به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع فرماندهان عقیدتی سیاسی و
حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت
امام هادی(ع) و همچنین سالروز شهادت استاد مطهری، گفت: اگر در آثار استاد
مطهری تأمل کنید، میبینید در شاخههای مختلف فکر اسلامی ایشان آثار
ارزشمندی دارند.
وی افزود: در حوزه مسائل کلانی به مانند تاریخ اسلام و ایران، حقوق زنان در مسائل اقتصادی، در مسائل اسلام و مقتضیات زمان، در مسائل اجتماعی، در مسائل دفاع، در بحث نهضتهای اسلامی و بیداری اسلامی خیلی متنوع است.
رئیس مجلس ادامه داد: باید دید از همه حرفهایی که استاد مطهری میزدند چه مبنای مهمی برای جامعه وی ترویج میکند.
لاریجانی تأکید کرد: اینطور نیست که همه این افکار را جزیرههای جداگانه از همه تشکیل دهند بلکه یک روحی از همه اینها دمیده و دغدغهای از همه اینها در آن نهفته است که برای همه ما که در نظام اسلامی زندگی میکنیم به خصوص برای سپاه پاسداران که مهمترین شغل را در نظام اسلامی دارد و امین نظام است و قدرت و توانمندی اصلی برای پیشبرد اهداف انقلاب است.
وی با بیان اینکه شهید مطهری یکی از پایهگذاران تفکر نوین در جمهوری اسلامی برای شکل دادن به چارچوب این نظام بود، افزود: بر همین اساس بود که رهبر معظم انقلاب به ایشان لقب ایدئولوژ نظام دادند.
رئیس مجلس، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب چند روز پیش فرمودند توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی ممکن نیست این حرف بسیار مهمی است که گاهی مورد غفلت قرار گرفته است.
لاریجانی ادامه داد: گاهی اینگونه اندیشیده میشود که ما باید توسعه اقتصادی را با الگوهای متعارف پیگیری کنیم در ضمن باید به مسائل فرهنگی متناسب با مختصات بومی توجه داشته باشیم.
وی ادامه داد: سخن رهبر معظم انقلاب این است که اگر توسعهای براساس مکتب بخواهید انجام دهید بدون توسعه فرهنگی امکان پذیر نیست که این حرف حقی است.
رئیس مجلس گفت: اگر ما میخواهیم رشد متوازنی از نظر اقتصادی داشته باشیم که هم آبادانی و رفاه برای مردم ایجاد و عدالت را محقق و ارزشهای مختلف اجتماعی را محقق کند، بدون درک مشترک از مسائل مکتب امکان پذیر نیست و این مسئله نیاز به رشد فرهنگی دارد و این موضوع تنها به اقتصاد مربوط نیست و سیاست هم همینگونه است.
لاریجانی ادامه داد: اگر سیاست بخواهد در جامعه رشد پیدا کند، نیاز به رشد فرهنگی داریم و اگر مسیر مبتنی بر مکتب نباشد افراد را دچار تزلزل میکند؛ یا ناخودآگاه چیزهایی را از افراد میگیرد و این مسئلهای بود که شهید مطهری با آن مواجه بود.
وی افزود: در زمان رژیم دیکتاتوری برای مبارزه با این رژیم، جریانهایی حتی در درون مبارزین اسلامی ایجاد میشد که تلاش میکردند مفاهیم اسلامی را با سایر مکاتب توجیه کنند که در آن زمان بیشتر جریانهای مارکسیستی بود.
رئیس مجلس، گفت: اگر ما مستضعفین میگوییم، آنها سعی میکردند مستضعفین را با پرولتاریا یکی کنند، چون در مکتب مارکسیسم پرولتاریا باید جریان پیشرو در مبارزه باشد، اما هیچگاه ما اینگونه نبودهایم که در مکتب مارکسیسم این موضوع وجود دارد.
لاریجانی ادامه داد: اگر ما صحبت از مبارزه حق و باطل که امر وسیع و مکتبی است را مطرح میکنیم، آنها براساس مبارزه با بورژوازی این موضوع را مطرح میکنند.
وی تصریح کرد: شهید مطهری یکی از کسانی بود که با این تفکر مواجه بود و با آن مبارزه میکرد و آن را یک التقاط میدانست. چرا این حادثه رخ میداد؟ به خاطر اینکه رشد فرهنگی پایه رشد سیاسی قرار نگرفته بود.
رئیس مجلس ادامه داد: بنده به خاطر دارم، یک زندانی سیاسی سال 56 آزاد شده بود و شهید مطهری گفتند برویم به دیدن وی. در آن جلسه برخی افراد دیگری هم حضور داشتند از همین موارد مطرح میکردند که امروز زمان مبارزه است و وحدت ایجاد شود اما شهید مطهری میلرزید که پاسخ او را بدهد که شما نمیفهمید، دو مکتب و دو هدف و دو مبنا وجود دارد؛ چطور میتوانید با آنها وحدت کنید.
لاریجانی ادامه داد: این حکایت از این داشت که شهید مطهری با یک رشد سیاسی مواجه بود که این رشد سیاسی در بعضی از امور مبتنی بر رشد فرهنگی نیست، همینطور رشد دفاعی کشور بدون فهم فرهنگ عمیق امکانپذیر نیست.
وی در ادامه با اشاره به مسئله حجاب و عفاف در کشور، گفت: پیشرفت در حوزههای اجتماعی بدون رشد فرهنگی امکانپذیر نیست. به طور مثال حجاب و عفاف یکی از دغدغههای شهید مطهری بود و این یک پدیده اجتماعی است که با دستورالعمل و بخشنامه علاج نمیشود که باید در این حوزه رشد فرهنگی ایجاد شود.
رئیس مجلس، تصریح کرد: اینکه شما میبینید در آثار شهید مطهری به استقلال فرهنگی تکیه شده به این دلیل است که یک بخشی از آن در حوزه اقتصاد رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند و استقلال فرهنگی حکایت از یک موضوع میکند این است که ما صاحب یک مکتب هستیم که این مکتب همه جانبه است و در ابعاد مختلف فکر دارد، ممکن است در برخی امور تئوری پردازی کامل نباشد ولی رجوع به مکتب باعث میشود به روشی درست دست یابیم.
لاریجانی با اشاره به ترورهای گروه فرقان، گفت: این جریان یک جریان افراطی و بدون منطق بود که به سراغ به شهادت رساندن شخصیتها و برگزیدگان کشور رفتند. در آثار آنها و گفتوگوها و جلسات محاکمه حرفهایی زدند که نشان داد که آنها بی دین نبودند، بلکه برداشت انحرافی و بدون روش از مکتب داشتند و تلاش داشتند قرآن را براساس اهداف خود توجیه کنند.
وی ادامه داد: برای شناخت مکتب نیاز به متادولوژی است و اسلام شناسی نیز نیاز به روششناسی دارد و نمیتوان گفت که همه اسلامشناس هستند و این حرفهایی که گاهی پیش از انقلاب و پس از انقلاب به وجود آمد، مرحوم آیتالله مطهری نسبت به اینگونه برداشتها از اسلام که بدون روش و سیستم باشد مبارزه میکرد.
رئیس قوه مقننه کشور با بیان اینکه شهید مطهری با شریعتی در همین زمینهها اختلاف نظر داشت، افزود: اختلاف اصلی در همین بود که برداشت از اسلام باید متناسب با روشهایی باشد که ما آنها را اخذ کردهایم.
لاریجانی با طرح این سؤال که آیا ما دستاوردهای بشر را باید نادیده بگیریم ؟ گفت: خیر اینگونه نیست و باید تعامل با سایر دستگاههای فکری بشری داشته باشیم اما این به آن معنا نیست که روشهای فکر اسلامی را فراموش کنیم، بلکه از دستاوردها باید استفاده کنیم، کما اینکه شهید مطهری در کلیه آثارش نوعی فکر و حرکت تطبیقی داشت.
وی ادامه داد: در دستگاه فلسفی غرب راجع به حقوق طبیعی انسانها سخن گفته میشود و میگویند که همه انسانها دارای حقوق طبیعی هستند، نمیشود مثل مارکسیستها انسانها را مهندسی کرد. شهید مطهری این فکر را قبول داشت اما براساس مکتب آن را میپذیرفت و میگفت که انسان دارای فطرت است و باید در این چارچوب استعدادهای بشری شکوفا شود.
رئیس مجلس با اشاره به مسئله آزادی فکر در سنت لیبرالیسم، گفت: شهید مطهری آزادی فکر را قبول دارد، اما نه به مبنایی که لیبرالیستها میپذیرند. مبنای آزادی در سنت لیبرالیسم چون حقوق طبیعی برای انسان قائل هستند، انسان آزاد است و این آزادی حد و مرزی ندارد که شهید مطهری آن را رد میکند و میگوید که براساس آموزههای دینی چون انسان دارای فطرت است، برای شکوفا شدن این استعدادها به آزادی نیاز دارد.
لاریجانی در ادامه اظهارداشت: حرف شهید مطهری این بود که هر فردی که صاحب هر شغلی است دارای مکتبی است که فراگیر است، اگر کسی در حوزه سیاست کار میکند باید مکتب را بشناسد وگرنه دچار انحراف میشود، کما اینکه در طول سالهای اول انقلاب با این موضوعات درگیر بودیم.
وی ادامه داد: زمانی بحثهایی درباره توسعه اقتصادی، سیاسی و آزادی در کشور میشد که با رجوع به مکتب نبود تصور میشد که چون ما یک کشور دموکراتیکی هستیم جمهوریت نمیتواند با اسلام سازگار باشد و این دو مکتب است.
رئیس مجلس تصریح کرد: به دلیل اینکه جمهوریت اساسش اراده مردم است و اسلامیت براساس وحیانیت شکل گرفته، بنابراین تصور میشد که قرار دادن این دو در کنار هم امکانپذیر نیست که این عدم رشد در حوزه فرهنگی را نشان میدهد. زمانی که ما جمهوریت را میپذیریم به این معناست که یک تئوری دموکراتیک در جایی سامان پیدا کرده و در دنیای امروز رشد پیدا کرده و ما کشور مسلمانی هستیم. برای انکه به یک طریقی این دو را در کنار هم قرار دهیم، جمهوری اسلامی را تشکیل دادهایم.
لاریجانی در ادامه افزود: تئوری جمهوری در مکتب اسلام براساس عدالت شکل گرفته است، زیرا در فلسفه سیاسی اسلام عدالت یک رکن است، تحقق جمهوریت با عدالت انجام میشود که برای به فعل در آوردن آن نیاز به حرکت داریم که این حرکت مشارکت سیاسی است.
وی تصریح کرد: در حکومت دیکتاتوری افراد نقشی در مشارکت سیاسی ندارند و پادشاه تصمیم میگیرد و در حکومت مارکسیستی این مشارکت سیاسی امکانپذیر نیست. در آنجا که حزب تصمیم گیرنده اصلی است که اگر دمکراسی براساس جمهوریت در جمهوری اسلامی ایران مطرح است، برگرفته از مکتب است.
رئیس مجلس در ادامه، افزود: درد شهید مطهری این بود که رشد یافتگی در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، دفاعی باید یک مبنای فرهنگی داشته باشد که این موضوع قوام کشور است.
لاریجانی، ادامه داد: زمانی که شهید مطهری درباره استقلال سیاسی و اقتصادی کشور صحبت میکند، نشان میدهد که کاملا از یک مبنای فرهنگی برخوردار است.
وی افزود: یکی از مباحثی که شهید مطهری به آن توجه ویژهای داشت، مسئله تربیت است یعنی اینکه در همه بخشها ما باید نظام تربیتی داشته باشیم، تربیت یعنی هم فهم و بینش داشته باشیم و هم تمرین کنار گذاشتن عادات ناصحیح باشد.
رئیس مجلس تصریح کرد: در حوزههای آموزش و پرورش، سیاست، اجتماع و دفاع باید یک نظام تربیتی داشته باشیم.
لاریجانی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شجره طیبه انقلاب است و پایههای صیانت از دستاوردهای انقلاب را بر دوش میکشد، گفت: باید در سطوح مختلف تربیتی و بینشی این قشر را ارتقاء داد، زیرا کار آنها بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه در سپاه چون هدف بزرگ است، نیاز به نظام تربیتی عمیقی داریم، تأکید کرد: یکی از نکاتی که شهید مطهری در نظام تربیتی به آن توجه داشت، موضوع جهاد است که در نظامهای دیگر کمتر به آن توجه شده است.
رئیس مجلس افزود: شهید مطهری بیان میکند که در مسائل تربیتی، رشد عقلی، علمی، ذوقی، تزکیه مهم است اما جای دیگر اشاره میکند که جهاد در نظام تربیتی مهم است. یک دستگاه فرهنگی زمانی کامل میشود که مبتنی بر جهاد باشد که ریشههای این تفکر را میتوان در نهجالبلاغه یافت.
لاریجانی تصریح کرد: علاقه به جهاد یک رشدیافتگی در انسان به وجود میآورد و بینش انسان را افزایش میدهد.
وی افزود: در حوزه مسائل کلانی به مانند تاریخ اسلام و ایران، حقوق زنان در مسائل اقتصادی، در مسائل اسلام و مقتضیات زمان، در مسائل اجتماعی، در مسائل دفاع، در بحث نهضتهای اسلامی و بیداری اسلامی خیلی متنوع است.
رئیس مجلس ادامه داد: باید دید از همه حرفهایی که استاد مطهری میزدند چه مبنای مهمی برای جامعه وی ترویج میکند.
لاریجانی تأکید کرد: اینطور نیست که همه این افکار را جزیرههای جداگانه از همه تشکیل دهند بلکه یک روحی از همه اینها دمیده و دغدغهای از همه اینها در آن نهفته است که برای همه ما که در نظام اسلامی زندگی میکنیم به خصوص برای سپاه پاسداران که مهمترین شغل را در نظام اسلامی دارد و امین نظام است و قدرت و توانمندی اصلی برای پیشبرد اهداف انقلاب است.
وی با بیان اینکه شهید مطهری یکی از پایهگذاران تفکر نوین در جمهوری اسلامی برای شکل دادن به چارچوب این نظام بود، افزود: بر همین اساس بود که رهبر معظم انقلاب به ایشان لقب ایدئولوژ نظام دادند.
رئیس مجلس، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب چند روز پیش فرمودند توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی ممکن نیست این حرف بسیار مهمی است که گاهی مورد غفلت قرار گرفته است.
لاریجانی ادامه داد: گاهی اینگونه اندیشیده میشود که ما باید توسعه اقتصادی را با الگوهای متعارف پیگیری کنیم در ضمن باید به مسائل فرهنگی متناسب با مختصات بومی توجه داشته باشیم.
وی ادامه داد: سخن رهبر معظم انقلاب این است که اگر توسعهای براساس مکتب بخواهید انجام دهید بدون توسعه فرهنگی امکان پذیر نیست که این حرف حقی است.
رئیس مجلس گفت: اگر ما میخواهیم رشد متوازنی از نظر اقتصادی داشته باشیم که هم آبادانی و رفاه برای مردم ایجاد و عدالت را محقق و ارزشهای مختلف اجتماعی را محقق کند، بدون درک مشترک از مسائل مکتب امکان پذیر نیست و این مسئله نیاز به رشد فرهنگی دارد و این موضوع تنها به اقتصاد مربوط نیست و سیاست هم همینگونه است.
لاریجانی ادامه داد: اگر سیاست بخواهد در جامعه رشد پیدا کند، نیاز به رشد فرهنگی داریم و اگر مسیر مبتنی بر مکتب نباشد افراد را دچار تزلزل میکند؛ یا ناخودآگاه چیزهایی را از افراد میگیرد و این مسئلهای بود که شهید مطهری با آن مواجه بود.
وی افزود: در زمان رژیم دیکتاتوری برای مبارزه با این رژیم، جریانهایی حتی در درون مبارزین اسلامی ایجاد میشد که تلاش میکردند مفاهیم اسلامی را با سایر مکاتب توجیه کنند که در آن زمان بیشتر جریانهای مارکسیستی بود.
رئیس مجلس، گفت: اگر ما مستضعفین میگوییم، آنها سعی میکردند مستضعفین را با پرولتاریا یکی کنند، چون در مکتب مارکسیسم پرولتاریا باید جریان پیشرو در مبارزه باشد، اما هیچگاه ما اینگونه نبودهایم که در مکتب مارکسیسم این موضوع وجود دارد.
لاریجانی ادامه داد: اگر ما صحبت از مبارزه حق و باطل که امر وسیع و مکتبی است را مطرح میکنیم، آنها براساس مبارزه با بورژوازی این موضوع را مطرح میکنند.
وی تصریح کرد: شهید مطهری یکی از کسانی بود که با این تفکر مواجه بود و با آن مبارزه میکرد و آن را یک التقاط میدانست. چرا این حادثه رخ میداد؟ به خاطر اینکه رشد فرهنگی پایه رشد سیاسی قرار نگرفته بود.
رئیس مجلس ادامه داد: بنده به خاطر دارم، یک زندانی سیاسی سال 56 آزاد شده بود و شهید مطهری گفتند برویم به دیدن وی. در آن جلسه برخی افراد دیگری هم حضور داشتند از همین موارد مطرح میکردند که امروز زمان مبارزه است و وحدت ایجاد شود اما شهید مطهری میلرزید که پاسخ او را بدهد که شما نمیفهمید، دو مکتب و دو هدف و دو مبنا وجود دارد؛ چطور میتوانید با آنها وحدت کنید.
لاریجانی ادامه داد: این حکایت از این داشت که شهید مطهری با یک رشد سیاسی مواجه بود که این رشد سیاسی در بعضی از امور مبتنی بر رشد فرهنگی نیست، همینطور رشد دفاعی کشور بدون فهم فرهنگ عمیق امکانپذیر نیست.
وی در ادامه با اشاره به مسئله حجاب و عفاف در کشور، گفت: پیشرفت در حوزههای اجتماعی بدون رشد فرهنگی امکانپذیر نیست. به طور مثال حجاب و عفاف یکی از دغدغههای شهید مطهری بود و این یک پدیده اجتماعی است که با دستورالعمل و بخشنامه علاج نمیشود که باید در این حوزه رشد فرهنگی ایجاد شود.
رئیس مجلس، تصریح کرد: اینکه شما میبینید در آثار شهید مطهری به استقلال فرهنگی تکیه شده به این دلیل است که یک بخشی از آن در حوزه اقتصاد رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند و استقلال فرهنگی حکایت از یک موضوع میکند این است که ما صاحب یک مکتب هستیم که این مکتب همه جانبه است و در ابعاد مختلف فکر دارد، ممکن است در برخی امور تئوری پردازی کامل نباشد ولی رجوع به مکتب باعث میشود به روشی درست دست یابیم.
لاریجانی با اشاره به ترورهای گروه فرقان، گفت: این جریان یک جریان افراطی و بدون منطق بود که به سراغ به شهادت رساندن شخصیتها و برگزیدگان کشور رفتند. در آثار آنها و گفتوگوها و جلسات محاکمه حرفهایی زدند که نشان داد که آنها بی دین نبودند، بلکه برداشت انحرافی و بدون روش از مکتب داشتند و تلاش داشتند قرآن را براساس اهداف خود توجیه کنند.
وی ادامه داد: برای شناخت مکتب نیاز به متادولوژی است و اسلام شناسی نیز نیاز به روششناسی دارد و نمیتوان گفت که همه اسلامشناس هستند و این حرفهایی که گاهی پیش از انقلاب و پس از انقلاب به وجود آمد، مرحوم آیتالله مطهری نسبت به اینگونه برداشتها از اسلام که بدون روش و سیستم باشد مبارزه میکرد.
رئیس قوه مقننه کشور با بیان اینکه شهید مطهری با شریعتی در همین زمینهها اختلاف نظر داشت، افزود: اختلاف اصلی در همین بود که برداشت از اسلام باید متناسب با روشهایی باشد که ما آنها را اخذ کردهایم.
لاریجانی با طرح این سؤال که آیا ما دستاوردهای بشر را باید نادیده بگیریم ؟ گفت: خیر اینگونه نیست و باید تعامل با سایر دستگاههای فکری بشری داشته باشیم اما این به آن معنا نیست که روشهای فکر اسلامی را فراموش کنیم، بلکه از دستاوردها باید استفاده کنیم، کما اینکه شهید مطهری در کلیه آثارش نوعی فکر و حرکت تطبیقی داشت.
وی ادامه داد: در دستگاه فلسفی غرب راجع به حقوق طبیعی انسانها سخن گفته میشود و میگویند که همه انسانها دارای حقوق طبیعی هستند، نمیشود مثل مارکسیستها انسانها را مهندسی کرد. شهید مطهری این فکر را قبول داشت اما براساس مکتب آن را میپذیرفت و میگفت که انسان دارای فطرت است و باید در این چارچوب استعدادهای بشری شکوفا شود.
رئیس مجلس با اشاره به مسئله آزادی فکر در سنت لیبرالیسم، گفت: شهید مطهری آزادی فکر را قبول دارد، اما نه به مبنایی که لیبرالیستها میپذیرند. مبنای آزادی در سنت لیبرالیسم چون حقوق طبیعی برای انسان قائل هستند، انسان آزاد است و این آزادی حد و مرزی ندارد که شهید مطهری آن را رد میکند و میگوید که براساس آموزههای دینی چون انسان دارای فطرت است، برای شکوفا شدن این استعدادها به آزادی نیاز دارد.
لاریجانی در ادامه اظهارداشت: حرف شهید مطهری این بود که هر فردی که صاحب هر شغلی است دارای مکتبی است که فراگیر است، اگر کسی در حوزه سیاست کار میکند باید مکتب را بشناسد وگرنه دچار انحراف میشود، کما اینکه در طول سالهای اول انقلاب با این موضوعات درگیر بودیم.
وی ادامه داد: زمانی بحثهایی درباره توسعه اقتصادی، سیاسی و آزادی در کشور میشد که با رجوع به مکتب نبود تصور میشد که چون ما یک کشور دموکراتیکی هستیم جمهوریت نمیتواند با اسلام سازگار باشد و این دو مکتب است.
رئیس مجلس تصریح کرد: به دلیل اینکه جمهوریت اساسش اراده مردم است و اسلامیت براساس وحیانیت شکل گرفته، بنابراین تصور میشد که قرار دادن این دو در کنار هم امکانپذیر نیست که این عدم رشد در حوزه فرهنگی را نشان میدهد. زمانی که ما جمهوریت را میپذیریم به این معناست که یک تئوری دموکراتیک در جایی سامان پیدا کرده و در دنیای امروز رشد پیدا کرده و ما کشور مسلمانی هستیم. برای انکه به یک طریقی این دو را در کنار هم قرار دهیم، جمهوری اسلامی را تشکیل دادهایم.
لاریجانی در ادامه افزود: تئوری جمهوری در مکتب اسلام براساس عدالت شکل گرفته است، زیرا در فلسفه سیاسی اسلام عدالت یک رکن است، تحقق جمهوریت با عدالت انجام میشود که برای به فعل در آوردن آن نیاز به حرکت داریم که این حرکت مشارکت سیاسی است.
وی تصریح کرد: در حکومت دیکتاتوری افراد نقشی در مشارکت سیاسی ندارند و پادشاه تصمیم میگیرد و در حکومت مارکسیستی این مشارکت سیاسی امکانپذیر نیست. در آنجا که حزب تصمیم گیرنده اصلی است که اگر دمکراسی براساس جمهوریت در جمهوری اسلامی ایران مطرح است، برگرفته از مکتب است.
رئیس مجلس در ادامه، افزود: درد شهید مطهری این بود که رشد یافتگی در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، دفاعی باید یک مبنای فرهنگی داشته باشد که این موضوع قوام کشور است.
لاریجانی، ادامه داد: زمانی که شهید مطهری درباره استقلال سیاسی و اقتصادی کشور صحبت میکند، نشان میدهد که کاملا از یک مبنای فرهنگی برخوردار است.
وی افزود: یکی از مباحثی که شهید مطهری به آن توجه ویژهای داشت، مسئله تربیت است یعنی اینکه در همه بخشها ما باید نظام تربیتی داشته باشیم، تربیت یعنی هم فهم و بینش داشته باشیم و هم تمرین کنار گذاشتن عادات ناصحیح باشد.
رئیس مجلس تصریح کرد: در حوزههای آموزش و پرورش، سیاست، اجتماع و دفاع باید یک نظام تربیتی داشته باشیم.
لاریجانی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شجره طیبه انقلاب است و پایههای صیانت از دستاوردهای انقلاب را بر دوش میکشد، گفت: باید در سطوح مختلف تربیتی و بینشی این قشر را ارتقاء داد، زیرا کار آنها بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه در سپاه چون هدف بزرگ است، نیاز به نظام تربیتی عمیقی داریم، تأکید کرد: یکی از نکاتی که شهید مطهری در نظام تربیتی به آن توجه داشت، موضوع جهاد است که در نظامهای دیگر کمتر به آن توجه شده است.
رئیس مجلس افزود: شهید مطهری بیان میکند که در مسائل تربیتی، رشد عقلی، علمی، ذوقی، تزکیه مهم است اما جای دیگر اشاره میکند که جهاد در نظام تربیتی مهم است. یک دستگاه فرهنگی زمانی کامل میشود که مبتنی بر جهاد باشد که ریشههای این تفکر را میتوان در نهجالبلاغه یافت.
لاریجانی تصریح کرد: علاقه به جهاد یک رشدیافتگی در انسان به وجود میآورد و بینش انسان را افزایش میدهد.