کد خبر 306383
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با گلایه از بیکاری ۱۲ هزار ماما در کشور گفت: پرمویی مقدمه بیماریهای هورمونی و نازایی زنان است و آسم و دیابت از عوارض سزارین برای کودکان است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، ناهید خداکرمی امروز در نشست خبری اولین نمایشگاه ناباروری، تکنولوژی باروری و بیماری‌های زنان و زایمان گفت: یکی از انگیزه‌های ما برای برپایی این نمایشگاه بندهای یک، دو، شش، هفت و هشت سیاست‌های سلامت است که تأکید زیادی بر مبانی پیشگیری و توانمندی مردم دارد.

وی افزود: با اینکه ما از نظر داشتن متخصصان خوب و نیروهای انسانی پزشکی در سطح مطلوب مشکلی نداریم اما برخی مشکلات موجب افزایش میزان سزارین در جامعه شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: متأسفانه افراد فقط در صورتی که بیمار شوند به پزشک مراجعه می‌کنند و این به دلیل مغفول ماندن کیفیت زندگی است.

وی با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه ناباروری و بیماری‌های زنان و زایمان گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این نمایشگاه توانمند کردن خانواده‌ها است از طرفی محور اصلی خانواده زن است و اگر از دوران بلوغ برای اصلاح زندگی دختران تلاش شود می‌تواند همسران و مادران خوبی باشند و در جامعه نیز قدرتمند ظاهر شوند.

وی افزود: برنامه‌های مختلفی برای آگاه‌سازی و توانمند کردن زنان در نمایشگاه صورت خواهد گرفت وقتی مادر ترس از درد زایمان طبیعی دارد، یعنی جایی از کار ما مشکل دارد که همه اعم از رسانه‌ها و گروه‌های پزشکی باید این مشکلات را برطرف کنند. در حال حاضر وزارت بهداشت 8 جلسه ویژه برای مادران باردار و یک جلسه نیز برای پدران در نظر گرفته است.

وی با اشاره به لزوم آگاهی مردان از ویژگی‌های جسمانی زنان گفت: مردان نیز علاوه بر زنان باید در این کلاسها شرکت کنند چرا که ریشه اصلی مشکلات طلاق مربوط به تغییرات خلق و خوی زنان در زمان قاعدگی و بارداری است که موجب تغییر رفتار آنها می‌شود و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز اختلافات زناشویی شود.

وی گفت: متأسفانه برخی زنان نیز نمی‌دانند که چرا در این دوران از نظر خلقی بی‌حوصله هستند یا به سردرد مبتلا می‌شوند. کسب مهارت زوجین برای داشتن روابط زناشویی صحیح لازم به نظر می‌رسد و هدف ما این است که در این نمایشگاه دختران، زنان و زوج‌های جوان را با مهارت‌های همسری و مادری آشنا کنند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: متأسفانه زوج‌ها زمانی برای ناباروری مراجعه می‌کنند که دیر شده است این در حالی است که برخی بیماری‌های مقاربتی می‌تواند در دستگاه جنسی زنان و مردان تأثیر بگذار و موجب ناباروری شود.

وی افزود: پرمویی و چاقی در دختران جوان می‌تواند مقدمه بیماری‌های هورمونی و ناباروری باشد هدف ما در این نمایشگاه بهبود سبک زندگی افراد است.

خداکرمی با اشاره به سیاست‌های افزایش جمعیت گفت: کشور ما در حال پیر شدن است و اگر نتوانیم مهارت‌های لازم برای مادر شدن را به دختران جوان آموزش دهیم با مشکل مواجه خواهیم شد این مهارت‌ها شامل تولد طبیعی با فاصله مناسب برای داشتن خانواده‌ای بزرگتر است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران درباره طرح زایمان طبیعی رایگان در کشور اظهار داشت: گر چه این طرح خوب است اما شاید یکی از دلایل آن مسائل مالی باشد در حالی که علت افزایش سزارین یک فاکتور نیست و مسائل قانونی و درخواست افراد برای انجام آن نیز مؤثر است.

خداکرمی گفت: در تمام دنیا به ازای هر هزار تولد زنده 30 ماما وجود دارد اما در کشور ما این رقم به 12 می‌رسد متأسفانه در ایران برای یک میلیون و 400 هزار تولد زنده تنها 8 ماما وجود دارد.

وی افزود: از سال 1334 که ما با جمعیت 35 میلیونی مواجه بودیم ردیف‌های جدید برای افزایش تعداد ماماها به ازای هر هزار تولد زنده اصلاح نشده است زایمان پروسه وقت‌گیر است و حدود 8 ساعت زمان می‌برد باید حرمت زن باردار را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: دسترسی به متخصص زنان یکی دیگر از مواردی است که برای زایمان طبیعی مهم به نظر می‌رسد تا در صورت وجود مشکل ختم بارداری داده شود و زن را سزارین کند.

وی با اشاره به تجربه موفقی که در بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس برای کاهش میزان سزارین رخ داده اظهار داشت: این بیمارستان با در نظر گرفتن تجهیزات لازم طی 5 سال میزان سزارین خود را 50 درصد کاهش داد و سال گذشته میزان سزارین در این بیمارستان به حدود 23 درصد رسید.و

وی ادامه داد: اگر به تیم درمانی اطمینان پیدا کنیم زایمان سزارین کاهش پیدا خواهد کرد متأسفانه آمارها نشان می‌دهد که سزارین موجب می‌شود دیابت 25 درصد و آسم 50 درصد  افزایش پیدا کند همچنین مطالعه‌ای در کانادا نشان می‌دهد که بیماری سریاک در نوزادانی که با روش سزارین به دنیا آمده‌اند بیشتر است.

وی با انتقاد از عدم توجه به طرح بهداشت مدارس با محوریت ماما در مدارس تصریح کرد: ما حاضر بودیم در هفته سلامت به طور داوطلبانه به مدارس برویم اما تعداد معدودی از مدارس از این طرح ما استقبال کردند.

وی با اشاره به تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان مامایی بیکار اظهار داشت: 36 هزار ماما عضو نظام پزشکی هستند و تنها حدود 17 هزار نفر آنها در مراکز آموزشی، پژوهشی و بهداشتی کار می‌کنند. حدود 12 هزار مامای بیکار داریم در حالی که طبق استاندارد باید حدو 9 هزار نفر آنها جذب شود.

وی درباره تأثیر طب سنتی در زایمان طبیعی خاطرنشان کرد: طب سنتی نقش مثبتی در پروسه زایمان دارد اما این به معنی خود درمانی نیست اگر یک درمان سنتی قبلاً آزمون نشده باشد استفاده از آن توصیه نمی‌شود. همچنین طب فشاری استفاده از رایحه درمانی در حین زایمان و ماساژ درمانی در کاهش درد ناشی از زایمان طبیعی مؤٍثر است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس