کد خبر 305703
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳

رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای توسعه ناوگان هوایی کشور، گفت: موافقت پرداخت 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و گشایش ال سی، به منظور خرید خرید 30 فروند هواپیما تا پایان سال انجام می‌شود.

 به گزارش مشرق، علیرضا جهانگیریان در نشست خبری در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار داشت: باید بحث آزادسازی را از افزایش قیمت بلیت جدا کنیم.

وی افزود: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما براساس تکلیف ماده 161 قانون برنامه پنجم باید توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی اجرا شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه آزادسازی منجر به رقابت بین شرکت‌های هواپیمایی می‌شود، گفت: در این میان برخی کشورها موفق در اجرای آزادسازی بودند و برخی دیگر موفقیت چندانی به دست نیاوردند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت منحصر به بلیت هواپیما نیست بلکه در زمینه کالاها و خدمات هر ساله نرخ‌ها افزایش می‌یابد و با توجه به رشد قیمت حامل‌های انرژی و نرخ ارز هزینه ارائه خدمات برای شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافته و ممکن است آزادسازی نرخ بلیت هواپیما حتی تعدیل‌هایی در نرخ‌ها ایجاد کند.

جهانگیریان با بیان اینکه آخرین بار در سال 91 قیمت بلیت هواپیما افزایش یافت، تصریح کرد: افزایش هزینه‌های شرکت‌ها محاسبه شده و ما نرخ‌ها را کنترل خواهیم کرد تا پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سقف مشخصی بالاتر نرود و حتی ممکن است کمتر از نرخ تورم سالانه افزایش یابد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه متنوع‌سازی ویژگی دوم سیاست دولت در برنامه پنجم توسعه است، اظهار داشت: متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما می‌تواند به شرکت‌ها این امکان را بدهد که در مسیرها و زمان‌های مختلف و براساس ایمنی هواپیما نرخ‌ها را تعیین کرده و این می‌تواند موجب افزایش رفاه حال مسافران شود.

وی در خصوص زمان اجرای سیاست آزادسازی و متنوع‌سازی بلیت هواپیما گفت: زمان اجرا مشخص نیست و در حال تدوین آیین‌نامه‌های مربوطه آن هستیم و به موازات آزادسازی باید اقدامات دیگری انجام شود و به نوعی تأخیر پروازها کاهش یابد و در دو ماه آینده جزئیات اجرا مشخص خواهد شد.

جهانگیریان در مورد نتیجه بلیت پرواز ایران به آمریکا گفت: مقدمات سیاسی و فنی در این مسئله مورد توجه است که از لحاظ فنی مقدمات کار انجام شده اما مقدمات سیاسی که وزارت امور خارجه مسئول آن است همچنان در حال پیگیری است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص خرید قطعات هواپیما گفت: عوامل و شرکت‌های مختلفی در این زمینه مطرح است؛ شرکت‌های تولید قطعات باید مجوزهای را دریافت کنند که به نظر می‌رسید روند کار طولانی شده اما در یکی دو هفته گذشته پاسخ‌های مناسبی دریافت شد که خبرهای خوش آن به زودی اعلام می‌شود و قطعات در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: از این قطعات برخی شرکت‌های مختلف و با ملیت‌های متفاوت خریداری می‌شود و در این زمینه بحث انتقال مالی در حال انجام است که به دنبال آن قطعات هم منتقل خواهد شد.

جهانگیریان در پاسخ به سؤالی در خصوص سوخت‌رسانی به هواپیماها گفت: در بعضی زمینه‌ها مذاکرات خوب پیش رفته و در برخی دیگر مطابق با روند طراحی شده نیست.

وی ادامه داد: با بعضی شرکت‌های اروپای در حال مذاکره هستیم و انشاءالله موانع سوخت‌رسانی برداشته شود، شرکت‌های اروپایی تمایلی به ایجاد مانع برای ایران در زمینه سوخت‌رسانی نیستند زیرا به دلیل این اقدام ایران هم مقابله به مثل کرد و شرکت‌های هواپیمایی اروپایی از این شرایط راضی نیستند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص زمان مشخص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما گفت: امیدواریم در نیمه اول سال جاری این طرح عملیاتی شود و علت اصلی تأخیر در اجرای این طرح اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود چرا که دولت قصد دارد قیمت‌ها با شیب ملایمی رشد کند تا هزینه خانوار چندان تحت تأثیر قرار نگیرد.

وی در خصوص ترخیص قطعات هواپیما از گمرک و مذاکراتی که با رئیس کل گمرک داشته است، گفت: مقرر شد برای ترخیص قطعات هواپیمایی از گمرکات تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

جهانگیریان با اشاره به وضعیت مسافرت هواپیمایی کشور و تناسب آن با برنامه گفت: سه عامل زیرساخت، ناوگان و نیروی انسانی زمینه توسعه صنعت هوایی است.

وی ادامه داد: از لحاظ نیروی انسانی مشکلی نیست اما در حوزه زیرساخت و ناوگان کمبودهای است که بخشی از آن به دلیل تحریم‌ها است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: هم‌اکنون 60 فرودگاه در کشور وجود دارد که ظرفیت جابه‌‌جایی 75 میلیون مسافر را دارد اما تنها 25 میلیون مسافر جابه‌جا می‌شود که کمبود ناوگان یکی از دلایل آن است.

جهانگیریان با بیان اینکه 250 فروند هواپیما در کشور وجود دارد، تصریح کرد: از این میان تنها حدود 150 فروند هواپیما فعال است و 100 فروند به دلیل فرسودگی و یا نبود قطعه غیرفعال هستند.

وی در همین باره به پروژه مهم زیرساختی تکمیل فرودگاه امام اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون 5 میلیون مسافر در سال از این فرودگاه جابه‌جا می‌شوند که باید این میزان به 20 میلیون مسافر در سال برسد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تأمین اعتبار برای توسعه ناوگان گفت: تاکنون 500 میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی دریافت شد و همچنین موافقت دریافت 500 میلیون دلار دیگر از این صندوق اخذ شده که شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند با استفاده از آن ناوگان خود را توسعه دهند.

وی افزود: هماهنگی‌های دیگری برای خرید هواپیما از طریق گشایش ال‌سی انجام شده که معادل 20 درصد (30 فروند) هواپیماهای فعال کشور است؛ این هواپیما‌ها تا پایان امسال وارد کشور می‌شود.

جهانگیریان در خصوص تأخیرهای پروازی گفت: میزان تأخیرها کاهش یافته به طوری که با وجود شکسته شدن رکورد جابه‌جایی مسافر در ایام تعطیلات عید سطح تأخیر پروازها زیاد نبود؛ متوسط تأخیر 25 دقیقه بود که از لحاظ تعداد و زمان کمتر از سال گذشته است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری چهار عامل فرودگاه، آب و هوا، عوامل فنی و مدیریتی موجب تأخیر پرواز عنوان کرد، افزود: در ایران بخش مهم تأخیرها به دلیل مشکلات آب‌وهوایی در مبدأ و مقصد پرواز است.

وی افزود: با توجه به اینکه 18 میلیون سفر از طریق فرودگاه مهرآباد و امام انجام می‌شود به صورت پایلوت این فرودگاه را برای کاهش تأخیر پرواز مدنظر قرار دادیم زیرا کاهش تأخیر در این دو فرودگاه بر فرودگاه‌های تأثیرگذار خواهد بود.

جهانگیریان تأکید کرد: تأخیرهای بیش از 4 ساعت مشمول جریمه خواهد شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص خرید ناوگان از شرکت‌های خارجی گفت: در صورتی که مشکلات تأمین و خرید ناوگان برطرف شود شرکت‌های هواپیمایی آمادگی خرید 40 فروند را دارند.

وی گفت: مذاکراتی با شرکت‌های سازنده هواپیما انجام شده که در حال پیشرفت است و اینکه چه هواپیمایی از کدام کشور خریداری شود، برعهده شرکت‌های هواپیمایی است و ما تنها شرایط را تسهیل می‌کنیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 0
    الان میرن آشغالایی که این چند سال مونده بود تو اروپا رو زمین رو میخرن و عامل خرید هم چند میلیون دلار حق معامله میگیره
  • پاینده ایران ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 0
    پانصد میلیون دلار برای خرید هواپیمای خارجی تخصیص میدن!؟ یعنی 1500 ملیارد تومن. خب این خوبه. ولی اگه برای پژوهش و ساخت هواپیمای ایرانی یا انتقال تکنولوژی به داخل هم انقدر اختصاص میدادن تا حالا هم جت برد کوتاه و برد متوسط بومی داشتیم هم توربوفن بومی عملیاتی شده بود. فکر کنم کل بودجه پروژه ایران140 فقط حدود 40 ملیارد تومن بوده. 40 کجا 1500 کجا؟!! نتیجه این میشه که با پولی که خرج میکنیم چیز خوبی در نمیاد میریم خارجی میگیریم بعدا هم باید بریم واسه قطعاتش منت بکشیم و حق غنی سازی 20 درصدی بدیم تا قطعات هواپیما بگیریم. کاش در کنار خرید هواپیمای خارجی فقط نصف این مقدار برای تحقیق و پژوهش برای ساخت هواپیمای بومی و تجاری سازی دیگر اختراعات مخترعین و شرکتهای دانش بنیان ایرانی اختصاص داده بشه.
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    پاينده ايران عزيز هرگز ودر هيچ كجا نمي توان با پانصد ميليون دلار هواپيماي مسافربري ساخت حداقل بودجه براي ساخت هواپيماي مسافر بري اون هم در كشوري مثل ايران كه زير ساختهاي لازم براي اجاري چنين پروژه عظيمي رو نداره چيزي در حدود چند ده ميليارد دلار هستش
  • مریم سراوانی ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    ما میخواهیم هواپیمانهای انها را چکار کنیم اروپان اگه با ما خوب بود که سازمان ملل را برای ما تحریم نمیکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس