کد خبر 300587
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲

جمعیت کشور به سرعت رو به پیری می رود، به طوری که طی 10 سال آینده به ازای هر 10 خانوار هفت سالمند بالای 60 سال در کشور خواهیم داشت.

به گزارش مشرق، ایوب علی پور در وبلاگ بنیادگرا نوشت: در جنگ جهانی اول   ایران با وجود اعلام بی طرفی ، بیشترین آسیب را از این جنگ ویرانگر دید و در حدود نیمی از جمعیت کشور قربانی مطامع کشورهای بزرگ و استعمارگر آن دوران شدند. اسناد این قتل عام قریب به 10 میلیون نفری همچنان در ردیف اسناد طبقه بندی شده و سری انگلستان قرار دارد و این کشور هنوز هم از انتشار آن ها ممانعت می کند.  آمار ذکر شده  با توجه به کتاب "قحطی بزرگ" نوشته دکتر محمد قلی مجد نوشته شده است که یکی از منابع انگشت شمار موجود درباره هولوکاست 9 میلیون نفری ایرانیان بوده و با استناد به اظهارات شاهدان و برخی اسناد تاریخی در دسترس نوشته شده است .

به نظر می رسداین عامل در به وجود آمدن رشد انفجاری جمعیت در دهه شصت بی تاثیر نبوده است.

پس از انقلاب اسلامی شیب رشد جمعیت سیر صعودی گرفت و یکباره در دهه 60 جمعیت کشور از 34 میلیون نفر در قبل از انقلاب به 60 میلیون نفر رسید. در حالیکه کشور درگیر جنگ، ‌تحریم‌های شدید اقتصادی بود و آمادگی لازم را برای فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی و تربیت فرزندان و تامین نیازهای درمانی و معیشتی جمعیت را نداشت.

در اواسط  دهه شصت و با تصویب مجلس شورای اسلامی سیاست کنترل جمعیت آغاز شد. برآورد صاحب نظران حوزه جمعیت شناسی این بود که نرخ رشد جمعیت به این زودیها کاهش پیدا نخواهد کرد،و حتی تا سال 1391به رشد 2درصدی دست نخواهیم یافت.اما آنچه پیش بینی شده بود در سال 1391 اتفاق بیفتد در سال 1371 اتفاق افتاد (مرندی وزیر بهداشت سابق)

اگر چه با این کار در سال 1371  نرخ رشد به2.3رسید و  جمعیت  کنترل شد، اما از آن سال به بعد با سقوط آزاد جمعیت روبه رو شدیم.از آن سال به بعد سرعت کاهش  رشد جمعیت از متوسط  آسیا و 26 کشور منطقه کمتر بوده است.

در حالی که در نیمه دهه 60 میانگین سنی جمعیت کشور به 7/21 سال رسیده بود، این عدد در سرشماری سال 1385 به 97/27 رسید و این عدد در سرشماری سال 1390 به عدد 86/29سال رسید. رسیدن میانگین سنی جمعیت کشور در سال 90 به سن نزدیک به 30 سال یعنی اینکه جمعیت کشور در حال پیری است و همین امر موجب نگرانی  درباره پیری جمعیت کشور شده است.همچنین متوسط رشد سالانه جمعیت کشور از سال 1355 تا 1365، 25/3 درصد بوده است. از سال 1365 تا 1370، 46/2 درصد و از سال 1370 تا سال 1375،  47/1 درصد بوده است. همچنین متوسط رشد سالانه جمعیت کشور از سال 1375 تا 1385 نیز 62/1 درصد بوده است و سرشماری سال 1390 نیز رشد جمعیت کشور را 29/1 درصد اعلام کرده است.

جمعیت روستایی كشور طی 20 سال گذشته كاهش یافته و از 21/1 درصد به منهای 44/0 درصد در بازه زمانی سال‌های 75 تا 85 رسیده است

سوالی که بی پاسخ مانده این است که چرا با وجود رسیدن به نرخ رشد هدف گذاری شده باز هم سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کرد؟

بر اساس آمار های موجود در سال 2010در بین 26 کشور منطقه  از لحاظ جمعیت رتبه 23 را داشتیم.

نکته حائز اهمیت در خصوص کاهش جمعیت، برنامهای است که سیاستمداران و استراتژیستهای امریکایی و اروپایی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته اند. برژینسکی، سیاستمدار کهنه کار امریکایی و مشاور سابق امنیت ملی امریکا، در مصاحبه های با روزنامه وال استریت ژورنال در مارس 2009، درباره تغییر جمعیت ایران نکتهای را بیان کرد که ابعاد بسیار گستردهای دارد. وی در آن مصاحبه گفته بود: "از فکر کردن به حمله پیش دستانه علیه تاسیسات هسته ای ایران بپرهیزید و گفتوگوها با تهران را حفظ کنید، بالاتر از همه بازی طولانی مدتی را انجام دهید؛ چون زمان و آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران به نفع رژیم کنونی نیست."

رشد منفی جمعیت از هم اکنون پادگانهای نظامی را تحت تاثیر قرار داده است؛ به گونه ای که ناچار، مدت سربازی افزایش یافته است. چنانچه این روند منفی ادامه یابد در 15 سال آینده قوای نظامی  برای تامین نیرو با مشکلات جدی روبه رو خواهند شد. با این فرض که اکثر استانهای حاشیهای از قومیتها و مذاهب مختلفی تشکیل شده که بعضا تحت تاثیر فرهنگهای بیرونی مثل عربستان سعودی و... هستند و رشد جمعیتی آنها تقریبا 4 برابر استانهای مرکزی است، در آینده نیروهای مسلح چه وضعیتی خواهند داشت؟ این درحالی است که جمعیت رژیم صهیونیستی یعنی دشمن اصلی ایران اسلامی، به 28/5 میلیون نفر رسیده است. بر اساس آخرین آمار بانک جهانی، جمعیت این رژیم هر ساله به طور متوسط 8/2 درصد رشد داشته که بالاترین میزان رشد در جهان است.

همچنین گفته می شود رتبه فرزند آوری ایران در بین 224 کشور رتبه 146 است، که اسرائیل 75 پله، آمریکا 20 پله وترکیه بانرخ باروری 15/2، 32 پله بالاتر ازایران قرار دارند.

بر مبنای نتایج پیش‌ بینی جمعیت برنامه پنجم توسعه، متوسط نرخ رشد طبیعی جمعیت ایران طی دوره بیست ساله 1385 تا 1405،  05/1 خواهد بود و جمعیت کشور با افزایش حدوداً 16 میلیون نفری نسبت به سال 1385 به بیش از 87 میلیون نفر در سال 1405 خواهد رسید. این تعداد جمعیت در سال 1405 به معنای افزایش 23 درصدی نسبت به جمعیت سال 1385 است

صندوق بین‌المللی پول  با ارائه آمار جمعیت ۱۸۶ کشور جهان اعلام کرد ایران که طی ۱۰ سال گذشته هفدهمین کشور پرجمعیت جهان بوده است سال آینده میلادی در رده‌بندی جهانی یک پله نزول می‌کند و جای خود را به کشور آفریقایی کنگو می‌دهد.

صندوق بین المللی پول با برآورد جمعیت 186 کشور، در سال جاری میلادی، چین را به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان در این سال معرفی کرده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی این نهاد بین المللی جمعیت چین در سال 2013 به یک میلیارد و 360 میلیون نفر رسیده و این کشور به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان شناخته شده است.

پس از چین، هند با جمعیت یک میلیارد و 243 میلیون نفری در رتبه دوم جهان از این نظر قرار گرفته و آمریکا با جمعیت 316 میلیون نفری رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

اندونزی، برزیل، پاکستان، نیجریه، بنگلادش، روسیه، ژاپن، مکزیک، فیلیپین، ویتنام، اتیوپی، مصر و آلمان نیز به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم تا شانزدهم پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان قرار گرفته‌اند.

صندوق بین المللی پول جمعیت ایران در پایان سال جاری میلادی را 77.097 میلیون نفر برآورد کرده و این کشور را در جایگاه هفدهمین کشور پرجمعیت جهان قرار داده است.

جمعیت کشور به سرعت رو به پیری می رود، به طوری که طی 10 سال آینده به ازای هر 10 خانوار هفت سالمند بالای 60 سال در کشور خواهیم داشت.

از جمله اقداماتی که صورت گرفته است تغییر درس کنترل جمعیت با درس شکوه همسر داری و همچنین تغییر شعار فرزند کمتر زندگی بهتر با شعاربا یک گل بهار نمیشه و  فرزند بیشتر زندگی شادتر و ترویج   این که حداقل تعداد مناسب فرزندان در خانواده سه فرزند است.

و افزایش مرخصی زایمان و طرح های تشویقی دیگر که تا کنون تاثیر چندانی در افزایش جمعیت نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • یار ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    0 0
    با یک نگاه به گذشته دولتها میتونیم مقصر را پیدا کنیم طبق معمول میگن از روی نیت خیر جلو ازدیاد جمعیت گرفته شده.با وجود مدارک زیاد
  • saeed67 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    4 1
    ما ها که فعلا بازیچه اونا شدیم
  • روژين ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    1 0
    همين جوري ملت از سرو كول هم بالا ميرن حالا ميخواين اضافه كنين كه فقر و بيكاري هم صد برابر بشه؟؟؟!!!!
  • اصلاح طلب امت جدش ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    1 0
    ببین هر کس جمعیت می خاد کار بده، که بشه خونه و غذا فراهم کرد جمعیت خودش درست می شه. غیر ممکنه با این نرخ بیکاری نرخ جمعیت بهتر بشه .
  • بهزاد ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    2 0
    همه دنیا به دنبال نیروی کار جوان هستن که جرخه اقتصادی کشور شون رو بجرخونند حالا ما این همه نیروی جوان داریم که کار مناسب پپدا نمیکنند و همه بیکار عمرشون تو فضای مجازی و پای تلویزیون هدر میکنند واقعا حیف و بعد از اونطرف میگن بچه دار شید و جمعیت زیاد کنید جوانهای مملکت ما به خاطر بیکاری و مسایل اقتصادی نمیرند ازدواج کنند که بخواند بچه دار شند نتیجه اش از دست رفتن فرصت ها و تلف شدن عمر جوانان و زیاد شدن فساد و دزدی و.پیر شدن جمعیت کشور
  • نادر ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    1 0
    بخاطر فقر مالی و بیکاری نمیتونم هیچکاری کنم به ازدواج که اصلا نباید فکر کنم چون یه دخترم درکنارم تباه میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس