آمريکا با برنامه ترويج زبان انگليسي در جهان، خصوصا در کشورهاي چين و پاکستان، علاوه بر افزايش درآمد، مزاياي استراتژيکي را در زمينه ديپلماسي عمومي دنبال مي کند که به "قدرت نرم" آمريکا خواهد افزود.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي مشرق، فرانکي استرم "Frankie Sturm" که در برنامه آموزش زبان انگليسي آمريکا وابسته به پروژه امنيت ملي ترومن درگير است؛ در مقاله اي نوشت که اگرچه به طور قطع آموزش زبان انگليسي طالبان را در افغانستان ريشه‌کن نمي‌کند يا برنامه هسته‌اي ايران را متوقف نمي‌کند، اما به آمريکا يک "قدرت نرم" مي‌دهد که کشورهاي ديگر نمي‌توانند با آن برابري کنند. در اين زمان که صاحبنظران کمبودهاي آمريکا را مطرح مي‌کنند، زبان انگليسي مي‌تواند به آمريکا کمک کند که مزاياي اقتصادي، نظامي و ديپلماتيکي به دست آورد.
"والت ديسني" تا حد بسيار زيادي در کشور چين موفق عمل کرده است و علاوه بر خلق شخصيت‌هاي کارتوني، پارک‌هاي تفريحي ديسني و ديگر سرگرمي‌ها، زبان انگليسي را به اين کشور آورده است و سياستگذاران آمريکايي بايد به اين مسئله توجه کنند.
ديسني در 5 سال آينده پيشتازي در گسترش مدارس زبان انگليسي در چين مي‌شود و اين مدارس در سال 2015 از 11 مدرسه به 148 مدرسه افزايش پيدا مي کند.
به بيان ديگر، ترويج زبان انگليسي علاوه بر افزايش درآمدهاي اداري به بيش از 100 ميليون دلار، مزاياي استراتژيکي را نيز به همراه دارد و در زمينه ديپلماسي عمومي و حتي تقويت ارتش نيز مزايايي را به دنبال دارد و اين همان دليلي است که بايد برنامه زبان انگليسي بايد اولويت بيشتري در سياست خارجي آمريکا به آن داده شود.

واضح و روشن است که يک زبان رايج به تقويت و بهبود تجارت کمک مي‌کند که اين مي‌تواند يک خبر خوب براي انگليسي زبان‌ها باشد که زبان انگليسي به عنوان زبان بين‌المللي رايج شده است، البته تمامي انگليسي زبان‌ها نبايد به اين افتخار خود تکيه کنند زيرا از 30 اقتصاد سريع الرشد در سال 2009، تنها 5 کشور، زبان انگليسي را بعنوان زبان رسمي خود عنوان کردند و 10 کشور از اين 30 کشور حتي انگليسي را بعنوان زبان دوم خود نيز ياد نکردند و از آنجايي که کشورهاي غيرانگليسي زبان، نفوذ خود را در جهان گسترش مي‌دهند، در نتيجه انگيزه‌هايي را در مردم به وجود مي‌آورند تا زباني غير از انگليسي بياموزند، در واقع در بين سالهاي 2002 تا 2007، شمار غيرچيني‌هايي که زبان ماندرين را ياد مي‌گرفتند به 30 ميليون نفر رسيد.
اگر چين در مکان‌هايي چون آفريقا در سرمايه گذاري از غرب پيشي گيرد، اين تعداد بسيار افزايش پيدا خواهد کرد.

تدريس زبان انگليسي همچنين مي‌تواند به ديپلماسي عمومي آمريکا کمک کند . پاکستان محلي است که آمريکا در حال سرمايه‌گذاري بر روي محتويات بسيار پرهزينه و گرانقيمت، آن دسته از برنامه‌هاي تلويزيوني است که زندگي مسلمانان آمريکا را به تصوير مي‌کشد. متأسفانه، بر طبق گفته "کاترين براون" يکي از مشاوران سابق ارتباطات در سفارت آمريکا در کابل که اخيراً از يک سفر تحقيقاتي به پاکستان بازگشته است، چنين تلاش‌هايي بدون درنگ توسط تماشاچيان مخاطب به عنوان يک اقدام تبليغاتي تلقي مي‌شود.

اما براون همچنين اعلام کرد: مردم پاکستان به ويژه جوانان اين کشور، ابتکار و نوآوري آمريکا را تحسين مي‌کنند؛ بنابراين مهم‌ترين بخش از ديپلماسي عمومي آمريکا که از جانب مردم پاکستان مورد استقبال قرار مي‌گيرد، به بخش تدريس و آموزش‌هاي شغلي مربوط مي شود.

"گلن اندرسون" از دفتر معاون وزير نيروي هوايي در بخش امور بين المللي گفت: ارتش آمريکا همچنين به ترويج و تقويت زبان انگليسي علاقمند است. بخش مهم ايجاد همکاري و مشارکت در واقع آموزش‌هايي است که براي برقراري ارتباط با همپيمانان و شرکاي خود به آن نياز داريم.

اما يک مزيت طولاني‌مدت ديگر نيز وجود دارد، مزيتي که بايد به منظور ايجاد اتحاد و گسترش روابط انجام گيرد.

حال اين سناريو را 20 سال به جلو مي‌بريم؛ برخي از اين افسران در آن زمان رهبران نظامي و سياسي در کشورهاي خود خواهند شد بنابراين به طور ناگهاني و ناخودآگاه ما دوستاني در جايگاههاي بسيار عالي خواهيم داشت.

عليرغم وجود چنين مزايايي، آمريکا آنچنان که شايسته و بايسته است برنامه آموزش زبان انگليسي را در اولويت‌هايي که بايد بر روي آنها سرمايه‌گذاري کند، قرار نداده است. دولت "باراک اوباما" رئيس‌جمهوري آمريکا از بودجه سال 2010، بودجه‌اي اضافي براي برنامه‌هايي زبان انگليسي درخواست کرده است اما مجموع اين مبلغ براي چنين برنامه‌اي بسيار اندک است.

در سال 2010، کنگره آمريکا 46.5 ميليون دلار بودجه براي برنامه‌هاي زبان انگليسي وزارت خارجه آمريکا اختصاص داد و وزارت خارجه آمريکا 28 افسر زبان انگليسي را به استخدام درآورد و اما ارتش و نيرو هوايي که مسئول مرکز زبان انگليسي موسسه زبان دفاعي است، تخمين زده است که در سال 2011 براي گسترش طرحي به منظور استفاده استراتژيک از زبان انگليسي و گسترش برنامه‌هايي براي تدريس انگليسي به نيروهاي امنيتي خارجي نياز دارد، اما اين اعداد و ارقام در مقايسه با بودجه‌ زبانهاي مهم و ضروري چون عربي بسيار ناچيز است.

بودجه آمريکا حتي در مقايسه با کشور فرانسه که يک يا دو چيز درباره ترويج زبان خود مي‌داند بسيار کمتر است. فرانسه سالانه بيش از يک ميليارد دلار صرف ترويج و تقويت آموزش زبان فرانسه در سراسر جهان مي‌کند.

"The Agence Universitaire de la Francophonie"، شبکه دانشگاههاي فرانسوي زبان، بودجه‌اي بالغ بر 40 ميليون يورو دارد که اکثر اين بودجه از جانب دولت اين کشور تأمين مي‌شود و همچنين "Agence pour l'enseignement francaisa' l'etranger" نيز وجود دارد که آموزش زبان فرانسه در سراسر جهان را ترويج مي‌دهد و اين شبکه سالانه مبلغ 320 ميليون يورو از وزارت خارجه فرانسه دريافت مي کند که اين بودجه خيلي زياد است و به فرانسه اجازه داده است که نفوذ سياسي خود را گسترش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس