گروه فرهنگی مشرق، نشست نقد و بررسی سریال تلویزیونی «پایتخت 3» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) شب گذشته با حضور سیروس مقدم(کارگردان)، مهدی فرجی(مدیر شبکه یک)، علیرضا خمسه (بازیگر) و بشیر حسینی(کارشناس) در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.
بنا بر این گزارش، در ابتدای این مراسم بشیری گفت: تبریک اول را به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س) تبریک می گویم که این درون مایه با موضوع مادر در سریال پایتخت نیز قابل تامل است، تبریک دوم را به شکلی متفاوت می گویم.
وی در توضیح تبریک دوم گفت:بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق، در نهایت شدت نهادهای مکتبی، مذهبی و حزب الهی جا دارد، اگر بسیج دانشجویی امام صادق (ع) براساس رسالت خود یکی سریال را شایسته تقدیر می داند، به نظرم خیلی متفاوت از جلسات تقدیری باشد، که این دوستان در آن حضور داشتند.
بسیاری از نهادها، گاهی از روی انجام وظیفه و گاهی پرستیژ سازمانی از این دست تقدیر ها انجام می دهند، اما از فضای بسیجی گری، و رویکرد حزب الهی معمولا نقد شنیده ایم که نقد به معنای زیر سوال بردن تولید کننده اثر بوده است، از این رو این تبریک را اینگونه عرض کنم که سریال پایتخت وقتی میتواند دوستان و بزرگواران ما در بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) را راضی کند، نشان دهنده یک بارقه ای از امید و طیف وسیع مخاطب از حزب الهی تا طیف های دیگر که در آمار ها آمده است با این سریال ارتباط مناسب برقرار کرده اند.
وی درادامه خاطر نشان کرد: یک تبریک هم به دوستان در بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) از این بابت عرض کنم که بسیج دانشجویی بلوغی از خود نشان میدهد که از آثار ارزشمندی که حداقل مسئولیت را دارند حمایت می کند، حرکت بسیج به این سمت در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی طلیعه مبارکی است.
سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت نیز در این نشست گفت: اگر صداقتی در لحن روایت پایتخت وجود دارد که ما و شما، کنار هم نشسته ایم و باهم گفتگو می کنیم، من با همان لحن صمیمیت و صداقت می گویم واقعا خوشحالم که در خدمت شما هستم.
وی دلیل عدم حضور محسن تنابنده در این نشست را درمان او به دلیل فشارهای وارده برای ضبط صحنه های ورزشی در این سریال که به خواست محسن تنابنده انجام شده بود اعلام کرد.
مقدم ضمن بیان اینکه افتخار میکنیم سریالی ساختیم که بتواند با همه ارتباط برقرار کند، ادامه داد: چقدر خوب است، بسیج دانشجویی بیشتر وارد این عرصه ها بشود، با دید نقادانه آشنا هستم و خیلی خوشحالم که با دید مثبت از آغاز سال بتوانیم ضعف ها را در کنار نقاط قوت بپوشانیم و نقطه قوت را کشف کنیم تا آن فرهنگ تشویق و تشکر در جامعه بسط داده شود و کسانی که می خواهند قصه هایی از دل مردم بسازند را به سمتی سوق دهیم تا بیشتر از این نوع کار ارائه دهند.
همچنین فرجی در این نشست با بیان خاطرهای از حضور قبلی خود در جمع بسیج دانشجویی گفت: خیلی خوشحالم که در جمع دانشجویان عزیز بویژه در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) که پویایی خاصی در آن وجود دارد هستم.
بشیر حسینی در ادامه پایتخت را یک سرمایه اجتماعی برای رسانه ملی و نظام دانست و گفت: از این رو توقع ما برای قسمت های بعدی پایتخت بیشتر است. پایتخت به عنوان یک سه گانه موفق، بر خلاف عمده تجربیاتی که پس از سری اول ناموفق بوده اند و افول کرده اند، امروز احساس می کنیم که یک سرمایه اجتماعی است و اگر درست و با فرصت بیشتر و دقیقتر مسائل از همین حالا رصد شود، اتفاق مبارک تری بی افتد.
وی در ادامه با بیان اینکه اگر نقی معمولی توانست غرور ملی را برای ما به ارمغان بیاورد، به واسطه دوپینگ او با همسرش هما بود، اگر دوپینگ او با هما و پشتوانه خانواده نبود، غرور ملی اتفاق نمی افتاد و شاید اوج قوت سه گانه پایتخت این است که ما با خانوده طرف هستیم.
وی ادامه داد: در این فضایی که سبک زندگی به سمت تفرق و جدایی میرود، ما خانواده را در نسل های مختلف این سریال از بابا پنجعلی تا کودکان می بینیم.
وی ادامه داد:نزدیک شدن به سبک زندگی بدون مفهوم خانواده برای ما بیمعنا است و حلقه محوری برای ما همین است، نقی روی تشک کشتی یاد دعای خیر سر مزار مادرش افتاد و مادر را دید و تمام حریفان را شکست داد.
وی درباره ارتباط میان فرهنگی و بین المللی در این سریال گفت: در موضوع اضافه شدن شخصیت چوچانگ به این سریال فضای پیوند فرهنگ ها و افق فرا ملی گشوده شد، یعنی الان یکی از مضامین بسیار جدی این است که پایتخت 4 رویکرد بین المللی و فرا ملی را مورد توجه قرار دهد.
مقدم در ادامه با بیان اینکه در این جمع راحت تر می شود برخی حرف ها را زد خاطر نشان ساخت: این جمع به گونه ای است که انگار من به دوران دانشجویی و جوانی برگشته ام و در جلسات نقد شرکت می کردم و یک خاطره سازی برای من است، به طبع در اینجا راحت ترم چون به جنس شما نزدیک تر هستم.
وی ادامه داد: پایتخت 1 زمانی که بحث مهاجرت به کلان شهر ها حاد بود و ما وظیفه می دانستیم که به عنوان، بخشی از جامعه فرهنگی که شاید لباس بسیج،سرباز و ارتش به تن ندارد اما در خدمت سازمان صدا و سیما با رسالتی که دارد و مدیران سازمان که می خواهند ارتباط خوبی با مردم بر قرار کنند ساخته شد تا پیام بازگشت به شهر و دیار خود را به مردم بدهد.
مقدم اظهار داشت: شاید ما سیاست را از طریق روزنامهها دنبال کنیم اما شما بهتر از ما موضوعات سیاسی را می دانید، در بحث پایتخت 2 موضوع جامعه دچار اندکی بحران شده بود و تحریمها آغاز شده بود و فشاری روی کشور ما بود و هیچ ایرانی وطن پرستی دوست نداشت وارد این طوفان ها شود، ما وظیفه خود دانستیم که از طریق هنر صنعت گنبد و گلدسته سازی و انتقال آن از شمالی ترین منطقه ایران به جنوبی ترین منطقه کشورمان به شکل نمادین بگوییم که اگر هر مشکلی باشد و هر فشاری به کشور ما وارد شود عنصر وحدت آفرین بین مردم به غیر از ایرانی بودن همه ما حول محور باور های دینی و مذهبی شکل می گیرد.
وی با بیان اینکه پایتخت 3 خواسته سازمان صدا و سیما بود گفت:با توجه به بازخوردهای پایتخت 1و2 از طریق نظر سنجی ها، وقتی پایتخت 3 به ما پیش بینی شد علا رغم مشکلاتی که بود و سختی هماهنگی همکاران به دلیل نیاز ساخت پایتخت 3 ما با جان و دل پذیرفتیم.
وی درباره موضوع پایتخت 3 گفت با توجه به اینکه قبلا مازندران را پایتخت کشتی جهان اعلام کرده شخصیت قصه ما از طریق قهرمانی در کشتی می توانست وجه ملی و ملی گرایی کار را تقویت کند.
در مصاحبه پیش از عید و اشاره به غرور ملی این بود که پایتخت می خواست تلاش کند همدلی ملی ایجاد کند و این حس که سرزمین ما کشور خوبی است، مردمان خوبی دارد و در سخت ترین شرایط مثل این خانواده فرو نمی پاشند بلکه متحد تر می شوند.
در ادامه این مراسم فرجی گفت: غربی ها هم در فیلم ها شعار می دهند، تفاوت در ین است که در جوامع غربی ارزش های انسانی و اخلاقی در سطح پایینی قرار دارد اما تکنیک سینما بالا است و ارزش های اخلاقی را با استفاده از تکنیک بالا می کشند، اما در کشور ما که ارزش های اخلاقی و انسانی بالا است به خاطر تکنیک پایین سینما احساس شعارزدگی به مخاطب القا می شود.
او در ادامه درباره صحنه ای از پایتخت که نتوانستیم به دلیل نیاز به حضور خارج از کشور فیلمبرداری کنیم گفت: در این صحنه قرار بود نقی با کشتی گیری از رژیم صهیونیستی مواجه شود که از کشتی با او امتناع کند و بعد در راهرو با او درگیر شده و او را به شدت کتک بزند. همیشه حسرت می خورم که چرا نتوانستیم این صحنه را ضبط فیلمبرداری کنیم.
در ادامه حسینی با بیان اینکه امیدواری هیچگاه دست از شعار هایمان بر نداریم بلکه، همت مان را به اندازه شعار هایمان بالا ببریم خاطر نشان کرد: پایتخت شعار را در کنار متن و بتن ضروری ارائه داد، و این اتفاق مبارک است، امیدواریم ادامه پیدا کند و به یک گونه تبدیل شود.
وی ادامه داد: یکی از نکات سریال رزق حلال بود، و حتی جایی که نقی دچار مشکل روحی بود همه دست به دست دادند و باز وحدت خانواده وجود داشت.
وی همچنین از وجود نام حامی مالی در سریال با این ابعاد خوب کیفی و محتوایی انتقاد کرد.
سیروس مقدم در ادامه درباره وجود عنصر تعلیق در سریال های خود گفت: تلاش من این است مه با ایجاد تعلیق ها مخاطب را وادار به تماشای سریال کنم تا به سراغ شبکه را عوض کند، البته ما حق نداریم غافلگیری کاذب و هیجانات دروغ به مخاطب بدهیم؛ ما حق نداریم سر مخاطب کلاه بگذاریم فقط می توانیم کمی ذهن او را به دنبال کردن موضوع واداریم و هیجان خوبی به او منتقل کنیم.
وی ادامه داد: در سریال جدیدی که قرار است بسازم با جنس جدیدی از تعلیق اشنا می شوید، قصه برگرفته از زندگی آدمهای کاملا ملموس که قهرمانان آن زنان و مشکلات ان ها است، و جنس دیگری از تعلیق را دارد که ضمن داشتن هیجان به مخاطب کلک نمی زند.
الوند همچنین درباره استفاده از حامی مالی در این سریال گفت: هر قسمت سریال طولانی و در حد یک تله فیلم بود، برای اینکه بتوانیم آبرومندانه سریال را پخش کنیم، تهیه سالن کشتی، مراسم رونمایی فوتبال و سایر قسمت ها که هیچکدام آرشیوی نبود و همه به طور کامل در این سریال ساخته شده بود نیاز به هزینه زیادی بود.
وی ادامه داد:حامی مالی چیز بدی نیست، در دنیا هنر،سیاست،ورزش توسط حامی مالی حمایت می شود.
علیرضا خمسه بازیگر این سریال در ادامه گفت: در آغاز انقلاب همه چیز نو بود و اقتصاد های دنیا را می شناختیم، اما اقتصاد اسلامی موضوعی جدید بود، از این رو سال ها همه جبهه فرهنگی ما مقابل سرمایه خشم داشتند چون آن را کاپیتالیستی و غربی می پنداشتند، در عین حال سیاست های ما مثل کشور های سوسیالیست کاملا دولتی نبود و زمانی که ما با بحران مالی واقتصادی مواجه شدیم از این رو پایتخت را با حامی مالی کار کردیم.
حسینی در ادامه گفت: پیشنهاد ما این است که سریال پایتخت را یک سرمایه اجتماعی ببینیم، همچون سریال های الف ویژه تا این سریال به اقتصاد خصوصی پیوند نخورد.
وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر این است که بهتر است یک مشاور علوم اجتماعی وارد کار شود.سومین نکته این است که، در فضای تبلیغات تا کنون آموزش از سرگرمی جدا می شد که اخیرا دنیا به تلفی این ها روی آورده است و به یک تریلوژی تبدیل شده و از دیدگاه مستند سازی علی ارزشمند است.
در ادامه نشست علیرضا خمسه خاطر نشان ساخت: سال پیش که در وزارت صنایع بودم، واحدی با عنوان صنعت و دانشگاه وجود داشت، که نشان می داد صنعت مبتنی بر پژوهش پیشرفت می کند، اما ایده چنین دفتری برای ارتباط مکان های فرهنگی و پژوهش وجود ندارد.
در پایان جلسه، با حضور حبیبیان مسئول روابط عمومی دانشگا و احمد زاده رئیس بسیج دانشجویی با اهدای لوح تقدیر و چفیه از سیروس مقدم، مهدی فرجی و علیرضا خمسه تقدیر شد.
احمد زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: وظیفه خود می دانیم که از عوامل این سریال تقدیر کنم، و از بیان پیام اخلاق آگاهی و امید که مورد نظر مقام معظم رهبری بوده سپاسگزاریم، همچنین از بیان ارزش هایی مثل استکبار ستیزی و غرور ملی تشکر می کنم.
بنا بر این گزارش، در ابتدای این مراسم بشیری گفت: تبریک اول را به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س) تبریک می گویم که این درون مایه با موضوع مادر در سریال پایتخت نیز قابل تامل است، تبریک دوم را به شکلی متفاوت می گویم.
وی در توضیح تبریک دوم گفت:بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق، در نهایت شدت نهادهای مکتبی، مذهبی و حزب الهی جا دارد، اگر بسیج دانشجویی امام صادق (ع) براساس رسالت خود یکی سریال را شایسته تقدیر می داند، به نظرم خیلی متفاوت از جلسات تقدیری باشد، که این دوستان در آن حضور داشتند.
بسیاری از نهادها، گاهی از روی انجام وظیفه و گاهی پرستیژ سازمانی از این دست تقدیر ها انجام می دهند، اما از فضای بسیجی گری، و رویکرد حزب الهی معمولا نقد شنیده ایم که نقد به معنای زیر سوال بردن تولید کننده اثر بوده است، از این رو این تبریک را اینگونه عرض کنم که سریال پایتخت وقتی میتواند دوستان و بزرگواران ما در بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) را راضی کند، نشان دهنده یک بارقه ای از امید و طیف وسیع مخاطب از حزب الهی تا طیف های دیگر که در آمار ها آمده است با این سریال ارتباط مناسب برقرار کرده اند.
وی درادامه خاطر نشان کرد: یک تبریک هم به دوستان در بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) از این بابت عرض کنم که بسیج دانشجویی بلوغی از خود نشان میدهد که از آثار ارزشمندی که حداقل مسئولیت را دارند حمایت می کند، حرکت بسیج به این سمت در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی طلیعه مبارکی است.
سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت نیز در این نشست گفت: اگر صداقتی در لحن روایت پایتخت وجود دارد که ما و شما، کنار هم نشسته ایم و باهم گفتگو می کنیم، من با همان لحن صمیمیت و صداقت می گویم واقعا خوشحالم که در خدمت شما هستم.
وی دلیل عدم حضور محسن تنابنده در این نشست را درمان او به دلیل فشارهای وارده برای ضبط صحنه های ورزشی در این سریال که به خواست محسن تنابنده انجام شده بود اعلام کرد.
مقدم ضمن بیان اینکه افتخار میکنیم سریالی ساختیم که بتواند با همه ارتباط برقرار کند، ادامه داد: چقدر خوب است، بسیج دانشجویی بیشتر وارد این عرصه ها بشود، با دید نقادانه آشنا هستم و خیلی خوشحالم که با دید مثبت از آغاز سال بتوانیم ضعف ها را در کنار نقاط قوت بپوشانیم و نقطه قوت را کشف کنیم تا آن فرهنگ تشویق و تشکر در جامعه بسط داده شود و کسانی که می خواهند قصه هایی از دل مردم بسازند را به سمتی سوق دهیم تا بیشتر از این نوع کار ارائه دهند.
همچنین فرجی در این نشست با بیان خاطرهای از حضور قبلی خود در جمع بسیج دانشجویی گفت: خیلی خوشحالم که در جمع دانشجویان عزیز بویژه در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) که پویایی خاصی در آن وجود دارد هستم.
بشیر حسینی در ادامه پایتخت را یک سرمایه اجتماعی برای رسانه ملی و نظام دانست و گفت: از این رو توقع ما برای قسمت های بعدی پایتخت بیشتر است. پایتخت به عنوان یک سه گانه موفق، بر خلاف عمده تجربیاتی که پس از سری اول ناموفق بوده اند و افول کرده اند، امروز احساس می کنیم که یک سرمایه اجتماعی است و اگر درست و با فرصت بیشتر و دقیقتر مسائل از همین حالا رصد شود، اتفاق مبارک تری بی افتد.
وی در ادامه با بیان اینکه اگر نقی معمولی توانست غرور ملی را برای ما به ارمغان بیاورد، به واسطه دوپینگ او با همسرش هما بود، اگر دوپینگ او با هما و پشتوانه خانواده نبود، غرور ملی اتفاق نمی افتاد و شاید اوج قوت سه گانه پایتخت این است که ما با خانوده طرف هستیم.
وی ادامه داد: در این فضایی که سبک زندگی به سمت تفرق و جدایی میرود، ما خانواده را در نسل های مختلف این سریال از بابا پنجعلی تا کودکان می بینیم.
وی ادامه داد:نزدیک شدن به سبک زندگی بدون مفهوم خانواده برای ما بیمعنا است و حلقه محوری برای ما همین است، نقی روی تشک کشتی یاد دعای خیر سر مزار مادرش افتاد و مادر را دید و تمام حریفان را شکست داد.
وی درباره ارتباط میان فرهنگی و بین المللی در این سریال گفت: در موضوع اضافه شدن شخصیت چوچانگ به این سریال فضای پیوند فرهنگ ها و افق فرا ملی گشوده شد، یعنی الان یکی از مضامین بسیار جدی این است که پایتخت 4 رویکرد بین المللی و فرا ملی را مورد توجه قرار دهد.
مقدم در ادامه با بیان اینکه در این جمع راحت تر می شود برخی حرف ها را زد خاطر نشان ساخت: این جمع به گونه ای است که انگار من به دوران دانشجویی و جوانی برگشته ام و در جلسات نقد شرکت می کردم و یک خاطره سازی برای من است، به طبع در اینجا راحت ترم چون به جنس شما نزدیک تر هستم.
وی ادامه داد: پایتخت 1 زمانی که بحث مهاجرت به کلان شهر ها حاد بود و ما وظیفه می دانستیم که به عنوان، بخشی از جامعه فرهنگی که شاید لباس بسیج،سرباز و ارتش به تن ندارد اما در خدمت سازمان صدا و سیما با رسالتی که دارد و مدیران سازمان که می خواهند ارتباط خوبی با مردم بر قرار کنند ساخته شد تا پیام بازگشت به شهر و دیار خود را به مردم بدهد.
مقدم اظهار داشت: شاید ما سیاست را از طریق روزنامهها دنبال کنیم اما شما بهتر از ما موضوعات سیاسی را می دانید، در بحث پایتخت 2 موضوع جامعه دچار اندکی بحران شده بود و تحریمها آغاز شده بود و فشاری روی کشور ما بود و هیچ ایرانی وطن پرستی دوست نداشت وارد این طوفان ها شود، ما وظیفه خود دانستیم که از طریق هنر صنعت گنبد و گلدسته سازی و انتقال آن از شمالی ترین منطقه ایران به جنوبی ترین منطقه کشورمان به شکل نمادین بگوییم که اگر هر مشکلی باشد و هر فشاری به کشور ما وارد شود عنصر وحدت آفرین بین مردم به غیر از ایرانی بودن همه ما حول محور باور های دینی و مذهبی شکل می گیرد.
وی با بیان اینکه پایتخت 3 خواسته سازمان صدا و سیما بود گفت:با توجه به بازخوردهای پایتخت 1و2 از طریق نظر سنجی ها، وقتی پایتخت 3 به ما پیش بینی شد علا رغم مشکلاتی که بود و سختی هماهنگی همکاران به دلیل نیاز ساخت پایتخت 3 ما با جان و دل پذیرفتیم.
وی درباره موضوع پایتخت 3 گفت با توجه به اینکه قبلا مازندران را پایتخت کشتی جهان اعلام کرده شخصیت قصه ما از طریق قهرمانی در کشتی می توانست وجه ملی و ملی گرایی کار را تقویت کند.
در مصاحبه پیش از عید و اشاره به غرور ملی این بود که پایتخت می خواست تلاش کند همدلی ملی ایجاد کند و این حس که سرزمین ما کشور خوبی است، مردمان خوبی دارد و در سخت ترین شرایط مثل این خانواده فرو نمی پاشند بلکه متحد تر می شوند.
در ادامه این مراسم فرجی گفت: غربی ها هم در فیلم ها شعار می دهند، تفاوت در ین است که در جوامع غربی ارزش های انسانی و اخلاقی در سطح پایینی قرار دارد اما تکنیک سینما بالا است و ارزش های اخلاقی را با استفاده از تکنیک بالا می کشند، اما در کشور ما که ارزش های اخلاقی و انسانی بالا است به خاطر تکنیک پایین سینما احساس شعارزدگی به مخاطب القا می شود.
او در ادامه درباره صحنه ای از پایتخت که نتوانستیم به دلیل نیاز به حضور خارج از کشور فیلمبرداری کنیم گفت: در این صحنه قرار بود نقی با کشتی گیری از رژیم صهیونیستی مواجه شود که از کشتی با او امتناع کند و بعد در راهرو با او درگیر شده و او را به شدت کتک بزند. همیشه حسرت می خورم که چرا نتوانستیم این صحنه را ضبط فیلمبرداری کنیم.
در ادامه حسینی با بیان اینکه امیدواری هیچگاه دست از شعار هایمان بر نداریم بلکه، همت مان را به اندازه شعار هایمان بالا ببریم خاطر نشان کرد: پایتخت شعار را در کنار متن و بتن ضروری ارائه داد، و این اتفاق مبارک است، امیدواریم ادامه پیدا کند و به یک گونه تبدیل شود.
وی ادامه داد: یکی از نکات سریال رزق حلال بود، و حتی جایی که نقی دچار مشکل روحی بود همه دست به دست دادند و باز وحدت خانواده وجود داشت.
وی همچنین از وجود نام حامی مالی در سریال با این ابعاد خوب کیفی و محتوایی انتقاد کرد.
سیروس مقدم در ادامه درباره وجود عنصر تعلیق در سریال های خود گفت: تلاش من این است مه با ایجاد تعلیق ها مخاطب را وادار به تماشای سریال کنم تا به سراغ شبکه را عوض کند، البته ما حق نداریم غافلگیری کاذب و هیجانات دروغ به مخاطب بدهیم؛ ما حق نداریم سر مخاطب کلاه بگذاریم فقط می توانیم کمی ذهن او را به دنبال کردن موضوع واداریم و هیجان خوبی به او منتقل کنیم.
وی ادامه داد: در سریال جدیدی که قرار است بسازم با جنس جدیدی از تعلیق اشنا می شوید، قصه برگرفته از زندگی آدمهای کاملا ملموس که قهرمانان آن زنان و مشکلات ان ها است، و جنس دیگری از تعلیق را دارد که ضمن داشتن هیجان به مخاطب کلک نمی زند.
الوند همچنین درباره استفاده از حامی مالی در این سریال گفت: هر قسمت سریال طولانی و در حد یک تله فیلم بود، برای اینکه بتوانیم آبرومندانه سریال را پخش کنیم، تهیه سالن کشتی، مراسم رونمایی فوتبال و سایر قسمت ها که هیچکدام آرشیوی نبود و همه به طور کامل در این سریال ساخته شده بود نیاز به هزینه زیادی بود.
وی ادامه داد:حامی مالی چیز بدی نیست، در دنیا هنر،سیاست،ورزش توسط حامی مالی حمایت می شود.
علیرضا خمسه بازیگر این سریال در ادامه گفت: در آغاز انقلاب همه چیز نو بود و اقتصاد های دنیا را می شناختیم، اما اقتصاد اسلامی موضوعی جدید بود، از این رو سال ها همه جبهه فرهنگی ما مقابل سرمایه خشم داشتند چون آن را کاپیتالیستی و غربی می پنداشتند، در عین حال سیاست های ما مثل کشور های سوسیالیست کاملا دولتی نبود و زمانی که ما با بحران مالی واقتصادی مواجه شدیم از این رو پایتخت را با حامی مالی کار کردیم.
حسینی در ادامه گفت: پیشنهاد ما این است که سریال پایتخت را یک سرمایه اجتماعی ببینیم، همچون سریال های الف ویژه تا این سریال به اقتصاد خصوصی پیوند نخورد.
وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر این است که بهتر است یک مشاور علوم اجتماعی وارد کار شود.سومین نکته این است که، در فضای تبلیغات تا کنون آموزش از سرگرمی جدا می شد که اخیرا دنیا به تلفی این ها روی آورده است و به یک تریلوژی تبدیل شده و از دیدگاه مستند سازی علی ارزشمند است.
در ادامه نشست علیرضا خمسه خاطر نشان ساخت: سال پیش که در وزارت صنایع بودم، واحدی با عنوان صنعت و دانشگاه وجود داشت، که نشان می داد صنعت مبتنی بر پژوهش پیشرفت می کند، اما ایده چنین دفتری برای ارتباط مکان های فرهنگی و پژوهش وجود ندارد.
در پایان جلسه، با حضور حبیبیان مسئول روابط عمومی دانشگا و احمد زاده رئیس بسیج دانشجویی با اهدای لوح تقدیر و چفیه از سیروس مقدم، مهدی فرجی و علیرضا خمسه تقدیر شد.
احمد زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: وظیفه خود می دانیم که از عوامل این سریال تقدیر کنم، و از بیان پیام اخلاق آگاهی و امید که مورد نظر مقام معظم رهبری بوده سپاسگزاریم، همچنین از بیان ارزش هایی مثل استکبار ستیزی و غرور ملی تشکر می کنم.