برای تنبیه اروپاییها بابت تحریمهای ظالمانه ضد ایران بهشون گاز ندیم
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    روسیه هم شد کشور!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    گاز به اروپا دادن به صلاح نیست . باید با روسیه همکاری بشه تا زمستون امسال از سرما دماغشون رو هم توی اروپا نتونن بکشن بالا.
  • مازندرانی ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اولا" با این کار روسیه از ما جدا خواهد شد ثانیا" این خط گازی باید یا از کردستان عراق یا کردستان ترکیه یا سوریه عبور کنه که امن ترین نقاط جهان هستن
  • مازندرانی ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    روسیه فقط به خاطر منافع خودش از محور شیعه در منطقه دفاع میکنه
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    مسوولین ما از دیپلماسی فقط لبخند بلدند
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    ایشون از روس ها طرفداری نکردن گفتن چرا وقتی دشمن در موقعیت ضعف قرار داره می خواهید خیانت کنید و بهش کمک کنید . در ضمن روابط ما با روس ها یک رابطه رقابتی هست ولی در برابر آمریکا و اروپا مخاصمه است . آیا شما می خواهید دشمن تراشی کنید ؟؟؟
  • حسین ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    وزارت خارجه ما فکر کرده خیلی زرنگه مثلا میخواد جای روسیه رو تو اروپا یگیره. ولی نمیدونه وقتی اروپا از تو بحران در اومد اولین کاری که میکنه ایجاد فشار خیلی بیشتر بر علیه ایرانه. دشمن رو باید شناخت
  • محمدجواد ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    تدبیره دیگه...همه دنیا شده آمریکا و چند کشور اروپایی
  • علی ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    به متن دقت کن ببین کجای این متن طرفداری از روسیه است!! داره میگه حالا که روسیه که یکی از خودشونه پا گذاشته روی گلوی اروپا، که یکی از دشمنان دیرینه و خطرناک نظام اسلامی و امت اسلام است چرا ما می خواهیم این دشمن حیله گر و متکبر را نجات دهیم؟!!! افتاد!!
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    امن ترین؟!
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    آفرین. تحلیل جامعی بود. موافقم
  • مازندرانی ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    فرق شوخی رو با واقعیت تشخیص نمیدی؟؟
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اولا شوروی حکومتش از بین رفته ثانیاشاید روسیه به فکر منافع خودش باشه امابه نظر من کیه که ندونه روسیه خیلی بهتر از امریکای وحشی و قلدره؟
  • گلپور ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    من نگران این بودم کشور رو ارزون به روسیه بفروشیم!
  • گلپور ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    برو دکتر
  • گلپور ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    نه بگم بگم بلدند.
  • علی ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    با عرض معذرت نسبت به طرفداران پرو پا قرص اقای شریعتمدازی به نظر من تحلیل ایشان کاملا غلت است. صدور گاز به اروپا بیشتر از انچه کمک به اروپا باشد کمک به خود ماست. با گرفتن بازار گاز اروپا از روسیه میتوان درامدی معادل نفت از گاز به دست اورد. افزایش دزامد کشور باعث افزلیش رفاه مردم و افزایش قدرت ما در تمام زمینه ها میشود علاوه بر این باعث افزایش توانایی چانه زنی ما با اروپا میشود. تنها کسی که این وسط ضرر میکند روسیه است. روسیه هیچ وقت دوست ما نبوده فقط از ما به عنوان وسیله برای امتییاز گیری از غرب استفاده کرده. این کار پاسخ تمام نامردی های روسیه در این 30 سال پس از انقلاب هم هست. به نظر من دولت نباید این فرصت تاریخی را از دست بدهد
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    هزاران بار موافقیم
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    همه کشورها منافع خودشون رو در نظر میگیرن حالا شانس ملت ایران هم گرفته که منافع روسیه در جهت حمایت از ایران منافعش تامین میشه این از یه نگاه بد نیست ما هم داریم در جهت منافع خودمون از روسیه حمایت می کنیم البته از یه نگاه
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    باعث این ریختن خون کی شده اروپا و امریکا حالا تو این شرایط که دشمن قسم خورده ما لای منگنه هست نباید قسر در بره این به نفع کشور است تا یه مدتی کشورمون نفس راحت بکشه
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    البته که باید منتظر امام زمان بود ولی در بحران کنونی دادن گاز به اروپا بزرگترین اشتباهه اونا دشمن قسم خورده ماین
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    پس میخواستی به خاطر چی از محور شیعه دفاع کنه؟ به خاطر امام حسین؟
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    چرا اینا دست دشمن رو نمی بینن اروپا و امریکا با هم شدیدترین تحریمها رو به کشور ما وارد کردن حالا که خدا داره از طریق روسیه تنبیهش میکنه ایران بره به اونا گاز رسونی کنه که دوباره با کشور ما سرشاخ بشن این کدوم دیپلماسی هست ؟؟؟؟؟؟!!!!
  • منتظر ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    تازه این فقط یه زمینه از همکاری ایران با رو سیه است و هنوز بهترین فرصتها رو داریم که با روسیه بتونیم به توافقات همکاری بیشتری برسیم و روسیه هیچ وقت از ایران قدرتمند نمیترسه در حالیکه امریکا از ایران قدتند واهمه داره پس بنا به اینچنین دلایلی و........... بهتره ما با روسیه همکاری کنیم نه با اروپا و امریکا که اصلا قابل اعتماد نیستن قرارداد همکاری بین ایران و روسیه ، موشک‌های روسی ماهواره‌های ایرانی را به فضا منتقل می‌کنند و کارشناسان روسی فضانوردان این کشور را در روسیه آموزش می‌دهند. کارشناسان روسی نیز در زمینه ساخت ماهواره‌های تصویربرداری به سازمان فضایی ایران کمک خواهند کرد.
  • 678 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    ما به امریکا و اروپا خوشبین نیستیم و اعتماد نداریم همانطورز که رهبر عزیزمون به امریکا و دشمنان خوش بین نیست اینو کی مسولان میخوان بفهمن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    آقای شریعت مداری ظاهرا یادشون رفته همین روسیه در قبال تحریم های فزاینده علیه ایران هیچ حرکتی نکرد و در بزنگاه ها ایران رو با آمریکا معامله کرد
  • ناشناس ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    تحلیل جناب شریعتمداری کاملا" صحیح است و ما باید در شرایط فعلی از فروش گاز به اروپا خودداری کنیم تا اروپا مزه تلخ تحریم را بچشد و تضعیف شود و ما هم پاسخ نامردی های اروپا را داده باشیم .
  • ناشناس ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    در شرایطی که اروپا بحران انرژی دارد و در تنگنا قرار گرفته است فرصت خوبیست تا ما هم آنها را تنها بگذاریم تا پاسخ این تحریمهای ظالمانه را داده باشیم .
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    بازی برد-برد یعنی اونا راضی ما هم راضی ! در حالیکه خداوند میفرمایند ولن ترض عنک الیهود و النصاری حتی التبع ملتهم یعنی وقتی دنباله روی آنها شدی یعنی همان اسلام دروغین و منافقانه
  • ناشناس ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    دوست عزیز اینجا بحث بر سر روسیه نیست بلکه بر سر اروپاست که ما میتوانیم آنها را در انزوا قرار دهیم و جبران اینهمه تحریمهای اروپا را بکنیم .
  • محمد ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    سلام برادر .خدایی مقاله رو خوندی اصلا؟ کجاش گرایش به شرق یا روسیه هست توش؟ دو تا ظالم با هم مشغول شدن صحبت اینه که چرا ما تو این شرایط باید به اروپا کمک کنیم روسیه به جهنم اصلا
  • رهگذر ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    ايران نده، روسيه هم نده .اونوقت كي‌مي‌ده؟! شايد منظورت قطره ولي اون هم چه جوري مي‌ده؟ راه زميني نداره!
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    حالا مفت به غرب بفروش نگران هم نباش
  • محمد ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    یعنی شما متوجه نیستید که 4 روز دیگه همین روسیه و اروپا با هم میبندن و مثله تاریخ گذشته ایران بازم سر ایران بی کلاه میمونه و دوباره یه مذاکره دیگه برای گرفتن پول تشکیلات خودمون؟!
  • حجت ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    دو روز دیگه رابطه اونا با روس بالاجبار خوب می شه و از روسیه گاز وارد می کنند و پشت اوکراینو خالی می کنند. بعد ما می مونیم با روسیه ای که دشمنمون شده و اروپایی که به خونمون تشنه هستش.
  • حجت ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    از کدو مسیر می خواین گاز صادر کنین؟
  • محمد ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    بنظرم یکیی از بهترین فرصت هاست که سیلی بزنیم تو دهن اونایی که همیشه ما رو تحریم کردن. از این فرصت ها شاید زیاد پیش نیاد. میتونیم با شگرد تحریم خودشون، خودشون رو پرس کنیم
  • حجت ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    با روسها چون نسبت به تحریم واکنش نشون ندادن دشمن باشیم اما به اروپایی هایی که خودشون می گند دشمن مان دوست بشیم؟ خنده دار نیست عایا؟
  • رضا ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    افرین ما باید به فکر خودمون باشیم نه نوکر گوش به فرمان روسیه
  • رضا ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    پرونده همکاریهای روسیه سیاهه سیاهه
  • رضا ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    به روسیه چطور؟
  • aras ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    برعکس با فروش گاز به روسیه خودمون رو وابسته به اروپا کردیم فقط یه لحظه فکر کن آقای ظریف با اون خنده ملیح بخواد جای لاوروف بهشون اخم کنه اصن داریم!!!
  • امیر ج ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    فعلاً صبر کن تا پول نفتامون رو بگیریم گاز پیشکش. بله اروپا از خداشه گاز مفت میگیره بعد پولشم نمیده.
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    از تحریم ایران هیچ کس بیشتر از روسیه سود نکرد، چه تو تحویل نیروگاه، چه تو افزایش قیمت نفت و چه نرسیدن گاز ایران به اروپا
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    من از روسیه خیلی بیشتر از اروپا و امریکا بدم ماد
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    رفیق بی کلک ، روسیه!!!
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    روسیه الان با ماست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سعید110 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    دوست عزیز شما اول املای صحیح کلمات را یاد بگیر بعد نظر بده. (غلط)اینطور نوشته میشه
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    روسیه دشمن اول ما درطول تاریخه.
  • امن ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اگر عزیزان متوجه شوند همین روسیه 12سال است با استفاده از انژی هسته ای ما منفعت می بره الان بهترین فرصت است تا هردو طرف استفاده بهتر راببریم گاز روسیه اهرم فشار براروپا ونیاز اروپا بحران جدی براین قاره است وگاز ایران منفعتی است از هردو طرف ندادن گاز به اروپا گرفتن امتیاز از روسیه دادن گاز به اروپا گرفتن امتیازات فراوان از ان ها
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    پولش رو چه جوری باید تحویل بگیریم؟؟ نکنه برای اون هم باید مذاکره کنیم؟؟
  • سیدساداتی ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    مابه مذاکرات خوشبین نیستیم .بایدتجدیدنظرشود.
  • افشین تهران ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اینکه بعضیها روسیه و امریکا را در یک سطح از دشمنی میبینن کاملا ساده لوحانه و غیر منصفانه است.درسته که روسیه هم سابقه خوبی در تاریخ ایران نداره اما من فکر میکنم بیشتر این تقصیر به گردن مسئولین ان زمان هست که وا دادن و باعث شدن این کشور که خوی استعماری داره از فرصت استفاده کنه.اما در مورد امریکا و غرب مسئله فرق میکنه و اگه قرار باشه ما عامل رهایی از مشکلات باشیم برای انها بواقع در حق خودمون ظلم کردیم و بهتره اکه قراره مشکله اونا رو حل کنیم در این راه امتیازاتی بگیریم که از ان بوی پیروزی بیا د و نه مثل قرار داد ژنو برد برد !!!باشد.چرا ما بعد از اینهمه تحریم ظالمانه که بر اساس دروغ و بهانه گیری تحمیل شد حالا برای خوش خدمتی به کدخدا و دوستانش اینگونه شتابزده وارد میدان بشویم و ایا بهتر نیست که اروپا هم کمی طعم تحریم و درماندگی را بفهمد. خوبست که مسئولین ما با اندکی تامل و تفکر در این مسیر حرکت کنند و تا جایی که میتوانند از این اختلاف استفاده کامل را ببرند و اینگونه شتابان اعلام نظر و امادگی نکنند که باعث از دست رفتن دوست منطقه ای و البته فرصت طلب ما شود و همچنین داشته ما را در این وادی بی ارزش نکند و باعث بوجود امدن کرسنت دیگری که البته از تخصصات وزیر نفت فعلی ما میباشد نگردد.ضمنا این خط لوله باید با هزینه این کشورها چه در داخل وچه در خارج احداث گردد تا به خط لوله ایران پاکستان دچار نشود.
  • حمید ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    این تذهبون
  • ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    پ ن پ جمعیتش بالای 1000 خانوار بوده، تازگی شده دهستان!
  • حمید ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    این تذهبون برای کسانی است که دشمن واقعی رانمی شناسند مثلا اسلام هراسی ایران هراسی تهاجم فرهنگی وتحریمهاازاول انقلاب اصلی ترین عامل حمله به ایران کیست
  • حجت ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    درسته روسیه مارو اذیت کرده اما به نظر من ما باید ازاین فرصت استفاده کنیم و روسیه رو تحت فشار قرار بدیم تاازش امتیاز بگیریم(همون کاری که اونا با ما کردن).البته به شرطی که حرف انتقال گاز به اروپا فقط در حد حرف بمونه،واگر بخواد عملی بشه،میشه از اون ور بوم افتادن.این ماجرا مثل آب گل آلوده که باید ازش ماهی گرفت نه واردش شدو غرق شد.باید به روسیه فشار آورد که ما میخواهیم گاز صادر کنیم وازش امتیاز بگیریم(ماهی گیری از آب گل آلود).اما ارسال گاز به اروپا و کمک به دشمن میشه همون غرق شدن در آب گل آلود
  • حمید ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    این تذهبون برای کسانی است که دشمن واقعی رانمی شناسند مثلا اسلام هراسی ایران هراسی تهاجم فرهنگی وتحریمهاازاول انقلاب اصلی ترین عامل حمله به ایران کیست
  • حجت ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    من با سیاست های دولت به کلی مخالفم،امابه نظرم جالبه که روسیه رو بزاریم تحت فشار وازش امتیاز بگیریم از اون و اروپارو امیدوارکنیم که شمابرید به جنگ روسیه و ماپشتتون هستیم،واگر گاز خواستین بهتون میدیم.وقتی که رفتن وسط منجلاب پامونو بکشیم عقب،بگیم گاز نداریم(تلافی پاپس کشیدن های اونا)
  • حجت ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    یه نکته اینکه،نه شرقی نه غربی یعنی اینکه ما زیر پرچم یکی از این دو ابرقدرت نریم.منظور این نیست که اگر حرف یکی از این دوتا با ما هماهنگ شدیعنی ما به یک طرف گرایش پیداکردیم.مثلا ما از سوریه حمایت میکنیم،روسیه هم حمایت میکنه.نمیشه گفت چون باروسیه هم نظریم پس گرایش به شرق داریم
  • حجت ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    از نظر شما فقط آمریکا بهشته و بقیه دنیا نوکراش،نه؟
  • حجت ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اونوقت کی پاسخ آمریکارو میخواهید بدید؟فکر میکنه صادرات گاز مثل دست فروشی لب خیابونه،به همین سادگی!!!!
  • حجت ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    من با صادرات گاز کاملا مخالفم اما میشه از این فرصت استفاده کرد(البته نه ارسال گاز و وابسته کردن اروپا به گاز ایران و ازاین نوع تخیلات)
  • حجت ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    به روسیه هم اعتماد نیست اما میشه باهاش کنار آمد ولی به آمریکا هیچ جور نمیشه اعتماد کرد
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    پول نفت رو از اروپا نگرفته میخواهید گاز بدین؟؟؟؟؟؟؟
  • در جستجوی بصیرت ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اختلاف بین دشمنان ما به نفع ماست لذا ما باید از این موضوع خوشنود باشیم و کمکی به حل آن نکنیم تا انرژی آنها به یکدیگر دفع شود. لذا در کوتاه مدت نباید با صدور گاز خیال اروپا را راحت نمود و موحبات شکست روسیه را فراهم کرد. اما در دراز مدت بایستی با استفاده از شکاف موحود بین آنها به فکر صدور گاز به دنیا و وابسته نمودن آنها به آن بود تا در چالشهای آینده از این اهرم فشار استفاده کرد (مانند روسیه) و هم با فروش عادلانه آن سود برد.
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    نه دایه بهتر از مادر امریکا
  • بی سبد ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    دوست عزیز اولا ماباید از امریکا واروپا که نامردی کردند انتقام بگیریم تا تنها کسی که ضرر کند ارووپا باشه دوما ما از روسیه امتیاز بگیریم
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    پس جواب شهید محمدحسین فهمیده رو چی بدیم که جلو تانک دشمن مردانه ایستاد؟
  • میر رضایی ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    سلام .من واقعا تعجب میکنم از برخی اظهار نظرها اگر دو نفر به ما حمله کردند که یکی اسلحه در دست دارد ودیگری با مشت وما هم بتوانیم یکی رو از بین ببریم عقل میگه کدام را بزن؟ البته اگر روسیه را دشمن فرض کنیم چون دشمن نیست ومثل تمام کشورها عمل میکندحالاحتی بعضا بخاطر منافع یا ترس به ما خیانت کندولی اشتراکاتمون زیاد است مثل بحث سوریه برخی ها اگر سفیر امریکا بودند باز اینگونه کور کورانه از امریکا حمایت نمی کردند ولی یک جمله معروف هست که تا نخبگان خاین وتوده نادان هستند استعمار اسان است
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    این که میگه باید بریم به اروپا کمک کنیم همونا هستن که گفتن صدام با آمریکا تو جنگه بریم به صدام کمک کنیم و آقا نذاشتن کشور به ورطه جنگ بیوفته
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    شما خیلی اوت تشریف داری برادر. بحث سر اینه که چرا باید به دشمنی که ما رو تحریم کرده، وقتی دچار تحریم شده کمک کنیم. حالا هر خری (حتی روسیه) عامل اون تحریم باشه
  • اکبر ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    تاریخ ثابت کرده که این مملکت دشمنی پست تر از روسیه نداشته.در آینده هم همین طور خواهد بود. پول مملکت رو برده چیز بدرد بخور هم به ما نداده. ببینید چند ساله میخواند یک نیرو گاه بسازند پول صد برابرش رو گرفتند هنوز راه نیفتاده . میلیاردی پول اس300 گرفتند هیچی ندادند.روسیه هیچ ارزشی برای همپیمانهای خودش هم قائل نیست . عراق رو دوشید در جنگ با آمریکا پشتش خالی کرد. لیبی رو دو دستی داد به آمریکا. کره شمالی هم که 200 سال از دنیا عقبند.سوریه عملا اشغال شده به دست آمریکا. ما رو هم تا این مملکت سرمایه داره قرار داد میبنده اول پول میگیره ولی تعهدی نمیده به موقع تحویل بده . هر کشوری به فکر منافع مملکتشه. الان موقع خوبی که ایران از اهرم فشار استفاده کنه. روسیه رو مجبور به تعهداتش کنه.وقتی بهتر از این در تاریخ وجود نداشته که به نفع ما باشه. اکه ازش درست استفاده کنیم.
  • مسعود ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    اتفاقا عنوان کردن این موضوع به نفع ماست.تو این موقعیت باید بتونیم امتیاز بگیریم و از فرصت پیش آمده استفاده کنیم.حالا تا ما بخوایم لوله بکشیم و ... کلی طول میکشه. در ضمن این کار بعنوان یه اهرم فشار میتونه قدرت چانه زنی ما رو بالا ببره و هدف ایجاد تنش نیست بلکه هدف رو بازی کردنه چرا همیشه غرب شل کن سفت کن در بیاره.خدا از ما مسلمونا خواسته تا میتوانیم اسباب قدرت رو فراهم کنیم.هدف خیانت به روسیه نیست هدف یادآوری ارزش و قدرت ایران و شیعیان تومنطقست.چیزی که تموم دنیا باید بهش احترام بگذاره.
  • اکبر ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    تا کشور از نظر سیاست و نظامی و صنعت به روز نباشه برای ما ذره ای اعتبار قائل نیستند خصوصا این روسهای کثیف..فعلا اینها در موضع قدرتند .وما هستیم که مرتبا دستمون درازه. که این بر میگرده به سیاستهای دقیق که مسئولین و خادمین واقعی به کشور باید اتخاظ کنند.(اینشااله اش یادت نره)
  • اکبر ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    آمریکا راستو پوست کنده میگه ایران دشمن ماست نه چیزی از ما میخره نه چیزی میفروشه. به بقیه هم میگه کاری به ایران نداشته باشید .مثل یک دشمن واقعیه. ولی روسها میگند ما به شما احتیاج نداریم اگه میخواهید بیایید التماس ما رو بکنید ما هم کمکتون میکنیم .مال ودارایی مملکت میبرند قرار داد میبندند بعدش که خیالشون راحت شد میگند بزازید ببینیم آمریکا و اروپا چه تصمیمی برای شما میگیرند .بعد اگه خواستیم به شما کمک میکنیم .تاریخ هم مشخص نمیکنیم .50 سال هم طول کشید به جهنم دیگه واقعا این بی آبرویی برای مملکته.
  • علی ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    دوستان در دنیای امروز یکی از عوامل تعیین قدرت اقتصاد است. الان عربستان سعودی تبدیل به یک قدرت تاثیر گذار شده چون درامد اقتصادی بالایی داره در صورتیکه نه جمعیت ما و نه ملتی تحصیل کرده و .... مثل ما داره. چین با امریکا همه جور مراوده داره ولی با هم دشمن هستند امریکا از چین به علت قدرت اقتصادیش حساب میبره. اگر تاریخ صدر اسلام را بخوانید در مراحلی پیغمبر اجازه تجارت به کفار مکه را به مسلمانان داده بود. صادرا گاز به اروپا میتواند درامد ما را حداقل دو برابر کند. این یعنی افزایش قدرت نظامی سیاسی و تاثیر گذاری بین المللی. عدم استفاده از این فدرت یعنی حمایت از روسیه و پاس دادن این درامد به روسیه. روسیه ای که هیچوقت واقعا پشت ما نبوده. در مورد اروپا نیز اروپا به هر حال اگرما به انها گاز ندیم یا با روسیه توافق می کنند یا راه دیگری(اتمی.....) پیدا میکنند. مطمئن باشید ممکن است مقطعی به مشکلاتی بخورن ولی مشکل را حل میکنند. فقط ما ضرر می کنیم
  • ناشناس ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    احسنت به این قدرت تفکر استراتیژیک اقا امن البته باید در این مورد وزرای ما به گرفتن امتیازات فروان از دشمن باشد امتیازاتی را که در توافق ژنوازدست دادیم را باید پس گیریم
  • علی اصغر ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    تا یک دولت شیعه قدرتمند از هر لحاظ اقتصادی - نظامی - فرهنگی تشکیل نشه امام زمان تشریف نخواهند آورد .
  • علی اصغر ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    ناشناس ! باید اینطوری میگفتی من از آمریکا بیشتر از روسیه خوشم میاد .
  • علی اصغر ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    علی آقا یک غلط داشی شدی 19 علت غلطه
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    اتخاذ مجید...
  • الهه ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    چه نظر خوفی دادی... حالا نترسین نلرزین ما گاز بده به اینا نیستیم فقط یه قیفی اومدیم روسیه هم بترسه بلرزه امتیاز بده
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    رضا جون خوشتیپ الان مصداق نوکر گوش به فرمان روسیه دقیقا چیه؟
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    ما نباید به اروپا گاز صادر کنیم
  • محمد ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    این چه منطقی است اگر فردا ترکها یا کردها یا عربها خواستار همه پرسی شدن وخواستند به کشورهای مجاور بپیوندن مامی گذاریم درمیان دعوای غرب وشرق ما همیشه ضرر کرده ایم بیایید به فکر منافع ملت ایران باشید .
  • رضا ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    غرب کشور داره اما این روسیه هست که میخواد کشور ایران رو بگیره برای خودش
  • رضا ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    نه حجت جون از نظر ما پوتین هم یک منظر هست!!!!!!!!!
  • رضا ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    ناشناس جون مصداق نوکر گوش به فرمان روسیه شمایید که شعار نه شرقی نه غربی رو برای خودتون تفسیر میکنید و از انتشار نظرات مخالف فرار میکنید!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس