کد خبر 299870
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹

این گزارش تصریح کرده است که تبعیض نژادی در ایالات متحده حتی در مقطع پیش از دبستان نیز وجود دارد.

به گزارش مشرق، وزیر آموزش و پرورش آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به گزارش نقض حقوق بشر در مدارس می‌گوید: «واضح است که ایالات متحده فاصله زیادی برای رسیدن به هدف ایجاد فرصت‌های تحصیلی مناسب برای موفقیت همه دانش آموزان، از هر نژادی، دارد».

دفتر حقوق مدنی وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده(Department of Education's Office for Civil Rights ) اخیرا گزارش مبسوط و اعتراف گونه ای را منتشر کرده است که نشان می دهد، دولتی که پیوسته با انگیزه های سیاسی رقبای بین المللی خود را متهم به نقض حقوق بشر می کند و داعیه دفاع از این حقوق را دارد، خود به طور سیستماتیک و حتی از دوران کودکی و نوجوانی، انسان های بیگناه بسیاری را از ابتدایی ترین حقوق خود محروم می کند.

این گزارش تصریح کرده است که تبعیض نژادی در ایالات متحده حتی در مقطع پیش از دبستان نیز وجود دارد.

گزارش یاد شده که به تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از 97 هزار مدرسه در سراسر آمریکا طی 15 سال پرداخته(شامل 49 میلیون دانش آموز)، آورده است، وزارت آموزش و پرورش در برخی حوزه ها دارای «الگوی نابرابری» می باشد که نژاد یکی از مولفه های این الگوهای نابرابری است.

این مطالعه نشان می دهد در حالیکه بیش از 70 درصد دانش آموزان سفید پوست در مدارسی حضور دارند که طیف گسترده ای از دوره های ریاضی و علوم از جمله جبر، زیست شناسی، حساب دیفرانسیل، انتگرال، شیمی، هندسه و فیزیک ارائه می شود، تنها حدود نیمی از دانش آموزان سیاه پوست به این دوره ها دسترسی دارند. تنها دو سوم از دانش آموزان لاتین در مدارسی حضور دارند که در آنها دوره های ریاضی و علوم تدریس می شود و کمتر از نیمی از دانش آموزان بومی آمریکا و بومی آلاسکا مانند همسالان سفید خود قادر به ثبت نام در دوره های سطح بالای ریاضی و علوم هستند.

این گزارش می افزاید، دانش آموزان سیاه پوست با نرخ سه برابری نسبت به دانش آموزان سفید پوست از مدرسه اخراج یا تعلیق می شوند. دانش آموزان سیاه پوست بیش از چهار برابر دانش آموزان سفید پوست و دانش آموزان لاتین دو برابر سفید پوستان، احتمال حضور در مدارسی را دارند که یک پنجم معلمین آنان تمامی دوره های مورد نیاز تدریس را نگذارنده اند. نزدیک به نیمی از دانش آموزانی که بیش از یک بار از تحصیل معلق شده اند را کودکان آمریکایی آفریقایی تبار تشکیل می دهند.

این مطالعه از اطلاعات به دست آمده بر پایه داده های جمع آوری شده طی سال تحصیلی2012-2011 نتیجه گرفته است که درباره دانش آموزان سیاه پوست پیش دبستانی مقررات نظم و انضباط شدیدتری نسبت به سفید پوستان اعمال شده است.

«آرن دانکن» وزیر آموزش و پرورش آمریکا طی بیانیه ای در واکنش به این گزارش، به محتوای آن اعتراف کرده و اظهار داشته است: «واضح است که ایالات متحده فاصله زیادی برای رسیدن به هدف ایجاد فرصت های تحصیلی مناسب برای موفقیت همه دانش آموزان، از هر نژادی، دارد».

بر اساس بند 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر «آموزش و پرورش حق همگان است» و «می بایست قابل دسترس برای عموم بوده و دستیابی به آموزش عالی به شکلی برابر برای تمامی افراد و بر پایه شایستگی های فردی صورت پذیرد». همچنین بر اساس ماده 13 «میثاق بین المللی حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی» -که آمریکا در سال 1977 آن را امضا کرده اما به تصویب نرسانده است- آموزش و پرورش ابتدایی باید اجباری باشد و رایگان در دسترس عموم قرار گیرد. ماده 7 اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز تصریح کرده است که «همه در برابر قانون برابرند و همگان سزاوار آن اند تا بدون هیچ تبعیضی به طور برابر در پناه قانون باشند. همه انسانها محق به پاسداری و حمایت در برابر هرگونه تبعیض که ناقض این «اعلامیه» است. همه باید در برابر هر گونه عمل تحریک آمیزی که منجر به چنین تبعیضاتی شود، حفظ شوند». مهمترین انتقاد کارشناسان به عملکرد دولت آمریکا در زمینه حقوق بشر آن است که اعلامیه ها و میثاق های مرتبط با حقوق بشر عمدتا بر مبانی لیبرالی و با نفوذ آمریکا و دولت های غربی تدوین شده اند و ارزش های سایر مکاتب از جمله ادیان را ملحوظ نداشته اند، اما  با این حال دولت آمریکا همین حقوق بشر تدوین یافته خود را نیز زیر پا می گذارد.

واکنش ها

گزارش دفتر حقوق مدنی آموزش و پرورش آمریکا واکنش های متعددی را در میان نخبگان مرتبط با بحث های آموزشی و حقوق بشری داشته است.

«ریکاردو مارتینز» که اداره یک مدرسه غیر انتفاعی در ایالت «کلورادو» را به عهده دارد در گفت و گو با مجله تایم درخواست پایان دادن به رویکردی شده است که «مدارس را به راهی برای رسیدن به زندان  تبدیل کرده است». او می گوید: «وقوع هر اشتباه کوچکی برای دانش آموزان سیاهپوست جرم تلقی شده و واکنش در مقابل آن بیش از میزان نیاز است. حضور پلیس در مدارس حتی برای سوء رفتارهای بسیار جزئی افزایش یافته است، به گونه ای که کودکان از کلاس درس بیرون کشیده شده و در شرایطی قرار می گیرند که به احتمال زیاد با مشکلات قانونی مواجه خواهند شد». مارتینز اضافه می کند: «هر بار، یک افسر پلیس خبر می شود و دانش آموز خاطی دستبند به دست مجبور به رژه رفتن می شود؛ به دلیل راهی که نژاد پرستی نهادینه شده در پیش گرفته، در مدارس محیطی مانند زندان ایجاد شده است که هیچ خطایی بدون جزا رها نمی شود».

«لتیسیا اسمیت ایوانز» مدیر موقت آموزش و پرورش در امور دفاع حقوقی و صندوق های آموزش NAACP به نیویورک تایمز می گوید: «دیدن اینکه کودکان دانش آموز آمریکایی- آفریقایی، یا به زعم من این «نوزادان»، در برنامه های پیش از مهد کودک با چنین نرخ وحشتناکی از آموزش تعلیق می شوند، عمیقا نگران کننده است، تصور این مطلب که یک دانش آموز پیش از مهد کودک چه کار خطایی ممکن است انجام دهد که باعث محرومیتش از مدرسه شود،باورنکردنی است».

«کلاوس وان زاسترو» مدیر مرکز تحقیق و پژوهش برای تغییر معادله، یک سازمان غیر انتفاعی مدافع علوم پیشرفته، فناوری، مهندسی، ریاضی و آموزش و پرورش در آمریکا نیز در مصاحبه با نیویورک تایمز اینگونه به گزارش وزارت آموزش و پرورش کشور خود واکنش نشان می دهد که «ما خواهان شرایطی هستیم که دانش آموزان از هر رنگی با توجه به علاقه مندی خود و امکان دسترسی به مشاغل پایه و مورد نیاز در آینده را داشته باشند». وی می افزاید:«ما دریافته ایم که در حقیقت درصد بالایی از دانش آموزان رنگین پوست دوران ابتدایی حتی فرصت دریافت این دوره های تحصیلی را ندارند. اینها دروازه هایی هستند که به روی آنها بسته اند».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس