کد خبر 303244
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲

همزمان با افزایش بحثها در این مورد که چه فردی در انتخابات آگوست به عنوان رهبر ترکیه معرفی می شود، حزب حاکم عدالت و توسعه در حال بررسی انتخاب بهترین سناریو برای دوران پس از اردوغان است.

رونمایی از نخست وزیرجدید ترکیه

به گزارش مشرق، حریت نوشت: در صورتی که "رجب طیب اردوغان" در انتخابات ماه آگوست پیروز شود باید رهبر جدیدی برای حزب عدالت و توسعه تعیین شود اما اظهارات اخیر "عبدالله گل" رئیس جمهور فعلی، موجب شده تا در مورد انتخاب فرد مناسب مشکلاتی برای مقامات حزب ایجاد شود.

مقامات حزب عدالت و توسعه علاوه بر موضوع انتخاب رهبر جدید این حزب در مورد اصلاحات قانون اساسی درباره سیستم حکومت داری و همچنین تغییراتی که باید در سیستم انتخابات پارلمانی ترکیه اعمال شود نیز بحث می کنند.

در این میان اما اظهارات عبدالله گل درباره اینکه در شرایط فعلی وی هیچ برنامه ای برای ادامه فعالیت سیاسی ندارد به این معناست که وی پست نخست وزیری ترکیه را نخواهد پذیرفت و  رهبری حزب تحت نظر اردوغان را نمی پذیرد.

این اظهارات اردوغان با انتقاد تند روزنامه نگاران حامی دولت روبرو شده اما "احمد علی شاهین" معاون حزب عدالت و توسعه از این موضع گل حمایت کرده است.

عبدالله گل چند روز قبل اعلام کرده بود که هر گونه جابجایی میان وی و نخست وزیر این کشور را که در ادبیات سیاسی جهان به مدل پوتین-مدودف شهرت یافته، غیر ممکن دانست. وی در اظهاراتی امکان اینکه وی و نخست وزیر این کشور، برای ادامه حضور در قدرت از مدل "مدودف-پوتین" استفاده کنند را رد کرده و اظهار داشت : من مدودف اردوغان نیستم.

شاهین در حمایت از گل گفت : دلیل اصلی این اظهارات رئیس جمهور متوقف کردن حدس و گمانها و شایعات در مورد برنامه های آینده بوده است و نباید با این موضوع برخورد منفی کرد. این نکته که چه کسی نامزد حزب عدالت و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و چه کسی برای رهبری حزب انتخاب می شود در پایان رایزنی های داخلی حزب عدالت و توسعه مشخص می شود، اما به نظر می رسد که نامزد شدن اردوغان برای انتخابات ریاست جمهوری قطعی است.

شاهین در توضیح اینکه اگر تصمیم اردوغان برای شرکت در انتخابات ماه آگوست قطعی است، چرا جلساتی برای رایزنی در حزب عدالت و توسعه برگزار می شود؟ گفت : گل و اردوغان در مورد این موضوع گفتگو خواهند کرد و تصمیم نهایی در این رابطه بعد از گفتگوی آنها اتخاذ می شود. من به عنوان کسی که رئیس جمهور را از نزدیک می شناسد می گویم که گل قطعا از تصمیمی که در پایان رایزنی ها اتخاذ شود تبعیت خواهد کرد.

در مورد اینکه در صورت نامزد شدن اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی او چه کسی رئیس حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر ترکیه می شود، اظهار داشت : به احتمال زیاد یکی از چهار معاون فعلی نخست وزیر این سمت را عهده دار خواهند شد، ولی ما در درجه اول علاقه داریم که عبدالله گل این سمت را عهده دار شود.

بر اساس این گزارش، علی باباجان، امرالله ایشلر، بلند آرینک، و بشیر آتلای چهار معاون نخست وزیر ترکیه هستند که اگر گل با پذیرفتن پست نخست وزیری و ریاست حزب مخالفت کند یکی از آنها به این پست می رسد.

شاهین در ادامه اظهارات خود گفت : حزب آرزو می کند که گل این سمت را بپذیرد. فکر نمی کنم آقای رئیس جمهور (عبدالله گل) توصیه دوستان خود و همچنین نتیجه رایزنی های مقامات حزب را نپذیرفته و با آن مخالفت کند.

رایزنی های داخلی حزب عدالت و توسعه در این رابطه در حالی انجام می شود که در گذشته خبرهایی درباره اختلاف نظر میان اردوغان و گل در مورد انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده و حتی اعلام شده بود که ممکن است اردوغان و گل هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند.

در یک سال گذشته و به ویژه پس از حوادث پارک گزی، اختلافات میان اردوغان و گل نماین شد و در ماه های گذشته نیز به اوج خود رسید. گل هنوز در این مورد که آیا در انتخابات ماه آگوست نامزد خواهد شد یا خیر اظهار نظری نکرده اما چهره های میانه رو در داخل حزب عدالت و توسعه تمایل دارند که وی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    اردوغان آمریکایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس